תנ"ך על הפרק - יונה ג - תשובה של רמיות עשו אנשי נינוה / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

יונה ג

531 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֧י דְבַר־יְהוָ֛ה אֶל־יוֹנָ֖ה שֵׁנִ֥ית לֵאמֹֽר׃ק֛וּם לֵ֥ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה וִּקְרָ֤א אֵלֶ֙יהָ֙ אֶת־הַקְּרִיאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י דֹּבֵ֥ר אֵלֶֽיךָ׃וַיָּ֣קָם יוֹנָ֗ה וַיֵּ֛לֶךְ אֶל־נִֽינְוֶ֖ה כִּדְבַ֣ר יְהוָ֑ה וְנִֽינְוֵ֗ה הָיְתָ֤ה עִיר־גְּדוֹלָה֙ לֵֽאלֹהִ֔ים מַהֲלַ֖ךְ שְׁלֹ֥שֶׁת יָמִֽים׃וַיָּ֤חֶל יוֹנָה֙ לָב֣וֹא בָעִ֔יר מַהֲלַ֖ךְ י֣וֹם אֶחָ֑ד וַיִּקְרָא֙ וַיֹּאמַ֔ר ע֚וֹד אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְנִֽינְוֵ֖ה נֶהְפָּֽכֶת׃וַֽיַּאֲמִ֛ינוּ אַנְשֵׁ֥י נִֽינְוֵ֖ה בֵּֽאלֹהִ֑ים וַיִּקְרְאוּ־צוֹם֙ וַיִּלְבְּשׁ֣וּ שַׂקִּ֔ים מִגְּדוֹלָ֖ם וְעַד־קְטַנָּֽם׃וַיִּגַּ֤ע הַדָּבָר֙ אֶל־מֶ֣לֶך נִֽינְוֵ֔ה וַיָּ֙קָם֙ מִכִּסְא֔וֹ וַיַּעֲבֵ֥ר אַדַּרְתּ֖וֹ מֵֽעָלָ֑יו וַיְכַ֣ס שַׂ֔ק וַיֵּ֖שֶׁב עַל־הָאֵֽפֶר׃וַיַּזְעֵ֗ק וַיֹּ֙אמֶר֙ בְּנִֽינְוֵ֔ה מִטַּ֧עַם הַמֶּ֛לֶךְ וּגְדֹלָ֖יו לֵאמֹ֑ר הָאָדָ֨ם וְהַבְּהֵמָ֜ה הַבָּקָ֣ר וְהַצֹּ֗אן אַֽל־יִטְעֲמוּ֙ מְא֔וּמָה אַ֨ל־יִרְע֔וּ וּמַ֖יִם אַל־יִשְׁתּֽוּ׃וְיִתְכַּסּ֣וּ שַׂקִּ֗ים הָֽאָדָם֙ וְהַבְּהֵמָ֔ה וְיִקְרְא֥וּ אֶל־אֱלֹהִ֖ים בְּחָזְקָ֑ה וְיָשֻׁ֗בוּ אִ֚ישׁ מִדַּרְכּ֣וֹ הָֽרָעָ֔ה וּמִן־הֶחָמָ֖ס אֲשֶׁ֥ר בְּכַפֵּיהֶֽם׃מִֽי־יוֹדֵ֣עַ יָשׁ֔וּב וְנִחַ֖ם הָאֱלֹהִ֑ים וְשָׁ֛ב מֵחֲר֥וֹן אַפּ֖וֹ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד׃וַיַּ֤רְא הָֽאֱלֹהִים֙ אֶֽת־מַ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כִּי־שָׁ֖בוּ מִדַּרְכָּ֣ם הָרָעָ֑ה וַיִּנָּ֣חֶם הָאֱלֹהִ֗ים עַל־הָרָעָ֛ה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר לַעֲשׂוֹת־לָהֶ֖ם וְלֹ֥א עָשָֽׂה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

תשובה של רמיות עשו אנשי נינוה

במקום אחד מצאנו שהגויים קרובים לתשובה, כפי שראינו אצל אנשי נינוה ששבו מיד בתשובה עם הופעתו של יונה והנבואה הקשה שהשמיע על חרבן העיר. מאידך נאמר בירושלמי (תענית פרק ב הלכה א) "תשובה של רמיות עשו אנשי נינוה", כיצד אפשר ליישב הסתירה? מסביר הרב מהר"ם אלשיך שאין שום סתירה. הגויים קרובים לתשובה יותר מישראל כי אין היצר הרע מתגרה בהם כמו בישראל משום שתפקידיהם הרוחניים אינם ברמה של עם ישראל. אם כן אין ליצר הרע ענין להתגרות בהם.

הסבר הרב משך חכמה

הרב משך חכמה (פרשת פנחס) מציין שיש בתהליך התשובה שתי רמות. הרמה הנמוכה, על אף חשיבותה הרבה והקשיים הרבים הכרוכים בהשגתה, בכל זאת נחשבת עדיין לרמת תשובה נמוכה. אדם זה מוכן לתקן את מעשיו ולהשיב כספים שהשיג במרמה וגם להמנע מן החטא. אדם כזה אינו נחשב בהכרח כזה שטיהר את רוחו, לבו ונשמתו. הקב"ה, שהוא בלבד בוחן כליות ולב, בודק אם תשובת האדם פנימית או חיצונית, ואם אכן תשובת החוטא חיצונית, כפי שהייתה תשובתם של אנשי נינוה, מבטל הקב"ה את העונשים שעמד להטיל על החוטאים בגלל תשובתם החיצונית שעשו. מאידך אם פנימית תשובתם, מסייעים להם מן השמים לאגור זכויות, ומסיר הקב"ה מדרכם מכשולים המפריעים להם להגיע למדרגות רמות.

אנשי נינוה הגיעו לרמת תשובה חיצונית. הם החזירו את החמס אשר בכפיהם ולכן נתבטלה מעליהם הגזרה שרצה ה' להמיט עליהם. הקב"ה מדד להם בקנה המידה של תשובתם, והשכר המגיע להם היה העברת הגזרה.

גם המבי"ט (בספרו בית אלוקים) כותב שאנשי נינוה לא התכוונו לקדש את עצמם ולהיות עובדי ה'. כל כוונתם בתענית שקבלו על עצמם ובהשבת הגזלה הייתה להסיר מעליהם את הגזרה, ואכן מטרתם זו הושגה. עם ישראל אינו יכול להסתפק ברמה כזו של תשובה.

אם כן תשובתם של אנשי נינוה יכלה להציג את עם ישראל באור שלילי אך הכל ביחס אליהם בלבד אך לא ביחס לתשובה הנדרשת מעם ישראל.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי ח"ן – יונה'


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך