תנ"ך על הפרק - מלאכי א - הלא אח עשו ליעקב / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלאכי א

565 / 929
היום

הפרק

מַשָּׂ֥א דְבַר־יְהוָ֖ה אֶל־יִשְׂרָאֵ֑ל בְּיַ֖ד מַלְאָכִֽי׃אָהַ֤בְתִּי אֶתְכֶם֙ אָמַ֣ר יְהוָ֔ה וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמָּ֣ה אֲהַבְתָּ֑נוּ הֲלוֹא־אָ֨ח עֵשָׂ֤ו לְיַֽעֲקֹב֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וָאֹהַ֖ב אֶֽת־יַעֲקֹֽב׃וְאֶת־עֵשָׂ֖ו שָׂנֵ֑אתִי וָאָשִׂ֤ים אֶת־הָרָיו֙ שְׁמָמָ֔ה וְאֶת־נַחֲלָת֖וֹ לְתַנּ֥וֹת מִדְבָּֽר׃כִּֽי־תֹאמַ֨ר אֱד֜וֹם רֻשַּׁ֗שְׁנוּ וְנָשׁוּב֙ וְנִבְנֶ֣ה חֳרָב֔וֹת כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הֵ֥מָּה יִבְנ֖וּ וַאֲנִ֣י אֶהֱר֑וֹס וְקָרְא֤וּ לָהֶם֙ גְּב֣וּל רִשְׁעָ֔ה וְהָעָ֛ם אֲשֶׁר־זָעַ֥ם יְהוָ֖ה עַד־עוֹלָֽם׃וְעֵינֵיכֶ֖ם תִּרְאֶ֑ינָה וְאַתֶּ֤ם תֹּֽאמְרוּ֙ יִגְדַּ֣ל יְהוָ֔ה מֵעַ֖ל לִגְב֥וּל יִשְׂרָאֵֽל׃בֵּ֛ן יְכַבֵּ֥ד אָ֖ב וְעֶ֣בֶד אֲדֹנָ֑יו וְאִם־אָ֣ב אָ֣נִי אַיֵּ֣ה כְבוֹדִ֡י וְאִם־אֲדוֹנִ֣ים אָנִי֩ אַיֵּ֨ה מוֹרָאִ֜י אָמַ֣ר ׀ יְהוָ֣ה צְבָא֗וֹת לָכֶם֙ הַכֹּֽהֲנִים֙ בּוֹזֵ֣י שְׁמִ֔י וַאֲמַרְתֶּ֕ם בַּמֶּ֥ה בָזִ֖ינוּ אֶת־שְׁמֶֽךָ׃מַגִּישִׁ֤ים עַֽל־מִזְבְּחִי֙ לֶ֣חֶם מְגֹאָ֔ל וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמֶּ֣ה גֵֽאַלְנ֑וּךָ בֶּאֱמָרְכֶ֕ם שֻׁלְחַ֥ן יְהוָ֖ה נִבְזֶ֥ה הֽוּא׃וְכִֽי־תַגִּשׁ֨וּן עִוֵּ֤ר לִזְבֹּ֙חַ֙ אֵ֣ין רָ֔ע וְכִ֥י תַגִּ֛ישׁוּ פִּסֵּ֥חַ וְחֹלֶ֖ה אֵ֣ין רָ֑ע הַקְרִיבֵ֨הוּ נָ֜א לְפֶחָתֶ֗ךָ הֲיִּרְצְךָ֙ א֚וֹ הֲיִשָּׂ֣א פָנֶ֔יךָ אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְעַתָּ֛ה חַלּוּ־נָ֥א פְנֵי־אֵ֖ל וִֽיחָנֵ֑נוּ מִיֶּדְכֶם֙ הָ֣יְתָה זֹּ֔את הֲיִשָּׂ֤א מִכֶּם֙ פָּנִ֔ים אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃מִ֤י גַם־בָּכֶם֙ וְיִסְגֹּ֣ר דְּלָתַ֔יִם וְלֹֽא־תָאִ֥ירוּ מִזְבְּחִ֖י חִנָּ֑ם אֵֽין־לִ֨י חֵ֜פֶץ בָּכֶ֗ם אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וּמִנְחָ֖ה לֹֽא־אֶרְצֶ֥ה מִיֶּדְכֶֽם׃כִּ֣י מִמִּזְרַח־שֶׁ֜מֶשׁ וְעַד־מְבוֹא֗וֹ גָּד֤וֹל שְׁמִי֙ בַּגּוֹיִ֔ם וּבְכָל־מָק֗וֹם מֻקְטָ֥ר מֻגָּ֛שׁ לִשְׁמִ֖י וּמִנְחָ֣ה טְהוֹרָ֑ה כִּֽי־גָד֤וֹל שְׁמִי֙ בַּגּוֹיִ֔ם אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְאַתֶּ֖ם מְחַלְּלִ֣ים אוֹת֑וֹ בֶּאֱמָרְכֶ֗ם שֻׁלְחַ֤ן אֲדֹנָי֙ מְגֹאָ֣ל ה֔וּא וְנִיב֖וֹ נִבְזֶ֥ה אָכְלֽוֹ׃וַאֲמַרְתֶּם֩ הִנֵּ֨ה מַתְּלָאָ֜ה וְהִפַּחְתֶּ֣ם אוֹת֗וֹ אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וַהֲבֵאתֶ֣ם גָּז֗וּל וְאֶת־הַפִּסֵּ֙חַ֙ וְאֶת־הַ֣חוֹלֶ֔ה וַהֲבֵאתֶ֖ם אֶת־הַמִּנְחָ֑ה הַאֶרְצֶ֥ה אוֹתָ֛הּ מִיֶּדְכֶ֖ם אָמַ֥ר יְהוָֽה׃וְאָר֣וּר נוֹכֵ֗ל וְיֵ֤שׁ בְּעֶדְרוֹ֙ זָכָ֔ר וְנֹדֵ֛ר וְזֹבֵ֥חַ מָשְׁחָ֖ת לַֽאדֹנָ֑י כִּי֩ מֶ֨לֶךְ גָּד֜וֹל אָ֗נִי אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וּשְׁמִ֖י נוֹרָ֥א בַגּוֹיִֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

הלא אח עשו ליעקב

עיקרה של נבואת מלאכי היא תוכחה נמרצת לכהנים המבזים את שם ה' בדרך עבודת הקרבנות. אמנם בתחילת נבואה קשה זו מציב הנביא ארבעה פסוקי נחמה שבהם מצהיר ה' על אהבתו לעם ישראל ועל שנאתו לעשו ולעמו אדום. "הלא אח עשו ליעקב נאום ה' ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי"(מלאכי א ב-ג).

הפעם נעסוק בחשיבות העובדה שעשו הוא אחיו של יעקב, ובקביעה שיעקב נבחר להמשיך את ברית ה' עם אברהם ויצחק, ואילו עשו נדחה מברית זו. מה היינו חסרים לו נעשו הבחירה והדחיה לא על רקע של אחים, אלא על רקע של עמים רגילים שאחד טוב ואחד רע.

המפרשים מסבירים שההקדמה באה לרבותא. בנוהג שבעולם אחים מתחלקים בירושה, ולפי ההלכה הבכור נוטל פי שניים מאחיו, ובדין היה שייבחר דווקא עשו על שם בכורתו. למרות כל אלו בחר ה' ביעקב הצעיר להיות אב לעם סגולה. כך ברש"י "בנוהג שבעולם מי שיש לו שני בנים, לבכור הוא בורר מנה יפה", וכך במהר"י קרא: "נוהג שבעולם אדם שיש לו שני בנים, ביום הנחילו את בניו את אשר יהיה לו, הוא נותן לבכור פי שניים, אבל אני העברתי את הבכורה מעשו שהיה בכור, ונתתיה ליעקב".

המלבי"ם מסביר שההקדמה "הלא אח עשו ליעקב" באה להוכיח את קביעת הנביא בתחילת הפסוק "אהבתי אתכם אמר י-הוה". פתיחה זו באה להוציא מדעת הסוברים שאהבת ה' את עמו באה רק מפני שאהב את האבות "מפני שיש לה' אהבה קדומה אל ישראל מצד אהבת אבותיהם, הודיע להם שעיקר האהבה הוא מה שאוהב אותם ביחוד, מבלי השקף על האהבה הקדומה", ובהמשך באה ההוכחה לכך "הלא אח עשו ליעקב ואוהב את יעקב - ואם האהבה היא רק בעבור האבות, הלא יש חלק גם לעשו באהבה זו, ומדוע אוהב רק את יעקב?" על כורחך שהאהבה לעם ישראל אינה תלויה רק בזכות האבות, אלא היא אהבה עצמית.

לרב הוטנר מהלך אחר בעניין זה. "שני שעירי יום הכיפורים מצוותן שיהיו שניהם שווים במראה ובקומה ובדמים"(יומא ו.). בגמרא למדו זאת מהייתור "שני שעירים" הנזכר בתורה שלוש פעמים (ויקרא טז ה,ז,ח). הרב הוטנר מסביר את הצורך בשוויון שני השעירים, המיועדים על פי הגורל להיות משולחים אחד לה' ואחד לעזאזל: "כשאנו מבחינים בהבדל הנמצא בין שני עניינים דומים בחיצוניותם - כי אז על כורחך כי ההבדל הניתן בהם שרוי הוא בפנימיותם. ככל אשר תרבינה השכבות העליונות אשר בהן שולט הוא הדימוי, כן לעומת זה יתברר לפנינו עומק מקומה של נקודת ההבדלה. וככה נולדת היא ההיכי תמצא של עבודת ההשוואה, לשם הכרת עומק ההבדלה. בכל סוגי ההבדל הנמצאים בתורה אין למצוא הבדלה יותר גדולה מאשר ההבדלה בהגרלה של יום הכיפורים. גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל... הנה אותו האדם העוסק בלקיחת שני השעירים הללו, ועומד על המחיר כדי להשוות את שני השעירים בדמים, לכאורה הרי הוא מתעסק בעבודת ההשוואה ודימוי של שני עניינים להדדי. אבל במעמקים הרי המהלך הפוך מן הקצה אל הקצה. כי כל הטיפול הזה אינו בא אלא לגלות ולברר את עומק עומקה של ההבדלה אשר בפעולת ההגרלה. כי לפי גודל הריבוי של השטחים החיצוניים אשר השוויון תופס בהם, כן לעומת זה הולכת היא הבדלת ההגרלה וחודרת למעמקים יותר גנוזים".

ולפי זה הוא ממשיך להסביר את פסוקנו: "והנה השעיר הקדום לשני שעירי יום הכיפור הללו הוא איש השעיר הראשון, הלא הוא עשו איש שעיר. ההבדלה בין השעיר הזה ובין אחיו צריכה היא לחדור בשכבה העמוקה ביותר השרויה מתחתם של כל מיני הדמיון וסוגי השוויון השולטים בכל השטחים העליונים הצפים על גביו של עומק הבדלה זה. והכתוב צווח ואמר: "הלא אח עשו ליעקב ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי", כלומר תהומיותה של ההבדלה שבין עשו ליעקב מתבררת היא דווקא אחרי עוצמת ההכרה באחווה ובדמיון שביניהם"(פחד יצחק פורים עניין ו). על פי דבריו ייתכן להסביר מדוע יעקב ועשו היו לא רק אחים, אלא אחים תאומים מאותו הריון. כי זוהי הדרגה שבה הבריאה יכולה להמציא את תכלית הדמיון האפשרי. ומתוך אותה השוואה בא ההבדל הגדול של "אהבתי" ו"שנאתי" ושל לה' ולעזאזל.

הסבר נוסף הוא, לאור דברינו לספר עובדיה (במאמר "איך נחפשו עשו נבעו מצפוניו") על נסיונות ההתחפשות של עשו והרצון שלו להידמות ליעקב. "הלא אח עשו ליעקב" בא להדגיש שלמרות הנסיונות הבלתי נלאים האלו אין הקב"ה "מתפתה". הוא יודע בדיוק מיהו עשו האמיתי ומיהו יעקב האמיתי ולכן גם בשעה ש"עתיד עשו הרשע לעטוף טליתו ולישב עם הצדיקים בגן עדן לעתיד לבא, הקב"ה גוררו ומוציאו משם"(ירושלמי נדרים ג ח); כי אף שעשו עושה עצמו כאח ליעקב, מצהיר הקב"ה "ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך