תנ"ך על הפרק - עמוס ט - הלא כבני כושיים אתם לי בני ישראל / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

עמוס ט

527 / 929
היום

הפרק

רָאִ֨יתִי אֶת־אֲדֹנָ֜י נִצָּ֣ב עַֽל־הַמִּזְבֵּ֗חַ וַיֹּאמֶר֩ הַ֨ךְ הַכַּפְתּ֜וֹר וְיִרְעֲשׁ֣וּ הַסִּפִּ֗ים וּבְצַ֙עַם֙ בְּרֹ֣אשׁ כֻּלָּ֔ם וְאַחֲרִיתָ֖ם בַּחֶ֣רֶב אֶהֱרֹ֑ג לֹֽא־יָנ֤וּס לָהֶם֙ נָ֔ס וְלֹֽא־יִמָּלֵ֥ט לָהֶ֖ם פָּלִֽיט׃אִם־יַחְתְּר֣וּ בִשְׁא֔וֹל מִשָּׁ֖ם יָדִ֣י תִקָּחֵ֑ם וְאִֽם־יַעֲלוּ֙ הַשָּׁמַ֔יִם מִשָּׁ֖ם אוֹרִידֵֽם׃וְאִם־יֵחָֽבְאוּ֙ בְּרֹ֣אשׁ הַכַּרְמֶ֔ל מִשָּׁ֥ם אֲחַפֵּ֖שׂ וּלְקַחְתִּ֑ים וְאִם־יִסָּ֨תְר֜וּ מִנֶּ֤גֶד עֵינַי֙ בְּקַרְקַ֣ע הַיָּ֔ם מִשָּׁ֛ם אֲצַוֶּ֥ה אֶת־הַנָּחָ֖שׁ וּנְשָׁכָֽם׃וְאִם־יֵלְכ֤וּ בַשְּׁבִי֙ לִפְנֵ֣י אֹֽיבֵיהֶ֔ם מִשָּׁ֛ם אֲצַוֶּ֥ה אֶת־הַחֶ֖רֶב וַהֲרָגָ֑תַם וְשַׂמְתִּ֨י עֵינִ֧י עֲלֵיהֶ֛ם לְרָעָ֖ה וְלֹ֥א לְטוֹבָֽה׃וַאדֹנָ֨י יְהוִ֜ה הַצְּבָא֗וֹת הַנּוֹגֵ֤עַ בָּאָ֙רֶץ֙ וַתָּמ֔וֹג וְאָבְל֖וּ כָּל־י֣וֹשְׁבֵי בָ֑הּ וְעָלְתָ֤ה כַיְאֹר֙ כֻּלָּ֔הּ וְשָׁקְעָ֖ה כִּיאֹ֥ר מִצְרָֽיִםהַבּוֹנֶ֤ה בַשָּׁמַ֙יִם֙מעלותומַעֲלוֹתָ֔יווַאֲגֻדָּת֖וֹ עַל־אֶ֣רֶץ יְסָדָ֑הּ הַקֹּרֵ֣א לְמֵֽי־הַיָּ֗ם וַֽיִּשְׁפְּכֵ֛ם עַל־פְּנֵ֥י הָאָ֖רֶץ יְהוָ֥ה שְׁמֽוֹ׃הֲל֣וֹא כִבְנֵי֩ כֻשִׁיִּ֨ים אַתֶּ֥ם לִ֛י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל נְאֻם־יְהוָ֑ה הֲל֣וֹא אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל הֶעֱלֵ֙יתִי֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וּפְלִשְׁתִּיִּ֥ים מִכַּפְתּ֖וֹר וַאֲרָ֥ם מִקִּֽיר׃הִנֵּ֞ה עֵינֵ֣י ׀ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֗ה בַּמַּמְלָכָה֙ הַֽחַטָּאָ֔ה וְהִשְׁמַדְתִּ֣י אֹתָ֔הּ מֵעַ֖ל פְּנֵ֣י הָאֲדָמָ֑ה אֶ֗פֶס כִּ֠י לֹ֣א הַשְׁמֵ֥יד אַשְׁמִ֛יד אֶת־בֵּ֥ית יַעֲקֹ֖ב נְאֻם־יְהוָֽה׃כִּֽי־הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ מְצַוֶּ֔ה וַהֲנִע֥וֹתִי בְכָֽל־הַגּוֹיִ֖ם אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל כַּאֲשֶׁ֤ר יִנּ֙וֹעַ֙ בַּכְּבָרָ֔ה וְלֹֽא־יִפּ֥וֹל צְר֖וֹר אָֽרֶץ׃בַּחֶ֣רֶב יָמ֔וּתוּ כֹּ֖ל חַטָּאֵ֣י עַמִּ֑י הָאֹמְרִ֗ים לֹֽא־תַגִּ֧ישׁ וְתַקְדִּ֛ים בַּעֲדֵ֖ינוּ הָרָעָֽה׃בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא אָקִ֛ים אֶת־סֻכַּ֥ת דָּוִ֖יד הַנֹּפֶ֑לֶת וְגָדַרְתִּ֣י אֶת־פִּרְצֵיהֶ֗ן וַהֲרִֽסֹתָיו֙ אָקִ֔ים וּבְנִיתִ֖יהָ כִּימֵ֥י עוֹלָֽם׃לְמַ֨עַן יִֽירְשׁ֜וּ אֶת־שְׁאֵרִ֤ית אֱדוֹם֙ וְכָל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שְׁמִ֖י עֲלֵיהֶ֑ם נְאֻם־יְהוָ֖ה עֹ֥שֶׂה זֹּֽאת׃הִנֵּ֨ה יָמִ֤ים בָּאִים֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וְנִגַּ֤שׁ חוֹרֵשׁ֙ בַּקֹּצֵ֔ר וְדֹרֵ֥ךְ עֲנָבִ֖ים בְּמֹשֵׁ֣ךְ הַזָּ֑רַע וְהִטִּ֤יפוּ הֶֽהָרִים֙ עָסִ֔יס וְכָל־הַגְּבָע֖וֹת תִּתְמוֹגַֽגְנָה׃וְשַׁבְתִּי֮ אֶת־שְׁב֣וּת עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וּבָנ֞וּ עָרִ֤ים נְשַׁמּוֹת֙ וְיָשָׁ֔בוּ וְנָטְע֣וּ כְרָמִ֔ים וְשָׁת֖וּ אֶת־יֵינָ֑ם וְעָשׂ֣וּ גַנּ֔וֹת וְאָכְל֖וּ אֶת־פְּרִיהֶֽם׃וּנְטַעְתִּ֖ים עַל־אַדְמָתָ֑ם וְלֹ֨א יִנָּתְשׁ֜וּ ע֗וֹד מֵעַ֤ל אַדְמָתָם֙ אֲשֶׁ֣ר נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם אָמַ֖ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

הלא כבני כושיים אתם לי בני ישראל

בפרקנו מוצגים בני ישראל בשני מצבים קיצוניים. בפסוקים ז'-י' מתריע עמוס על העונש הנורא הצפוי ל"ממלכה החטאה", עונש הגלות, מחד גיסא - "כי הנה אנכי מצוה והניעותי בכל הגויים את בית ישראל..."(עמוס ט ט). ומאידך גיסא מבטיח הנביא עמוס עתיד טוב לעם "ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת... ושבתי את שבות עמי ישראל..." (עמוס ט יא-יד).

על פסוק ט' כתב הרד"ק: "כי קשה הוא לפרשו", הנביא משתמש בדימוי עמום שסובל כמה וכמה פירושים. "הלא כבני כושיים אתם לי בני ישראל נאם ה', הלא את ישראל העליתי מארץ מצרים ופלישתים מכפתור וארם מקיר". מה פשר הדימוי של בני ישראל לבני כושיים, וכיצד הוא משתלב בנבואת הנחמה של עמוס?

רש"י מסביר שהדימוי בא לשרש מבני ישראל את הביטחון, שעצם היותם העם הנבחר מהוה תעודת ביטוח מפני עונש. "הלא כבני כושיים – למה אמנע מלהפרע מכם אחרי אשר אינכם שבים אלי, הלא מן בני נח באתם כשאר אומות. ככושים אשר נדמיתם להם כעניין שנאמר 'היהפוך כושי עורו'(ירמיה יג) גם אתם תוכלו להיטיב". גם בהמשך הפסוק מדגיש הנביא שהעובדה שה' הציל את ישראל ממצרים אינה מעידה על יחס מועדף, שהרי הקב"ה עשה כן גם לעמים אחרים; ועל כן אם ימשיכו ישראל לחטוא "הנה עיני ה' א-להים בממלכה החטאה והשמדתי אותה מעל פני האדמה"(עמוס ט ח).

אזהרה זו נאמרה כבר בתורה. "ושמרתם אתם את חוקותי ואת משפטי, ולא תעשו מכל התועבות האלה האזרח והגר הגר בתוככם... ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה, כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם" (ויקרא יח כו-כח). גם עמוס הקדים וניבא על "המשפחה אשר העליתי מארץ מצרים לאמר: רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה, על כן אפקוד עליכם את כל עוונותיכם"(עמוס ג א-ב). דווקא בגלל ש"רק אתכם ידעתי", רק עליכם אפקוד.

אבל למרות שבחירת עם ישראל אינה מהווה "תעודת ביטוח" מפני עונש על חטאיהם, דווקא קירבתם אל ה' היא הסיבה לעונש חמור יותר בחינת "בקרובי אקדש"(ראה רש"י ויקרא י ג), ואף על פי כן אהבת ה' את עמו ובחירתו בהם כעם סגולה, מועילה כדי להצילם מכיליון מוחלט. "אפס כי לא השמיד אשמיד את בית יעקב נאום י-הוה"(עמוס ט ח). כך ניבא גם ירמיהו "כי אתך אני נאום ה' להושיעך, כי אעשה כלה בכל הגויים... אך אותך לא אעשה כלה, ויסרתיך למשפט ונקה לא אנקך"(ירמיה ל יא; וראה ירמיה מו כח ומאמרנו עליו). לפי פירוש רש"י פסוק ז' הוא תוכחה, אבל המשך הנבואה וסופה הם נבואת נחמה.

לעומת פירוש זה רואה המלבי"ם גם את פסוק ח' כנבואת נחמה. הביטוי "כבני כושיים" מהווה דימוי חיובי: "כבני כושיים - שהם מצויינים וניכרים תמיד, ומיוחדים לאבותם על ידי שחרות עורם. שהגם שייגלו ויתערבו בין עמים אחרים – בל יתערבו עמם, כן אתם הגם שתגלו ותתערבו בין העמים, תמיד תהיו ניכרים כי אתם לי". המשך הפסוק אינו משווה בין עם ישראל לפלישתים וארם כמו שפירש רש"י, אלא מנגד אותם. פלישתים וארם "יתערבו עם העמים ויתבטלו בתוכם ולא יהיו עוד פלישתים וארמים ורק כפתורים ואנשי קיר, כי כבר חדלו מהיותם הגוי אשר היו קודם שגלו, רק ישראל נשארו ישראל ולא התחתנו ולא התערבו עמהם"(השווה להעמק דבר במדבר כג ט).

גם הגמרא פירשה את הביטוי "כבני כושיים" לטובה: " 'שגיון לדוד אשר שר לה' על דברי כוש בן ימיני'(תהילים ז א), וכי כוש שמו? והלא שאול שמו! אלא מה כושי משונה בעורו, אף שאול משונה במעשיו (רש"י: צדיק גמור)... כיוצא בדבר אתה אומר הלא כבני כושיים אתם לי. וכי כושיים שמם? והלא ישראל שמן! אלא מה כושי משונה בעורו אף ישראל משונין במעשיהן מכל האומות"(מועד קטן טז:). לשיטה זו הנבואה מציינת את קדושתם של ישראל ואת ההבדל בינם לבין שאר העמים, ואולי לזה כיון גם אברבנאל: "שהכושים השחורים מבני כוש הם עבדים לאדוניהם עבדות עולם כן אתם לי עבדי בהחלט".

אכן "עבדי הזמן עבדי עבדים הם, עבד ה' הוא לבדו חופשי" (ריה"ל) בני הכושים זכו להיקרא עבדי ה' כי "הלא את ישראל העליתי מארץ מצרים" – לעבוד את ה'.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך