שפתי כהן ישמרו דעת – שתיקתו של אהרן הכהן
כִּֽי־שִׂפְתֵ֤י כֹהֵן֙ יִשְׁמְרוּ־דַ֔עַת
(מלאכי ב ז)
הרב מאיר רובמן (זכרון מאיר על פרשת שמיני) שואל מדוע נתייחד עם אהרן הדבור דווקא בפרשת שתויי יין? מסביר הרב כי דרכו של אדם לרטון כאשר עוברת עליו צרה, בפרט זו שבאה בפתאומיות כמו מיתת בני אהרן, וכאן מצאנו שאהרן לא התלונן ואף נהג כאדם שאינו מרגיש. אהרן הבין כי אין שכל אנוש שיכול להבין את מעשי ה' הצופה ומביט עד סוף כל הדורות ובוודאי הכל לטובה.
המתלונן אינו אלא כאדם שיכור שאיננו אחראי על מעשיו ותגובותיו. הנביא ישעיהו מכנה את האדם המיוסר בשם שיכור: "לכן שמעי נא זאת עניה ושכורת ולא מיין"(ישעיהו נא כא). מסביר המצודות: "ושכורת - מבולבל כשכור, ולא משתית יין אלא כי אם מצרה ויגון". וכן הסביר המלבי"ם: "ושכורה מצרות ולא מיין רק על ידי כוס התרעלה". על ידי הצרות נעשה האדם מבולבל בדעתו ומדבר דברים שלא צריכים להיאמר. אהרן קיים בעצמו "כי שפתי כהן ישמרו דעת"(מלאכי ב ז), שתק כשאירע לו אסון כבד ולא התנהג כשיכור שאינו אחראי על דבריו, לכן זכה ונאמרה לו פרשת שתויי יין.
באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי חן – ויקרא'