בבית קבע אמור להיות גם חדר שינה
הבאנו בדברינו לפרקים הקודמים שהמקדש, בניגוד למשכן, צריך שהיהו לו סממנים של בית קבע. והסברנו בזה את עניין הדלתות, החלונות, המחיצה, המנורות והשלחנות שהוסיפו למקדש, והכל על פי מה שכתב בספר שלטי גבורים(רופא, פרק ל"ג) על הסיבה שגנזו את מזבח הקטורת של משה משום שהיו למזבח טבעות נשיאה אשר מיותרות במקדש.
והנה יש לעיין, שהרי בכל בית של קבע יש גם חדר שינה עם מקום למיטה, והיכן מצינו כן במקדש? ועמד על כך הרב שלמה פישר שליט"א, וזו לשונו:
הדבר מפורש במקרא(מלכים ב יא ב): "ותקח יהושבע... את יואש... אותו ואת מניקתו בחדר המות", ופירש רש"י: "בעליית בית קדש הקדשים... וקורא אותה חדר המטות על שם "בין שדי ילין".
(בית ישי - דרשות סימן מז)
וכתב בספר עמלה של תורה לר' צדוק הכהן מלובלין(אות יב):
וקודש הקדשים הוא הנקרא חדר המטות, היינו דשם הכרובים כמער איש ולויות שהוא יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה דהיא כנסת ישראל...
(קונטרס עמלה של תורה אות יב, מובא בסוף פרי צדיק ויקרא)
אם כן, יש לומר שמסיבה זו ייתר שלמה כרובים נוספים על כרובי הארון(וזה היה רק במקדש ראשון), לבטא את ענין חדר המיטות.
ונראה להוסיף שאם במקדש ראשון המקום נקרא חדר המיטות, יש לומר שזו הסיבה שאסור לזר להיכנס לשם לעולם, וכמו שכתב הגר"א על ההבדל בין המשכן למקדש, שבמשכן היה יכול אהרן להיכנס בכל פעם אם יעשה כסדר העבודה, אבל לדורות(ונראה שהכוונה מזמן מקדש ראשון והלאה), כהן גדול נכנס רק ביום כיפור.
והסיבה כנ"ל, שקודש הקדשים במשכן לא היה חדר מיטות, ולכן אפשר להיכנס לשם בכל יום אם יעשה אהרן כסדר העבודה, לעומת המקדש שבו קודש הקדשים נקרא חדר המיטות, ואליו אסור לזר להיכנס כלל, למעט יום הכיפורים.