ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי
מַשָּׂ֥א דְבַר־יְ-הוָ֖ה אֶל־יִשְׂרָאֵ֑ל בְּיַ֖ד מַלְאָכִֽי׃
אָהַ֤בְתִּי אֶתְכֶם֙ אָמַ֣ר יְ-הוָ֔ה וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמָּ֣ה אֲהַבְתָּ֑נוּ הֲלוֹא־אָ֨ח עֵשָׂ֤ו לְיַֽעֲקֹב֙ נְאֻם־יְ-הוָ֔ה וָאֹהַ֖ב אֶֽת־יַעֲקֹֽב׃
וְאֶת־עֵשָׂ֖ו שָׂנֵ֑אתִי וָאָשִׂ֤ים אֶת־הָרָיו֙ שְׁמָמָ֔ה וְאֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְתַנּ֥וֹת מִדְבָּֽר׃
(מלאכי א א-ג)
שאלת ישראל "בַּמָּ֣ה אֲהַבְתָּ֑נוּ" צריכה ביאור. האם אין די בבחירת ה' אותנו להיות לו לעם כדי לגלות אהבתו אלינו, והלא אותנו הוציא ממצרים ונתן לנו את תורתו והשרה שכינתו בתוכנו ובמשך ארבעים שנה סיפק צרכינו במדבר ונתן לנו את ארץ ישראל וכן הלאה, לא סר חסדו מאיתנו. ומהי אם כן שאלת ישראל "בַּמָּ֣ה אֲהַבְתָּ֑נוּ"?
אבל הביאור בזה כי כל הטובות האלה שעשה השי"ת עמנו היו כשכר על מעשינו הטובים, כי מצא ה' את לבב אברהם נאמן לפניו, ובחר בו מכל העמים ההוללים, הפוחזים והריקים, ולכך כרת עמו הברית לתת לו את ארץ הכנעני. ומזה אין עדיין הוכחה שאוהב אותנו. שאלת ישראל הייתה היכן מצינו כי אהבת ה' אותנו אינה תלויה בדבר, אלא שאוהב אותנו בעצם.
ועל זה השיב ה' יתברך: "הלוא אח עשיו ליעקב נאום ה' ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי...". כלומר שבבחירה זו שבחר הקב"ה ביעקב ודחה את עשיו אנו רואים כי אהבתו אותנו היא אהבה בעצם, שהרי שני אחים הם, ובכל זאת אהב את יעקב ואת עשו שנא.
וזה פשוט שמה שאמרו "אהבה שאינה תלויה בדבר סופה להתקיים"(אבות ה טז) אין הכוונה שאין סיבה לאהבה, ובוודאי יש סיבה לכל אהבה, אלא הכוונה שאינה תלויה בדבר חיצוני ופעולה מסויימת, אלא אוהב את עצם הדבר, הסוג והטיפוס הזה אהוב לו.
בתורה שבכתב לא נתפרש טעם הדבר שבחר הקב"ה ביעקב ודחה את עשו על אף היותם אחים, רק שכך סיבב הקב"ה, שיפסיד עשו את הבכורה ואחר כך את הברכות. והיינו משום שבאמת כלפי חוץ לא היה ניכר כל כך ההבדל בין יעקב לעשו, שאף עשו היה נדמה כצדיק. ובכל זאת בחר ה' יתברך ביעקב כי אותו אהב.
וביאור הדבר כי יעקב אבינו היה בפנימיותו ובעצם מהותו ואישיותו הגון, עדין ונעלה, ולכך אהבו ה' יתברך. אבל עשיו היה בפנימיותו רשע ובן בליעל, ולכך שנאו הקב"ה ודחאו. וזוהי אהבה שאינה תלויה בדבר, כי אין אהבה זו מחמת מעשים חיצוניים, אשר יש לפעמים שאינם תואמים את פנימיות האדם ומהותו, אלא האהבה היא מצד היותנו טובים בעצם מהותנו ובפנימיות ליבנו.