תנ"ך על הפרק - יחזקאל כט - מן הממלכות תהיה שפלה / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל כט

481 / 929
היום

הפרק

בַּשָּׁנָה֙ הָעֲשִׂירִ֔ית בָּעֲשִׂרִ֕י בִּשְׁנֵ֥ים עָשָׂ֖ר לַחֹ֑דֶשׁ הָיָ֥ה דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֕ם שִׂ֣ים פָּנֶ֔יךָ עַל־פַּרְעֹ֖ה מֶ֣לֶךְ מִצְרָ֑יִם וְהִנָּבֵ֣א עָלָ֔יו וְעַל־מִצְרַ֖יִם כֻּלָּֽהּ׃דַּבֵּ֨ר וְאָמַרְתָּ֜ כֹּֽה־אָמַ֣ר ׀ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֗ה הִנְנִ֤י עָלֶ֙יךָ֙ פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֔יִם הַתַּנִּים֙ הַגָּד֔וֹל הָרֹבֵ֖ץ בְּת֣וֹךְ יְאֹרָ֑יו אֲשֶׁ֥ר אָמַ֛ר לִ֥י יְאֹרִ֖י וַאֲנִ֥י עֲשִׂיתִֽנִי׃וְנָתַתִּ֤יחחייםחַחִים֙בִּלְחָיֶ֔יךָ וְהִדְבַּקְתִּ֥י דְגַת־יְאֹרֶ֖יךָ בְּקַשְׂקְשֹׂתֶ֑יךָ וְהַעֲלִיתִ֙יךָ֙ מִתּ֣וֹךְ יְאֹרֶ֔יךָ וְאֵת֙ כָּל־דְּגַ֣ת יְאֹרֶ֔יךָ בְּקַשְׂקְשֹׂתֶ֖יךָ תִּדְבָּֽק׃וּנְטַשְׁתִּ֣יךָ הַמִּדְבָּ֗רָה אוֹתְךָ֙ וְאֵת֙ כָּל־דְּגַ֣ת יְאֹרֶ֔יךָ עַל־פְּנֵ֤י הַשָּׂדֶה֙ תִּפּ֔וֹל לֹ֥א תֵאָסֵ֖ף וְלֹ֣א תִקָּבֵ֑ץ לְחַיַּ֥ת הָאָ֛רֶץ וּלְע֥וֹף הַשָּׁמַ֖יִם נְתַתִּ֥יךָ לְאָכְלָֽה׃וְיָֽדְעוּ֙ כָּל־יֹשְׁבֵ֣י מִצְרַ֔יִם כִּ֖י אֲנִ֣י יְהוָ֑ה יַ֧עַן הֱיוֹתָ֛ם מִשְׁעֶ֥נֶת קָנֶ֖ה לְבֵ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃בְּתָפְשָׂ֨ם בְּךָ֤בכפךבַכַּף֙תֵּר֔וֹץ וּבָקַעְתָּ֥ לָהֶ֖ם כָּל־כָּתֵ֑ף וּבְהִֽשָּׁעֲנָ֤ם עָלֶ֙יךָ֙ תִּשָּׁבֵ֔ר וְהַעֲמַדְתָּ֥ לָהֶ֖ם כָּל־מָתְנָֽיִם׃לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה הִנְנִ֛י מֵבִ֥יא עָלַ֖יִךְ חָ֑רֶב וְהִכְרַתִּ֥י מִמֵּ֖ךְ אָדָ֥ם וּבְהֵמָֽה׃וְהָיְתָ֤ה אֶֽרֶץ־מִצְרַ֙יִם֙ לִשְׁמָמָ֣ה וְחָרְבָּ֔ה וְיָדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֑ה יַ֧עַן אָמַ֛ר יְאֹ֥ר לִ֖י וַאֲנִ֥י עָשִֽׂיתִי׃לָכֵ֛ן הִנְנִ֥י אֵלֶ֖יךָ וְאֶל־יְאֹרֶ֑יךָ וְנָתַתִּ֞י אֶת־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֗יִם לְחָרְבוֹת֙ חֹ֣רֶב שְׁמָמָ֔ה מִמִּגְדֹּ֥ל סְוֵנֵ֖ה וְעַד־גְּב֥וּל כּֽוּשׁ׃לֹ֤א תַעֲבָר־בָּהּ֙ רֶ֣גֶל אָדָ֔ם וְרֶ֥גֶל בְּהֵמָ֖ה לֹ֣א תַעֲבָר־בָּ֑הּ וְלֹ֥א תֵשֵׁ֖ב אַרְבָּעִ֥ים שָׁנָֽה׃וְנָתַתִּ֣י אֶת־אֶרֶץ֩ מִצְרַ֨יִם שְׁמָמָ֜ה בְּת֣וֹךְ ׀ אֲרָצ֣וֹת נְשַׁמּ֗וֹת וְעָרֶ֙יהָ֙ בְּת֨וֹךְ עָרִ֤ים מָֽחֳרָבוֹת֙ תִּֽהְיֶ֣יןָ שְׁמָמָ֔ה אַרְבָּעִ֖ים שָׁנָ֑ה וַהֲפִצֹתִ֤י אֶת־מִצְרַ֙יִם֙ בַּגּוֹיִ֔ם וְֽזֵרִיתִ֖ים בָּאֲרָצֽוֹת׃כִּ֛י כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה מִקֵּ֞ץ אַרְבָּעִ֤ים שָׁנָה֙ אֲקַבֵּ֣ץ אֶת־מִצְרַ֔יִם מִן־הָעַמִּ֖ים אֲשֶׁר־נָפֹ֥צוּ שָֽׁמָּה׃וְשַׁבְתִּי֙ אֶת־שְׁב֣וּת מִצְרַ֔יִם וַהֲשִׁבֹתִ֤י אֹתָם֙ אֶ֣רֶץ פַּתְר֔וֹס עַל־אֶ֖רֶץ מְכֽוּרָתָ֑ם וְהָ֥יוּ שָׁ֖ם מַמְלָכָ֥ה שְׁפָלָֽה׃מִן־הַמַּמְלָכוֹת֙ תִּהְיֶ֣ה שְׁפָלָ֔ה וְלֹֽא־תִתְנַשֵּׂ֥א ע֖וֹד עַל־הַגּוֹיִ֑ם וְהִ֨מְעַטְתִּ֔ים לְבִלְתִּ֖י רְד֥וֹת בַּגּוֹיִֽם׃וְלֹ֣א יִֽהְיֶה־עוֹד֩ לְבֵ֨ית יִשְׂרָאֵ֤ל לְמִבְטָח֙ מַזְכִּ֣יר עָוֺ֔ן בִּפְנוֹתָ֖ם אַחֲרֵיהֶ֑ם וְיָ֣דְע֔וּ כִּ֥י אֲנִ֖י אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃וַיְהִ֗י בְּעֶשְׂרִ֤ים וָשֶׁ֙בַע֙ שָׁנָ֔ה בָּֽרִאשׁ֖וֹן בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֑דֶשׁ הָיָ֥ה דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֗ם נְבוּכַדְרֶאצַּ֣ר מֶֽלֶךְ־בָּ֠בֶל הֶעֱבִ֨יד אֶת־חֵיל֜וֹ עֲבֹדָ֤ה גְדֹלָה֙ אֶל־צֹ֔ר כָּל־רֹ֣אשׁ מֻקְרָ֔ח וְכָל־כָּתֵ֖ף מְרוּטָ֑ה וְ֠שָׂכָר לֹא־הָ֨יָה ל֤וֹ וּלְחֵילוֹ֙ מִצֹּ֔ר עַל־הָעֲבֹדָ֖ה אֲשֶׁר־עָבַ֥ד עָלֶֽיהָ׃לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה הִנְנִ֥י נֹתֵ֛ן לִנְבוּכַדְרֶאצַּ֥ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל אֶת־אֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם וְנָשָׂ֨א הֲמֹנָ֜הּ וְשָׁלַ֤ל שְׁלָלָהּ֙ וּבָזַ֣ז בִּזָּ֔הּ וְהָיְתָ֥ה שָׂכָ֖ר לְחֵילֽוֹ׃פְּעֻלָּתוֹ֙ אֲשֶׁר־עָ֣בַד בָּ֔הּ נָתַ֥תִּי ל֖וֹ אֶת־אֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁר֙ עָ֣שׂוּ לִ֔י נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא אַצְמִ֤יחַ קֶ֙רֶן֙ לְבֵ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל וּלְךָ֛ אֶתֵּ֥ן פִּתְחֽוֹן־פֶּ֖ה בְּתוֹכָ֑ם וְיָדְע֖וּ כִּי־אֲנִ֥י יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

מן הממלכות תהיה שפלה

תהום הפער בין התרסת "מי י-הוה" לבין תשובת ה' "וידעו מצרים כי אני י-הוה", הוא המרחק הקיצוני שבין שיא הגאווה ותכלית השפלות. חטאם היסודי של הפרעונים מימי משה עד ימי יחזקאל הוא חטא הגאווה. על כן מדגיש יחזקאל בפרקנו, שגם כאשר ישיב ה' את שבות מצרים והם יחזרו למכורתם ארץ פתרוס, "והיו שם ממלכה שפלה"(יחזקאל כט יד). הנביא חוזר ומדגיש "מן הממלכות תהיה שפלה"(יחזקאל כט טו), כדי שלא יובן שמצרים תהיה שפלה רק ביחס לגדולתה בימי קדם אבל ביחס לשאר הממלכות שבזמן יחזקאל היא תהיה מעצמה חשובה. יחזקאל מבטיח שגם מן הממלכות שבתקופת הנבואה תהיה מצרים השפילה ביותר, כעונש על גאוותה מימי קדם עד עתה (מלבי"ם).

בהמשך הפסוק אומר הנביא: "ולא תתנשא עוד על הגוים והמעטתים לבלתי רדות בגוים"(יחזקאל כט טו). שם הפועל "רדות" מאיר את גאוות מצרים באור מיוחד, וגם קושר את מצרים של יחזקאל לזו של משה. שהרי לרדות משמעו להתייחס ביד קשה, והמצרים העבידו את בני ישראל בפרך (שמות א יג-יד). כאן המקום להסביר את פשרן ופירושן של "רדיה" ו"פרך" על מנת להבין את גאות מצרים.

באופן כללי רדייה היא ממשלה ושלטון. כך עולה מפרשת בריאת האדם "ויאמר א-להים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו וירדו בדגת הים..."(בראשית א כו), ותרגם אונקלוס: "וישלטון בנוני ימא", וכן פירש אבן עזרא: "לא תרדה בו בפרך"(ויקרא כה מג) – "כטעם ממשלה". אבל הרמב"ן העיר שרדייה אינה סתם ממשלה, אלא ממשלה בכוח "וטעם וירדו - שימשלו בחזקה... ולשון רדיה – ממשלת האדון בעבדו". כך משמע גם מהפסוק האמור בעבדי שלמה: "ושלש מאות הרודים בעם העושים במלאכה"(מלכים א ה ל), ופירש שם רש"י: "הנוגשים את העם עושי המלאכה" וכך מפורש בדברי יחזקאל עצמו "ובחזקה רדיתם אותם ובפרך"(יחזקאל לד ד).

לפי זה ניתן להגדיר שלושה מצבים של שלטון. על שנים מהם כתב הגאון מוילנא: "כי מלך נקרא מי שממנים אותו ברצון העם והוא נגזר מלשון המלכה, שמתייעצים למנות את זה עליהם למלך, ומושל נקרא מי שמושל בחזקה על העם..."(קול אליהו וישב אות לז).

לפי דברינו לעיל, ישנה דרגה נוספת. יש שלטון שהוא חריף מממשלה והוא נקרא רדייה. ההבדל בין רדייה לממשלה הוא גם בעוצמת הכח שבו משתמש השליט, אבל בעיקר בהרגשה וביחס של השליט לנשלט. אכן גם המלך וגם המושל נהנים מהעבודה שמבצע הנשלט, אך הם אינם דורשים את העבודה רק כדי לבזות את העובד, העבודה נעשית לצורך ואין בה משום חרפה לעובד. הרודה, יותר משהוא צריך את תוצאת הפעולה, הוא צריך להוכיח קבל כל את שררתו על הכפוף לו. בציווי על העבודה מבטא הרודה את הבעלות על הכפוף לו, לכן עבודה כזו היא משפילה ומבזה, ואת זה בדיוק רוצה הרודה להשיג.

וכאן משתלב המושג "פרך" במושג רדייה. וכך הסביר הרמב"ם את האיסור "לא תרדה בו בפרך":

איזו היא עבודת פרך? זו עבודה שאין לה קצבה, ועבודה שאינו צריך לה – אלא תהיה מחשבתו להעבידו ובלבד שלא ייבטל. מכאן אמרו חכמים שלא יאמר לו עדור תחת הגפנים עד שאבוא... וכן לא יאמר לו חפור מקום זה והוא אינו צריך לו. ואפילו להחם לו כוס של חמין או להצן ואינו צריך לו – אסור. ועובר עליו בלא תעשה 'לא תרדה בו בפרך'.
(הל' עבדים פ"א ה"ו)

להחם כוס או לצננה היא עבודה קלה שבקלות, אבל אם אין האדון צריך לה, הופכת עבודה זו לעבודת פרך, שכן כל כוונתה להראות את שררתו של האדון על עבדו, ולבטא את גאותו ושליטתו על העובד.

כך נהגו המצרים בבני ישראל "בפרך - אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן: שהיו מחליפין מלאכת אנשים לנשים, ומלאכת נשים לאנשים"(סוטה יא:) למרות שלא עבודה זו, ולא עבודה זו תצלח. המצרים לא היו מעוניינים במוצר אלא ביקשו לבזות את בני ישראל. כך נבין גם את צווי פרעה לעבודה שאין לה קצבה: "תכבד העבודה על האנשים ויעשו בה, ואל ישעו בדברי שקר" (שמות ה ט) - כאומר: "אף אם אין אנו זקוקים לתוצאת העבדות, נחזיק אותם במתח עבודה, ונראה להם מי אנחנו"(ראה עיונים בספר ויקרא לנחמה ליבוביץ עמ' 433-436).

כנגד גאוות מצרים מנבא לה יחזקאל השפלה, מידה כנגד מידה: "מן הממלכות תהיה שפלה ולא תתנשא עוד על הגוים והמעטתים לבלתי רדות בגוים"!

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך