תנ"ך על הפרק - ישעיה נה - קראוהו בהיותו קרוב / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה נה

389 / 929
היום

הפרק

ה֤וֹי כָּל־צָמֵא֙ לְכ֣וּ לַמַּ֔יִם וַאֲשֶׁ֥ר אֵֽין־ל֖וֹ כָּ֑סֶף לְכ֤וּ שִׁבְרוּ֙ וֶֽאֱכֹ֔לוּ וּלְכ֣וּ שִׁבְר֗וּ בְּלוֹא־כֶ֛סֶף וּבְל֥וֹא מְחִ֖יר יַ֥יִן וְחָלָֽב׃לָ֤מָּה תִשְׁקְלוּ־כֶ֙סֶף֙ בְּֽלוֹא־לֶ֔חֶם וִיגִיעֲכֶ֖ם בְּל֣וֹא לְשָׂבְעָ֑ה שִׁמְע֨וּ שָׁמ֤וֹעַ אֵלַי֙ וְאִכְלוּ־ט֔וֹב וְתִתְעַנַּ֥ג בַּדֶּ֖שֶׁן נַפְשְׁכֶֽם׃הַטּ֤וּ אָזְנְכֶם֙ וּלְכ֣וּ אֵלַ֔י שִׁמְע֖וּ וּתְחִ֣י נַפְשְׁכֶ֑ם וְאֶכְרְתָ֤ה לָכֶם֙ בְּרִ֣ית עוֹלָ֔ם חַֽסְדֵ֥י דָוִ֖ד הַנֶּאֱמָנִֽים׃הֵ֛ן עֵ֥ד לְאוּמִּ֖ים נְתַתִּ֑יו נָגִ֥יד וּמְצַוֵּ֖ה לְאֻמִּֽים׃הֵ֣ן גּ֤וֹי לֹֽא־תֵדַע֙ תִּקְרָ֔א וְג֥וֹי לֹֽא־יְדָע֖וּךָ אֵלֶ֣יךָ יָר֑וּצוּ לְמַ֙עַן֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ וְלִקְד֥וֹשׁ יִשְׂרָאֵ֖ל כִּ֥י פֵאֲרָֽךְ׃דִּרְשׁ֥וּ יְהוָ֖ה בְּהִמָּצְא֑וֹ קְרָאֻ֖הוּ בִּֽהְיוֹת֥וֹ קָרֽוֹב׃יַעֲזֹ֤ב רָשָׁע֙ דַּרְכּ֔וֹ וְאִ֥ישׁ אָ֖וֶן מַחְשְׁבֹתָ֑יו וְיָשֹׁ֤ב אֶל־יְהוָה֙ וִֽירַחֲמֵ֔הוּ וְאֶל־אֱלֹהֵ֖ינוּ כִּֽי־יַרְבֶּ֥ה לִסְלֽוֹחַ׃כִּ֣י לֹ֤א מַחְשְׁבוֹתַי֙ מַחְשְׁב֣וֹתֵיכֶ֔ם וְלֹ֥א דַרְכֵיכֶ֖ם דְּרָכָ֑י נְאֻ֖ם יְהוָֽה׃כִּֽי־גָבְה֥וּ שָׁמַ֖יִם מֵאָ֑רֶץ כֵּ֣ן גָּבְה֤וּ דְרָכַי֙ מִדַּרְכֵיכֶ֔ם וּמַחְשְׁבֹתַ֖י מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶֽם׃כִּ֡י כַּאֲשֶׁ֣ר יֵרֵד֩ הַגֶּ֨שֶׁם וְהַשֶּׁ֜לֶג מִן־הַשָּׁמַ֗יִם וְשָׁ֙מָּה֙ לֹ֣א יָשׁ֔וּב כִּ֚י אִם־הִרְוָ֣ה אֶת־הָאָ֔רֶץ וְהוֹלִידָ֖הּ וְהִצְמִיחָ֑הּ וְנָ֤תַן זֶ֙רַע֙ לַזֹּרֵ֔עַ וְלֶ֖חֶם לָאֹכֵֽל׃כֵּ֣ן יִֽהְיֶ֤ה דְבָרִי֙ אֲשֶׁ֣ר יֵצֵ֣א מִפִּ֔י לֹֽא־יָשׁ֥וּב אֵלַ֖י רֵיקָ֑ם כִּ֤י אִם־עָשָׂה֙ אֶת־אֲשֶׁ֣ר חָפַ֔צְתִּי וְהִצְלִ֖יחַ אֲשֶׁ֥ר שְׁלַחְתִּֽיו׃כִּֽי־בְשִׂמְחָ֣ה תֵצֵ֔אוּ וּבְשָׁל֖וֹם תּֽוּבָל֑וּן הֶהָרִ֣ים וְהַגְּבָע֗וֹת יִפְצְח֤וּ לִפְנֵיכֶם֙ רִנָּ֔ה וְכָל־עֲצֵ֥י הַשָּׂדֶ֖ה יִמְחֲאוּ־כָֽף׃תַּ֤חַת הַֽנַּעֲצוּץ֙ יַעֲלֶ֣ה בְר֔וֹשׁתחתוְתַ֥חַתהַסִּרְפַּ֖ד יַעֲלֶ֣ה הֲדַ֑ס וְהָיָ֤ה לַֽיהוָה֙ לְשֵׁ֔ם לְא֥וֹת עוֹלָ֖ם לֹ֥א יִכָּרֵֽת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

קראוהו בהיותו קרוב

בעיון הקודם הסברנו את מעלתם הגדולה של עשרת ימי תשובה שבהם הקב"ה קרוב לקוראיו ונמצא להם. עכשיו נאיר פן הפוך של הפסוק ונשים לב לקוץ שבאליה. דווקא מתוך חסד התשובה המתקבלת בקלות בימים אלה, עולה חטאתם הכבדה של אלה שאינם מנצלים חסד זה. עיון זה מבוסס על דברים שכתב רבי יצחק בלאזר מגדולי בעלי המוסר בספרו כוכבי אור. 

מי שלא שב בתשובה בימים אלה אשר הקב"ה הוא מצוי וקרוב והתשובה מתקבלת מיד...יגדל עוונו וכבדה חטאתו ביותר...הוא מה שאמר הנביא 'דרשו ה' בהמצאו קראוהו בהיותו קרוב' ואמרו חז"ל אלו הימים שבין ר"ה ליוכ"פ אין הכוונה להורות כי בימים האלה אשר הקב"ה מצוי וקרוב והם מוכשרים ביותר לתשובה וצעקה, וע"כ טוב ויפה אז לדרוש ה' ולעזוב רשע דרכו. אולם הכוונה הוא כי בהימים האלה בהמצאו ובהיותו קרוב, אז יגדל החוב על האדם לדרוש ה' ולעזוב רשע דרכו. כי מידת רחמיו וחסידותו של הקב"ה אשר בימים האלה הוא מצוי וקרוב אצל האדם, תוכל להתהפך על האדם לפוקה ולמכשול עוון גדול, אם האדם ימנע בכ"ז מלשוב בתשובה
(כוכבי אור ה)

ובהמשך הוא מצטט את דברי רבנו יונה בשערי תשובה:

(שערי תשובה שער ראשון ב)

ובספר ראשית חכמה כתב:

כיוון שמעלת התשובה גדולה כל כך אין מן הראוי שיתרשל האדם מלשוב בתשובה כי ימינו פשוטה לקבל שבים...ומי שאינו שב עונשו גדול בעוה"ב
(ראשית חכמה שער התשובה א)

לפי יסוד זה מתרצים קושיה ידועה בדברי הרמב"ם:

כל אחד ואחד מבני האדם יש לו זכויות ועוונות. מי שזכויותיו יתירות על עוונותיו - צדיק, מי שעוונותיו יתירות על זכויותיו - רשע, מחצה על מחצה - בינוני...ושיקול זה אינו לפי מנין הזכויות והעוונות אלא לפי גודלם...כשם ששוקלין זכויות אדם ועוונותיו בשעת מיתתו, כך בכל שנה ושנה שוקלין עוונות כל אחד ואחד מבאי עולם עם זכויותיו ביום טוב של ראש השנה. מי שנמצא צדיק נחתם לחיים, ומי שנמצא רשע נחתם למיתה, והבינוני תולין אותו עד יום הכיפורים. אם עשה תשובה נחתם לחיים ואם לאו נחתם למיתה
(משנה תורה הלכות תשובה ג א-ג)

והעיר ה"לחם משנה": "ואם תאמר כי לא עשה תשובה אמאי נחתם למיתה, הא מחצה על מחצה, ורב חסד מטה כלפי חסד?" [ומשום הספק והשוויון היה צריך לזכותו], והסביר הלחם משנה "כבר תירצו, דהיכא דלא עשה תשובה הווי עוון אחד נוסף על העוונות משום דבאלו עשרה ימים של תשובה הוא חייב לעשות תשובה ואם לא עשה הרי עוון אחד נוסף על העוונות", וממילא עוונותיו מרובין והוא חייב מיתה.

ר"י בלאזר עצמו מקשה על אותו קטע ברמב"ם קושיה אחרת. מדוע כתב הרמב"ם "הבינוני תולין אותו עד יום הכיפורים, אם עשה תשובה נחתם לחיים ואם לאו נחתם למיתה"- "הרי בינוני הוא מי שמעשיו שקולין, מחצה זכויות ומחצה עוונות, נמצא כי אין חסר לו רק מצווה אחת להכריע כף הזכויות על העוונות. ואם כן אף אם לא ישוב כלל, יוכל לזכות בדין בקל, כי ע"י מצוה אחת [אחרת, כלשהיא] שיעשה הרי הוא נמצא צדיק ונחתם לחיים". 

באמת, בגמרא המשמשת מקור לפסק הרמב"ם כתוב באופן כללי: "לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת אשריו שהכריע עצמו לכף זכות". ופירש רש"י: "עשה מצוה אחת נמצא זכויותיו מכריעין ונמצא צדיק"(קידושין מ:). וכן "א"ר יוחנן שלושה ספרים נפתחין בראש השנה... בינוניים תלויים ועומדים מר"ה ליוכ"פ, זכו נכתבים לחיים לא זכו נכתבים למיתה" (ראש השנה טז:), אבל הרמב"ם פסק שמצוה זו חייבת להיות דווקא מצוות התשובה: "ואם לא עשה תשובה נחתם למיתה" - מדוע דווקא תשובה?  (ברמב"ם מהדורת פרנקל מביא שגם במקורות דלהלן יש דיון בשאלה זו: משנה כסף; בארות המים; אלשיך פרשת אמור; אגודת אזוב ו-ג; תולדות יעקב יוסף סוף פרשת מצורע ופרשת פנחס; עמק הבכא עמ' קמו; משנת ר' אהרון, דרשות ב, עמ' קמט).

לפי היסוד שהציב הרב בלאזר לעיל, ובהבנה כי "שקול זה אינו לפי מנין הזכויות והעוונות אלא לפי גודלם" הוא מתרץ יפה:

כי מי שלא שב בתשובה גם ביום הזה הוא יום הכיפורים אשר הוא זמן תשובה לכל, וקץ מחילה וסליחה לישראל, והקב"ה הוא מצוי וקרוב ["בהמצאו" "בהיותו קרוב"] הנה מניעת התשובה בלבד ביום הקדוש הזה הוא עוון גדול ונורא מאוד נוסף על כל חטאיו...ולזאת אם לא יעשה תשובה לא תועיל לו מה שיוסיף מצוה אחת להכריע כף הזכויות. כי לעומת זה הנה העוון הגדול של מניעת התשובה ביום הזה הוא מכריע כף העוונות, ומי יודע עד כמה תכבד משקלו נגד כמה וכמה מצוות באין מספר. הוא מה שכתב הרמב"ם...כי מאחר שנגמר דינו ביום הכיפורים אין חכמה ואין עצה לזכות בדין ע"י הוספת איזה מצוה או מצוות [כמו בשאר ימות השנה] כי ביום הזה אחת היא התשובה ואם עשה תשובה נחתם לחיים. 

וכך מספרת הגמרא: "רב הוה ליה מילתא בהדי ההוא טבחא [רש"י: הטבח חטא לו], לא אתי קמי במעלי יומא דכפורי. אמר איזיל אנא לפיוסי ליה [כיוון שהטבח לא בא לרב, אמר רב אלך אני אצלו]...הוה יתיב וקא פלי רישא [רש"י: משבר עצמות ראש של בהמה] דלי עיניה וחזייה. אמר ליה אבא את! זיל לית לי מילתא בהדך [הרים הטבח ראשו וראה את רב, אמר לו: לך, אין לי עסק איתך] בהדי דקא פלי רישא אשתמיט גרמא ומחייה בקועיה וקטלא" [כששבר הטבח עצמות ראש הבהמה, נזרקה עצם והרגה אותו] (יומא פז.). על רב ורב זירא מסופר שנהגו במידת חסידות, "כי מי שחטאו להם ולא באו אצלם לפייס אותם ולבקש מהם מחילה, הם היו ממציאים עצמם ומתקרבים לחוטאים שחטאו כנגדם...אולי כאשר החוטא יראה אותם ולא יצטרך לטרוח, אפשר יתן החוטא אל לבו לבקש מהם מחילה...כי כן הוא יתברך מתנהג בחסידות הזו עם ישראל" (כוכבי אור שם). ומידת חסידות זו, שהטבח לא ניצל אותה, גרמה למותו. 

"דרשו ה' בהמצאו קראוהו בהיותו קרוב", חס ושלום לא נהיה כאותו הטבח שאמר "זיל לית לי מלתא בהדך". הקב"ה קרוב והוא נמצא לידנו. נצעק בקול גדול 'אית לן מילתא בהדך' - "השיבנו ה' אליך ונשובה".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך