פנינה היתה צדקת גדולה
כשנכנסה פנינה לביתו של אלקנה ונפקדה נוכחה לדעת כי חנה איננה עקרה מטבעה. אלא הקב"ה הביא אותה למצב זה כדי שתתפלל משום שה' מתאוה לתפלתן של צדיקים. אנו רואים זאת גם בקריאת הפסוקים. אצל האמהות נאמר בפרוש שהיו עקרות - אצל שרה נאמר: "ותהי שרי עקרה אין לה ולד"(בראשית יא ל), אצל רבקה נאמר: "ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא"(בראשית כה כא) ואצל רחל כתוב: "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה ורחל עקרה"(בראשית כט לא), וכן נאמר אצל רחל "ויזכור אלוקים את רחל וישמע אליה אלוקים ויפתח את רחמה"(בראשית ל כב). הרי לנו הוכחה שהאמהות היו עקרות בדרך הטבע והקב"ה סלק את עקרותן הטבעית. לכן נאמר אצל רחל וישמע אליה אלוקים(=הנהגה טבעית) בעוד שאצל חנה לא נאמר שהיתה עקרה אלא שלא ילדה. ונאמר עוד: "וה' סגר רחמה"(ולא אלוקים), פרוש הדבר שחנה היתה צריכה בטבעה ללדת אלא הקב"ה לא פקד אותה בפרי בטן כדי שתתפלל, משום שה' מתאוה לתפלתם של צדיקים. הפסוק אומר: "וכעסתה צרתה גם כעס בעבור הרעימה"(שמואל א א ו) דהיינו שפנינה הכעיסה את חנה כדי שתתרעם ותתפלל על מצבה מחמת היותה צדקת, וה' מתאוה לתפלתה. בהמשך רואים בפרוש כיצד פנינה לא התכונה לרעה אלא לטובה. הפסוק אומר: "וכן יעשה שנה בשנה מדי עלותה בית ה׳ כן תכעיסנה". דהיינו פנינה מכעיסה את חנה לא בבית אלא דווקא בבית ה', במקום שהתפלות עולות למרום ומתקבלות לפני ה'. דווקא שם היא מכעיסה אותה כדי שתרבה בתפלה, שאם כוונת פנינה היתה רק לשם הקנטה גרידא היתה צריכה להקניטה גם בהיותן בבית ולאו דווקא בבית ה' אלא כפי שהסברנו - כוונת פנינה היתה לשם שמים.
באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - שמואל'