תנ"ך על הפרק - מלאכי א - הקריבהו נא לפחתך / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלאכי א

565 / 929
היום

הפרק

מַשָּׂ֥א דְבַר־יְהוָ֖ה אֶל־יִשְׂרָאֵ֑ל בְּיַ֖ד מַלְאָכִֽי׃אָהַ֤בְתִּי אֶתְכֶם֙ אָמַ֣ר יְהוָ֔ה וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמָּ֣ה אֲהַבְתָּ֑נוּ הֲלוֹא־אָ֨ח עֵשָׂ֤ו לְיַֽעֲקֹב֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וָאֹהַ֖ב אֶֽת־יַעֲקֹֽב׃וְאֶת־עֵשָׂ֖ו שָׂנֵ֑אתִי וָאָשִׂ֤ים אֶת־הָרָיו֙ שְׁמָמָ֔ה וְאֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְתַנּ֥וֹת מִדְבָּֽר׃כִּֽי־תֹאמַ֨ר אֱד֜וֹם רֻשַּׁ֗שְׁנוּ וְנָשׁוּב֙ וְנִבְנֶ֣ה חֳרָב֔וֹת כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הֵ֥מָּה יִבְנ֖וּ וַאֲנִ֣י אֶהֱר֑וֹס וְקָרְא֤וּ לָהֶם֙ גְּב֣וּל רִשְׁעָ֔ה וְהָעָ֛ם אֲשֶׁר־זָעַ֥ם יְהוָ֖ה עַד־עוֹלָֽם׃וְעֵינֵיכֶ֖ם תִּרְאֶ֑ינָה וְאַתֶּ֤ם תֹּֽאמְרוּ֙ יִגְדַּ֣ל יְהוָ֔ה מֵעַ֖ל לִגְב֥וּל יִשְׂרָאֵֽל׃בֵּ֛ן יְכַבֵּ֥ד אָ֖ב וְעֶ֣בֶד אֲדֹנָ֑יו וְאִם־אָ֣ב אָ֣נִי אַיֵּ֣ה כְבוֹדִ֡י וְאִם־אֲדוֹנִ֣ים אָנִי֩ אַיֵּ֨ה מוֹרָאִ֜י אָמַ֣ר ׀ יְהוָ֣ה צְבָא֗וֹת לָכֶם֙ הַכֹּֽהֲנִים֙ בּוֹזֵ֣י שְׁמִ֔י וַאֲמַרְתֶּ֕ם בַּמֶּ֥ה בָזִ֖ינוּ אֶת־שְׁמֶֽךָ׃מַגִּישִׁ֤ים עַֽל־מִזְבְּחִי֙ לֶ֣חֶם מְגֹאָ֔ל וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמֶּ֣ה גֵֽאַלְנ֑וּךָ בֶּאֱמָרְכֶ֕ם שֻׁלְחַ֥ן יְהוָ֖ה נִבְזֶ֥ה הֽוּא׃וְכִֽי־תַגִּשׁ֨וּן עִוֵּ֤ר לִזְבֹּ֙חַ֙ אֵ֣ין רָ֔ע וְכִ֥י תַגִּ֛ישׁוּ פִּסֵּ֥חַ וְחֹלֶ֖ה אֵ֣ין רָ֑ע הַקְרִיבֵ֨הוּ נָ֜א לְפֶחָתֶ֗ךָ הֲיִּרְצְךָ֙ א֚וֹ הֲיִשָּׂ֣א פָנֶ֔יךָ אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְעַתָּ֛ה חַלּוּ־נָ֥א פְנֵי־אֵ֖ל וִֽיחָנֵ֑נוּ מִיֶּדְכֶם֙ הָ֣יְתָה זֹּ֔את הֲיִשָּׂ֤א מִכֶּם֙ פָּנִ֔ים אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃מִ֤י גַם־בָּכֶם֙ וְיִסְגֹּ֣ר דְּלָתַ֔יִם וְלֹֽא־תָאִ֥ירוּ מִזְבְּחִ֖י חִנָּ֑ם אֵֽין־לִ֨י חֵ֜פֶץ בָּכֶ֗ם אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וּמִנְחָ֖ה לֹֽא־אֶרְצֶ֥ה מִיֶּדְכֶֽם׃כִּ֣י מִמִּזְרַח־שֶׁ֜מֶשׁ וְעַד־מְבוֹא֗וֹ גָּד֤וֹל שְׁמִי֙ בַּגּוֹיִ֔ם וּבְכָל־מָק֗וֹם מֻקְטָ֥ר מֻגָּ֛שׁ לִשְׁמִ֖י וּמִנְחָ֣ה טְהוֹרָ֑ה כִּֽי־גָד֤וֹל שְׁמִי֙ בַּגּוֹיִ֔ם אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְאַתֶּ֖ם מְחַלְּלִ֣ים אוֹת֑וֹ בֶּאֱמָרְכֶ֗ם שֻׁלְחַ֤ן אֲדֹנָי֙ מְגֹאָ֣ל ה֔וּא וְנִיב֖וֹ נִבְזֶ֥ה אָכְלֽוֹ׃וַאֲמַרְתֶּם֩ הִנֵּ֨ה מַתְּלָאָ֜ה וְהִפַּחְתֶּ֣ם אוֹת֗וֹ אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וַהֲבֵאתֶ֣ם גָּז֗וּל וְאֶת־הַפִּסֵּ֙חַ֙ וְאֶת־הַ֣חוֹלֶ֔ה וַהֲבֵאתֶ֖ם אֶת־הַמִּנְחָ֑ה הַאֶרְצֶ֥ה אוֹתָ֛הּ מִיֶּדְכֶ֖ם אָמַ֥ר יְהוָֽה׃וְאָר֣וּר נוֹכֵ֗ל וְיֵ֤שׁ בְּעֶדְרוֹ֙ זָכָ֔ר וְנֹדֵ֛ר וְזֹבֵ֥חַ מָשְׁחָ֖ת לַֽאדֹנָ֑י כִּי֩ מֶ֨לֶךְ גָּד֜וֹל אָ֗נִי אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וּשְׁמִ֖י נוֹרָ֥א בַגּוֹיִֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

הקריבהו נא לפחתך

במאמר זה נעסוק בגוף הנבואה שעיקרה תוכחה על עבודת הקרבנות. הנביא מלאכי מאשים את הכהנים בביזיון המקדש וקודשיו "מַגִּישִׁ֤ים עַֽל־מִזְבְּחִי֙ לֶ֣חֶם מְגֹאָ֔ל... וְכִֽי־תַגִּשׁ֨וּן עִוֵּ֤ר לִזְבֹּ֙חַ֙ אֵ֣ין רָ֔ע וְכִ֥י תַגִּ֛ישׁוּ פִּסֵּ֥חַ וְחֹלֶ֖ה אֵ֣ין רָ֑ע"(מלאכי א ז-ח) מלאכי פונה בשאלה רטורית לכהנים "הַקְרִיבֵ֨הוּ נָ֜א לְפֶחָתֶ֗ךָ [=לשליט שלך] הֲיִּרְצְךָ֙ א֚וֹ הֲיִשָּׂ֣א פָנֶ֔יךָ?"(מלאכי א ח).

מפסוק זה למדה הגמרא ש"היין והמים מגולין (=שאינם מכוסים) פסולין לגבי מזבח"(סוכה מח: לפי תוספות שם). וכן פסק הרמב"ם לגבי טריפות: "בהמה שנולד בה אחת מן הטריפות האוסרות אותה באכילה אסורה לגבי המזבח. הרי הוא אומר 'הקריבהו נא לפחתך הירצך או הישא פניך' "(משנה תורה הלכות איסורי מזבח ב י, ועיין בכסף משנה). מתברר שבנוסף לאיסור המפורש בתורה "כל אשר בו מום לא תקריבו כי לא לרצון יהיה לכם"(ויקרא כב כ), מוסיף הנביא מלאכי איסור גם למומים שאין בהם ממש, אלא שהם מאוסים ולא מקובל לתת אותם במתנה לאדם חשוב. "איסור זה אינו מן התורה, ומכל מקום כתבו אחרונים שהוא חמור יותר מאיסור דרבנן וקרוב לדברי תורה, שהרי נלמד מכתוב בנביא שהוא דברי קבלה. ויש שכתבו שאיסורו מכח סברה, שמאחר שאם תקריבהו לפחתך לא ירצך - דין הוא שלא ירצה לה', ולכן איסורו מן התורה"(אנציקלופדיה תלמודית כרך י עמ' תקנא).

האיסור הזה מתרץ שאלה בפרשת בראשית "ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה'. והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן. וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה"(בראשית ד ג-ה). ולמרות דברי רש"י בשם מדרש תנחומא "מפרי האדמה - מן הגרוע... דבר אחר מאיזה שבא לידו לא טוב ולא מובחר", אנו תמהים: קין השיג מדעתו שצריך להביא קרבן לה'; נכון שקרבנו לא היה מושלם, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהוא חידש את רעיון הקרבנות. אכן הבל שיפר את ה'המצאה' של קין בהביאו "מבכורות צאנו ומחלביהן", שהרי התורה כותבת בפירוש שהבל חיקה את קין – "והבל הביא גם הוא", ומבלעדי קרבן קין גם הבל לא היה מביא כלום. אם כן הוא, מדוע הועדף הבל על קין? (ראה תשובת הרב קוק באורות עמ' לב תחילת אות טו)

יתכן שבהעדיפו את קרבן הבל רצה הקב"ה ללמד אותנו שקרבן שאינו תמים ושאינו מובחר אינו 'קרבן עם ריעותא (=חסרון)' אלא אינו קרבן כלל, כי הוא ביזיון. "הקריבהו נא לפחתך" אינו פסול צדדי בקרבן, אלא עוקר שם קרבן מהדבר המוקרב. כיוון שקין הביא דבר גרוע, או אפילו דבר שאינו מובחר, הוא אינו נחשב לאדם שחידש את תורת הקרבנות אלא עשה משהו אחר לגמרי שלא ראוי לאור פני ה'. על כן מדגישה התורה פעמים רבות שעל הקרבן להיות "תמים" - כל מום לא יהיה בו"(ויקרא כב כא).

וכל כך למה? עובדי האלילים תפסו שהקרבן הוא שוחד הניתן לאליל על מנת למנוע את הרע ולשכך את מידת הדין ואת כעסה על המקריב. לכן קרבן תמים אינו חשוב כל כך, ויותר רצוי קרבן שמן וגדול. קרבנות התורה אינם באים מצד מידת הדין אלא מצד מידת הרחמים. לפי פירוש הרמב"ן מסמל הקרבן ומייצג את האדם שהיה אמור למות, וחסד ה' הוא להמיר אותו בבהמה שתהא חליפתו, כפרתו: "ויותר ראוי לשמוע הטעם שאומרים בהם כי בעבור שמעשי אדם נגמרים במחשבה, בדיבור ובמעשה, ציווה ה' יתברך כי כאשר יחטא... וראוי לו שיישפך דמו ויישרף גופו, לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה, וכיפר הקרבן הזה שיהא דמו תחת דמו"(ויקרא א ט). חשיבות יתרה ישנה לקרבן תמים על קרבן גדול בעל ערך כספי רב, כי הקרבן אינו עבור ה' חס וחלילה, אלא עבור האדם המקריב בעצם את עצמו.

על כן אמר רבי שמעון בן עזאי "בוא וראה מה כתיב בפרשת הקרבנות שלא נאמר בהן לא 'א-ל' ולא 'א-להים' [שהם מידת הדין] אלא ה' [מידת הרחמים] שלא ליתן פתחון פה לבעל דין לחלוק"(מנחות קי.). ואכן בכל הקשור לקרבנות בספר ויקרא מופיע רק הכינוי ה', כי הקרבן בא מצד מידת הרחמים [ועיין מלבי"ם על פרשת העקידה]. מכאן החשיבות של קרבן תמים, כי אם הפחה השליט לא היה מקבלו למרות שאצלו הקרבן הוא שוחד, קל וחומר שאין להקריבו על מזבח ה' מלך מלכי המלכים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך