שמעי ושלמה
היחסים בין שמעי לשלמה אינם פשוטים. נראה שהמורכבות ביחסים, התחילה בזמן דוד.
שמעי שייך למשפחת בית שאול(שמואל ב טז ה). על כן טבעי למצוא אותו בין מתנגדי דוד. במרד אבשלום התבטא שמעי בחריפות גדולה מאד נגד דוד. אך לא מצאנו שהצטרף בפועל לאבשלום. מצד שני אחד מגבורי דוד נקרא בשם שמעי! "וצדוק הכהן ובניהו בן יהוידע ונתן הנביא ושמעי *ורעי* והגבורים אשר לדוד לא היו עם אדניהו"(מלכים א א ח). מפרש מצודות דוד: "אולי הוא שמעי בן גרא. ורעי - יתכן שהוא חושי הארכי, הנקרא ריע המלך". מקום מושבו היה בעיר "בחורים", בבנימין. אחימעץ בן צדוק הכהן ויהונתן בן אביתר הכהן, מרגליו של דוד אצל אבשלום, מוצאים מסתור אצל "איש מבחורים". אשתו מסתירה אותם בתוך הבאר, עד שעבדי אבשלום מתיאשים מלמוצאם. חז"ל אומרים שאשה זו היא אשתו של שמעי! והבית ביתו של שמעי! התאור של שמעי הבא לקבל את דוד לאחר מות אבשלום, בראש אלף איש, מחזק את הדעה ששמעי היה אחד מגבורי דוד. ניתן לאמר שאלו היו אנשיו הנשמעים לפקודתו. [ישנה גם אפשרות ששמעי מגבורי דוד, אינו שמעי בן גרא אלא אחי דוד(שמואל ב כא כא)].
חז"ל טוענים ששמעי היה רבו של שלמה(ברכות ח.). על פי זה מובן מדוע הוא אינו משתתף במרד אדוניה. הרב מכיר בסגולותיו של התלמיד יותר מכל אחד אחר. ברור היה לשמעי ששלמה מתאים למלוכה יותר מאדוניה בן חגית. אולי גם ידע מנבואתו של נתן ששלמה ימלוך.
המשימה שהוטלה על שלמה להעניש את שמעי אינה פשוטה. הן מפאת היות שמעי נאמן לו, הן מפאת היותו רבו, והן מצד שעליו לעשות זאת באופן שלא יודע, שיש כאן עונש על מרידתו בדוד בעבר.
שלמה ציוה את שמעי שלא לעזוב את ירושלים בשום אופן. כאשר ברחו לשמעי שני עבדים, הוא יצא מירושלים על מנת להשיבם אליו. בכך הוא עבר על דברי שלמה והתחייב מיתה.
מהי חכמתו של שלמה?
אדם יכול לחיות כל ימיו בירושלים ללא הרגשה של חיסרון כלשהוא. אולם כאשר אומרים לאדם אסור לך לצאת, המקום נהפך לו לבית כלא! אף אם הוא יפה ורחב ידיים. האיסור יוצר הרגשת מחנק. מעתה הוא שואף כל הזמן לצאת. ואם ימצא סיבה שתראה לו כתירוץ מספיק אף יעשה זאת. שלמה ידע שבמוקדם או במאוחר שמעי יצא מירושלים. ועל כך יוכל להענישו גם על מה שעשה לדוד(וראה רש"י מלכים א ב לו שפירש: "כדי שיהא מצוי לו, ולמצוא לו חטא מות").
אך שבועתו של דוד לא הופרה.
נמצאת כל צוואת דוד טובה ונכוחה וראויה למי שציוה עליה, ודוד מלך ישראל חי וקיים!