הסבר הרב דסלר
הרב דסלר בספרו מכתב מאליהו(חלק ד) מסביר באריכות את חטא מנין ישראל על ידי דוד. הרב דסלר מונה חמשה חטאים דקים מאד שעבר דוד ובגללם נענש ונכשל במנין העם. אחד החטאים היה הבטוי מסית שדוד התבטא כפי שהסברנו לעיל(שמואל א כו יט). חטא נוסף שלא הזדרזו עם ישראל בבנין בית המקדש(עיין רמב"ן במדבר טז א). חטא נוסף שדוד התבטא בקפדנות כלפי שאול כפי שנאמר: "כי אם ה' יגפנו, או יומו יבוא ומת, או במלחמה ירד ונספה"(שמואל א כו א). לכן נענש לאחר המפקד ונתנו לו שלש ברירות: או שבע שנות רעב, או שלשה חדשים לנוס מפני האויב הרודף או שלשה ימים דבר, כנגד שלשת הבטויים הקשים שהתבטא בהם דוד כלפי שאול(פסיקתא רבתי יא ג). חז"ל מוצאים חטא נוסף בכך שדוד מנה את גבוריו כולל אוריה החתי וכאשר מנה אותו מיד נאמר: "ויוסף אף ה' לחרות בישראל ויסת את דוד בהם לאמר לך מנה את ישראל ואת יהודה"(שמואל ב כד א). חז"ל מצאו בדוד בקורת דקה מן הדקה שלא התבייש להזכיר את שמו של אוריה החתי. הרמב"ן כותב שדוד מנה את ישראל שלא לצורך לכן נענש ופרצה בהם מגפה. הרב דסלר כותב בשם רבי מנחם מנדל מויטבסק שכתב בספרו פרי הארץ לפרשת כי תשא על דברי הגמרא(עבודה זרה ד:): "לא היו ישראל ראויים לאותו מעשה(דהיינו חטא העגל) אלא כדי להורות תשובה" - מסביר הרב שהיו צריכים לשוב בתשובה על חטאים שעשו בעבר ולא הרגישו בעצמם שנאמר: "וימרו על ים בים סוף"(תהלים קו ז) לכן הביא להם הקב"ה נסיון והכשילם בחטא דק, לא לפי בחירתם הרגילה, כדי לעוררם לחשבון נפש מקיף ולתקון חטאם. מאחר ובני ישראל לא התעוררו לבנין בית המקדש הכשיל ה' את דוד בחטא שאפילו תנוקות של בית רבן יודעים כדי לעוררו לחפש אחרי שורש החטא ואז יבוא להזדרז לבנות מזבח במקום שעתיד להבנות בית המקדש ובכך לעצור את המגפה.
באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - שמואל'