תנ"ך על הפרק - ישעיה סב - "משוש חתן על כלה" ושומרי החומות / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה סב

396 / 929
היום

הפרק

לְמַ֤עַן צִיּוֹן֙ לֹ֣א אֶחֱשֶׁ֔ה וּלְמַ֥עַן יְרוּשָׁלִַ֖ם לֹ֣א אֶשְׁק֑וֹט עַד־יֵצֵ֤א כַנֹּ֙גַהּ֙ צִדְקָ֔הּ וִישׁוּעָתָ֖הּ כְּלַפִּ֥יד יִבְעָֽר׃וְרָא֤וּ גוֹיִם֙ צִדְקֵ֔ךְ וְכָל־מְלָכִ֖ים כְּבוֹדֵ֑ךְ וְקֹ֤רָא לָךְ֙ שֵׁ֣ם חָדָ֔שׁ אֲשֶׁ֛ר פִּ֥י יְהוָ֖ה יִקֳּבֶֽנּוּ׃וְהָיִ֛יתְ עֲטֶ֥רֶת תִּפְאֶ֖רֶת בְּיַד־יְהוָ֑הוצנוףוּצְנִ֥יףמְלוּכָ֖ה בְּכַף־אֱלֹהָֽיִךְ׃לֹֽא־יֵאָמֵר֩ לָ֨ךְ ע֜וֹד עֲזוּבָ֗ה וּלְאַרְצֵךְ֙ לֹא־יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שְׁמָמָ֔ה כִּ֣י לָ֗ךְ יִקָּרֵא֙ חֶפְצִי־בָ֔הּ וּלְאַרְצֵ֖ךְ בְּעוּלָ֑ה כִּֽי־חָפֵ֤ץ יְהוָה֙ בָּ֔ךְ וְאַרְצֵ֖ךְ תִּבָּעֵֽל׃כִּֽי־יִבְעַ֤ל בָּחוּר֙ בְּתוּלָ֔ה יִבְעָל֖וּךְ בָּנָ֑יִךְ וּמְשׂ֤וֹשׂ חָתָן֙ עַל־כַּלָּ֔ה יָשִׂ֥ישׂ עָלַ֖יִךְ אֱלֹהָֽיִךְ׃עַל־חוֹמֹתַ֣יִךְ יְרוּשָׁלִַ֗ם הִפְקַ֙דְתִּי֙ שֹֽׁמְרִ֔ים כָּל־הַיּ֧וֹם וְכָל־הַלַּ֛יְלָה תָּמִ֖יד לֹ֣א יֶחֱשׁ֑וּ הַמַּזְכִּרִים֙ אֶת־יְהוָ֔ה אַל־דֳּמִ֖י לָכֶֽם׃וְאַֽל־תִּתְּנ֥וּ דֳמִ֖י ל֑וֹ עַד־יְכוֹנֵ֞ן וְעַד־יָשִׂ֧ים אֶת־יְרֽוּשָׁלִַ֛ם תְּהִלָּ֖ה בָּאָֽרֶץ׃נִשְׁבַּ֧ע יְהוָ֛ה בִּֽימִינ֖וֹ וּבִזְר֣וֹעַ עֻזּ֑וֹ אִם־אֶתֵּן֩ אֶת־דְּגָנֵ֨ךְ ע֤וֹד מַֽאֲכָל֙ לְאֹ֣יְבַ֔יִךְ וְאִם־יִשְׁתּ֤וּ בְנֵֽי־נֵכָר֙ תִּֽירוֹשֵׁ֔ךְ אֲשֶׁ֥ר יָגַ֖עַתְּ בּֽוֹ׃כִּ֤י מְאַסְפָיו֙ יֹאכְלֻ֔הוּ וְהִֽלְל֖וּ אֶת־יְהוָ֑ה וּֽמְקַבְּצָ֥יו יִשְׁתֻּ֖הוּ בְּחַצְר֥וֹת קָדְשִֽׁי׃עִבְר֤וּ עִבְרוּ֙ בַּשְּׁעָרִ֔ים פַּנּ֖וּ דֶּ֣רֶךְ הָעָ֑ם סֹ֣לּוּ סֹ֤לּוּ הַֽמְסִלָּה֙ סַקְּל֣וּ מֵאֶ֔בֶן הָרִ֥ימוּ נֵ֖ס עַל־הָעַמִּֽים׃הִנֵּ֣ה יְהוָ֗ה הִשְׁמִ֙יעַ֙ אֶל־קְצֵ֣ה הָאָ֔רֶץ אִמְרוּ֙ לְבַת־צִיּ֔וֹן הִנֵּ֥ה יִשְׁעֵ֖ךְ בָּ֑א הִנֵּ֤ה שְׂכָרוֹ֙ אִתּ֔וֹ וּפְעֻלָּת֖וֹ לְפָנָֽיו׃וְקָרְא֥וּ לָהֶ֛ם עַם־הַקֹּ֖דֶשׁ גְּאוּלֵ֣י יְהוָ֑ה וְלָךְ֙ יִקָּרֵ֣א דְרוּשָׁ֔ה עִ֖יר לֹ֥א נֶעֱזָֽבָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

"משוש חתן על כלה" ושומרי החומות

גם בנבואה שבפרקנו, כמו ברבות מנבואות הנחמה של ישעיהו, משתמש הנביא בדימוי של איש ואישה לתיאור היחס בין ה' לעמו. הדימוי המיוחד של יחסים אלו לאהבתו של החתן את כלתו מובא בדברי הנביא "לא יאמר לך עוד עזובה ולארצך לא יאמר עוד שממה כי לך יקרא חפציבה ולארצך בעולה, כי חפץ ה' בך וארצך תבעל. כי יבעל בחור בתולה יבעלוך בניך ומשוש חתן על כלה ישיש עליך אלוקיך" (ישעיה סב ד-ה).

המלבי"ם מציין שהשמחה בזמן הגאולה תהיה כ"משוש חתן על כלה" כדי לעקור את ההרגשה, שאחרי תקופת הגלות, אחרי העת של הסתרת הפנים של ה' מעמו בעקבות בגידתם בו, תהיה פגישתם המחודשת כפגישת אישה ובעלה בנישואין שניים, שהשמחה אינה שלמה. בנישואין מחודשים מעורבת שמחת הבניין החדש בעצב חורבן הבית הקודם, ותהא הסיבה לחורבנו אשר תהא. וכבר לימדונו חז"ל על חשיבותם של נישואים ראשונים: "אמר ר' שמואל בר נחמן: לכל יש תמורה חוץ מאשת נעורים, שנאמר: 'ואשת נעורים כי תמאס', מתני לה ר' יהודה לר' יצחק בריה: אין אדם מוצא קורת רוח אלא מאשתו ראשונה... ואישה אינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי" (סנהדרין כב.-כב:).

על כן מפרש המלבי"ם, "נגד מה שאמר 'וארצך תבעל' אומר 'כי יבעל בחור בתולה יבעלוך בניך', שלא תהיה שיבת ישראל לארצם דומה כשבים אל ארץ שהיתה שממה פעם אחת, עד שידמו במשלם כמי שהייתה לו אישה וגרשה ושב לקחתה, שהוא אינו בחור והיא אינה בתולה. רק ידמו כבחור הבועל בתולה. כי הארץ תדמה בטובה ויופיה כאילו לא היתה חרבה מעולם, והם ידמו בשלוותם כאילו לא גלו מעולם. ונגד מה שאמר 'כי חפץ י-הוה בך' אומר שלא תדמה החזרת ה' אליך כשב אל עם שכעס עליהם פעם אחת, עד שידמה במשלו למחזיר גרושתו שאין האהבה שלימה ואין עושים משוש וריקוד ושמחה בפרהסיה – רק [ידמה] כ'משוש חתן על כלה שלא בא עליה מעולם ולא כעס עליה מימיו... ולא תזכרנה הצרות הראשונות'. 

כיצד מדלגת הנבואה המופלאה על התקופה הקשה של החטא ועונש הגלות? כיצד מבטיח ישעיהו שהשמחה של חזרת ה' לעמו תהיה "כבחור הבועל בתולה, כי הארץ תדמה כאילו לא הייתה חרבה מעולם, והם ידמו כאילו לא גלו מעולם", והרי הארץ הייתה חריבה, והעם גלה מארצו והמציאות היא של מחזיר גרושתו ולא של בחור ובתולה? איך מוחקים אלפיים שנות גלות כאילו לא היו?

קסם הדילוג על תקופת המשבר ביחסים בין ה' לעמו - על הבגידה מזה, ועל הסתרת הפנים והעונש מזה - נעוץ בהרגשה ההדדית שבין ה' לעמו, הרגשה שהנביא משמש לה פה בנבואתו. גם בשעת ההרחקה לא היה כאן גט כריתות. הייסורים היו ייסורי תוכחות אב אוהב, ושצף קצף העזיבה היה אך לרגע. הנביא מבשר "כי לך יקרא חפצי-בה" בעתיד, בזמן הגאולה, ועם זאת הוא מדגיש שגם עכשיו, בגלות המרה, "חפץ ה' בך". גם בזמן הפירוד – ה' חפץ בעם ישראל, וחפץ קבוע זה ותשוקה נצחית זו הם הערובה להבטחת הנביא שלעתיד לבא יימשכו זה לזה לא כמחזיר גרושתו, אלא "כי יבעל בחור בתולה" (ועיין ישעיה נ א ובפירוש מהר"י קרא שם).

והרגשה זו קיימת לא רק מצד ה' לעמו אלא גם בכיוון ההפוך, מצד העם לא-להיו. על כך מדבר הנביא בפסוק הבא: "על חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים, כל היום וכל הלילה תמיד לא יחשו, המזכירים את ה' אל דומי לכם" (סב ו). מי הם השומרים המופלאים שהופקדו לא לחשות ולהזכיר לה' את צרות עמו? 

רש"י מפרש על פי הגמרא במנחות (פז.): "מלאכים המזכירים את ה' על חורבנה לבנותה, מאי אמרי? 'אתה תקום תרחם ציון' ". וכן הביא הרד"ק בפירוש ראשון "שהשומרים הם המלאכים והם מתפללים לא-ל על ירושלים שישיבנה לישובה.

אולם מפרשים אחרים צמצמו את השומרים לקבוצות ייחודיות של בני אדם. המלבי"ם סבור ש"השומרים האלה הם הנביאים והצדיקים שבכל דור" והרד"ק בפירושו השני כתב "כי השומרים הם אבלי ציון שמתפללים ביום ובלילה על ירושלים. ויש לפרש על כל ישראל בגלותם, שהם שומרים וצופים תמיד בניין ירושלים ומזכירים 'בונה ירושלים' ביום ובלילה בתפילותיהם ובברכותיהם". נראה שפירוש השם שומרים אינו כמקובל, מתריעים ומגינים, אלא בעיקר מצפים ומייחלים כלשון "ואביו שמר את הדבר" (בראשית לז', יא'). ופירש רש"י: "היה ממתין ומצפה מתי יבוא וכן 'שומר אמונים' (ישעיהו כו ב)". 

וכך חתם רבי יהודה הלוי את ספר הכוזרי: "כי ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה"(מאמר חמישי כז). אלו הם השומרים שהופקדו על חומות ירושלים, ועליהם אומר הנביא "ואל תתנו דמי לו עד יכונן ועד ישים את ירשלים תהילה בארץ"(ישעיה סב ז). בזכותם אינה נחשבת שיבת ה' לעמו, ושיבת העם לא-להיו, להחזרת גרושה בנישואים שניים, אלא כ"משוש חתן על כלה ישיש עליך א-להיך".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך