תנ"ך על הפרק - שמות ז - אותות ומופתים בכוחות הטומאה / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

שמות ז

57 / 929
היום

הפרק

משה ואהרן (שוב) בבית פרעה, מכת דם

וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה רְאֵ֛ה נְתַתִּ֥יךָ אֱלֹהִ֖ים לְפַרְעֹ֑ה וְאַהֲרֹ֥ן אָחִ֖יךָ יִהְיֶ֥ה נְבִיאֶֽךָ׃אַתָּ֣ה תְדַבֵּ֔ר אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר אֲצַוֶּ֑ךָּ וְאַהֲרֹ֤ן אָחִ֙יךָ֙ יְדַבֵּ֣ר אֶל־פַּרְעֹ֔ה וְשִׁלַּ֥ח אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאַרְצֽוֹ׃וַאֲנִ֥י אַקְשֶׁ֖ה אֶת־לֵ֣ב פַּרְעֹ֑ה וְהִרְבֵּיתִ֧י אֶת־אֹתֹתַ֛י וְאֶת־מוֹפְתַ֖י בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃וְלֹֽא־יִשְׁמַ֤ע אֲלֵכֶם֙ פַּרְעֹ֔ה וְנָתַתִּ֥י אֶת־יָדִ֖י בְּמִצְרָ֑יִם וְהוֹצֵאתִ֨י אֶת־צִבְאֹתַ֜י אֶת־עַמִּ֤י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם בִּשְׁפָטִ֖ים גְּדֹלִֽים׃וְיָדְע֤וּ מִצְרַ֙יִם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֔ה בִּנְטֹתִ֥י אֶת־יָדִ֖י עַל־מִצְרָ֑יִם וְהוֹצֵאתִ֥י אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִתּוֹכָֽם׃וַיַּ֥עַשׂ מֹשֶׁ֖ה וְאַהֲרֹ֑ן כַּאֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה יְהוָ֛ה אֹתָ֖ם כֵּ֥ן עָשֽׂוּ׃וּמֹשֶׁה֙ בֶּן־שְׁמֹנִ֣ים שָׁנָ֔ה וְאַֽהֲרֹ֔ן בֶּן־שָׁלֹ֥שׁ וּשְׁמֹנִ֖ים שָׁנָ֑ה בְּדַבְּרָ֖ם אֶל־פַּרְעֹֽה׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר׃כִּי֩ יְדַבֵּ֨ר אֲלֵכֶ֤ם פַּרְעֹה֙ לֵאמֹ֔ר תְּנ֥וּ לָכֶ֖ם מוֹפֵ֑ת וְאָמַרְתָּ֣ אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן קַ֧ח אֶֽת־מַטְּךָ֛ וְהַשְׁלֵ֥ךְ לִפְנֵֽי־פַרְעֹ֖ה יְהִ֥י לְתַנִּֽין׃וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עַשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין׃וַיִּקְרָא֙ גַּם־פַּרְעֹ֔ה לַֽחֲכָמִ֖ים וְלַֽמְכַשְּׁפִ֑ים וַיַּֽעֲשׂ֨וּ גַם־הֵ֜ם חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֛יִם בְּלַהֲטֵיהֶ֖ם כֵּֽן׃וַיַּשְׁלִ֙יכוּ֙ אִ֣ישׁ מַטֵּ֔הוּ וַיִּהְי֖וּ לְתַנִּינִ֑ם וַיִּבְלַ֥ע מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֖ן אֶת־מַטֹּתָֽם׃וַיֶּחֱזַק֙ לֵ֣ב פַּרְעֹ֔ה וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֲלֵהֶ֑ם כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְהוָֽה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כָּבֵ֖ד לֵ֣ב פַּרְעֹ֑ה מֵאֵ֖ן לְשַׁלַּ֥ח הָעָֽם׃לֵ֣ךְ אֶל־פַּרְעֹ֞ה בַּבֹּ֗קֶר הִנֵּה֙ יֹצֵ֣א הַמַּ֔יְמָה וְנִצַּבְתָּ֥ לִקְרָאת֖וֹ עַל־שְׂפַ֣ת הַיְאֹ֑ר וְהַמַּטֶּ֛ה אֲשֶׁר־נֶהְפַּ֥ךְ לְנָחָ֖שׁ תִּקַּ֥ח בְּיָדֶֽךָ׃וְאָמַרְתָּ֣ אֵלָ֗יו יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֤י הָעִבְרִים֙ שְׁלָחַ֤נִי אֵלֶ֙יךָ֙ לֵאמֹ֔ר שַׁלַּח֙ אֶת־עַמִּ֔י וְיַֽעַבְדֻ֖נִי בַּמִּדְבָּ֑ר וְהִנֵּ֥ה לֹא־שָׁמַ֖עְתָּ עַד־כֹּֽה׃כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה בְּזֹ֣את תֵּדַ֔ע כִּ֖י אֲנִ֣י יְהוָ֑ה הִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י מַכֶּ֣ה ׀ בַּמַּטֶּ֣ה אֲשֶׁר־בְּיָדִ֗י עַל־הַמַּ֛יִם אֲשֶׁ֥ר בַּיְאֹ֖ר וְנֶהֶפְכ֥וּ לְדָֽם׃וְהַדָּגָ֧ה אֲשֶׁר־בַּיְאֹ֛ר תָּמ֖וּת וּבָאַ֣שׁ הַיְאֹ֑ר וְנִלְא֣וּ מִצְרַ֔יִם לִשְׁתּ֥וֹת מַ֖יִם מִן־הַיְאֹֽר׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֱמֹ֣ר אֶֽל־אַהֲרֹ֡ן קַ֣ח מַטְּךָ֣ וּנְטֵֽה־יָדְךָ֩ עַל־מֵימֵ֨י מִצְרַ֜יִם עַֽל־נַהֲרֹתָ֣ם ׀ עַל־יְאֹרֵיהֶ֣ם וְעַל־אַגְמֵיהֶ֗ם וְעַ֛ל כָּל־מִקְוֵ֥ה מֵימֵיהֶ֖ם וְיִֽהְיוּ־דָ֑ם וְהָ֤יָה דָם֙ בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וּבָעֵצִ֖ים וּבָאֲבָנִֽים׃וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵן֩ מֹשֶׁ֨ה וְאַהֲרֹ֜ן כַּאֲשֶׁ֣ר ׀ צִוָּ֣ה יְהוָ֗ה וַיָּ֤רֶם בַּמַּטֶּה֙ וַיַּ֤ךְ אֶת־הַמַּ֙יִם֙ אֲשֶׁ֣ר בַּיְאֹ֔ר לְעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּלְעֵינֵ֖י עֲבָדָ֑יו וַיֵּהָֽפְכ֛וּ כָּל־הַמַּ֥יִם אֲשֶׁר־בַּיְאֹ֖ר לְדָֽם׃וְהַדָּגָ֨ה אֲשֶׁר־בַּיְאֹ֥ר מֵ֙תָה֙ וַיִּבְאַ֣שׁ הַיְאֹ֔ר וְלֹא־יָכְל֣וּ מִצְרַ֔יִם לִשְׁתּ֥וֹת מַ֖יִם מִן־הַיְאֹ֑ר וַיְהִ֥י הַדָּ֖ם בְּכָל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵ֛ן חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם בְּלָטֵיהֶ֑ם וַיֶּחֱזַ֤ק לֵב־פַּרְעֹה֙ וְלֹא־שָׁמַ֣ע אֲלֵהֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְהוָֽה׃וַיִּ֣פֶן פַּרְעֹ֔ה וַיָּבֹ֖א אֶל־בֵּית֑וֹ וְלֹא־שָׁ֥ת לִבּ֖וֹ גַּם־לָזֹֽאת׃וַיַּחְפְּר֧וּ כָל־מִצְרַ֛יִם סְבִיבֹ֥ת הַיְאֹ֖ר מַ֣יִם לִשְׁתּ֑וֹת כִּ֣י לֹ֤א יָֽכְלוּ֙ לִשְׁתֹּ֔ת מִמֵּימֵ֖י הַיְאֹֽר׃וַיִּמָּלֵ֖א שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים אַחֲרֵ֥י הַכּוֹת־יְהוָ֖ה אֶת־הַיְאֹֽר׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה בֹּ֖א אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְאָמַרְתָּ֣ אֵלָ֗יו כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה שַׁלַּ֥ח אֶת־עַמִּ֖י וְיַֽעַבְדֻֽנִי׃וְאִם־מָאֵ֥ן אַתָּ֖ה לְשַׁלֵּ֑חַ הִנֵּ֣ה אָנֹכִ֗י נֹגֵ֛ף אֶת־כָּל־גְּבוּלְךָ֖ בַּֽצְפַרְדְּעִֽים׃וְשָׁרַ֣ץ הַיְאֹר֮ צְפַרְדְּעִים֒ וְעָלוּ֙ וּבָ֣אוּ בְּבֵיתֶ֔ךָ וּבַחֲדַ֥ר מִשְׁכָּבְךָ֖ וְעַל־מִטָּתֶ֑ךָ וּבְבֵ֤ית עֲבָדֶ֙יךָ֙ וּבְעַמֶּ֔ךָ וּבְתַנּוּרֶ֖יךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶֽיךָ׃וּבְכָ֥ה וּֽבְעַמְּךָ֖ וּבְכָל־עֲבָדֶ֑יךָ יַעֲל֖וּ הַֽצְפַרְדְּעִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

אותות ומופתים בכוחות הטומאה

ארץ מצרים היתה ארץ של חכמים ובעלי מופתים. כשאנו מתפעלים ממעשי הניסים, האותות והמופתים שעשו משה ואהרן, חובה עלינו לנהוג באובייקטיביות ולהתפעל גם מחרטומי מצרים וחכמיה. שכן שלוש פעמים מציינת התורה שחרטומי מצרים עשו בדיוק את הנפלאות שנעשו על ידי שליחי האל, משה ואהרן: במופת הפיכת המטה לנחש, "ויקרא גם פרעה לחכמים ולמכשפים ויעשו גם הם חרטומי מצרים בלהטיהם כן" (ז, יא); במכת הדם, "ויעשו כן חרטומי מצרים בלטיהם" (ז, כב); ובמכת הצפרדע, "ויעשו כן החרטומים בלטיהם" (ח,ג). רק במכת הכינים נאמר "ויעשו כן החרטומים בלטיהם להוציא את הכינים ולא יכולו, ותהי הכינם באדם ובבהמה. ויאמרו החרטומים אל פרעה אצבע אלהים היא" (ח, יד-טו). לא רק לפרעה הנוכחי היה חבר קוסמים עושי נפלאות, גם לפרעה שבימי יוסף היו מזומנים חכמים – חרטומים פותרי חלומות, בעלי קבלות על הפתרונות המקובלים שלהם. לא לחינם מציין הכתוב את חכמת שלמה מתוך השוואה לחכמת מצרים "ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים" (מלכים א ה, י).
בעיקר התבטאה חכמת מצרים ביכולת הכישוף ועשיית הנפלאות, עד שדרשו חז"ל ש"עשרה קבין כשפים ירדו לעולם, תשעה נטלה מצרים" (קידושין מט ע"ב). ידועה ביותר הגמרא שרש"י מביאה בקצרה בפירושו לפסוק "ויעשו כן חרטומי מצרים בלטיהם" (ז, כב). אנו נביא כאן את המקור: "אמרי ליה יוחנא וממרא למשה תבן אתה מכניס לעפריים? אמר להם, אמרי אינשי למתא ירקא – ירקא שקול" (מנחות פה ע"א). ופירש רש"י: "יוחנא וממרא – ראשי מכשפים של מצרים, למשה רבינו כשהתחיל לעשות האותות לעיני פרעה, שהיו סוברים שהיה עושה אותן על ידי כישוף. עפריים – שהוא מקום הרבה תבואה, אתה מביא לשם תבואה למכור? בתמיה. כך ארץ מצרים שהיא מלאה כשפים אתה בא לשם לעסוק בכשפים? למתא ירקא ירקא שקול – לעיר שגדל שם ירק הרבה, הבא ירק שלך למכור, לפי שמתקבצין שם הכל לקנות. הם אמרו לו דברי ליצנות והוא השיב להם בעניינם"
על דברי רש"י העיר הנצי"ב ופרוש רש"י דחוק. אבל הכוונה האמיתית דתבן אין בם הבדל בין תבן טוב לרע, וא"כ ודאי אין להכניס תבן למכור אלא במקום שאין תבן כלל, מה שאין כן ירקות יש כמה מינים שונים, יש מהם פשוטים ונמכרים בזול, ויש בהם נפלאים ויקרים מאד, על כן מי שיש לו ירק נפלא אינו מביאו אלא במקום שיש שם הרבה ירקות ויודעים להוקיר זה הירק הנפלא. מה שאינו כן במקום שאין מצוי שם מיני ירקות אינם יודעים להוקיר זה המין יקר המציאות. כך לפי שהבינו יוחני וממרא שמשה ואהרן עושים כשפים, שאלו יפה, דלא במצרים יש להביא דברי כשפים; אבל משה ואהרן ביודעם שאין בזה כישוף, השיבו שאין ראוי לעשות כזה כי אם במצרים ששם ידעו והבינו היטב כוחות הכישוף וידעו להוקיר את פעולתם שהוא נשגב ממעשה הכישוף... אח"כ ראיתי זה בדרשות הר"ן (הרחב דבר ז, יא).
דברי הנצי"ב מפנים את תשומת לבנו למחלוקת הידועה בין הרמב"ם לרמב"ן בעניין הכשפים וכוחות הטומאה. כידוע, נחרץ הרמב"ם בשיטתו ש"דברים האלו כולן דברי שקר וכזב הם, והם שהטעו בהם עובדי כוכבים הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהו אחריהן. ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו, ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן, שנאמר "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל"...(הל' עבודת כוכבים יא, טז). לעומתו מאריך הרמב"ן מאוד להוכיח ולהסביר, "כי הנחשים שרש דבר נמצא בם. ולכן היה לישראל טענה במניעה מהם". ומהו השורש שיש בנחשים? "ודע והבן בענייני הכשפים: כי הבורא יתברך כאשר ברא הכל מאין, עשה העליונים מנהיגי התחתונים אשר למטה...אבל היה מנפלאותיו העצומות ששם בכל המנהיגים העליונים דרכי תמונות וכוחות להמיר הנהגת אשר למטה מהם...וזהו סוד הכשפים וכחם שאמרו בהם שהם מכחישים פמליא של מעלה(חולין ז ע"ב), לומר שהם הפך הכוחות הפשוטים, והם הכחשה לפמליא בצד מן הצדדים, ועל כן ראוי שתאסור אותם התורה שיונח העולם למנהגו ולטבעו הפשוט שהוא חפץ בוראו" (רמב"ן דברים יח, ט).
מובן שמחלוקת זו נוגעת גם לפשוטו של מקרא בפרשתנו. האמנם הצליחו חרטומי מצרים לחקות את מעשה הניסים של אותות משה ומכות מצרים כדעת הרמב"ן; או שמא כל מה שעשו לא היה אלא תרגיל בקוסמות מצויה, המשלב זריזות ידיים, פעלולים טכנו-מדעיים, כח שכנוע, יכולת הצגה ומשחק מעולים, יחד עם ביטחון עצמי מוגבר – כדעת הרמב"ם? רוב המפרשים, ונראה שגם רוב הלומדים, טועמים בפשוטי הכתובים את טעמו של הרמב"ן. שכן ללא עזרת ה' שמעבר לחוקי הטבע, קשה להניח כיצד מעוללים קסמים כאלה המתוארים בתורה, שמקל דומם מקבל חיות ופועל כנחש, או שמים חיים נהפכים לדם. ברם האם אין כיום הופעות של קוסמים מקצועיים, אשר מפליאים לעשות פלאי פלאות, ואף הם עצמם מודים שהקסם המדהים הוא אכזב, ואך שוא!
והנה גם בחז"ל ישנם עשרות מאמרים המתייחסים לכשפים כתופעה אמיתית קיימת. נציין רק שניים מהם: "אין מושיבין בסנהדרין אלא בעלי קומה ובעלי כשפין" (סנהדרין יז ע"א), ופירש רש"י: "להמית מכשפים הבוטחים בכשפיהם, ולגלות על המכשפין המסיתין ומדיחין בכשפיהן כגון המצרים". וכן "אמר רבי יוחנן, למה נקרא שמם כשפים? שמכחישין פמליא של מעלה...אמר רבי חייא בר אבא, בלטהים אלו מעשי שדים, בלהטיהם אלו מעשה כשפים" (סנהדרין סד ע"ב). ברם מאידך גיסא ברור, שהמציאות כיום פסקה בבירור כדעת הרמב"ם. שהרי ברור לנו שכיום אין כוחות מיסטיים שולטים בעולמנו. על דרך הצחות אמרו, שאכן היו כוחות כשפים בעולמנו, אך משפסק הרמב"ם שהם הבל ואפס, על כורחך ובעל כורחם היה עליהם להיעלם. את האזכור הקצר של מחלוקת רמב"ם-רמב"ן נסכם באמירה הכוללת שמחלוקת זו היא פרט וחוליה בשרשרת ארוכה של מחלוקת רמב"ן ורמב"ם שבסיסן הוא קבלת ה"קבלה": הרמב"ן דגל מאד בקבלה, ועשה בה שימוש בחיבוריו, והרמב"ם אולי לא ידעה ובודאי לא עשה בה שימוש נרחב.
לפי שיטת הרמב"ם, ההבדל בין אותות משה לאותו החרטומים הוא עצם ההבדל שבין האמת והשקר, שבין המקור לבין החיקוי העלוב, שבין החי באמת למת הנראה כחי. ולכן אומר פרעה למשה ואהרן "תנו לכם מופת" (ז, ט), ואינו אומר 'תנו לי מופת', או 'תנו לנו מופת'; משום ש"ההבדל בין מופת מזויף הנעשה באחיזת עיניים או בכשפים ובין מופת אמיתי המתרחש ע"י כח אלהי הוא שמופת מזויף מעורר רק את פליאתם של הצופים, ואילו המבצעים אותו אינם מתפלאים כלל ועיקר [כי הם מכירים ויודעים שזה רק 'טריק']. ולעומת זה המופת האלהי, מופלא הוא גם בעיני הצדיקים שעל ידם הוא מתרחש. תנו לכם מופת - גם בעיני עצמכם יהא זה מופת.
בדרך זו מעיר האלשיך, שה' לא ציווה את משה לתת אות ומופת לפרעה ביוזמתו, אלא רק "כי ידבר אליכם פרעה תנו לכם מופת, ואמרתי אל אהרן קח את מטך": "אל תעשו מעצמכם מופת, פן יחשבו כי איזה כישוף הכינותם מתחילה ועשיתם אותו. 'ואמרתם אל אהרן' ברם יהיה שהות ללחוש לכם, פן יאמרו שהוא כישוף, וזהו 'לפני פרעה' שיראה בעינו כי תעשה נחש בלא לחש, והוא עשה 'לעיני פרעה ולעיני עבדיו' שהכירו כולם כי לא היה נחש. אז 'ויקרא פרעה גם לחכמים' בחשבו יעשו בלי לחש ולהט, ולא עשו רק בלהטיהם, כי עשו לחשים ולהטים נראים. אז הראה לו הוא יתברך, כי זה כח אלהי, כי הלא מה שיעשו הם תנינים היה שנראו כמו תנינים, לא שנתנו בם חיוניות בעצם וכח לבלוע תנינים [=התנינים של החרטומים לא היו ממש חיים], והראיה כי בלע מטה אהרן את מטותם, ואין זה כי אם שזה כח אלהי הנותן חיות בדומם, מה שאין כן הם". יצוין שבדוחק קל ניתן להסביר כן גם לשיטת הרמב"ן.
מן הראוי להוסיף, שלכל קסם ואות יש מסר מסוים, לבד מן המטרה העיקרית של האות והמופת שהיא לאמת את השליחות. המטרה העיקרית הוצהרה בפירוש לפני האותות הראשונים שנתנו למשה: "ויען משה ויאמר והן לא יאמינו לי ולא ישמעו בקולי כי יאמרו לא נראה אליך ה'" (ד, א), שלושת המופתים אמורים לשכנע את העם להאמין במשה ובשליחותו. ואכן הפרק מסיים במילים "ויעש האותות לעיני העם, ויאמן העם" (ד, ל-לא). ברם כדי להוכיח, שאכן משה ואהרן נשלחו ע"י ה', די היה בקסם אחד או בקסם אחר, אבל האותות שבחר ה' לתת למשה מצביעים על פגם בהנהגה של משה והם אמורים לרמוז לו על כך. "ויהי לנחש – רמז לו שסיפר לשון הרע על ישראל, באומרו הן לא יאמינו לי, ותפס אומנותו של נחש... מצורעת כשלג – אף באות זה רמז לו שלשון הרע סיפר, לפיכך הלקהו בצרעת כמו שלקתה מרים על לשון הרע" (רש"י ד, ג; ד, ו). ולאות השלישי רמז שונה לחלוטין – הוא מכוון כנגד עשרת המכות, "רמז להם שבמכה ראשונה נפרע מאלהותם" (רש"י ד, ט).
ומה המסר-הסמל בהפיכת המטה לתנין לפני פרעה? ישנם מדרשים המזהים את התנין עם הנחש, "הוא תנין הוא נחש" (לקח טוב); "לפי שהלשין ואמר לא ידעתי את ה' נדון בנחש, וכן אתה מוצא באבותינו 'וידבר העם באלהים ובמשה' (במדבר כא, ה), מהו אומר? וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים, וכן כל הרשעים דינם בנחש, שנאמר (דברים לב, לג) 'חמת תנינים יינם'" (מדרש הגדול). אבל ישנם מדרשים המדגישים שלפני פרעה נהפך המטה לתנין ולא לנחש, כי פרעה דימה עצמו לתנין, והקב"ה רוצה לרמוז לו כי גם התנין וגם פרעה הם ביד ה' לעשות בהם כרצונו: "למה אמר לו נס של תנין? לפי שפרעה נדמה לתנין שנאמר (יחזקאל כט, ג) 'התנים הגדול הרובץ בתוך יאוריו' (שמות רבה ט, ב). וביתר פירוט: "אמר הקב"ה, רשע זה מתגאה וקורא לעצמו תנין, דכתיב 'התנים הגדול', לך אמור לו, ראה מטה זה הוא עץ יבש ונעשה תנין שיש בו רוח ונשמה והוא בולע כל המטות, אבל סופו לחזור עץ יבש, אף אתה בראתי אותך מטיפה סרוחה ונתתי לך מלוכה ונתגאית ואמרת 'לי יאורי ואני עשיתני' הריני מחזיר אותך לתוהו ובוהו".
מלכות ה' בטבע באה לידי ביטוי בפרשת הבריאה, ובפרשה זו מוזכרים מכל החיות, רק "התנינים" בשמם: "ויברא אלהים את התנינים הגדולים"  (בראשית א, כא) – הוא לויתן ובן זוגו (רש"י). לויתן בגימטריה מלכות, והתורה מדגישה שהקב"ה ברא את המלכות ואת התנינים, ומכאן רמז לשליטתו באותות ובמופתים שנעשו ע"י משה ואהרן. "אין עוד מלבדו", גם התנינים הגדולים" וגם "התנים הגדול הרובץ בתוך יאוריו" – כמקל הם לפניו לעשות בהם כרצונו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך