גולגולת יהויקים נשרפה
לָכֵ֞ן כֹּֽה־אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אֶל־יְהוֹיָקִ֤ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֙הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה לֹא־יִסְפְּד֣וּ ל֔וֹ ה֥וֹי אָחִ֖י וְה֣וֹי אָח֑וֹת לֹא־יִסְפְּד֣וּ ל֔וֹ ה֥וֹי אָד֖וֹן וְה֥וֹי הֹדֹֽה׃
קְבוּרַ֥ת חֲמ֖וֹר יִקָּבֵ֑ר סָח֣וֹב וְהַשְׁלֵ֔ךְ מֵהָ֖לְאָה לְשַׁעֲרֵ֥י יְרוּשָׁלִָֽם׃
(ירמיה כב יח-יט)
המשנה בתחילת פרק חלק אומרת: "שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להם חלק לעולם הבא"(סנהדרין פ"י). שואלת הגמרא: "ומפני מה לא מנו את יהויקים?" (בין אלו שאין להם חלק לעולם הבא, הרי היה רשע גמור)? עונה הגמרא: "משום דרבי חייא ברבי אבויה (מסביר רש"י: מפני שנתכפר לו... שלא ניתן לקבורה) דאמר רבי חייא ברבי אבויה כתוב על גולגלתו של יהויקים 'זאת ועוד אחרת'. זקנו (סבו) דרבי (=של רבי) פרידא אשכח ההוא גולגולתא דהות שדיא (=שהייתה מושלכת) בשערי ירושלים והיה כתוב עילוה (=עליה) 'זאת ועוד אחרת'. (רש"י: "נקמה אחת נעשתה בה כבר ועוד אחרת תעשה בה"). קברה, והדר נבוג (=ושוב בצבצה), קברה והדר נבוג (=ושוב בצבצה). אמר, דילמא האי גולגולתא (=שמא זו הגולגולת) של יהויקים דכתיב ביה (=שכתוב בו): 'קבורת חמור יקבר סחוב והשלך מהלאה לשערי ירושלים'(ירמיה כב יט), אמר, מלכא הוא ולאו אורח ארעא לבזויי (=מלך הוא ולא דרך ארץ לבזותו), שקלה כרכא בשיראי ואותבה בסיטפא (=נטל בגד יקרא והניחה בארגז). אתא דביתה חזיתא (=באה אשתו וראתה את הגולגולת). נפקת אמרה להו לשביבתא (=יצאה וסיפרה לשכנה שלה אודות הדבר), אמרה לה האי דאתתא קמייתא הוא דלא קא מנשי לה (זו גולגולת אשתו הראשונה שאיננו יכול להשכיחה מלבו). שגרתא לתנורה וקלתה (=השליכה את הגולגולת לתנור ונשרפה). כי אתא אמר היינו דכתיב עילויה (=כאשר חזר קרא עליו את הכתוב) 'זאת ועוד אחרת' ".
מסביר הרב בן יהוידע (סנהדרין קג.) שנגזר על יהויקים להתבזות בדרך זו מפני שביזה את הקב"ה ואמר שאיננו זקוק לאור החמה כי יש לו זהב נוצץ, מאחר והשמש היא עגולה לכן נענש בגולגולתו שגם היא עגולה ונשרפה באש, ומשום שאמר שהארץ, הכסף והזהב שייכים לו לכן לא זכה להיקבר בעפר הארץ ונשאר מושלך על פני האדמה. זה היה עונשו של מלך שהכיר את ריבונו ומרד בו וכן עבר עברות שונות ומשונות מלבד החטא המרכזי שהיה עבודה זרה.