תנ"ך על הפרק - זכריה יד - כל הנותר מכל הגויים...לחוג את חג הסוכות / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

זכריה יד

564 / 929
היום

הפרק

הִנֵּ֥ה יֽוֹם־בָּ֖א לַֽיהוָ֑ה וְחֻלַּ֥ק שְׁלָלֵ֖ךְ בְּקִרְבֵּֽךְ׃וְאָסַפְתִּ֨י אֶת־כָּל־הַגּוֹיִ֥ם ׀ אֶֽל־יְרוּשָׁלִַם֮ לַמִּלְחָמָה֒ וְנִלְכְּדָ֣ה הָעִ֗יר וְנָשַׁ֙סּוּ֙ הַבָּ֣תִּ֔ים וְהַנָּשִׁ֖יםתשגלנהתִּשָּׁכַ֑בְנָהוְיָצָ֞א חֲצִ֤י הָעִיר֙ בַּגּוֹלָ֔ה וְיֶ֣תֶר הָעָ֔ם לֹ֥א יִכָּרֵ֖ת מִן־הָעִֽיר׃וְיָצָ֣א יְהוָ֔ה וְנִלְחַ֖ם בַּגּוֹיִ֣ם הָהֵ֑ם כְּי֥וֹם הִֽלָּחֲמ֖ו בְּי֥וֹם קְרָֽב׃וְעָמְד֣וּ רַגְלָ֣יו בַּיּוֹם־הַ֠הוּא עַל־הַ֨ר הַזֵּתִ֜ים אֲשֶׁ֨ר עַל־פְּנֵ֥י יְרוּשָׁלִַם֮ מִקֶּדֶם֒ וְנִבְקַע֩ הַ֨ר הַזֵּיתִ֤ים מֵֽחֶצְיוֹ֙ מִזְרָ֣חָה וָיָ֔מָּה גֵּ֖יא גְּדוֹלָ֣ה מְאֹ֑ד וּמָ֨שׁ חֲצִ֥י הָהָ֛ר צָפ֖וֹנָה וְחֶצְיוֹ־נֶֽגְבָּה׃וְנַסְתֶּ֣ם גֵּֽיא־הָרַ֗י כִּֽי־יַגִּ֣יעַ גֵּי־הָרִים֮ אֶל־אָצַל֒ וְנַסְתֶּ֗ם כַּאֲשֶׁ֤ר נַסְתֶּם֙ מִפְּנֵ֣י הָרַ֔עַשׁ בִּימֵ֖י עֻזִּיָּ֣ה מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֑ה וּבָא֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהַ֔י כָּל־קְדֹשִׁ֖ים עִמָּֽךְ׃וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹתיקפאוןוְקִפָּאֽוֹן׃וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַֽיהוָ֖ה לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר׃וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יֵצְא֤וּ מַֽיִם־חַיִּים֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם חֶצְיָ֗ם אֶל־הַיָּם֙ הַקַּדְמוֹנִ֔י וְחֶצְיָ֖ם אֶל־הַיָּ֣ם הָאַחֲר֑וֹן בַּקַּ֥יִץ וּבָחֹ֖רֶף יִֽהְיֶֽה׃וְהָיָ֧ה יְהוָ֛ה לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה יְהוָ֛ה אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד׃יִסּ֨וֹב כָּל־הָאָ֤רֶץ כָּעֲרָבָה֙ מִגֶּ֣בַע לְרִמּ֔וֹן נֶ֖גֶב יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְֽרָאֲמָה֩ וְיָשְׁבָ֨ה תַחְתֶּ֜יהָ לְמִשַּׁ֣עַר בִּנְיָמִ֗ן עַד־מְק֞וֹם שַׁ֤עַר הָֽרִאשׁוֹן֙ עַד־שַׁ֣עַר הַפִּנִּ֔ים וּמִגְדַּ֣ל חֲנַנְאֵ֔ל עַ֖ד יִקְבֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃וְיָ֣שְׁבוּ בָ֔הּ וְחֵ֖רֶם לֹ֣א יִֽהְיֶה־ע֑וֹד וְיָשְׁבָ֥ה יְרוּשָׁלִַ֖ם לָבֶֽטַח׃וְזֹ֣את ׀ תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף יְהוָה֙ אֶת־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֥ר צָבְא֖וּ עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם הָמֵ֣ק ׀ בְּשָׂר֗וֹ וְהוּא֙ עֹמֵ֣ד עַל־רַגְלָ֔יו וְעֵינָיו֙ תִּמַּ֣קְנָה בְחֹֽרֵיהֶ֔ן וּלְשׁוֹנ֖וֹ תִּמַּ֥ק בְּפִיהֶֽם׃וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא תִּֽהְיֶ֧ה מְהֽוּמַת־יְהוָ֛ה רַבָּ֖ה בָּהֶ֑ם וְהֶחֱזִ֗יקוּ אִ֚ישׁ יַ֣ד רֵעֵ֔הוּ וְעָלְתָ֥ה יָד֖וֹ עַל־יַ֥ד רֵעֵֽהוּ׃וְגַ֨ם־יְהוּדָ֔ה תִּלָּחֵ֖ם בִּירֽוּשָׁלִָ֑ם וְאֻסַּף֩ חֵ֨יל כָּל־הַגּוֹיִ֜ם סָבִ֗יב זָהָ֥ב וָכֶ֛סֶף וּבְגָדִ֖ים לָרֹ֥ב מְאֹֽד׃וְכֵ֨ן תִּֽהְיֶ֜ה מַגֵּפַ֣ת הַסּ֗וּס הַפֶּ֙רֶד֙ הַגָּמָ֣ל וְהַחֲמ֔וֹר וְכָ֨ל־הַבְּהֵמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יִהְיֶ֖ה בַּמַּחֲנ֣וֹת הָהֵ֑מָּה כַּמַּגֵּפָ֖ה הַזֹּֽאת׃וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֺת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃וְ֠הָיָה אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־יַעֲלֶ֜ה מֵאֵ֨ת מִשְׁפְּח֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם לְהִֽשְׁתַּחֲוֺ֔ת לְמֶ֖לֶךְ יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת וְלֹ֥א עֲלֵיהֶ֖ם יִהְיֶ֥ה הַגָּֽשֶׁם׃וְאִם־מִשְׁפַּ֨חַת מִצְרַ֧יִם לֹֽא־תַעֲלֶ֛ה וְלֹ֥א בָאָ֖ה וְלֹ֣א עֲלֵיהֶ֑ם תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף יְהוָה֙ אֶת־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יַֽעֲל֔וּ לָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃זֹ֥את תִּהְיֶ֖ה חַטַּ֣את מִצְרָ֑יִם וְחַטַּאת֙ כָּל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יַֽעֲל֔וּ לָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ עַל־מְצִלּ֣וֹת הַסּ֔וּס קֹ֖דֶשׁ לַֽיהוָ֑ה וְהָיָ֤ה הַסִּירוֹת֙ בְּבֵ֣ית יְהוָ֔ה כַּמִּזְרָקִ֖ים לִפְנֵ֥י הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְ֠הָיָה כָּל־סִ֨יר בִּירוּשָׁלִַ֜ם וּבִֽיהוּדָ֗ה קֹ֚דֶשׁ לַיהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וּבָ֙אוּ֙ כָּל־הַזֹּ֣בְחִ֔ים וְלָקְח֥וּ מֵהֶ֖ם וּבִשְּׁל֣וּ בָהֶ֑ם וְלֹא־יִהְיֶ֨ה כְנַעֲנִ֥י ע֛וֹד בְּבֵית־יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

כל הנותר מכל הגויים...לחוג את חג הסוכות

בפרקנו מתאר הנביא זכריה בהרחבה את מה שיקרה במלחמת גוג ומגוג. המלחמה מסתיימת במגפה מסתורית אשר פוגעת במחנה אויבי ישראל ומשמידה אותם ואת בהמתם [פירוש מודרני לתיאור המגיפה שמעתי בהשתלמות אב"כ. התיאור "המק בשרו והוא עומד על רגליו, ועיניו תמקנה בחוריהן, ולשונו תימק בפיהם" (זכריה יד יב) מתאים להתקפת גזים. סרט שצולם בתנאי מחתרת אחרי שהעירקים התקיפו בגז חרדל את מעוזי הכורדים בשנת תשמ"ז מאשר קביעה זו]. מכאן ועד לסוף הפרק מתאר הנביא את מה שיקרה אחרי המלחמה: "והיה כל הנותר מכל הגויים הבאים על ירושלים ועלו מדי שנה בשנה להשתחוות למלך ה' צבאות ולחוג את חג הסוכות". 

כפי שראינו במאמר הקודם ונראה אי"ה להלן, מלחמת גוג ומגוג היא "על ה' ועל משיחו"(תהילים ב ב). כך מגדירה גם הגמרא מלחמה זו, "על מה באתם? אומרים לו על ה' ועל משיחו"(עבודה זרה ג:). על כן מובן שהתוצאה של המלחמה היא שהגויים שנותרו לפליטה יבואו להשתחוות למלך ה', שכן כבר ניבא זכריה בפסוק קודם "והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד"(זכריה יד ט). מן הסתם "כל הנותר" הם חסידי אומות העולם אשר שרדו את המגפה שכילתה את הרשעים שבהם, עתה הם יהיו משוחררים לבטא את מה שאולי הרגישו גם לפני המלחמה: את הכרתם במלכות ה' בעולם. אבל מה להם ולחג הסוכות? ומדוע בחרו לקיים דווקא מצוה זו? "להשתחוות למלך ה' צבאות" - מובן מאוד! ו"לחוג את חג הסוכות" - זקוק להסבר!

הסבר נפלא ופשוט מביאים המלבי"ם ומצודת דוד: "כי מפלת גוג ומגוג תהיה בחג הסוכות ויעלו לחוג החג לזיכרון הנס שנעשה ביום ההוא"(מלבי"ם) "לפי שבחג הסוכות תהיה המגפה הזאת, לכן יבואו בו בכל שנה להיות לזיכרון"(מצודת דוד). בל נשכח שלמרות שהנס העיקרי במלחמה נעשה עִם עַם ישראל, הרי בה בשעה נעשה נס גדול גם לגויים שנותרו בחיים, בשעה שכל חבריהם נכחדו במגפה האיומה. יום השנה של הנס הוא חג הסוכות, מועד מלחמת גוג ומגוג, ועל כן הם עולים לירושלים בחג זה להודות לה'. הסיבה השנייה לבואם בחג הסוכות היא שבמעמד זה באו להכרה אמיתית במלכותו של הקב"ה בעולם, וכזיכרון לתקופה נפלאה זו של התגלות ממשלתו בעולם הם באים לציין את "חג הגאולה" של עם ישראל במיוחד, ואת גאולת כל האנושות כולה מיד כוחות החושך והכפירה. 

ועוד, הגויים נמשכים לקיים ולחוג את חג הסוכות דווקא, משום שחג זה מסמל יותר מכל החגים האחרים את האוניברסליות של שלטון ה' בעולם ואת קשר הדאגה והאחריות של ישראל לאומות העולם. לפני שנעיין במיוחדות של חג הסוכות, שומה עלינו להבהיר את השקפת התורה בעניין היחס שבין ישראל לעמים, ולהזים תפיסה מוטעית אשר נדמה שקנתה שביתה אצל חלק מהלומדים.

נכון שהתורה מדגישה מאוד את ההבדל בין ישראל לעמים הן מבחינה עיונית סגולית כללית והן מבחינת מצוות הלכה למעשה. אמת בתורה נאמר לאברהם "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך"(בראשית יב א), והוא נקרא "אברם העברי"(שם יד יג), "שכל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד"(בראשית רבה מב יג). וגם על עמו נאמר "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"(במדבר כג ט) וכהנה עוד עשרות ומאות פסוקים ומאמרי חז"ל. לדעות אלו ביטוי הלכתי מעשי במצוות, והלכות רבות, שתכליתן למנוע התקרבות בין יהודים לגויים. כל זה אמת.

אבל חייבים להדגיש שהקב"ה הוא בורא כל העולם וכל האנושות, א להי כל העמים כולם. מיד אחר הצו "לך לך" המראה ניתוק מכל העולם, מתבשר אברהם "ונברכו בך כל משפחות האדמה". זו המטרה והאידאל. נכון שבדרך למילואה של מטרה זו אנו חייבים להדגיש את ההבדל בינינו לבין הגויים. ההבדל והניתוק הם טקטיקה, בעוד שהאסטרטגיה מדברת על שותפות ואחדות. מטרת הבריאה היא "לתקן עולם במלכות שדי וכל בני בשר יקראו בשמך להפנות אליך כל רשעי ארץ. יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון"(תפילת עלינו לשבח) וכך אנו מתפללים בתפילת ראש השנה "ובכן תן פחדך ה' א להינו על כל מעשיך ואימתך על כל מה שבראת". הנביאים ניבאו כל אחד בסגנונו "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר י-הוה"(ישעיהו ב ג).

שותפות זו באה לידי ביטוי מעשי עכשווי במצוות חג הסוכות, שבו מקריב עם ישראל קרבנות מיוחדים עבור אומות העולם, עבור שלומם וטובתם: "הני שבעים פרים כנגד מי? כנגד שבעים אומות"(סוכה נה:), רש"י: "לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם לפי שנידונין בחג על המים". שבעת האושפיזין טולטלו לאומות העולם והביאו ברכה בכל מקום אשר היו שם (ראה ספר התודעה עמ' קצט-ר). וכן דרש ר' יהושע בן לוי: "אילו היו אומות העולם יודעים מה המקדש יפה להם, קסטריות [=משמרות] היו מקיפים אותו לשמרו שהיה יפה להם יותר משל ישראל"(במדבר רבה א ג). רבים מרעיונותיו של החג, ביטחון בה', אחדות, יציאה לטבע, הסתפקות במועט ועוד - יפים לכלל האנושות. 

כיוון שזה החג שבו פתחנו דלת לאומות העולם, משתמשים הגויים בדלת זו על מנת להצטרף לחוג המאמינים בה', ואת אמונתם זו הם מביעים דרך שמירת חג הסוכות.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך