קריאה בספר התורה
וַיֵּאָסְפוּ כָל הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד אֶל הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר הַמָּיִם וַיֹּאמְרוּ לְעֶזְרָא הַסֹּפֵר לְהָבִיא אֶת סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת יִשְׂרָאֵל. וַיָּבִיא עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֶת הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקְהֶל מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה וְכֹל מֵבִין לִשְׁמֹעַ בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי.
(עזרא נ ח א-ב)
עזרא עומד על במת עץ וקורא בספר התורה, והעם כולו שומע את הדברים. אחר כך הם בוכים מרוב צער על כך שהם הושיבו נשים נוכריות ולא שמרו שבת ועוד מצוות רבות שכתובות בתורה.
עזרא נכנס לקודש הקודשים
ר' משולם ראט כתב כי יש קצת הוכחה לכך שהיו קוראים בספר התורה שכתבו משה והיה מונח בקודש הקדשים מכך ששלחו את עזרא להביא את הספר:
וכי שמש או חזן הכנסת חלילה היה עזרא, שנשתמשו בו הקהל להביא להם התורה, ומה משמיענו הכתוב בזה? ואולי הפירוש הוא כמו שכתב רש"י שהיו קוראים בספר התורה שכתב משה והוא היה נמצא בקודש הקדשים.
(קול מבשר חלק ב סימן כח עמ' נב בהוצאת מוסד הרב קוק תשכ"ב)
את הספר הזה הביא עזרא שהיה כהן גדול (כמו שכתוב בהקדמת הרמב"ם ובמדרש שיר השירים) שיכול היה להיכנס לקודש הקדשים ולהביא את הספר שכתב משה.
חידוש הברית
הקריאה של עזרא ונחמיה התחילה בראש השנה והמשיכה בחול המועד סוכות: "ויִּקְרָא בְּסֵ֨פֶר תּוֹרַ֤ת הָאֱ-לֹהִים֙ י֣וֹם בְּי֔וֹם מִן־הַיּוֹם֙ הָֽרִאשׁ֔וֹן עַ֖ד הַיּ֣וֹם הָאַחֲר֑וֹן וַיַּֽעֲשׂוּ־חָג֙ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים וּבַיּ֧וֹם הַשְּׁמִינִ֛י עֲצֶ֖רֶת כַּמִּשְׁפָּֽט: וּבְיוֹם֩ עֶשְׂרִ֨ים וְאַרְבָּעָ֜ה לַחֹ֣דֶשׁ הַזֶּ֗ה נֶאֶסְפ֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ בְּצ֣וֹם וּבְשַׂקִּ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עֲלֵיהֶֽם"(עזרא נ ח יח).
אחר כך כרתו ברית מחודשת עם ה': "וּבְכָל־זֹ֕את אֲנַ֛חְנוּ כֹּרְתִ֥ים אֲמָנָ֖ה וְכֹתְבִ֑ים וְעַל֙ הֶֽחָת֔וּם שָׂרֵ֥ינוּ לְוִיֵּ֖נוּ כֹּהֲנֵֽינוּ"(עזרא נ י א). כשם שמשה כורת עם ישראל ברית בחורב, וברית לפני הכניסה לארץ כמבואר בתחילת פרשת ניצבים, וכשם שיהושע מחדש את הברית בגלגל; כך כאן מחדשים עזרא ונחמיה את הברית שכרת ה' עם האבות הקדושים.