תנ"ך על הפרק - יהושע ט - ברית ושלום / הרב אבנר בוטוש שליט"א

תנ"ך על הפרק

יהושע ט

196 / 929
היום

הפרק

תרמית הגבעונים

וַיְהִ֣י כִשְׁמֹ֣עַ כָּֽל־הַמְּלָכִ֡ים אֲשֶׁר֩ בְּעֵ֨בֶר הַיַּרְדֵּ֜ן בָּהָ֣ר וּבַשְּׁפֵלָ֗ה וּבְכֹל֙ ח֚וֹף הַיָּ֣ם הַגָּד֔וֹל אֶל־מ֖וּל הַלְּבָנ֑וֹן הַֽחִתִּי֙ וְהָ֣אֱמֹרִ֔י הַֽכְּנַעֲנִי֙ הַפְּרִזִּ֔י הַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי׃וַיִּֽתְקַבְּצ֣וּ יַחְדָּ֔ו לְהִלָּחֵ֥ם עִם־יְהוֹשֻׁ֖עַ וְעִם־יִשְׂרָאֵ֑ל פֶּ֖ה אֶחָֽד׃וְיֹשְׁבֵ֨י גִבְע֜וֹן שָׁמְע֗וּ אֵת֩ אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֧ה יְהוֹשֻׁ֛עַ לִֽירִיח֖וֹ וְלָעָֽי׃וַיַּעֲשׂ֤וּ גַם־הֵ֙מָּה֙ בְּעָרְמָ֔ה וַיֵּלְכ֖וּ וַיִּצְטַיָּ֑רוּ וַיִּקְח֞וּ שַׂקִּ֤ים בָּלִים֙ לַחֲמ֣וֹרֵיהֶ֔ם וְנֹאד֥וֹת יַ֙יִן֙ בָּלִ֔ים וּמְבֻקָּעִ֖ים וּמְצֹרָרִֽים׃וּנְעָל֨וֹת בָּל֤וֹת וּמְטֻלָּאוֹת֙ בְּרַגְלֵיהֶ֔ם וּשְׂלָמ֥וֹת בָּל֖וֹת עֲלֵיהֶ֑ם וְכֹל֙ לֶ֣חֶם צֵידָ֔ם יָבֵ֖שׁ הָיָ֥ה נִקֻּדִֽים׃וַיֵּלְכ֧וּ אֶל־יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֖ה הַגִּלְגָּ֑ל וַיֹּאמְר֨וּ אֵלָ֜יו וְאֶל־אִ֣ישׁ יִשְׂרָאֵ֗ל מֵאֶ֤רֶץ רְחוֹקָה֙ בָּ֔אנוּ וְעַתָּ֖ה כִּרְתוּ־לָ֥נוּ בְרִֽית׃ויאמרווַיֹּ֥אמֶראִֽישׁ־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־הַחִוִּ֑י אוּלַ֗י בְּקִרְבִּי֙ אַתָּ֣ה יוֹשֵׁ֔ב וְאֵ֖יךְאכרות־אֶֽכְרָת־לְךָ֥ בְרִֽית׃וַיֹּאמְר֥וּ אֶל־יְהוֹשֻׁ֖עַ עֲבָדֶ֣יךָ אֲנָ֑חְנוּ וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵהֶ֧ם יְהוֹשֻׁ֛עַ מִ֥י אַתֶּ֖ם וּמֵאַ֥יִן תָּבֹֽאוּ׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֗יו מֵאֶ֨רֶץ רְחוֹקָ֤ה מְאֹד֙ בָּ֣אוּ עֲבָדֶ֔יךָ לְשֵׁ֖ם יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ כִּֽי־שָׁמַ֣עְנוּ שָׁמְע֔וֹ וְאֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה בְּמִצְרָֽיִם׃וְאֵ֣ת ׀ כָּל־אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֗ה לִשְׁנֵי֙ מַלְכֵ֣י הָאֱמֹרִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּעֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֑ן לְסִיחוֹן֙ מֶ֣לֶךְ חֶשְׁבּ֔וֹן וּלְע֥וֹג מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֖ן אֲשֶׁ֥ר בְּעַשְׁתָּרֽוֹת׃וַיֹּאמְר֣וּ אֵלֵ֡ינוּ זְֽקֵינֵינוּ֩ וְכָל־יֹשְׁבֵ֨י אַרְצֵ֜נוּ לֵאמֹ֗ר קְח֨וּ בְיֶדְכֶ֤ם צֵידָה֙ לַדֶּ֔רֶךְ וּלְכ֖וּ לִקְרָאתָ֑ם וַאֲמַרְתֶּ֤ם אֲלֵיהֶם֙ עַבְדֵיכֶ֣ם אֲנַ֔חְנוּ וְעַתָּ֖ה כִּרְתוּ־לָ֥נוּ בְרִֽית׃זֶ֣ה ׀ לַחְמֵ֗נוּ חָ֞ם הִצְטַיַּ֤דְנוּ אֹתוֹ֙ מִבָּ֣תֵּ֔ינוּ בְּי֥וֹם צֵאתֵ֖נוּ לָלֶ֣כֶת אֲלֵיכֶ֑ם וְעַתָּה֙ הִנֵּ֣ה יָבֵ֔שׁ וְהָיָ֖ה נִקֻּדִֽים׃וְאֵ֨לֶּה נֹאד֤וֹת הַיַּ֙יִן֙ אֲשֶׁ֣ר מִלֵּ֣אנוּ חֲדָשִׁ֔ים וְהִנֵּ֖ה הִתְבַּקָּ֑עוּ וְאֵ֤לֶּה שַׂלְמוֹתֵ֙ינוּ֙ וּנְעָלֵ֔ינוּ בָּל֕וּ מֵרֹ֥ב הַדֶּ֖רֶךְ מְאֹֽד׃וַיִּקְח֥וּ הָֽאֲנָשִׁ֖ים מִצֵּידָ֑ם וְאֶת־פִּ֥י יְהוָ֖ה לֹ֥א