תנ"ך על הפרק - יונה ג - עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

יונה ג

531 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֧י דְבַר־יְהוָ֛ה אֶל־יוֹנָ֖ה שֵׁנִ֥ית לֵאמֹֽר׃ק֛וּם לֵ֥ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה וִּקְרָ֤א אֵלֶ֙יהָ֙ אֶת־הַקְּרִיאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י דֹּבֵ֥ר אֵלֶֽיךָ׃וַיָּ֣קָם יוֹנָ֗ה וַיֵּ֛לֶךְ אֶל־נִֽינְוֶ֖ה כִּדְבַ֣ר יְהוָ֑ה וְנִֽינְוֵ֗ה הָיְתָ֤ה עִיר־גְּדוֹלָה֙ לֵֽאלֹהִ֔ים מַהֲלַ֖ךְ שְׁלֹ֥שֶׁת יָמִֽים׃וַיָּ֤חֶל יוֹנָה֙ לָב֣וֹא בָעִ֔יר מַהֲלַ֖ךְ י֣וֹם אֶחָ֑ד וַיִּקְרָא֙ וַיֹּאמַ֔ר ע֚וֹד אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְנִֽינְוֵ֖ה נֶהְפָּֽכֶת׃וַֽיַּאֲמִ֛ינוּ אַנְשֵׁ֥י נִֽינְוֵ֖ה בֵּֽאלֹהִ֑ים וַיִּקְרְאוּ־צוֹם֙ וַיִּלְבְּשׁ֣וּ שַׂקִּ֔ים מִגְּדוֹלָ֖ם וְעַד־קְטַנָּֽם׃וַיִּגַּ֤ע הַדָּבָר֙ אֶל־מֶ֣לֶך נִֽינְוֵ֔ה וַיָּ֙קָם֙ מִכִּסְא֔וֹ וַיַּעֲבֵ֥ר אַדַּרְתּ֖וֹ מֵֽעָלָ֑יו וַיְכַ֣ס שַׂ֔ק וַיֵּ֖שֶׁב עַל־הָאֵֽפֶר׃וַיַּזְעֵ֗ק וַיֹּ֙אמֶר֙ בְּנִֽינְוֵ֔ה מִטַּ֧עַם הַמֶּ֛לֶךְ וּגְדֹלָ֖יו לֵאמֹ֑ר הָאָדָ֨ם וְהַבְּהֵמָ֜ה הַבָּקָ֣ר וְהַצֹּ֗אן אַֽל־יִטְעֲמוּ֙ מְא֔וּמָה אַ֨ל־יִרְע֔וּ וּמַ֖יִם אַל־יִשְׁתּֽוּ׃וְיִתְכַּסּ֣וּ שַׂקִּ֗ים הָֽאָדָם֙ וְהַבְּהֵמָ֔ה וְיִקְרְא֥וּ אֶל־אֱלֹהִ֖ים בְּחָזְקָ֑ה וְיָשֻׁ֗בוּ אִ֚ישׁ מִדַּרְכּ֣וֹ הָֽרָעָ֔ה וּמִן־הֶחָמָ֖ס אֲשֶׁ֥ר בְּכַפֵּיהֶֽם׃מִֽי־יוֹדֵ֣עַ יָשׁ֔וּב וְנִחַ֖ם הָאֱלֹהִ֑ים וְשָׁ֛ב מֵחֲר֥וֹן אַפּ֖וֹ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד׃וַיַּ֤רְא הָֽאֱלֹהִים֙ אֶֽת־מַ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כִּי־שָׁ֖בוּ מִדַּרְכָּ֣ם הָרָעָ֑ה וַיִּנָּ֣חֶם הָאֱלֹהִ֗ים עַל־הָרָעָ֛ה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר לַעֲשׂוֹת־לָהֶ֖ם וְלֹ֥א עָשָֽׂה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת

בפעם הזאת אומר הקב"ה ליונה ללכת לנינוה ולומר להם כי נחתם גזר דינם ובעוד ארבעים יום ונינוה נהפכת. יונה הבין כי אין מקום לומר להם דברי תוכחה כפי שנצטווה בפעם הקודמת, משום שגזר דינם נחתם, ולאחר חתימת גזר דין אי אפשר לבטלו. אולם הקב"ה מקבל תשובת רבים גם אם נחתם גזר דינם. יונה הגיע לנינוה וראה שמדובר בעיר גדולה ויש צורך בשלושה ימים כדי לעבור את כולה. הקב"ה אמר ליונה לומר לתושבי נינוה כי אם לא ישובו בתשובה נינוה תחרב כעבור ארבעים יום. יונה לא ידע אם ארבעים יום מיום בואו לעיר או מיום צאתו את עיר לאחר שכל התושבים שמעו את דבר הנבואה, לכן הלך יונה מהלך יום אחד בעיר וכשהגיע למרכזה הכריז על חרבנה אם אנשיה לא ישובו אל ה'. הרב דון יצחק אברבנאל (בפירושו ליונה) אומר כי הביטוי "נינוה נהפכת" יכול להתפרש בשני פנים. אפשר כפשוטו של מקרא, שנינוה תיהרס ותיעלם, או קיימת אפשרות להסביר שנינוה נהפכת הכוונה משנה את פניה ומטיבה את דרכה ואז ינצלו תושביה.

קילוסו של הקב"ה עולה מגן עדן ומגיהנם

המעניין הוא ששני הבאורים אחד הם. הקב"ה רוצה לגלות את כבודו בנינוה. כיצד יתבצע הדבר? הבחירה ביד אנשי נינוה. אם ישובו מדרכם הרעה יתגלה כבוד ה'. על ידי כך הגזרה הרעה תתבטל והם ימשיכו להתקיים. ברם יכולים הם לבחור בדרך אחרת ולא לשוב בתשובה ואז הקב"ה יחריב את העיר וגם בדרך זו יתגלה כבודו משום שכבוד ה' מתגדל כאשר עושה דין ברשעים. וכפי הנאמר במדרש: "כשם שקילוסו של הקב"ה עולה לו מגן עדן מפי הצדיקים, כך עולה מגיהנם מפי הרשעים, שנאמר: 'עוברי בעמק הבכא מעין ישיתוהו'. מה הם אומרים? יפה אמרת, יפה דנת, יפה טהרת, יפה טמאת, יפה חייבת, יפה למדת, יפה הורית... מהו מעין ישיתוהו? שמורידים (הרשעים) דמעות כמעיינות עד שמצננים את הגיהנם בדמעותיהם, משם הקילוס עולה"(שמות רבה פרשה ז פרק ד). פירוש הדברים: לאחר שהרשעים מרצים את עוונותיהם הם עצמם ירגישו בקידוש ה' שהושג על ידי חרטתם, והרגשה זו תצנן להם את הגיהנם ותגרום לגילויים נוספים של חסדי ה' אפילו על רשעים גמורים ומשם הקילוס עולה.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי ח"ן – יונה'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך