תוכחת ה' אלינו כאדון או מלך או אב ולא כדוד
בתורה ובדברי הנביאים, כאשר מוכיח הקב"ה את עם ישראל ותובע מהם את קיום התורה, אנו מוצאים שהוא פונה בדבר קדשו אל עם ישראל במגוון סגנונות, אם כאדון או כמלך או כאב, כגון בנבואת מלאכי "בן יכבד אב ועבד אדוניו, ואם אב אני איה כבודי, ואם אדונים אני איה מוראי אמר ה' צבאו-ת"(מלאכי א ו), וכן רבים.
אכן למעלה מכל אלו קיים היחס הנשגב של דוד ורעיה, שזה יחס של קירבה ומצב של שלימות שאין בו כל תביעה ותמורה, אלא שני הצדדים יחדיו ממלאים את רצון שניהם בחביבות ובעונג.
אמנם בחינה נשגבה זו של דוד ורעיה, אף שהיא מוזכרת בדברי הנביאים, אינה מופיעה בתוכחות הנביאים כסיבה לתביעה, כלומר כדוד הדורש שמצד היותנו רעייתו ראוי שנעשה רצונו.