תנ"ך על הפרק - ירמיה א - בטרם אצרך בבטן ידעתיך / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה א

401 / 929
היום

הפרק

דִּבְרֵ֥י יִרְמְיָ֖הוּ בֶּן־חִלְקִיָּ֑הוּ מִן־הַכֹּֽהֲנִים֙ אֲשֶׁ֣ר בַּעֲנָת֔וֹת בְּאֶ֖רֶץ בִּנְיָמִֽן׃אֲשֶׁ֨ר הָיָ֤ה דְבַר־יְהוָה֙ אֵלָ֔יו בִּימֵ֛י יֹאשִׁיָּ֥הוּ בֶן־אָמ֖וֹן מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה בִּשְׁלֹשׁ־עֶשְׂרֵ֥ה שָׁנָ֖ה לְמָלְכֽוֹ׃וַיְהִ֗י בִּימֵ֨י יְהוֹיָקִ֤ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֙הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה עַד־תֹּם֙ עַשְׁתֵּ֣י עֶשְׂרֵ֣ה שָׁנָ֔ה לְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־יֹאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה עַד־גְּל֥וֹת יְרוּשָׁלִַ֖ם בַּחֹ֥דֶשׁ הַחֲמִישִֽׁי׃וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בְּטֶ֨רֶםאצורךאֶצָּרְךָ֤בַבֶּ֙טֶן֙ יְדַעְתִּ֔יךָ וּבְטֶ֛רֶם תֵּצֵ֥א מֵרֶ֖חֶם הִקְדַּשְׁתִּ֑יךָ נָבִ֥יא לַגּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ׃וָאֹמַ֗ר אֲהָהּ֙ אֲדֹנָ֣י יְהֹוִ֔ה הִנֵּ֥ה לֹא־יָדַ֖עְתִּי דַּבֵּ֑ר כִּי־נַ֖עַר אָנֹֽכִי׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י אַל־תֹּאמַ֖ר נַ֣עַר אָנֹ֑כִי כִּ֠י עַֽל־כָּל־אֲשֶׁ֤ר אֶֽשְׁלָחֲךָ֙ תֵּלֵ֔ךְ וְאֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר אֲצַוְּךָ֖ תְּדַבֵּֽר׃אַל־תִּירָ֖א מִפְּנֵיהֶ֑ם כִּֽי־אִתְּךָ֥ אֲנִ֛י לְהַצִּלֶ֖ךָ נְאֻם־יְהוָֽה׃וַיִּשְׁלַ֤ח יְהוָה֙ אֶת־יָד֔וֹ וַיַּגַּ֖ע עַל־פִּ֑י וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י הִנֵּ֛ה נָתַ֥תִּי דְבָרַ֖י בְּפִֽיךָ׃רְאֵ֞ה הִפְקַדְתִּ֣יךָ ׀ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה עַל־הַגּוֹיִם֙ וְעַל־הַמַּמְלָכ֔וֹת לִנְת֥וֹשׁ וְלִנְת֖וֹץ וּלְהַאֲבִ֣יד וְלַהֲר֑וֹס לִבְנ֖וֹת וְלִנְטֽוֹעַ׃וַיְהִ֤י דְבַר־יְהוָה֙ אֵלַ֣י לֵאמֹ֔ר מָה־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה יִרְמְיָ֑הוּ וָאֹמַ֕ר מַקֵּ֥ל שָׁקֵ֖ד אֲנִ֥י רֹאֶֽה׃וַיֹּ֧אמֶר יְהוָ֛ה אֵלַ֖י הֵיטַ֣בְתָּ לִרְא֑וֹת כִּֽי־שֹׁקֵ֥ד אֲנִ֛י עַל־דְּבָרִ֖י לַעֲשֹׂתֽוֹ׃וַיְהִ֨י דְבַר־יְהוָ֤ה ׀ אֵלַי֙ שֵׁנִ֣ית לֵאמֹ֔ר מָ֥ה אַתָּ֖ה רֹאֶ֑ה וָאֹמַ֗ר סִ֤יר נָפ֙וּחַ֙ אֲנִ֣י רֹאֶ֔ה וּפָנָ֖יו מִפְּנֵ֥י צָפֽוֹנָה׃וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֵלָ֑י מִצָּפוֹן֙ תִּפָּתַ֣ח הָרָעָ֔ה עַ֥ל כָּל־יֹשְׁבֵ֖י הָאָֽרֶץ׃כִּ֣י ׀ הִנְנִ֣י קֹרֵ֗א לְכָֽל־מִשְׁפְּח֛וֹת מַמְלְכ֥וֹת צָפ֖וֹנָה נְאֻם־יְהוָ֑ה וּבָ֡אוּ וְֽנָתְנוּ֩ אִ֨ישׁ כִּסְא֜וֹ פֶּ֣תַח ׀ שַׁעֲרֵ֣י יְרוּשָׁלִַ֗ם וְעַ֤ל כָּל־חוֹמֹתֶ֙יהָ֙ סָבִ֔יב וְעַ֖ל כָּל־עָרֵ֥י יְהוּדָֽה׃וְדִבַּרְתִּ֤י מִשְׁפָּטַי֙ אוֹתָ֔ם עַ֖ל כָּל־רָעָתָ֑ם אֲשֶׁ֣ר עֲזָב֗וּנִי וַֽיְקַטְּרוּ֙ לֵאלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וַיִּֽשְׁתַּחֲו֖וּ לְמַעֲשֵׂ֥י יְדֵיהֶֽם׃וְאַתָּה֙ תֶּאְזֹ֣ר מָתְנֶ֔יךָ וְקַמְתָּ֙ וְדִבַּרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֔ם אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י אֲצַוֶּ֑ךָּ אַל־תֵּחַת֙ מִפְּנֵיהֶ֔ם פֶּֽן־אֲחִתְּךָ֖ לִפְנֵיהֶֽם׃וַאֲנִ֞י הִנֵּ֧ה נְתַתִּ֣יךָ הַיּ֗וֹם לְעִ֨יר מִבְצָ֜ר וּלְעַמּ֥וּד בַּרְזֶ֛ל וּלְחֹמ֥וֹת נְחֹ֖שֶׁת עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ לְמַלְכֵ֤י יְהוּדָה֙ לְשָׂרֶ֔יהָ לְכֹהֲנֶ֖יהָ וּלְעַ֥ם הָאָֽרֶץ׃וְנִלְחֲמ֥וּ אֵלֶ֖יךָ וְלֹא־י֣וּכְלוּ לָ֑ךְ כִּֽי־אִתְּךָ֥ אֲנִ֛י נְאֻם־יְהוָ֖ה לְהַצִּילֶֽךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

בטרם אצרך בבטן ידעתיך

מילות הפתיחה של נבואתו הראשונה, עוסקות בבחירתו של ירמיהו לנביא: "בטרם אצרך בבטן ידעתיך, ובטרם תצא מרחם הקדשתיך, נביא לגויים נתתיך"(ירמיה א ה). השאלה המתעוררת היא, אם הנבואה כפויה על הנביא "מלמעלה"; האם אין לנביא בחירה חופשית להיות או לחדול? האם אין הוא צריך להכשיר את עצמו מ"למטה" כדי להיות ראוי לקבלת נבואה ולשליחות של נביא?

מהגמרא משמע שיש תנאים שונים להתגלות הנבואה: "אמר ר' יוחנן אין הקב"ה משרה שכינתו אלא על גיבור, עשיר וחכם ועניו" (נדרים לח.). ועל כן פסק הרמב"ם: ש"מיסודי הדת לידע שהאל מנבא את בני האדם. ואין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחכמה, גיבור במידותיו". הרמב"ם מוסיף ומתאר את המידות האישיות של המועמד לנבואה: "ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד, והוא בעל דעה רחבה נכונה עד מאד. אדם שהוא ממולא בכל המידות האלו, שלם בגופו, כשיכנס לפרדס וימשך באותם העניינים הגדולים הרחוקים ותהיה לו דעה נכונה להבין ולהשיג, והוא מתקדש והולך, ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן, והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטלים, ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו אלא דעתו פנויה תמיד למעלה..."(הלכות יסודי התורה ז א). מפורש אם כן שהנביא חייב להכין את עצמו ב"אתערותא דלתתא"(=התעוררות מלמטה) כדי לקבל נבואה. מה פשרם איפוא של דברי ה' "בטרם אצרך בבטן ידעתיך"?

את הדברים מבהיר הרמב"ם במורה נבוכים. תחילה הוא מציג שתי דעות מוטעות בענייני הנבואה ואחר כך הוא מוסיף: 

והדעת השלישית, והיא דעת תורתנו ויסוד דתנו ... וזה שאנחנו נאמין שהראוי לנבואה המכין עצמו לה אפשר שלא יתנבא וזה ברצון א-להי ... ולא יטעך אמרו 'בטרם אצרך בבטן ידעתיך ובטרם תצא מרחם הקדשיך' כי זה עניין כל נביא, אי אפשר לו מבלתי הכנה טבעית בעיקר יצירתו כמו שיתבאר.
(מורה נבוכים חלק שני פרק לב)

זאת אומרת, לנביא יש אישיות מיוחדת והכנה טבעית, מעין נשמה יתרה שניתנת לו בלידתו בכוח (=פוטנציאל). אולם הנביא חייב להוציא לפועל בבחירה חופשית נכונה ולהשתלם בכל המעלות השכליות והמידתיות – ורק אז הוא מוכן לנבואה, ואם ירצה ה' תחול עליו רוח הנבואה.

גם משה, אבי הנביאים, הוכן לנבואה מלידתו. "בשעה שנולד נתמלא הבית כולו אורה" (מגילה יד:). "כי טוב הוא – הגון לנביאות. אחרים אומרים: נולד כשהוא מהול" (סוטה יב.); אבל כדי לממש את הנבואה היה עליו "להוכיח את עצמו" בבחירתו החופשית. התורה מדגישה "ויצא אל אחיו וירא בסבלותם"(שמות ב יא), וחז"ל מוסיפים את האגדה הידועה על אופן רעייתו את הצאן ויחסו האוהב והחם לטלה שברח מהעדר - "אמר הקב"ה, יש לך רחמים לנהוג צאנו של בשר ודם, חייך אתה תרעה צאני ישראל"(שמות רבה ב ב).

עם ישראל ייעודו לשמש אור לגויים, והוא בבחינת הנביא של אומות העולם. גם בבחירתו של עם ישראל להיות עם סגולה בולטים שני הרכיבים, הסגולה העצמית הטבעית שהוטמעה בו משמיא, והבחירה החופשית שבאה במעשיו מלמטה. המהר"ל מבהיר שעם ישראל לא נבחר בגלל צדקות האבות, "אבל עיקר הבחירה שבחר ה' יתברך באברהם לא היה בחירה פרטית, רק שבחר בו ובזרעו אחריו בחירה כללית, שהבחירה הפרטית היא לפי המקבל, ואם ישתנה המקבל ישתנה הדבר. ולכך תתורץ השאלה שלא הזכיר הכתוב צדקת אברהם קודם שנגלה עליו השכינה ...כי השי"ת בחר בעם ישראל בעצם ולא בשביל מעשיהם הטובים"(נצח ישראל פרק יא).

וכן כתב הרב קוק:

טבע הנשמה הכללית של כנסת ישראל הוא א-להיותה. לא בחירתה גרמה לה את יתרונה הא-להי, לא מצד מעשיה הפרטיים לא בצדקתה ויושר לבבה באה אל מעלתה. תכונת גזעה עשתה לה את חילה ואת עוזה בא-להים, אשר לא בבחירה לקחה אותו ולא תוכל כל קלקלה של בחירה לאבדו. יש לה אמנם לבחירה מבוא גדול בכל סגולה טבעית ... להוציאה אל הפועל באופן שלם וחשוב...
(הקדמה לשבת הארץ)

ואלה שזורים במהותם של הנביאים כולם, ושל ירמיהו נביא פרקנו. "בטרם אצרך בבטן ידעתיך" – הסגולה הטבעית מעל, והבחירה החופשית ממטה, חוברים יחד לעשותו איש אחד – נביא! 

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך