נבוכדנאצר צר על ירושלים
לאחר שהמלך צדקיהו מרד במלך בבל ועבר על שבועתו החליט נבוכדנאצר לבוא ולכבוש את ירושלים ולהגלות את יהודה לבבל, לאחר שרוב בנין ורוב מנין של עם ישראל נמצא כבר בבבל. המצור החל ביום עשרה בטבת והנביא יחזקאל מקבל הוראה מהקב"ה לכתוב מאורע זה וכה אומר הנביא: "וַיְהִי֩ דְבַר־יְהוָ֨ה אֵלַ֜י בַּשָּׁנָ֤ה הַתְּשִׁיעִית֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָעֲשִׂירִ֔י בֶּעָשׂ֥וֹר לַחֹ֖דֶשׁ (=עשרה בטבת) לֵאמֹֽר׃ בֶּן־אָדָ֗ם כְּתָב־לְךָ֙ אֶת־שֵׁ֣ם הַיּ֔וֹם אֶת־עֶ֖צֶם הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה סָמַ֤ךְ מֶֽלֶךְ־בָּבֶל֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם בְּעֶ֖צֶם הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃"(יחזקאל כד א-ב).
פסוק זה גורר בעקבותיו הלכה כי צום עשרה בטבת אין לדחותו גם אם יחול בשבת כי נאמר בפסוק: "את עצם היום הזה". יוצא איפוא שבנקודה זו חמור צום עשרה בטבת יותר מאשר שאר הצומות, ואפילו תשעה באב, כי שאר הצומות אם יחולו בשבת נדחים למחרת השבת ואלו צום עשרה בטבת יש לצום במועדו. (אמנם לפי הלוח המסור בידינו לא יחול צום עשרה בטבת בשבת).
המצור על ירושלים נמשך שנה וחצי וביום תשעה בתמוז נבקעה העיר. אנחנו מתענים ביום י"ז בתמוז כי בחרבן בית שני נבקעה העיר ביום י"ז בתמוז וכלפינו חרבן בית שני הוא הקובע, כי בית ראשון שנחרב, נבנה השני במקומו, בעוד שאחרי חרבן בית שני לא נבנה בית אחר לפיכך מתענים בי"ז בתמוז.
באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי חן – מלכים'