תנ"ך על הפרק - ישעיה ו - השמן לב העם הזה / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה ו

340 / 929
היום

הפרק

בִּשְׁנַת־מוֹת֙ הַמֶּ֣לֶךְ עֻזִּיָּ֔הוּ וָאֶרְאֶ֧ה אֶת־אֲדֹנָ֛י יֹשֵׁ֥ב עַל־כִּסֵּ֖א רָ֣ם וְנִשָּׂ֑א וְשׁוּלָ֖יו מְלֵאִ֥ים אֶת־הַהֵיכָֽל׃שְׂרָפִ֨ים עֹמְדִ֤ים ׀ מִמַּ֙עַל֙ ל֔וֹ שֵׁ֧שׁ כְּנָפַ֛יִם שֵׁ֥שׁ כְּנָפַ֖יִם לְאֶחָ֑ד בִּשְׁתַּ֣יִם ׀ יְכַסֶּ֣ה פָנָ֗יו וּבִשְׁתַּ֛יִם יְכַסֶּ֥ה רַגְלָ֖יו וּבִשְׁתַּ֥יִם יְעוֹפֵֽף׃וְקָרָ֨א זֶ֤ה אֶל־זֶה֙ וְאָמַ֔ר קָד֧וֹשׁ ׀ קָד֛וֹשׁ קָד֖וֹשׁ יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת מְלֹ֥א כָל־הָאָ֖רֶץ כְּבוֹדֽוֹ׃וַיָּנֻ֙עוּ֙ אַמּ֣וֹת הַסִּפִּ֔ים מִקּ֖וֹל הַקּוֹרֵ֑א וְהַבַּ֖יִת יִמָּלֵ֥א עָשָֽׁן׃וָאֹמַ֞ר אֽוֹי־לִ֣י כִֽי־נִדְמֵ֗יתִי כִּ֣י אִ֤ישׁ טְמֵֽא־שְׂפָתַ֙יִם֙ אָנֹ֔כִי וּבְתוֹךְ֙ עַם־טְמֵ֣א שְׂפָתַ֔יִם אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֑ב כִּ֗י אֶת־הַמֶּ֛לֶךְ יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת רָא֥וּ עֵינָֽי׃וַיָּ֣עָף אֵלַ֗י אֶחָד֙ מִן־הַשְּׂרָפִ֔ים וּבְיָד֖וֹ רִצְפָּ֑ה בְּמֶ֨לְקַחַ֔יִם לָקַ֖ח מֵעַ֥ל הַמִּזְבֵּֽחַ׃וַיַּגַּ֣ע עַל־פִּ֔י וַיֹּ֕אמֶר הִנֵּ֛ה נָגַ֥ע זֶ֖ה עַל־שְׂפָתֶ֑יךָ וְסָ֣ר עֲוֺנֶ֔ךָ וְחַטָּאתְךָ֖ תְּכֻפָּֽר׃וָאֶשְׁמַ֞ע אֶת־ק֤וֹל אֲדֹנָי֙ אֹמֵ֔ר אֶת־מִ֥י אֶשְׁלַ֖ח וּמִ֣י יֵֽלֶךְ־לָ֑נוּ וָאֹמַ֖ר הִנְנִ֥י שְׁלָחֵֽנִי׃וַיֹּ֕אמֶר לֵ֥ךְ וְאָמַרְתָּ֖ לָעָ֣ם הַזֶּ֑ה שִׁמְע֤וּ שָׁמ֙וֹעַ֙ וְאַל־תָּבִ֔ינוּ וּרְא֥וּ רָא֖וֹ וְאַל־תֵּדָֽעוּ׃הַשְׁמֵן֙ לֵב־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְאָזְנָ֥יו הַכְבֵּ֖ד וְעֵינָ֣יו הָשַׁ֑ע פֶּן־יִרְאֶ֨ה בְעֵינָ֜יו וּבְאָזְנָ֣יו יִשְׁמָ֗ע וּלְבָב֥וֹ יָבִ֛ין וָשָׁ֖ב וְרָ֥פָא לֽוֹ׃וָאֹמַ֕ר עַד־מָתַ֖י אֲדֹנָ֑י וַיֹּ֡אמֶר עַ֣ד אֲשֶׁר֩ אִם־שָׁא֨וּ עָרִ֜ים מֵאֵ֣ין יוֹשֵׁ֗ב וּבָתִּים֙ מֵאֵ֣ין אָדָ֔ם וְהָאֲדָמָ֖ה תִּשָּׁאֶ֥ה שְׁמָמָֽה׃וְרִחַ֥ק יְהוָ֖ה אֶת־הָאָדָ֑ם וְרַבָּ֥ה הָעֲזוּבָ֖ה בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ׃וְע֥וֹד בָּהּ֙ עֲשִׂ֣רִיָּ֔ה וְשָׁ֖בָה וְהָיְתָ֣ה לְבָעֵ֑ר כָּאֵלָ֣ה וְכָאַלּ֗וֹן אֲשֶׁ֤ר בְּשַׁלֶּ֙כֶת֙ מַצֶּ֣בֶת בָּ֔ם זֶ֥רַע קֹ֖דֶשׁ מַצַּבְתָּֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

השמן לב העם הזה

פרקנו מתאר את הקדשתו של ישעיהו לנביא. ישעיהו מקבל על עצמו את השליחות: "הנני שלחני". כמענה להסכמתו של הנביא נמסר לו המסר העיקרי של הנבואה, מסר הסותר לכאורה את כל מהות הנבואה ומקעקע את יסודותיה:

ויאמר: לך ואמרת לעם הזה, שמעו שמוע ואל תבינו, וראו ראו ואל תדעו. השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע, פן יראה בעיניו, ובאזניו ישמע, ולבבו יבין ושב ורפא לו.
(ישעיה ו ט-י)

ואנו תמהים: האין תפקידו של הנביא לפתוח את לבבות העם למען ישמעו ויראו את דרך האמת, וישובו ורפא להם! זו מטרת שליחותו, ובזה הוא רואה את פסגת הצלחתו. הנביא איננו מעוניין בהתגשמות נבואות הזעם שלו, אלא דווקא בביטול נבואתו הרעה, העקבות שינוי אורח דרכיו של העם. וכך כתב ר"י אלבו:

עיקר מציאות הנבואה בבני אדם אינה כדי להגיד את העתידות ולסדר עניינים פרטיים אישים, כמו שיוודע זה על ידי הקסמים והחוזים בכוכבים, אבל כדי להגיע האומה בכללה, או המין, אל השלמות האנושי.
(ספר העיקרים מאמר שלשי פרק יד)

כיצד מצווה אפוא ה' את הנביא לאמור לעם לא להבין ולא לראות נכונה? וכיצד הוא פוקד עליו להשמין את לב העם ולמנוע ממנו שמיעה וראיה נכוחים של מצבו, כדי שלא יחזרו בתשובה? ולמה יש להדגיש זאת בנבואה הראשונה של הנביא האמורה להיות ראשית דרכו הארוכה בנבואה? 

התרגום, רש"י ומפרשים נוספים מסבירים שאין מדובר כאן בציווי, אלא בתיאור מצב.

אני אומר לכם שמעו שמוע, ואתם אין אתם נותנים לב להבין... נתנו לבם שלא ישמעו דברי נביאים, שהם יראים שמא יוטבו בעיניהם דבריו ויבינו בליבם וישובו אלי והיא רפואתם.
(רש"י)

לפי פירוש זה, הקב"ה מזהיר את הנביא שדרכו לא תהיה סוגה בשושנים, שכן העם לא יאות להישמע לדברי התוכחה. דווקא בראשית דרכו מודיע הקב"ה לנביא שעליו למלא את תפקידו, גם אם לא תמיד תאיר לו ההצלחה פנים.

אולם לרד"ק, בפירושו הראשון, דרש שונה בהבנת תפקיד הנביא:

יש מפרשים "שמעו" "וראו" לשון ציווי כמשמעו. וכן "השמן לב העם הזה". וזה דין ומשפט מאת הא-ל יתברך כשירצה החוטא לחטוא, הקב"ה מונע ממנו דרכי התשובה עד שיקבל עונשו. וכן נאמר בפרעה "ויחזק ה' את לב פרעה", וכן בסיחון "כי הקשה ה' אלוקיך את רוחו" וכן בבני עלי - 'ולא ישמעו לקול אביהם כי חפץ ה' להמיתם". ושם פירשנו.

וכן פירש הרמב"ם:

ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת, שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו, שמונעין ממנו התשובה, ואין מניחין לו לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה. הוא שהקב"ה אמר על ידי ישעיהו "השמן לב העם הזה".
(הלכות תשובה פ"ו ה"ג)

לפירוש זה, כוללת נבואתו הראשונה של ישעיהו אזהרה כפולה ומכופלת לעם למהר ולחזור בתשובה(ועיין רבינו יונה שערי תשובה שער ראשון אות ד ואילך). כי אם חס וחלילה יתמיד העם בחטאיו, יתכן שיגיע רגע שתיסתם בפניהם דרך התשובה, גם כשירצו בה. מסר זה חיוני מאוד גם לנביא וגם לעם, דווקא בתחילת דרכו הנבואית של ישעיהו.

עתה נתבונן בנקודה נוספת בלשונו הציורית של ישעיהו, המשתמש בשני לשונות מדורגים בכיוונים מנוגדים, בתקבולת משוכלת, בפסוק אחד. בתחילת פסוק י' נאמר: "השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע" ובהמשך הפסוק בכיוון הפוך: "פן יראה בעיניו, ובאזניו ישמע, ולבבו יבין ושב ורפא לו". ברישא, בתיאור ההידרדרות של העם, הסדר הוא לב, אוזניים ועיניים. ודרך התיקון[שממנו חושש העם] - עיניים, אוזניים ולב.

וביאר המלבי"ם את סדר התיקון:

ומה שסידר בדבריו ראיה, שמיעה, הבנה, כי תחילה נכיר את הבורא על ידי ראיית החושים מהמון מעשיו ובריאותיו, ואחר כך על ידי הקבלה הנמשכת מדור דור, ואחר כך על ידי מופתי השכל והדעת.

המלבי"ם מפרש את הסיפא של הפסוק המדברת על דרך התיקון, וממילא נבין שבשעת משבר, ההידרדרות היא בכיוון ההפוך: העם כופר בעניינים הדקים של השכל, אחר כך מתכחש גם למסורת, ולבסוף מכחיש גם את המופתים הנראים בחושים.

בעוד המלבי"ם מעמיד את חטאו של העם בחסרון אמונה, רואה הגאון מוילנה את החסרון בלימוד התורה, ונותן משמעות לסדר שלושת החושים המנויים כאן.

כי ג' חלקי התורה, שבכתב ושבע"פ וסודות התורה, יפול, הראיה על מה שבכתב, והשמיעה על שבעל פה, והבנת הלב על חלקי הסוד... כשיסירם מליבו אז שוכח מתחילה החמור. וזהו שאמר "השמן לב העם הזה" - היינו לשכוח סודות התורה, "ואוזניו הכבד" על תורה שבע"פ, "ועיניו השע", על תורה שבכתב. וכשנאמר "ושב ורפא לו" היינו שיחזור ללמוד כסדרן "יראה בעיניו" תורה שבכתב, "ובאזניו ישמע" תורה שבע"פ "ולבבו יבין" הסודות.

[ההידרדרות מתפשטת קמעא קמעה, בתחילה לא מקפידים על ענייני קבלה וסוד, אבל עדיין שומרים את ההלכה. לאחר מכן מפסיקים להקפיד על עניינים מ"דרבנן" ועל ההלכה, ולבסוף כופרים גם בדברים המפורשים בתורה. וממילא דרך החזרה היא בכיוון ההפוך. קודם כל זהירים בבסיס, ומכאן ואילך מעלין בקודש.]

תלמידו ר' חיים מוולוז'ין מסביר ומרחיב:

כי הלב הוא בחינת המחשבה כידוע, והאזניים הם כלי שמיעת הדיבור, והעיניים הם כלי הראיה לראות ענייני המעשים בפועל והם ג' בחינות נר"ן(=נפש רוח נשמה)... ובחטאי האדם המה מסתלקים בחינת הנשמה ... ואם חס וחלילה חטא יותר, גם בחינת הרוח מסתלק ממנו לגמרי. ואם חס וחלילה הרבה והוסיף לחטוא יותר, אז גם נפשו נפגמת או נכרתת חס וחלילה.
וכשהוא חוזר בתשובה הוא חוזר להשיג אותם כסדר ממטה למעלה, הפוך מסדר הסתלקותם תחילה. תחילה הוא משיג לבחינת הנפש. ואחר כך בא ושורה עליה הרוח ומתקשרת בו ואח"כ באים ניצוצי אור הנשמה ואז מתקשרים כל אחד בחבירו כראוי".
(נפש החיים שער ב פרק טז בהג"ה ד"ה ועי"ז יתוקנו כל הג' בחינות)

יהי רצון ונזכה אף אנו לראות נכוחה בעינינו, ולשמוע נכון באוזנינו, ולהבין טוב בליבנו, ואז יקויים גם בנו "ושב ורפא לו".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך