לפרק ט"ו
הקב"ה ציפה שעם ישראל ישוב לדרך ה' לאחר נצחונותיו הגדולים של ירבעם בן יואש שראינו בפרק הקודם. אך משלא נהגו כך - נגדעה מלכות בית יהוא בימי זכריהו בן ירבעם כאשר נהרג על ידי שלום בן יבש.
ארבעה דורות
ה֣וּא דְבַר־ יְהוָ֗ה אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר אֶל־ יֵהוּא֙ לֵאמֹ֔ר בְּנֵ֣י רְבִיעִ֔ים יֵשְׁב֥וּ לְךָ֖ עַל־ כִּסֵּ֣א יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיְהִי־ כֵֽן׃
(מלכים ב טו יב)
אומר רש"י:
לא שהיתה כדאי(ת) מלכותו (של יהוא לימשך כל כך) אלא לקיים דבר מלך שנאמר: "כן יהיה דברי אשר יצא מפי"(ישעיה נה יא).
מדוע באמת נמשכה מלכותו של יהוא ארבעה דורות? משום שקיים את רצון ה' והרג את זרע אחאב שמלך ארבעה דורות והם: עמרי, אחאב, אחזיהו ויהורם. אמנם לאחר שיהוא לא השמיד את עגלי הזהב של ירבעם בן נבט, צריך היה הקב"ה לחזור בו מהבטחתו שארבעה מלכים ימלכו מבניו, אך מאחר ודבר ה' לא ישוב ריקם לכן נמשכה מלכותו ארבעה דורות.
רצף של מלכויות קצרות בישראל
לאחר הרצחו של זכריה, מלכו בישראל מלכים לפרקי זמן קצרים. והם: שלום, מנחם, פקחיה, פקח בן רמליה והושע בן אלה. שלום, פקחיה ופקח בן רמליהו נרצחו על ידי אנשי צבא ואחרים, ורק מנחם מת על מטתו. הושע בן אלה הוגלה על ידי מלך אשור והוא היה מלך ישראל האחרון.
על דאטפת אטפוך
המלך הושע בן אלה מגיע למלכות לאחר שהורג את זה שקדם לו, המלך פקח בן רמליהו. גם המלך פקח בן רמליה נהרג בגלל שהרג את קודמו, המלך פקחיה. במלכים אלה התקיימו דברי המשנה(אבות ב ו): "אף הוא ראה גולגלת שצפה על פני המים אמר לה: על דאטפת אטפוך וסוף מטיפיך יטופון". המשנה אומרת שהלל ראה גולגולת אחת שצפה על פני המים. אותה גולגולת היתה של רוצח מוכר(על פי דברי רש"י סוכה נג.). אמר הלל: על שהרגת אנשים והטבעתם במים עכשיו הטביעוך במים וגם אלה שהטביעוך יבואו על ענשם(עיין במאמר לספר שופטים מדוע נהרג הבל הרי לא הרג איש קודם). הושע בן אלה אמנם לא נהרג, אך נלקח בשבי על ידי מלך אשור וסבל יסורים קשים הרבה יותר ממיתה(כמו כן יתכן מאד שהחזירוהו בגלגול לעולם הזה ונהרג בגלגולו השני).
גלות בשלבים
בפרקנו מתחילה גלות ישראל. הקב"ה לא הגלה אותם בבת אחת, אלא בשלבים. כי רצה הקב"ה שישובו בתשובה ויהיו ראויים להמשיך ולשבת בארץ ישראל. תחלה גלו שבטי הצפון דן וכל אזור נפתלי. היה זה בשנת מלכותו של פקח בן רמליהו והמגלה היה תגלת פלאסר מלך אשור.
באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - מלכים'