תנ"ך על הפרק - בראשית מו - על פגישת יעקב ויוסף / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית מו

46 / 929
היום

הפרק

יעקב וצאצאיו מתיישבים במצרים

וַיִּסַּ֤ע יִשְׂרָאֵל֙ וְכָל־אֲשֶׁר־ל֔וֹ וַיָּבֹ֖א בְּאֵ֣רָה שָּׁ֑בַע וַיִּזְבַּ֣ח זְבָחִ֔ים לֵאלֹהֵ֖י אָבִ֥יו יִצְחָֽק׃וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֤ים ׀ לְיִשְׂרָאֵל֙ בְּמַרְאֹ֣ת הַלַּ֔יְלָה וַיֹּ֖אמֶר יַעֲקֹ֣ב ׀ יַעֲקֹ֑ב וַיֹּ֖אמֶר הִנֵּֽנִי׃וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֥י הָאֵ֖ל אֱלֹהֵ֣י אָבִ֑יךָ אַל־תִּירָא֙ מֵרְדָ֣ה מִצְרַ֔יְמָה כִּֽי־לְג֥וֹי גָּד֖וֹל אֲשִֽׂימְךָ֥ שָֽׁם׃אָנֹכִ֗י אֵרֵ֤ד עִמְּךָ֙ מִצְרַ֔יְמָה וְאָנֹכִ֖י אַֽעַלְךָ֣ גַם־עָלֹ֑ה וְיוֹסֵ֕ף יָשִׁ֥ית יָד֖וֹ עַל־עֵינֶֽיךָ׃וַיָּ֥קָם יַעֲקֹ֖ב מִבְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּשְׂא֨וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־יַעֲקֹ֣ב אֲבִיהֶ֗ם וְאֶת־טַפָּם֙ וְאֶת־נְשֵׁיהֶ֔ם בָּעֲגָל֕וֹת אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח פַּרְעֹ֖ה לָשֵׂ֥את אֹתֽוֹ׃וַיִּקְח֣וּ אֶת־מִקְנֵיהֶ֗ם וְאֶת־רְכוּשָׁם֙ אֲשֶׁ֤ר רָֽכְשׁוּ֙ בְּאֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֖אוּ מִצְרָ֑יְמָה יַעֲקֹ֖ב וְכָל־זַרְע֥וֹ אִתּֽוֹ׃בָּנָ֞יו וּבְנֵ֤י בָנָיו֙ אִתּ֔וֹ בְּנֹתָ֛יו וּבְנ֥וֹת בָּנָ֖יו וְכָל־זַרְע֑וֹ הֵבִ֥יא אִתּ֖וֹ מִצְרָֽיְמָה׃וְאֵ֨לֶּה שְׁמ֧וֹת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל הַבָּאִ֥ים מִצְרַ֖יְמָה יַעֲקֹ֣ב וּבָנָ֑יו בְּכֹ֥ר יַעֲקֹ֖ב רְאוּבֵֽן׃וּבְנֵ֖י רְאוּבֵ֑ן חֲנ֥וֹךְ וּפַלּ֖וּא וְחֶצְר֥וֹן וְכַרְמִֽי׃וּבְנֵ֣י שִׁמְע֗וֹן יְמוּאֵ֧ל וְיָמִ֛ין וְאֹ֖הַד וְיָכִ֣ין וְצֹ֑חַר וְשָׁא֖וּל בֶּן־הַֽכְּנַעֲנִֽית׃וּבְנֵ֖י לֵוִ֑י גֵּרְשׁ֕וֹן קְהָ֖ת וּמְרָרִֽי׃וּבְנֵ֣י יְהוּדָ֗ה עֵ֧ר וְאוֹנָ֛ן וְשֵׁלָ֖ה וָפֶ֣רֶץ וָזָ֑רַח וַיָּ֨מָת עֵ֤ר וְאוֹנָן֙ בְּאֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן וַיִּהְי֥וּ בְנֵי־פֶ֖רֶץ חֶצְר֥וֹן וְחָמֽוּל׃וּבְנֵ֖י יִשָׂשכָ֑ר תּוֹלָ֥ע וּפֻוָּ֖ה וְי֥וֹב וְשִׁמְרֽוֹן׃וּבְנֵ֖י זְבוּלֻ֑ן סֶ֥רֶד וְאֵל֖וֹן וְיַחְלְאֵֽל׃אֵ֣לֶּה ׀ בְּנֵ֣י לֵאָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יָֽלְדָ֤ה לְיַעֲקֹב֙ בְּפַדַּ֣ן אֲרָ֔ם וְאֵ֖ת דִּינָ֣ה בִתּ֑וֹ כָּל־נֶ֧פֶשׁ בָּנָ֛יו וּבְנוֹתָ֖יו שְׁלֹשִׁ֥ים וְשָׁלֹֽשׁ׃וּבְנֵ֣י גָ֔ד צִפְי֥וֹן וְחַגִּ֖י שׁוּנִ֣י וְאֶצְבֹּ֑ן עֵרִ֥י וַֽאֲרוֹדִ֖י וְאַרְאֵלִֽי׃וּבְנֵ֣י אָשֵׁ֗ר יִמְנָ֧ה וְיִשְׁוָ֛ה וְיִשְׁוִ֥י וּבְרִיעָ֖ה וְשֶׂ֣רַח אֲחֹתָ֑ם וּבְנֵ֣י בְרִיעָ֔ה חֶ֖בֶר וּמַלְכִּיאֵֽל׃אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י זִלְפָּ֔ה אֲשֶׁר־נָתַ֥ן לָבָ֖ן לְלֵאָ֣ה בִתּ֑וֹ וַתֵּ֤לֶד אֶת־אֵ֙לֶּה֙ לְיַעֲקֹ֔ב שֵׁ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה נָֽפֶשׁ׃בְּנֵ֤י רָחֵל֙ אֵ֣שֶׁת יַֽעֲקֹ֔ב יוֹסֵ֖ף וּבִנְיָמִֽן׃וַיִּוָּלֵ֣ד לְיוֹסֵף֮ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ אֲשֶׁ֤ר יָֽלְדָה־לּוֹ֙ אָֽסְנַ֔ת בַּת־פּ֥וֹטִי פֶ֖רַע כֹּהֵ֣ן אֹ֑ן אֶת־מְנַשֶּׁ֖ה וְאֶת־אֶפְרָֽיִם׃וּבְנֵ֣י בִנְיָמִ֗ן בֶּ֤לַע וָבֶ֙כֶר֙ וְאַשְׁבֵּ֔ל גֵּרָ֥א וְנַעֲמָ֖ן אֵחִ֣י וָרֹ֑אשׁ מֻפִּ֥ים וְחֻפִּ֖ים וָאָֽרְדְּ׃אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י רָחֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר יֻלַּ֖ד לְיַעֲקֹ֑ב כָּל־נֶ֖פֶשׁ אַרְבָּעָ֥ה עָשָֽׂר׃וּבְנֵי־דָ֖ן חֻשִֽׁים׃וּבְנֵ֖י נַפְתָּלִ֑י יַחְצְאֵ֥ל וְגוּנִ֖י וְיֵ֥צֶר וְשִׁלֵּֽם׃אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י בִלְהָ֔ה אֲשֶׁר־נָתַ֥ן לָבָ֖ן לְרָחֵ֣ל בִּתּ֑וֹ וַתֵּ֧לֶד אֶת־אֵ֛לֶּה לְיַעֲקֹ֖ב כָּל־נֶ֥פֶשׁ שִׁבְעָֽה׃כָּל־הַ֠נֶּפֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַעֲקֹ֤ב מִצְרַ֙יְמָה֙ יֹצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי־יַעֲקֹ֑ב כָּל־נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ׃וּבְנֵ֥י יוֹסֵ֛ף אֲשֶׁר־יֻלַּד־ל֥וֹ בְמִצְרַ֖יִם נֶ֣פֶשׁ שְׁנָ֑יִם כָּל־הַנֶּ֧פֶשׁ לְבֵֽית־יַעֲקֹ֛ב הַבָּ֥אָה מִצְרַ֖יְמָה שִׁבְעִֽים׃וְאֶת־יְהוּדָ֞ה שָׁלַ֤ח לְפָנָיו֙ אֶל־יוֹסֵ֔ף לְהוֹרֹ֥ת לְפָנָ֖יו גֹּ֑שְׁנָה וַיָּבֹ֖אוּ אַ֥רְצָה גֹּֽשֶׁן׃וַיֶּאְסֹ֤ר יוֹסֵף֙ מֶרְכַּבְתּ֔וֹ וַיַּ֛עַל לִקְרַֽאת־יִשְׂרָאֵ֥ל אָבִ֖יו גֹּ֑שְׁנָה וַיֵּרָ֣א אֵלָ֗יו וַיִּפֹּל֙ עַל־צַוָּארָ֔יו וַיֵּ֥בְךְּ עַל־צַוָּארָ֖יו עֽוֹד׃וַיֹּ֧אמֶר יִשְׂרָאֵ֛ל אֶל־יוֹסֵ֖ף אָמ֣וּתָה הַפָּ֑עַם אַחֲרֵי֙ רְאוֹתִ֣י אֶת־פָּנֶ֔יךָ כִּ֥י עוֹדְךָ֖ חָֽי׃וַיֹּ֨אמֶר יוֹסֵ֤ף אֶל־אֶחָיו֙ וְאֶל־בֵּ֣ית אָבִ֔יו אֶעֱלֶ֖ה וְאַגִּ֣ידָה לְפַרְעֹ֑ה וְאֹֽמְרָ֣ה אֵלָ֔יו אַחַ֧י וּבֵית־אָבִ֛י אֲשֶׁ֥ר בְּאֶֽרֶץ־כְּנַ֖עַן בָּ֥אוּ אֵלָֽי׃וְהָאֲנָשִׁים֙ רֹ֣עֵי צֹ֔אן כִּֽי־אַנְשֵׁ֥י מִקְנֶ֖ה הָי֑וּ וְצֹאנָ֧ם וּבְקָרָ֛ם וְכָל־אֲשֶׁ֥ר לָהֶ֖ם הֵבִֽיאוּ׃וְהָיָ֕ה כִּֽי־יִקְרָ֥א לָכֶ֖ם פַּרְעֹ֑ה וְאָמַ֖ר מַה־מַּעֲשֵׂיכֶֽם׃וַאֲמַרְתֶּ֗ם אַנְשֵׁ֨י מִקְנֶ֜ה הָי֤וּ עֲבָדֶ֙יךָ֙ מִנְּעוּרֵ֣ינוּ וְעַד־עַ֔תָּה גַּם־אֲנַ֖חְנוּ גַּם־אֲבֹתֵ֑ינוּ בַּעֲב֗וּר תֵּשְׁבוּ֙ בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֔שֶׁן כִּֽי־תוֹעֲבַ֥ת מִצְרַ֖יִם כָּל־רֹ֥עֵה צֹֽאן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

על פגישת יעקב ויוסף

ההכנות לפגישת יעקב ויוסף

עשרים ושתים שנים מחכה יעקב לרגע הזה, שנים של צער וייאוש, אך גם של תקוה והשתוקקות. את סיפור בניו, שיוסף נטרף, כנראה, לא קנה. למרות כתונת הפסים הטבולה בדם, הוא עדיין זוכר את החלומות של יוסף ומצפה להתגשמותם. לא מרצונו החופשי הוא שלח את יוסף מעמק חברון אל אחיו השונאים אותו, אלא כוח עליון, ויד נעלמה דוחפים אותו למעשה שיחולל מהפכה בביתו ויצעיד אותו להגשמת ייעודו עלי אדמות. אכן הוא הכיר את הכתונת ואמר: "כתנת בני, חיה רעה אכלתהו טרוף טורף יוסף" (לז, לג), הוא קרע את שמלותיו שם שק על מתניו והתאבל על בנו ימים רבים (לז, לד); אבל הוא מאן להתנחם, כי "אין אדם מקבל תנחומין על החי, אבל המת משתכח מן הלב שנאמר (תהילים לא, יג) "נשכחתי כמת מלב" (מסכת סופרים פכ"א). יעקב קרוע בתוכו, מצד אחד הוא מבקש "כי ארד אל בני אבל שאולה" (לז, לה) אבל באותה עת הוא מסרב לקבל תנחומים. בהרגשה ברורה שיוסף עדיין חי, צולח יעקב אבינו בקושי רב עשרים ושתים שנים של סבל נורא.

כל כן מובן שכאשר מבשרים האחים ליעקב כי "עוד יוסף חי וכי הוא מושל בכל ארץ מצרים" (מה, כו), הוא מגיב בהתאמה לעוצם הגעגועים: "ותחי רוח יעקב אביהם, ויאמר ישראל רב, עוד יוסף בני חי אלכה ואראנו בטרם אמות", כאומר אין לי בחיי אלא שאיפה זו לראות את יוסף. מן הסתם נוספה שמחה על שמחתו בראותו את העגלות, ובהן רמז וסימן שיוסף עדיין זוכר את תורת נעוריו, את פרשת עגלה ערופה, וכי לא מרד במוסר אביו ובדרך ה', גם כשנתמנה לשליט במצרים. בראיית פני יוסף יראה יעקב אות לקיום הבטחת ה' כי לא יראה פני גהינום: "רב עוד יוסף – לפי שהבטיחו הקב"ה, שאם לא ימות אחד מבניו בחייו, לא יראה פני גהינום, ויזכה למה שנאמר 'מה רב טובך אשר צפנת ליראיך', על כן אומר כאן 'רב' – מעתה אזכה לשכר העולם הבא" (כלי יקר). אכן כשראה יעקב את יוסף, הוא חוזר ואומר "אמותה הפעם אחרי ראותי את פניך כי עודך חי" (מו, לו), רש"י: "לא אמות אלא פעם אחת".

גם יוסף מחכה, מייחל ומצפה למפגש עם אביו. אל נשכח שדמות דיוקן אביו מלווה אותו לאורך כל הדרך. אמנם אנו למדנו, שליוסף נראתה דמות אביו רק במאורע מסוים, בשידוליה של אשת פוטיפר, "ותתפשהו בבגדו לאמר וגו' באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" (סוטה לו ע"ב), אבל קשה להניח שרק באותה שעה נזכר יוסף באביו. מן הסתם בכל צומת, בכל רגע חשוב של יוסף במצרים, הוא נזכר באביו המשלחו לדרך לבנות את עם ישראל מעמק חברון. גם בחילופי הדברים שבין יוסף לאחיו הוא מזכיר את האב הזקן בהתרגשות. כאשר שבים האחים ועמם בנימין האח הקטן שדובר בו רבות, אין יוסף משגיח בו תחילה; אלא ראשית "וישאל להם לשלום ויאמר השלום אביכם הזקן אשר אמרתם העודנו חי" (מג, כז), ורק אח"כ הוא מתפנה לשים לב לבנימין, "וישא עיניו וירא את בנימין אחיו בן אמו" (מג, כט). גם בהתוודע יוסף לאחים, הדיבור הראשון שיצא מפיו קשור לאב: "אני יוסף העוד אבי חי" (מה, ג).

על כן מצפים אנו בכליון עין בהתרגשות ובמתח לקראת המפגש הדרמטי הטעון כל כך, בין שני הדבקים שבכורח עליון הופרדו זה מזה, ועתה שבים ומתאחדים. הסערה שאנו מצפים לה בפגישה עומדת ביחס ישר לשנים הרבה של ניתוק, שכל אחת מהן הוסיפה מימד ועוצמה לקושי הפרידה. ברם התיאור המקראי מתמקד רק בצדו האחד של המפגש: "ויאסר יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גשנה, וירא אליו ויפל על צואריו ויבך על צואריו עוד" (מו, כט). כל לב רגיש שם לב לעובדה שהפסוק מתאר את חלקו של יוסף בלבד, ואילו חלק יעקב נאלם ונעלם; "ואמרו רבותינו שהיה קורא את שמע". נלמד את הלקח מהתנהגותם של האב ובנו במפגש המרגש ממה שמפורש בכתובים וממה שצפון בהם.

יוסף במפגש עם אביו

ראשית נלמד מהמפורש בכתוב על יוסף. אהבת אב וכבודו עולים מהעובדה שיוסף בעצמו אסר את מרכבתו, "להזדרז לכבוד אביו" (רש"י). והרי הוא כאן כאברהם שחובש את חמורו בעצמו, כי "האהבה מקלקלת את השורה" (רש"י כב, ג). "ויעל לקראת ישראל אביו גשנה וירא אליו", הרמב"ן הקשה, "ולא ידעתי טעם בוירא אליו, כי ידוע שנתראו כאשר נפל על צוארו" ייתכן שבשל כך הוסיף רש"י: "יוסף נראה אל אביו", מהיכן לרש"י שיוסף נראה אל אביו? "דאין לומר שיעקב נראה ליוסף שהרי יעקב לא הלך להראות לו אלא לראותו, ועוד שהלך למצרים לגור שם אבל יוסף הלך לקראתו להראות לו לאביו" (מהרש"ל מובא בשפתי חכמים). והספורנו הסביר: "וירא אליו – מתוך עבדיו הסובבים אותו ולא המתין שיבוא אביו אליו אל המרכבה". 

על משמעות דברי רש"י כתב ר' לייב חסמן מגדולי בעלי המוסר, שבוודאי גם יוסף כאביו היה מלא געגועים לאחר כ"ב שנות פרידה. "כמה ציפה לרגע הגדול והיקר מכל ימי חייו שבו יוכל שוב ליפול על צווארי אביו ולנשקו... כאשר עלה יוסף אל אביו גשנה היה מקום שתהיינה בלבו שתי מטרות: (א). לראות את אביו (ב). להיראות אל אביו, כל אחת מהן בפני עצמה יש בה כדי למלא את לבו ואת נפשו מבלי השאיר מקום לחברתה. מה עשה יוסף? 'ויעל לקראת ישראל אביו – יוסף נראה אל אביו' לומר לך שכל מחשבתו והרגשתו קודש היו לעלות לקראת אביו לקיים מצוות כיבוד אב, דהיינו שאביו יראהו. התייגע וביטל כעת את ההרגשה של חפץ נפשו לראות אביו, כדי שלבו יהיה פנוי להרגשה שניה – שאביו יראה אותו"! (אור יהל, ח"ג, עמ' עח-עט)

וזה דומה למפגש בין יוסף לבנימין כשכל אחד משתתף בצרת חברו מבלי שים לב לצרה מקבילה שנופלת בחלקו: "ויפל על צוארי בנימין אחיו ויבך, ובנימין בכה על צואריו" (מה, יד), רש"י: "ויפל – על שני מקדשות שעתידין להיות בחלקו של בנימין וסופן להחרב, ובנימין בכה על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו להחרב". "כשנפגשו השבטים אחרי פרוד אנוס וממושך של שנים כה רבות, חשו וחזו מבשרם שהפרוד היה תוצאה של שנאת חנם, ברוח קדשם ראו כמה גדול וחמור הוא עוון שנאת חינם שעלול בכוחו להחריב את בית המקדש, על כן בכו באותה שעה על החרבנות העתידיים. ומה התיקון לעוון זה? כיצד מונעים אותו? ע"י אהבת חינם, סימן ההיכר של אהבה זו הוא כשמיצר האחד בצרתו של השני כמו בצרה של עצמו, בצערו של הזולת יכאב לו יותר מאשר צער שלו". זו מדרגת "כל המבקש על חברו והוא צריך לאותו דבר, הוא נענה תחילה" (בבא קמא צב, ע"א) "והוא צריך לאותו דבר" אין פירושו שהוא צריך לרפואה או לפרנסה, ובעל זאת הוא מתפלל לרפואה ולפרנסה של חברו. אלא שהוא צריך מאד שלחברו יהיה טוב. וכך כתבו בעלי התוס' כאן "ויעל יוסף – עליה היתה לו על שהלך לקראת אביו לכבדו".

יעקב במפגש עם בנו

נפנה עתה לחלקו של יעקב. הראשונים נחלקו אם הסיפא של הפסוק, "ויפל על צואריו ויבך על צואריו עוד", מתארת את יוסף או את יעקב. רש"י כתב: "אבל יעקב לא נפל על צוארי יוסף ולא נשקו, ואמרו רבותינו שהיה קורא את שמע", ופשט הכתוב מסייעו שהרי נושא הפסוק אינו משתנה והוא יוסף מתחילתו ועד סופו. אבל הרמב"ן חלק עליו וכתב "נפל אביו על צואריו ובכה עליו עוד, כאשר יבכה עליו תמיד עד היום הזה כשלא ראהו. ואח"כ אמר אמותה הפעם אחרי ראותי את פניך. ודבר ידוע הוא, מי דמעתו מצויה אם האב הזקן המוצא את בנו חי לאחר היאוש והאבל או הבן הבכור המולך". את השאלה מהפסוק הבא הפותח ב"ויאמר ישראל" ומשמע שלפני כן לא מדובר על יעקב, מתרץ הרמב"ן: "ואל תחוש בעבור אמרו 'ויאמר ישראל' כי ממנו ידבר ויחזור ויזכיר שמו... וכן במקומות רבים תמיד בתורה ובמקרא", שבשרשרת פעלים, חוזרים לעתים על שם פועל הפעולה, למרות שהדבר מיותר.

בין למר ובין למר חז"ל פירשו שיעקב קרא קריאת שמע ברגע המפגש. בעלי הלכה ודקדוקה ילמדו מכאן חובת הקפדה על זמן קריאת שמע. שגם רגע כה יקר שמחכים לו כ"ב שנה אינו דוחה קריאת שמע, ואם הגיע הזמן יחכו יוסף ואלך כיוצא בו עד לקיום מצות הבורא. בכך מתרצים המפרשים שאלה על יוסף: "וא"ת יוסף למה לא קרא גם כן את שמע? וי"ל דיוסף היה עוסק במצוות כיבוד אביו, ועוסק במצוה פטור מן המצוה. ועי"ל דיוסף היה פוטר עצמו בפסוק ראשון מפני שהיה טרוד בגירסה עם התלמידים" (שפתי חכמים, אות ד). בעלי הלכה אולי יטעמו טעם בתשובה זו, ברם מדוע דחה יעקב את זמן ק"ש לרגע האחרון ביודעו שהוא עתיד לפגוש את יוסף בקרוב?

נתרץ את השאלה מתוך רעיון על פרשת ביכורים. שנינו במשנה: "כיצד מפרישין הביכורים? יורד אדם בתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול שביכר, רימון שביכר, קושרו בגמי ואומר הרי אלו ביכורים" (בכורים ג, א). כשאדם יורד סתם לתוך שדהו ורואה תאנים, ענבים ורימונים מן הסתם מחשב הוא חשבון כלכלי של הכנסות והוצאות, של פרנסה וקיום; שהרי פירות אלו הם מטה לחמו. הציפיה לתאנה שביכרה, לאשכול הראשון גורמת ליחס שונה לפרי הזה: על תאנה ורימון ראשונים אין אדם חושב במושגים כלכליים. כאן נקבץ לפניו כל החורף ברגע אחד, העמל הגשמי של יקיצה לפנות בוקר להשקיה, של עבודה בחום השמש הקופחת, אימוץ שרירים של משא פרך – כל אלו מתנקזים בפרי הראשון. גם הדאגה ממיעוט הגשם, הפחד ממתקפת חרקים מזיקים, וגם גשמי הברכה בעתם והשמחה על טל מועיל – כל אלו קמוצים ברימון הבכור.

אומרים חז"ל, חבל להמיר תאנה כה יקרה, רימון ואשכול כה חשובים במחירם בשוקי חוצות. את כל היבול מכור בשוק לפרנסת ביתך, ותתמקח כתגר על מחירו. ברם התאנה הראשונה – לה', הרימון הראשון – קודש. כך מקדיש האדם לה' חורף שלם במחי רגע, שהרי הפרי הראשון הוא תמצית החורף כולו. זוהי בחינה נוספת בבכיית רבי, "יש קונה עולמו בשעה אחת" (ע"ז י ע"ב). כי כשיודעים להקדיש לה' אותם רגעים מיוחדים המקפלים בתוכם משך זמן ארוך, מקדשים את החיים כולם, "כורכו בגמי ואומר הרי אלו ביכורים".

שעת הפגישה של יוסף ויעקב היא שעת ביכורי פרי החיים. יעקב יודע שהוא עומד בפני רגע מיוחד במינו, רגע המקבץ ומכיל תקופה של כ"ב שנים. מי הצדיק, שיוכל לומר שהוא עבד ה' זמן כל כך ארוך ללא הפסקה? אבל להקדיש לה' רגע אחד היא משימה בת ביצוע גם לאדם רגיל, חבל לבטל רגע זה בשאלות לגיטימיות על מה שקרה ועל מה שיהיה, ומדוע ולמה וכיצד – את אלו אפשר להניח ולהזניח לרגעים הרגילים שיבואו מחר-מחרתיים. את הרגע  הזה כורך יעקב בגמי ואומר "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד"


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך