תנ"ך על הפרק - בראשית לח - בית יהודה: נצר המלכות / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית לח

38 / 929
היום

הפרק

מעשה יהודה ותמר

וַֽיְהִי֙ בָּעֵ֣ת הַהִ֔וא וַיֵּ֥רֶד יְהוּדָ֖ה מֵאֵ֣ת אֶחָ֑יו וַיֵּ֛ט עַד־אִ֥ישׁ עֲדֻלָּמִ֖י וּשְׁמ֥וֹ חִירָֽה׃וַיַּרְא־שָׁ֧ם יְהוּדָ֛ה בַּת־אִ֥ישׁ כְּנַעֲנִ֖י וּשְׁמ֣וֹ שׁ֑וּעַ וַיִּקָּחֶ֖הָ וַיָּבֹ֥א אֵלֶֽיהָ׃וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ עֵֽר׃וַתַּ֥הַר ע֖וֹד וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אוֹנָֽן׃וַתֹּ֤סֶף עוֹד֙ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֔ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ שֵׁלָ֑ה וְהָיָ֥ה בִכְזִ֖יב בְּלִדְתָּ֥הּ אֹתֽוֹ׃וַיִּקַּ֧ח יְהוּדָ֛ה אִשָּׁ֖ה לְעֵ֣ר בְּכוֹר֑וֹ וּשְׁמָ֖הּ תָּמָֽר׃וַיְהִ֗י עֵ֚ר בְּכ֣וֹר יְהוּדָ֔ה רַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֑ה וַיְמִתֵ֖הוּ יְהוָֽה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ לְאוֹנָ֔ן בֹּ֛א אֶל־אֵ֥שֶׁת אָחִ֖יךָ וְיַבֵּ֣ם אֹתָ֑הּ וְהָקֵ֥ם זֶ֖רַע לְאָחִֽיךָ׃וַיֵּ֣דַע אוֹנָ֔ן כִּ֛י לֹּ֥א ל֖וֹ יִהְיֶ֣ה הַזָּ֑רַע וְהָיָ֞ה אִם־בָּ֨א אֶל־אֵ֤שֶׁת אָחִיו֙ וְשִׁחֵ֣ת אַ֔רְצָה לְבִלְתִּ֥י נְתָן־זֶ֖רַע לְאָחִֽיו׃וַיֵּ֛רַע בְּעֵינֵ֥י יְהוָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה וַיָּ֖מֶת גַּם־אֹתֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָה֩ לְתָמָ֨ר כַּלָּת֜וֹ שְׁבִ֧י אַלְמָנָ֣ה בֵית־אָבִ֗יךְ עַד־יִגְדַּל֙ שֵׁלָ֣ה בְנִ֔י כִּ֣י אָמַ֔ר פֶּן־יָמ֥וּת גַּם־ה֖וּא כְּאֶחָ֑יו וַתֵּ֣לֶךְ תָּמָ֔ר וַתֵּ֖שֶׁב בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃וַיִּרְבּוּ֙ הַיָּמִ֔ים וַתָּ֖מָת בַּת־שׁ֣וּעַ אֵֽשֶׁת־יְהוּדָ֑ה וַיִּנָּ֣חֶם יְהוּדָ֗ה וַיַּ֜עַל עַל־גֹּֽזֲזֵ֤י צֹאנוֹ֙ ה֗וּא וְחִירָ֛ה רֵעֵ֥הוּ הָעֲדֻלָּמִ֖י תִּמְנָֽתָה׃וַיֻּגַּ֥ד לְתָמָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֵּ֥ה חָמִ֛יךְ עֹלֶ֥ה תִמְנָ֖תָה לָגֹ֥ז צֹאנֽוֹ׃וַתָּסַר֩ בִּגְדֵ֨י אַלְמְנוּתָ֜הּ מֵֽעָלֶ֗יהָ וַתְּכַ֤ס בַּצָּעִיף֙ וַתִּתְעַלָּ֔ף וַתֵּ֙שֶׁב֙ בְּפֶ֣תַח עֵינַ֔יִם אֲשֶׁ֖ר עַל־דֶּ֣רֶךְ תִּמְנָ֑תָה כִּ֤י רָאֲתָה֙ כִּֽי־גָדַ֣ל שֵׁלָ֔ה וְהִ֕וא לֹֽא־נִתְּנָ֥ה ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃וַיִּרְאֶ֣הָ יְהוּדָ֔ה וַֽיַּחְשְׁבֶ֖הָ לְזוֹנָ֑ה כִּ֥י כִסְּתָ֖ה פָּנֶֽיהָ׃וַיֵּ֨ט אֵלֶ֜יהָ אֶל־הַדֶּ֗רֶךְ וַיֹּ֙אמֶר֙ הָֽבָה־נָּא֙ אָב֣וֹא אֵלַ֔יִךְ כִּ֚י לֹ֣א יָדַ֔ע כִּ֥י כַלָּת֖וֹ הִ֑וא וַתֹּ֙אמֶר֙ מַה־תִּתֶּן־לִּ֔י כִּ֥י תָב֖וֹא אֵלָֽי׃וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֛י אֲשַׁלַּ֥ח גְּדִֽי־עִזִּ֖ים מִן־הַצֹּ֑אן וַתֹּ֕אמֶר אִם־תִּתֵּ֥ן עֵרָב֖וֹן עַ֥ד שָׁלְחֶֽךָ׃וַיֹּ֗אמֶר מָ֣ה הָֽעֵרָבוֹן֮ אֲשֶׁ֣ר אֶתֶּן־לָּךְ֒ וַתֹּ֗אמֶר חֹתָֽמְךָ֙ וּפְתִילֶ֔ךָ וּמַטְּךָ֖ אֲשֶׁ֣ר בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־לָּ֛הּ וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ וַתַּ֥הַר לֽוֹ׃וַתָּ֣קָם וַתֵּ֔לֶךְ וַתָּ֥סַר צְעִיפָ֖הּ מֵעָלֶ֑יהָ וַתִּלְבַּ֖שׁ בִּגְדֵ֥י אַלְמְנוּתָֽהּ׃וַיִּשְׁלַ֨ח יְהוּדָ֜ה אֶת־גְּדִ֣י הָֽעִזִּ֗ים בְּיַד֙ רֵעֵ֣הוּ הָֽעֲדֻלָּמִ֔י לָקַ֥חַת הָעֵרָב֖וֹן מִיַּ֣ד הָאִשָּׁ֑ה וְלֹ֖א מְצָאָֽהּ׃וַיִּשְׁאַ֞ל אֶת־אַנְשֵׁ֤י מְקֹמָהּ֙ לֵאמֹ֔ר אַיֵּ֧ה הַקְּדֵשָׁ֛ה הִ֥וא בָעֵינַ֖יִם עַל־הַדָּ֑רֶךְ וַיֹּ֣אמְר֔וּ לֹא־הָיְתָ֥ה בָזֶ֖ה קְדֵשָֽׁה׃וַיָּ֙שָׁב֙ אֶל־יְהוּדָ֔ה וַיֹּ֖אמֶר לֹ֣א מְצָאתִ֑יהָ וְגַ֨ם אַנְשֵׁ֤י הַמָּקוֹם֙ אָֽמְר֔וּ לֹא־הָיְתָ֥ה בָזֶ֖ה קְדֵשָֽׁה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ תִּֽקַּֽח־לָ֔הּ פֶּ֖ן נִהְיֶ֣ה לָב֑וּז הִנֵּ֤ה שָׁלַ֙חְתִּי֙ הַגְּדִ֣י הַזֶּ֔ה וְאַתָּ֖ה לֹ֥א מְצָאתָֽהּ׃וַיְהִ֣י ׀ כְּמִשְׁלֹ֣שׁ חֳדָשִׁ֗ים וַיֻּגַּ֨ד לִֽיהוּדָ֤ה לֵֽאמֹר֙ זָֽנְתָה֙ תָּמָ֣ר כַּלָּתֶ֔ךָ וְגַ֛ם הִנֵּ֥ה הָרָ֖ה לִזְנוּנִ֑ים וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָ֔ה הוֹצִיא֖וּהָ וְתִשָּׂרֵֽף׃הִ֣וא מוּצֵ֗את וְהִ֨יא שָׁלְחָ֤ה אֶל־חָמִ֙יהָ֙ לֵאמֹ֔ר לְאִישׁ֙ אֲשֶׁר־אֵ֣לֶּה לּ֔וֹ אָנֹכִ֖י הָרָ֑ה וַתֹּ֙אמֶר֙ הַכֶּר־נָ֔א לְמִ֞י הַחֹתֶ֧מֶת וְהַפְּתִילִ֛ים וְהַמַּטֶּ֖ה הָאֵֽלֶּה׃וַיַּכֵּ֣ר יְהוּדָ֗ה וַיֹּ֙אמֶר֙ צָֽדְקָ֣ה מִמֶּ֔נִּי כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן לֹא־נְתַתִּ֖יהָ לְשֵׁלָ֣ה בְנִ֑י וְלֹֽא־יָסַ֥ף ע֖וֹד לְדַעְתָּֽה׃וַיְהִ֖י בְּעֵ֣ת לִדְתָּ֑הּ וְהִנֵּ֥ה תְאוֹמִ֖ים בְּבִטְנָֽהּ׃וַיְהִ֥י בְלִדְתָּ֖הּ וַיִּתֶּן־יָ֑ד וַתִּקַּ֣ח הַמְיַלֶּ֗דֶת וַתִּקְשֹׁ֨ר עַל־יָד֤וֹ שָׁנִי֙ לֵאמֹ֔ר זֶ֖ה יָצָ֥א רִאשֹׁנָֽה׃וַיְהִ֣י ׀ כְּמֵשִׁ֣יב יָד֗וֹ וְהִנֵּה֙ יָצָ֣א אָחִ֔יו וַתֹּ֕אמֶר מַה־פָּרַ֖צְתָּ עָלֶ֣יךָ פָּ֑רֶץ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ פָּֽרֶץ׃וְאַחַר֙ יָצָ֣א אָחִ֔יו אֲשֶׁ֥ר עַל־יָד֖וֹ הַשָּׁנִ֑י וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ זָֽרַח׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

בית יהודה: נצר המלכות

הנהגתו של יהודה נחלה הצלחה בהשפעה על אחיו אולם נתקלה בצערו של אביו, שהעמיד סימן שאלה על הטובה הצומחת מכח הנהגתו. על־כן פרש יהודה מאחיו והחל לבנות את ביתו מתוך ניתוק זמני מבית אביו (א).

מסופר בפרקנו כי יהודה שיתף פעולה עם אִ֥ישׁ עֲדֻלָּמִ֖י בשם חִירָֽה (א). אם נתייחס לצלילן של המילים, נוכל לזהות קשר בין חִירָֽה לחירם מלך צור, שותפו העתידי של שלמה – נצר למשפחת יהודה – בבניין המקדש (קשר זה מפורש בדברי חז"ל: "רבנן אמרי: חִירָֽה הוא חירם שהיה בימי דוד"(בראשית רבה פה ד)

בית המקדש הוא הבניין שעתיד להשפיע על כלל העולם, בתחילה בצורה חלקית ולבסוף בשלמות המתקיימת לעד ולנצח נצחים. ייתכן שמשמעות זו נרמזת בשם עֲדֻלָּם, שהוא קיצור המילים עד-עולם ומתקשר להופעת מלכות הנצח של ישראל.

באמצעות השותפות הכיר יהודה את בַּת־שׁ֣וּעַ, אותה נשא לאשה. השם 'בת שוע' מיוחס בדברי־הימים לבת־שבע (דברי הימים א ג ה), אשת דוד ואם שלמה, בונה המקדש. נוכל לומר כי בצירופם של שלושת השמות הללו בפרשתנו (חִירָֽה, עֲדֻלָּם, ובַת־שׁ֣וּעַ) יש יותר מרמז לנצנוץ אור המלכות בבית יהודה. בת־שוע ילדה ליהודה שלושה בנים: עֵֽר (ג), אוֹנָֽן (ד) ושֵׁלָ֑ה (ה).

מיהודה עתיד לפרוח שבט מלכות ישראל, לפיכך יש לראות במאורעותיו בבואה לקורות בית־ישראל כולו. לאור הבנה זו מבואר בפירוש אור־החיים (במדבר כו כ-כא) כי שלושת בניו של יהודה רומזים לשלושת המקדשים: שניים ראשונים שנחרבו, ושלישי העתיד להתקיים.

מתוך הכרת האחריות לבניין הבית לקח יהודה אשה לבנו עֵֽר, ושמה תָּמָֽר. ייתכן וגם שם זה רומז לעתיד המשיחי בבית יהודה, כלשון הפסוק "צַ֭דִּיק כַּתָּמָ֣ר יִפְרָ֑ח"(תהלים צב יג). [תָּמָֽר אותיות תם מר, המציינות את תום מרירות הגלות עם בוא הגאולה.] שם זה חוזר בבית דוד פעמיים, בשמה של אחות אבשלום ובתו (שמואל ב יג א, שם שם יד כז)]. התמר מצטיין בדברי חז"ל בקומה זקופה הפונה כולה למעלה, מבלי שתיטה לימין או לשמאל. התמר הוא גם הפרי החותם את שבעת המינים שהשתבחה בהם ארץ־ישראל, וכאילו רומז בזה על ההצלחה העתידית המשיחית העתידה לפרוח בארץ. הוא גם העץ שנבחר לקיום מצוות הלולב בחג הסוכות, הרומזת למעלת ישראל ולעמידתם היציבה כנגד ארבע רוחות השמים (רש"י סוכה לז:).

למרות הסיוע שקיבל ער מאביו, לא מצא את היכולת להפיק את ייעודו ונכשל בחטא של תאווה (רש"י בראשית לח ז) שגרם למותו (ז). יהודה, שתודעת הגאולה המתקנת הייתה קשורה בו, הטיל על בנו השני לייבם את אשתו על מנת להציל את כבודו של הנפטר (ח). אונן נכשל גם הוא בחטאו של אחיו, אמנם כאן נבע המכשול מצורת חשיבה פרטית ומתוך חוסר רצון לדאוג לאחיו – "וַיֵּ֣דַע אוֹנָ֔ן כִּ֛י לֹּ֥א ל֖וֹ יִהְיֶ֣ה הַזָּ֑רַע"(ט).

אחרי מותו של אונן (י) עצר יהודה את השתדלותו (יא), כך שנוצר הצורך להמשיך את הבניין מכיוון אחר. כלל זה נקוט בידינו, שהגאולה היעודה בוא תבוא בכל אופן; ואם אין השליח המופקד עליה עושה את שליחותו, כי אז תבוא שלא באמצעותו: "כִּ֣י אִם־הַחֲרֵ֣שׁ תַּחֲרִ֘ישִׁי֮ בָּעֵ֣ת הַזֹּאת֒ רֶ֣וַח וְהַצָּלָ֞ה יַעֲמ֤וֹד לַיְּהוּדִים֙ מִמָּק֣וֹם אַחֵ֔ר"(אסתר ד י).

תמר, שהצטוותה על־ידי יהודה להמתין עַד־יִגְדַּל֙ שֵׁלָ֣ה (יא), הבינה שמאחורי דבריו מסתתרת כוונתו לשלול ממנה את האפשרות להשתתף בבניין המשפחה. בבינתה הפנימית, בינת אישה, החליטה לקחת את היוזמה לידיה ולפעול בדרך לא שגרתית. הזדמן הדבר כי אשת יהודה נפטרה (יב), ויהודה האלמן עלה עם חירה תִּמְנָֽתָה לשם שמחת גז הצאן (יב). הזדמנות זו הייתה שעת כושר מתאימה להוצאת עצתה של תמר אל הפועל, שכן יהודה, שהיה נתון בלחץ צרכיו האנושיים עקב חסרונה של בת זוגו, הפך פגיע יותר בשל אווירת השמחה של גז הצאן.

תמר, שמתוך צניעות שהייתה בה ובחמיה לא נודעה לו במראה פניה, השתמשה בהזדמנות שבאה לידה וישבה על אם הדרך בצורה שאפשרה ליהודה לטעות בכוונותיה הנסתרות (יד). יְהוּדָ֔ה פנה אליה כאל אשה זרה, והציע לה תשלום עבור קרבתה (טז-יז). כעירבון ביקשה תמר את סימני השררה שהיו בידו, "חֹתָֽמְךָ֙ וּפְתִילֶ֔ךָ וּמַטְּךָ֖ אֲשֶׁ֣ר בְּיָדֶ֑ךָ"(יח). היה בזה משום רמז לכך שהיא מבקשת את קרבתו מתוך הערצתה לאישיותו המיוחדת ולא לשם הממון, כדרכן של היושבות בדרכים. לאחר שמילאה תמר את חפצה ואף הרתה ליהודה, שבה לביתה ולבגדי אלמנותה (יח-יט).

כשנודע ליהודה שכלתו הרה, דרש להוציאה להורג בשרפה כעונש על חילול מעלת ביתו המיוחדת, כדינה של בת כהן שזינתה (כד). בגודל נפשה לא חשפה תמר את זהותו של אבי העובר שבבטנה, אלא שלחה אליו ברמז את הערבון שנתן לה (כה).

יהודה, בצדקותו, לא בוש מלהודות באשמתו הכפולה: הן במניעת תמר מבנו שלה והן בהריונה ממנו (כו). בזאת גילה לעין כל את תכונת המלכות שבו, המבכרת את האמת, יהיה מחירה כאשר יהיה, על־פני הכבוד האישי. הלא זוהי הגדרת המלך בפי חז"ל: שיהיה אדם שאין מעליו אלא ד' א-להיו (הוריות ג:) ואיננו ירא להודות בחטאו (ראה רש"י ויקרא ד כב). זו גם תכונת האריה שבה נשתבח יהודה בברכת יעקב: "גּ֤וּר אַרְיֵה֙ יְהוּדָ֔ה"(בראשית מט ט).

בשעת הלידה נודע כי תְאוֹמִ֖ים בבטנה של תמר (כז). כאשר שלח התאום האחד את ידו קשרה עליה הַמְיַלֶּ֗דֶת שָׁנִי֙, לסימן בכורתו (כח), אמנם לאחר מכן דחה אותו אָחִ֔יו ויצא לפניו (כט). על שם פריצה זו, שהעידה על תכונת המלכות (כמו גם על התכונה המשיחית, ראה בראשית רבה פה יד; רש"י מיכה ב יג; ויקרא רבא לב ח) הטבועה בו מבטן, וכדברי חז"ל: המלך "פורץ גדר לעשות לו דרך"(בבא בתרא ק:), נקרא האח האחרון בשם פָּֽרֶץ. בעוד אחיו הנדחה מפניו נקרא זרַח, על־שם זריחת הַשָּׁנִ֑י שנקשר על ידו. לימים אמנם היה פרץ לאבי מלכות בית־דוד.

בדברי הרמב"ן ניתן טעם נסתר לשמותיהם של התאומים הללו, הרומזים לשני המאורות הגדולים: זרח על שם השמש הזורחת תמיד, ופרץ על שם הלבנה הנפרצת ונבנית חליפות. פריצתו של פרץ מלמדת שדווקא הלבנה, החלשה מהחמה, גברה על כוח הזריחה העצום ממנה. יש בכך רמז להתגברות מלכות בית־דוד, המשול לירח, כמו שנאמר: "כְּ֭יָרֵחַ יִכּ֣וֹן עוֹלָ֑ם"(תהילים פט לח), על מלכויות הגויים המשולים לחמה (סוכה כט.), וטעם עמוק למנהג ישראל לומר בשעת קידוש לבנה "דוד מלך ישראל חי וקיים".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך