כמה אבנים
בתורה לא נאמר כמה אבנים צריך להעמיד. גם לא נאמר ששתים עשרה האבנים הן אבני המזבח. אבל משמע בכל המפרשים, וכן במשנה ובתוספתא, שאבני המזבח הן הן שתים עשרה האבנים שעליהן נכתבה התורה. זה לא מפורש בפרשה, אך זה משתמע ממנה כי התורה חוזרת שוב ושוב על הבטוי "האבנים האלה" או "האבנים" ומשמע שמדובר באותן אבנים. כן משמע גם בספר יהושע (אם כי גם שם לא לגמרי בפירוש) שנאמר שם (ח לב) "ויכתב שם על האבנים את משנה תורת משה", ומסתבר יותר לפרש ש"האבנים" הן אבני המזבח שנזכרו פסוק אחד לפניו, ולא אבנים שנזכרו ארבעה פרקים קודם לכן. אם כי גם זה אפשרי שהרי אלה אבנים ידועות מאד ואין צרך לזהותן. (וכן אפשר שרבותינו למדו ממעשי אליהו שבנה את י"ב האבנים מזבח, וודאי עשה כן מפני האמור בפרשתנו, הרי שהוא סבר שהאבנים הן הן המזבח).
סבי, ר' יהודה אליצור זצ"ל, אמר לי שלא יתכן שאבני המזבח הן האבנים שעליהן נכתבה התורה, שכן אבני המזבח הן אבנים שלמות שלא הונף עליהן ברזל, וא"כ אינן מסותתות והן מחוספסות, ואי אפשר לכתוב על אבנים כאלה. אולם על כך יש להשיב שזאת הסבה שיהושע השתמש באבנים מתוך הירדן. אבנים מתוך הירדן הן חלקות בטבען, ומצד עצמן וצורתן הן מהוות עדות לכך שישראל עבר את הירדן ביבשה. וכך פרש יהושע את הפסוק המצוה להעמיד את האבנים במעבר הירדן עצמו. אח"כ לקח יהושע את האבנים וקים בהן את יתר המצוות האמורות בפרשת כי תבא.
יהושע הוציא לצורך הענין אבנים מתוך הירדן. את אותן אבנים שעליהן עמדו הכהנים. יש להניח שלשם כך הביא יהושע אבנים מחוץ לירדן. הירדן יבש רק כל עוד עומדים בו הכהנים. לכן בכל פעם כהן אחר הרים רגל, יהושע הוציא את האבן שהרגל של הכהן עמדה עליה, ושם במקומה אבן אחרת, כדי שהכהן יוכל להניח שוב את רגלו. כך עשה שתים עשרה פעמים. בסופן, היו בידו שתים עשרה אבנים מתוך הירדן. הן אבני המזבח ועליהן נכתבה התורה.