שָׁאָֽלוּ׃וַיַּ֨עַשׂ לָהֶ֤ם יְהוֹשֻׁ֙עַ֙ שָׁל֔וֹם וַיִּכְרֹ֥ת לָהֶ֛ם בְּרִ֖ית לְחַיּוֹתָ֑ם וַיִּשָּׁבְע֣וּ לָהֶ֔ם נְשִׂיאֵ֖י הָעֵדָֽה׃וַיְהִ֗י מִקְצֵה֙ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים אַחֲרֵ֕י אֲשֶׁר־כָּרְת֥וּ לָהֶ֖ם בְּרִ֑ית וַֽיִּשְׁמְע֗וּ כִּי־קְרֹבִ֥ים הֵם֙ אֵלָ֔יו וּבְקִרְבּ֖וֹ הֵ֥ם יֹשְׁבִֽים׃וַיִּסְע֣וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֗ל וַיָּבֹ֛אוּ אֶל־עָרֵיהֶ֖ם בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֑י וְעָרֵיהֶם֙ גִּבְע֣וֹן וְהַכְּפִירָ֔ה וּבְאֵר֖וֹת וְקִרְיַ֥ת יְעָרִֽים׃וְלֹ֤א הִכּוּם֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כִּֽי־נִשְׁבְּע֤וּ לָהֶם֙ נְשִׂיאֵ֣י הָֽעֵדָ֔ה בַּֽיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּלֹּ֥נוּ כָל־הָעֵדָ֖ה עַל־הַנְּשִׂיאִֽים׃וַיֹּאמְר֤וּ כָל־הַנְּשִׂיאִים֙ אֶל־כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה אֲנַ֙חְנוּ֙ נִשְׁבַּ֣עְנוּ לָהֶ֔ם בַּֽיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּ֕ה לֹ֥א נוּכַ֖ל לִנְגֹּ֥עַ בָּהֶֽם׃זֹ֛את נַעֲשֶׂ֥ה לָהֶ֖ם וְהַחֲיֵ֣ה אוֹתָ֑ם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֤ה עָלֵ֙ינוּ֙ קֶ֔צֶף עַל־הַשְּׁבוּעָ֖ה אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥עְנוּ לָהֶֽם׃וַיֹּאמְר֧וּ אֲלֵיהֶ֛ם הַנְּשִׂיאִ֖ים יִֽחְי֑וּ וַ֠יִּֽהְיוּ חֹטְבֵ֨י עֵצִ֤ים וְשֹֽׁאֲבֵי־מַ֙יִם֙ לְכָל־הָ֣עֵדָ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבְּר֥וּ לָהֶ֖ם הַנְּשִׂיאִֽים׃וַיִּקְרָ֤א לָהֶם֙ יְהוֹשֻׁ֔עַ וַיְדַבֵּ֥ר אֲלֵיהֶ֖ם לֵאמֹ֑ר לָמָּה֩ רִמִּיתֶ֨ם אֹתָ֜נוּ לֵאמֹ֗ר רְחוֹקִ֨ים אֲנַ֤חְנוּ מִכֶּם֙ מְאֹ֔ד וְאַתֶּ֖ם בְּקִרְבֵּ֥נוּ יֹשְׁבִֽים׃וְעַתָּ֖ה אֲרוּרִ֣ים אַתֶּ֑ם וְלֹֽא־יִכָּרֵ֨ת מִכֶּ֜ם עֶ֗בֶד וְחֹטְבֵ֥י עֵצִ֛ים וְשֹֽׁאֲבֵי־מַ֖יִם לְבֵ֥ית אֱלֹהָֽי׃וַיַּעֲנ֨וּ אֶת־יְהוֹשֻׁ֜עַ וַיֹּאמְר֗וּ כִּי֩ הֻגֵּ֨ד הֻגַּ֤ד לַעֲבָדֶ֙יךָ֙ אֵת֩ אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֜ה יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אֶת־מֹשֶׁ֣ה עַבְדּ֔וֹ לָתֵ֤ת לָכֶם֙ אֶת־כָּל־הָאָ֔רֶץ וּלְהַשְׁמִ֛יד אֶת־כָּל־יֹשְׁבֵ֥י הָאָ֖רֶץ מִפְּנֵיכֶ֑ם וַנִּירָ֨א מְאֹ֤ד לְנַפְשֹׁתֵ֙ינוּ֙ מִפְּנֵיכֶ֔ם וַֽנַּעֲשֵׂ֖ה אֶת־הַדָּבָ֥ר הַזֶּֽה׃וְעַתָּ֖ה הִנְנ֣וּ בְיָדֶ֑ךָ כַּטּ֨וֹב וְכַיָּשָׁ֧ר בְּעֵינֶ֛יךָ לַעֲשׂ֥וֹת לָ֖נוּ עֲשֵֽׂה׃וַיַּ֥עַשׂ לָהֶ֖ם כֵּ֑ן וַיַּצֵּ֥ל אוֹתָ֛ם מִיַּ֥ד בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל וְלֹ֥א הֲרָגֽוּם׃וַיִּתְּנֵ֨ם יְהוֹשֻׁ֜עַ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא חֹטְבֵ֥י עֵצִ֛ים וְשֹׁ֥אֲבֵי מַ֖יִם לָֽעֵדָ֑ה וּלְמִזְבַּ֤ח יְהוָה֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה אֶל־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחָֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אבנר בוטוש שליט

ברית ושלום

בפרק הזה יש לימוד מאלף על מדיניות חוץ ושיעור מעניין ביחסים בין לאומים. צעדים ראשונים בארץ וכבר יש משא ומתן מול משלחת דיפלומטית. כיצד ינהלו את היחסים יהושע והנשיאים כלפי חוץ, וכאשר הפרשה מתפוצצת ונחשפת תרמית הגבעונים, כיצד תעמוד המנהיגות מול לחץ דעת הקהל הישראלית והבינלאומית.

וַיַּעֲשׂוּ גַם-הֵמָּה בְּעָרְמָה

הכתוב מכניס את הגבעונים לאותה קטגוריה של עמי כנען. גם הם פועלים למען האינטרס הכנעני, אבל בעורמה ולא במלחמה. בישראל נדלקות נורות האזהרה והתגובה הראשונית למשלחת:"אוּלַי, בְּקִרְבִּי אַתָּה יוֹשֵׁב, וְאֵיךְ, אֶכְרָות לְךָ בְרִית" כלומר החשש שזוהי משלחת מעמי ארץ כנען היה קיים ולכן מתגברת התמיהה כיצד נפלו ישראל בפח התרמית? האם מעט לחם יבש או מימיות חלודות הן ראייה בהסכמים בינלאומיים? האם מנהיגי ישראל יכולים לסמוך על מיצגים ויזואליים מרגשים ולהתעלם מהסיכונים הביטחוניים שהם בעצמם העלו בתחילת המו"מ?

הרמב"ם ביד החזקה מסביר את כל הפרשה כחוסר הבנה דו כיווני על רקע טעויות בתפיסה המוסרית של שני הצדדים:

"שלשה כתבים שלח יהושע עד שלא נכנס לארץ,
הראשון שלח להם 
-מי שרוצה לברוח, יברח.
וחזר ושלח
-מי שרוצה להשלים, ישלים.
וחזר ושלח
-מי שרוצה לעשות מלחמה, יעשה!
"א"כ, מפני מה הערימו יושבי גבעון? 
לפי ששלח להם בכלל ולא קבלו...
ודימו ששוב אין פותחין להם לשלום!
ולמה קשה הדבר לנשיאים וראו שראוי להכותם לפי חרב, לולי השבועה? 
מפני שכרתו להם ברית, והרי הוא אומר -לא תכרות להם ברית -
אלא היה דינם שיהיו למס,
והואיל ובטעות נשבעו להן בדין היה שיהרגו על שהטעום לולי חילול השם!"
(משנה תורה הל' מלכים פ"ו ה"ה)

הרמב"ם מתאר את יהושע כמנהיג השולח איגרות שלום עוד בטרם נכנס לא"י ומשתמש בדיפלומטיה לפני המלחמה, בעיני יהושע האלטרנטיבה של מלחמה היא האחרונה! הרמב"ם מבחין בין שני מושגים "שלום" ו"ברית" תחילה יש לאפשר פינוי מרצון של הארץ או אפילו שלום. אבל "ברית" היא מושג אחר שלא מוצע כלל לעמי כנען.
ברית היא הכרה בישות ריבונית אחרת, וזאת ניתנת להכרה רק בארצות אחרות  ועם עמים רחוקים אבל לא בתוך א"י.

השלום המוצע בתוך א"י אינו שלום מדיני על בסיס לאומי עם ריבונות נפרדת. אלא הוא השלמה עם ישראל כיחידים ומתן אפשרות של חיים ללא סכנת מוות, אבל תוך הכרת בריבונות מוחלטת של ישראל ולכן "דינם שיהיו למס". הדבר הפשוט הזה מובע בדברי איש ישראל: "אולי בקרבי אתה יושב?" מבלי לחשוש שהצד השני ירמה שהרי יהושע חשף את כל הקלפים בכנות, ללא כוונה לחזור בהם מהתנאים שהציע, גם לאחר מעבר הירדן.

כלומר ישראל שיחקו משחק גלוי בלי כוונות נסתרות, ובתור שחקנים חדשים בארץ כנען חשבו שכולם מאמינים להם ולא יחששו לנהל מו"מ בכנות. אבל החשדנות הגבעונית לא הניחה להם להאמין שיש כזו אומה דוברת אמת ובעלת כוונות טובות אשר תמשיך להציע את אותו מחיר מבצע גם לאחר שפג תוקפו לדעתם.

אמנם ישראל לא לגמרי תמימים שהרי מיד חשפו את התרמית כנראה ע"י סוכנים שעקבו אחרי המשלחת הדיפלומטית וגילו שעריהם הם במרכז ארץ כנען. בבירור שנערך להם הוחלט ע"י הנשיאים כי מגיע להם עונש מוות על התרמית אך מצד חילול ה' שיש בהפרת שבועה שניתנה בשם ה' אסור להורגם. הפשרה בין שתי האפשרויות הגרועות ע"פ הנשיאים: להופכם לעבדים לעדה. ואילו יהושע משנה את הפסק לעבדים לבית אלוקים.

ערי הגבעונים בארץ הגבעונים


שלום באמצע מלחמה?

כִּי תִקְרַב אֶל עִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ לְשָׁלוֹם: 
(דברים כ י)
בסוגיא זו נחלקו הראשונים על התורה. באילו תנאים מציעים שלום ולמי? 

במלחמת הרשות הכתוב מדבר, כמו שמפורש בעניין (פסוק טו) כן תעשה לכל הערים הרחוקות וגו':
(רש"י דברים כ י ד"ה כי תקרב אל עיר)

לפי רש"י רק לערים הרחוקות מא"י ואינן בגבולות מצוות כיבוש א"י והשמדת ז' עממים קיימת אפשרות לקריאה בשלום לפני המצור. אבל לעמי כנען אין את האופציה לשלום! וכמובן סיפור האיגרות של יהושע שמבוסס על גמ' ירושלמית תמוה!


לעומתו הרמב"ן(דברים כ י):

והכונה לרבותינו בכתוב הזה, אינה אלא לומר שהפרשה בסופה תחלק בין שתי המלחמות, אבל קריאת השלום אפילו במלחמת מצוה היא, שחייבים לקרא לשלום אפילו לשבעה עממים, שהרי משה קרא לשלום לסיחון מלך האמורי, ולא היה עובר על עשה ועל לא תעשה שבפרשה,
ובהמשך(שם שם יא): ודע כי ענין אנשי גבעון היה מפני שלא היו יודעין משפטם של ישראל בקריאת השלום, והקדימו קודם שתבא להם פרוסדיטגמא של יהושע, ולכך אמרו (יהושע ט כד) ונירא מאד לנפשותינו. ...
והיה מועיל להם עוד, שלא יהיו להם לעבדים אלא יהיו עמם בעלי ברית. 
ומפני זה הקפידו עליהם, והיו נהרגין אלמלא שבועת הנשיאים, 
מפני שהיה עליהם לקבל מסים ושעבוד כמו שאמרנו, 
והם כרתו להם ברית להיותם שווים להם ובעלי ברית ועוזרים זה לזה במלחמותיהם, ועשו עמהם שלום לפי שהיו סבורין שהם ערים רחוקות מאד מן העמים שאין דעתם לבא עליהם כלל... 
ויש אומרים, כי פירוש והיה אם שלום תענך, בעת הקריאה, אבל אם מאנו מתחילה שוב אין מקבלין אותם, והגבעונים מאנו בפרוסדיטגמא ולא היה הדין לקבלם:
והרב רבי משה כתב (הל' מלכים פ"ו ה"ה), שהקפידו עליהם מפני שכרתו להם ברית, והרי הוא אומר (שמות כג לב) לא תכרות להם ולאלהיהם ברית. ואינו נכון בעיני, כי הגבעונים בודאי קבלו עליהם שלא לעבוד ע"ז, כמו שאמרו (יהושע ט ט) באו עבדיך לשם ה' אלהיך, ולכך לא הוצרך יהושע אחרי כן לומר להם שיקבלו עליהם לעבוד את השם, כיון שכן מותרין היו בברית ההוא כמו שהיו מותרין בישיבת הארץ, ששתיהן לא נאסרו אלא קודם התשובה כמו שאמר (שמות כג לג) פן יחטיאו אותך לי...

הרמב"ן רואה בכריתת ברית פתח לחבירה לעמי הארץ והתחלת התבוללות ולכן די כי קראו עמי הארץ בשם ה' באמת ובתמים כדי להוציאם מחובת ההשמדה. ואילו הרמב"ם מאבחן כי הברית היא אקט מדיני עוד לפני הבעיות החינוכיות שהישיבה בצוותא עלולה לגרום. ולכן אין לכרות ברית עם יושבי כנען גם אם נראים כמקבלי שם שמיים כנים. מול אותם שירצו לקבל שם שמיים באמת יש את מושג ה"שלום" שהוא מתן זכויות בסיסיות של חיים הוגנים אבל הוא נטול זכויות לאומיות ריבוניות. לפי רש"י לא היה ליהושע לקרוא לעמים לשלום כלל. יתכן ורש"י מפרש את הדין בספר דברים שבו יש חובה לקרוא על העמים הרחוקים ואילו על עמי כנען אין חובה זו אבל אם יהושע רוצה לפני שהוא עובר אל ארץ כנען להציע שלום זו זכותו ולא חובתו.

בסיכומו של פרק מאלף ביחסים בינלאומיים, למדנו על מושגי השלום השונים וכריתת חוזים ובריתות עם עמי העולם. הקפדה על מילוי הבטחה נשיאותית גם כאשר דעת הקהל מתלוננת. ועתה, בגלל ברית הגבעונים עומד יהושע בפני קואליציות כבדות משקל בדרום ובצפון.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך