תנ"ך על הפרק - תהילים קיב - לפרק קי"ב / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים קיב

679 / 929
היום

הפרק

הַ֥לְלוּ יָ֨הּ ׀ אַשְׁרֵי־אִ֭ישׁ יָרֵ֣א אֶת־יְהוָ֑ה בְּ֝מִצְוֺתָ֗יו חָפֵ֥ץ מְאֹֽד׃גִּבּ֣וֹר בָּ֭אָרֶץ יִהְיֶ֣ה זַרְע֑וֹ דּ֭וֹר יְשָׁרִ֣ים יְבֹרָֽךְ׃הוֹן־וָעֹ֥שֶׁר בְּבֵית֑וֹ וְ֝צִדְקָת֗וֹ עֹמֶ֥דֶת לָעַֽד׃זָ֘רַ֤ח בַּחֹ֣שֶׁךְ א֭וֹר לַיְשָׁרִ֑ים חַנּ֖וּן וְרַח֣וּם וְצַדִּֽיק׃טֽוֹב־אִ֭ישׁ חוֹנֵ֣ן וּמַלְוֶ֑ה יְכַלְכֵּ֖ל דְּבָרָ֣יו בְּמִשְׁפָּֽט׃כִּֽי־לְעוֹלָ֥ם לֹא־יִמּ֑וֹט לְזֵ֥כֶר ע֝וֹלָ֗ם יִהְיֶ֥ה צַדִּֽיק׃מִשְּׁמוּעָ֣ה רָ֭עָה לֹ֣א יִירָ֑א נָכ֥וֹן לִ֝בּ֗וֹ בָּטֻ֥חַ בַּיהוָֽה׃סָמ֣וּךְ לִ֭בּוֹ לֹ֣א יִירָ֑א עַ֖ד אֲשֶׁר־יִרְאֶ֣ה בְצָרָֽיו׃פִּזַּ֤ר ׀ נָ֘תַ֤ן לָאֶבְיוֹנִ֗ים צִ֭דְקָתוֹ עֹמֶ֣דֶת לָעַ֑ד קַ֝רְנ֗וֹ תָּר֥וּם בְּכָבֽוֹד׃רָ֘שָׁ֤ע יִרְאֶ֨ה ׀ וְכָעָ֗ס שִׁנָּ֣יו יַחֲרֹ֣ק וְנָמָ֑ס תַּאֲוַ֖ת רְשָׁעִ֣ים תֹּאבֵֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

לפרק קי"ב

גִּבּ֣וֹר בָּ֭אָרֶץ יִהְיֶ֣ה זַרְע֑וֹ דּ֭וֹר יְשָׁרִ֣ים יְבֹרָֽךְ:
(תהילים קיב ב)

כבר כתבתי בפירושי לפרק נ"ב כי "גִּבּ֣וֹר" שימש תואר-כבוד לאנשי גדוד שומרי ראש המלך שנבחרו מתוך בני חיל שהצטיינו בגבורתם במלחמה, ועיין שם.


הוֹן-וָעֹ֥שֶׁר בְּבֵית֑וֹ וְ֝צִדְקָת֗וֹ עֹמֶ֥דֶת לָעַֽד:
(תהילים קיב ג)

"וְ֝צִדְקָת֗וֹ עֹמֶ֥דֶת לָעַֽד" - זו צדקת פזרונו המפורשת למטה בפסוק ט'.


זָ֘רַ֤ח בַּחֹ֣שֶׁךְ א֖וֹר לַיְשָׁרִ֑ים חַנּ֖וּן וְרַח֣וּם וְצַדִּֽיק:
(תהילים קיב ד)

הכוונה: בשעה ש"חֹ֣שֶׁךְ" ומצוקה כלכלית בעולם "זָ֘רַ֤ח" אז "א֖וֹר לַיְשָׁרִ֑ים" להתוודע בתכונות "חַנּ֖וּן וְרַח֣וּם וְצַדִּֽיק".


טֽוֹב-אִ֭ישׁ חוֹנֵ֣ן וּמַלְוֶ֑ה יְכַלְכֵּ֖ל דְּבָרָ֣יו בְּמִשְׁפָּֽט:
(תהילים קיב ה)

דרך הישרים בעם להיות בעת צרה זו "חוֹנֵ֣ן וּמַלְוֶ֑ה", זאת אומרת, לפי שהוכחתי בפירושי לפרקים ט"ו ו-ל"ז, להיות מלוה בלי נשך.

"יְכַלְכֵּ֖ל דְּבָרָ֣יו בְּמִשְׁפָּֽט" - לא כהרשעים שמנצלים אז את השעה לעשות עושר ולא במשפט [על תופעה חברתית זו הרחיב הדיבור לעיל פרק ל"ז].


כִּֽי-לְעוֹלָ֥ם לֹא-יִמּ֑וֹט לְזֵ֥כֶר ע֝וֹלָ֗ם יִהְיֶ֥ה צַדִּֽיק:
(תהילים קיב ו)

אם כי הוא "חוֹנֵ֣ן וּמַלְוֶ֑ה" וכספו בידי אחרים ואינו נושא לו פירות, בכל זאת "לְעוֹלָ֥ם לֹא-יִמּ֑וֹט", ועוד מגיעו ריווח במובן המוסרי: כי "לְזֵ֥כֶר ע֝וֹלָ֗ם יִהְיֶ֥ה צַדִּֽיק!" [וכן לעיל סוף פרק טו לאחר שתיאר מעלת הצדיק ש"כספו לא נתן בנשך...", הוא חוזר ומבטיח: "עושה אלה לא ימוט לעולם"].


פִּזַּ֤ר נָ֘תַ֤ן לָאֶבְיוֹנִ֗ים צִ֭דְקָתוֹ עֹמֶ֣דֶת לָעַ֑ד קַ֝רְנ֗וֹ תָּר֥וּם בְּכָבֽוֹד:
(תהילים קיב ט)

"פִּזַּ֤ר נָ֘תַ֤ן לָאֶבְיוֹנִ֗ים" - הכוונה: שנתן לאביונים בדרך פזרנות.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך