תנ"ך על הפרק - בראשית לח - כי לא ידע כי כלתו / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית לח

38 / 929
היום

הפרק

מעשה יהודה ותמר

וַֽיְהִי֙ בָּעֵ֣ת הַהִ֔וא וַיֵּ֥רֶד יְהוּדָ֖ה מֵאֵ֣ת אֶחָ֑יו וַיֵּ֛ט עַד־אִ֥ישׁ עֲדֻלָּמִ֖י וּשְׁמ֥וֹ חִירָֽה׃וַיַּרְא־שָׁ֧ם יְהוּדָ֛ה בַּת־אִ֥ישׁ כְּנַעֲנִ֖י וּשְׁמ֣וֹ שׁ֑וּעַ וַיִּקָּחֶ֖הָ וַיָּבֹ֥א אֵלֶֽיהָ׃וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ עֵֽר׃וַתַּ֥הַר ע֖וֹד וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אוֹנָֽן׃וַתֹּ֤סֶף עוֹד֙ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֔ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ שֵׁלָ֑ה וְהָיָ֥ה בִכְזִ֖יב בְּלִדְתָּ֥הּ אֹתֽוֹ׃וַיִּקַּ֧ח יְהוּדָ֛ה אִשָּׁ֖ה לְעֵ֣ר בְּכוֹר֑וֹ וּשְׁמָ֖הּ תָּמָֽר׃וַיְהִ֗י עֵ֚ר בְּכ֣וֹר יְהוּדָ֔ה רַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֑ה וַיְמִתֵ֖הוּ יְהוָֽה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ לְאוֹנָ֔ן בֹּ֛א אֶל־אֵ֥שֶׁת אָחִ֖יךָ וְיַבֵּ֣ם אֹתָ֑הּ וְהָקֵ֥ם זֶ֖רַע לְאָחִֽיךָ׃וַיֵּ֣דַע אוֹנָ֔ן כִּ֛י לֹּ֥א ל֖וֹ יִהְיֶ֣ה הַזָּ֑רַע וְהָיָ֞ה אִם־בָּ֨א אֶל־אֵ֤שֶׁת אָחִיו֙ וְשִׁחֵ֣ת אַ֔רְצָה לְבִלְתִּ֥י נְתָן־זֶ֖רַע לְאָחִֽיו׃וַיֵּ֛רַע בְּעֵינֵ֥י יְהוָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה וַיָּ֖מֶת גַּם־אֹתֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָה֩ לְתָמָ֨ר כַּלָּת֜וֹ שְׁבִ֧י אַלְמָנָ֣ה בֵית־אָבִ֗יךְ עַד־יִגְדַּל֙ שֵׁלָ֣ה בְנִ֔י כִּ֣י אָמַ֔ר פֶּן־יָמ֥וּת גַּם־ה֖וּא כְּאֶחָ֑יו וַתֵּ֣לֶךְ תָּמָ֔ר וַתֵּ֖שֶׁב בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃וַיִּרְבּוּ֙ הַיָּמִ֔ים וַתָּ֖מָת בַּת־שׁ֣וּעַ אֵֽשֶׁת־יְהוּדָ֑ה וַיִּנָּ֣חֶם יְהוּדָ֗ה וַיַּ֜עַל עַל־גֹּֽזֲזֵ֤י צֹאנוֹ֙ ה֗וּא וְחִירָ֛ה רֵעֵ֥הוּ הָעֲדֻלָּמִ֖י תִּמְנָֽתָה׃וַיֻּגַּ֥ד לְתָמָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֵּ֥ה חָמִ֛יךְ עֹלֶ֥ה תִמְנָ֖תָה לָגֹ֥ז צֹאנֽוֹ׃וַתָּסַר֩ בִּגְדֵ֨י אַלְמְנוּתָ֜הּ מֵֽעָלֶ֗יהָ וַתְּכַ֤ס בַּצָּעִיף֙ וַתִּתְעַלָּ֔ף וַתֵּ֙שֶׁב֙ בְּפֶ֣תַח עֵינַ֔יִם אֲשֶׁ֖ר עַל־דֶּ֣רֶךְ תִּמְנָ֑תָה כִּ֤י רָאֲתָה֙ כִּֽי־גָדַ֣ל שֵׁלָ֔ה וְהִ֕וא לֹֽא־נִתְּנָ֥ה ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃וַיִּרְאֶ֣הָ יְהוּדָ֔ה וַֽיַּחְשְׁבֶ֖הָ לְזוֹנָ֑ה כִּ֥י כִסְּתָ֖ה פָּנֶֽיהָ׃וַיֵּ֨ט אֵלֶ֜יהָ אֶל־הַדֶּ֗רֶךְ וַיֹּ֙אמֶר֙ הָֽבָה־נָּא֙ אָב֣וֹא אֵלַ֔יִךְ כִּ֚י לֹ֣א יָדַ֔ע כִּ֥י כַלָּת֖וֹ הִ֑וא וַתֹּ֙אמֶר֙ מַה־תִּתֶּן־לִּ֔י כִּ֥י תָב֖וֹא אֵלָֽי׃וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֛י אֲשַׁלַּ֥ח גְּדִֽי־עִזִּ֖ים מִן־הַצֹּ֑אן וַתֹּ֕אמֶר אִם־תִּתֵּ֥ן עֵרָב֖וֹן עַ֥ד שָׁלְחֶֽךָ׃וַיֹּ֗אמֶר מָ֣ה הָֽעֵרָבוֹן֮ אֲשֶׁ֣ר אֶתֶּן־לָּךְ֒ וַתֹּ֗אמֶר חֹתָֽמְךָ֙ וּפְתִילֶ֔ךָ וּמַטְּךָ֖ אֲשֶׁ֣ר בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־לָּ֛הּ וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ וַתַּ֥הַר לֽוֹ׃וַתָּ֣קָם וַתֵּ֔לֶךְ וַתָּ֥סַר צְעִיפָ֖הּ מֵעָלֶ֑יהָ וַתִּלְבַּ֖שׁ בִּגְדֵ֥י אַלְמְנוּתָֽהּ׃וַיִּשְׁלַ֨ח יְהוּדָ֜ה אֶת־גְּדִ֣י הָֽעִזִּ֗ים בְּיַד֙ רֵעֵ֣הוּ הָֽעֲדֻלָּמִ֔י לָקַ֥חַת הָעֵרָב֖וֹן מִיַּ֣ד הָאִשָּׁ֑ה וְלֹ֖א מְצָאָֽהּ׃וַיִּשְׁאַ֞ל אֶת־אַנְשֵׁ֤י מְקֹמָהּ֙ לֵאמֹ֔ר אַיֵּ֧ה הַקְּדֵשָׁ֛ה הִ֥וא בָעֵינַ֖יִם עַל־הַדָּ֑רֶךְ וַיֹּ֣אמְר֔וּ לֹא־הָיְתָ֥ה בָזֶ֖ה קְדֵשָֽׁה׃וַיָּ֙שָׁב֙ אֶל־יְהוּדָ֔ה וַיֹּ֖אמֶר לֹ֣א מְצָאתִ֑יהָ וְגַ֨ם אַנְשֵׁ֤י הַמָּקוֹם֙ אָֽמְר֔וּ לֹא־הָיְתָ֥ה בָזֶ֖ה קְדֵשָֽׁה׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ תִּֽקַּֽח־לָ֔הּ פֶּ֖ן נִהְיֶ֣ה לָב֑וּז הִנֵּ֤ה שָׁלַ֙חְתִּי֙ הַגְּדִ֣י הַזֶּ֔ה וְאַתָּ֖ה לֹ֥א מְצָאתָֽהּ׃וַיְהִ֣י ׀ כְּמִשְׁלֹ֣שׁ חֳדָשִׁ֗ים וַיֻּגַּ֨ד לִֽיהוּדָ֤ה לֵֽאמֹר֙ זָֽנְתָה֙ תָּמָ֣ר כַּלָּתֶ֔ךָ וְגַ֛ם הִנֵּ֥ה הָרָ֖ה לִזְנוּנִ֑ים וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָ֔ה הוֹצִיא֖וּהָ וְתִשָּׂרֵֽף׃הִ֣וא מוּצֵ֗את וְהִ֨יא שָׁלְחָ֤ה אֶל־חָמִ֙יהָ֙ לֵאמֹ֔ר לְאִישׁ֙ אֲשֶׁר־אֵ֣לֶּה לּ֔וֹ אָנֹכִ֖י הָרָ֑ה וַתֹּ֙אמֶר֙ הַכֶּר־נָ֔א לְמִ֞י הַחֹתֶ֧מֶת וְהַפְּתִילִ֛ים וְהַמַּטֶּ֖ה הָאֵֽלֶּה׃וַיַּכֵּ֣ר יְהוּדָ֗ה וַיֹּ֙אמֶר֙ צָֽדְקָ֣ה מִמֶּ֔נִּי כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן לֹא־נְתַתִּ֖יהָ לְשֵׁלָ֣ה בְנִ֑י וְלֹֽא־יָסַ֥ף ע֖וֹד לְדַעְתָּֽה׃וַיְהִ֖י בְּעֵ֣ת לִדְתָּ֑הּ וְהִנֵּ֥ה תְאוֹמִ֖ים בְּבִטְנָֽהּ׃וַיְהִ֥י בְלִדְתָּ֖הּ וַיִּתֶּן־יָ֑ד וַתִּקַּ֣ח הַמְיַלֶּ֗דֶת וַתִּקְשֹׁ֨ר עַל־יָד֤וֹ שָׁנִי֙ לֵאמֹ֔ר זֶ֖ה יָצָ֥א רִאשֹׁנָֽה׃וַיְהִ֣י ׀ כְּמֵשִׁ֣יב יָד֗וֹ וְהִנֵּה֙ יָצָ֣א אָחִ֔יו וַתֹּ֕אמֶר מַה־פָּרַ֖צְתָּ עָלֶ֣יךָ פָּ֑רֶץ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ פָּֽרֶץ׃וְאַחַר֙ יָצָ֣א אָחִ֔יו אֲשֶׁ֥ר עַל־יָד֖וֹ הַשָּׁנִ֑י וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ זָֽרַח׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

כי לא ידע כי כלת

מעשה יהודה ותמר מופיע בפרשה כעימות למעשה יוסף ואשת פוטיפר, יוסף נמלט מזרועותיה של אשת פוטיפר, אך יהודה נלכד ברשתה של תמר. אולם לא כך ראו חז"ל את השתלשלות האירועים שהולידו את אביה של מלכות, את פרץ שמזרעו יצא משיח ישראל.
"ויט אליה אל הדרך" (בראשית לח, טז) בקש (יהודה) לעבור, וזימן לו הקב"ה מלאך שהוא ממונה על התאוה. אמר לו: יהודה, היכן אתה הולך? מהיכן מלכים עומדים מהיכן גדולים עומדים? 'ויט אליה אל הדרך' - בעל כורחו, שלא בטובתו (בראשית רבה פה, ח).
יהודה פעל כמי שכפאו הקב"ה: "כי לא ידע כי כלתו הוא" (בראשית שם) - הוא (הקב"ה) גזר עליו, ומאת ה' הייתה זאת (לקח טוב). אמנם הקרי גורס היא, אך הכתוב - הוא; וכידוע "הוא" רומז לקב"ה, כמו שנאמר בהולדת יששכר "וישכב עמה בלילה הוא" (בראשית ל, טז), "מלמד שהקב"ה סייע באותו מעשה" (נידה לא ע"א).
ואכן משיח יופיע בעולם בדרך מורכבת ומסובכת, החל במעשה לוט ובנותיו, דרך יהודה ותמר, רות ובועז, וכלה במעשה דוד ובת שבע. אף לידת דוד עצמו היתה בדרך מוזרה, "מוזר הייתי לאחי" (תהילים סט, ט), הכריז דוד על עצמו. ומספרים חז"ל שאביו נתכוון לבוא על שפחתו, אלא שלבסוף שלא בידיעתו התעברה ממנו אשתו, "ומתוך אהבתו על אותה שפחה, יצא דוד אדום מבין אחיו, ובקשו בניה להרוג את דוד, כיון שראו שהוא אדום. וביקש ישי להניח לו. והיה הדבר טמון כ"ח שנים, עד שבא שמואל ואמר שהוא משיח ה'".
את הדרך המופלאה הזאת של לידת המשיח, מבאר הבית יוסף בספרו מגיד מישרים. המלאך גילה לו, שדוד נולד מרות המואביה, משום שרק כך יש לו תוקף להתגבר על הסטרא אחרא, ולמלא את תפקידו בעולם. שכן הופעת משיח בעולם משמעה גילוי שם השם בעולם, תיקון עולם במלכות שד-י. הכוחות החיצוניים בעולם לא יתנו לתיקון זה להתממש, הם נאבקים בו מראשית הבריאה. "והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום" (בראשית א, ב),  אלו ד' מלכויות; "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים", "זה רוחו של מלך המשיח" (בראשית רבה ב, ד). וכדי שהמשיח יוכל להתגלות בעולם, יש צורך להעלים את הגאולה מעיני המלכויות, ולנתבו בדרך מסובכת ומפותלת. ומבואר בספר נועם אלימלך: "מצאתי דוד עבדי" (תהילים פט, כא), ו"היכן מצאתיו? בסדום" (בראשית רבה מא, ד). שמחמת שהמקטרגים החיצונים בראותם נשמה עליונה וגבוהה, אינם מניחים לה לצאת לעולם, ועושים כל תחבולות לעכבה. מה עושה הקב"ה? נותן אותה בגוף טמא, ואז מניחין אותה. ועי"ז באה הנשמה לעולם. כי גם הם בראותם שיורדת למקום טמא, סוברים שבודאי אי אפשר שתעלה במעלת קדושים, ומניחים לה לצאת.
וכך ביאר בילקוט הראובני, פרשת תולדות, את הפסוק "ויצא הראשון אדמוני" (בראשית כה, כה), שלכך יצא דוד אדמוני, שהקב"ה הטעה את השטן שיחשוב שדוד הוא מהסטרא אחרא, שעשו היה אדמוני, וע"כ לא יעכב.
וכך הוא סדר הגאולה מתחילת התנוצצות אורו של משיח בסדום ועד לימינו. הגמרא במסכת חולין בדונה בפרשת העופות הטמאים מזכירה אגב אורחא אחד הסימנים לגאולה: "רחם זו שרקרק... למה נקרא שמו רחם? כיון שבא רחם, באו רחמים לעולם. אמר רב ביבי בר אביי , והוא דיתיב אמידי ועביד שרקרק (שיושב על חפץ כלשהו ושורק). וגמירי דאי יתיב אארעא ושריק, אתא משיחא, שנאמר 'אשרקה להם ואקבצם' (זכריה י, ט)" (חולין סג ע"א). ופירש שם רש"י (בזכריה): " 'אשרקה להם', כדרך השורקים לסימן אות לבא אליו הטועה בדרך. 'ואקבצם', לעת הקץ לעתיד". האות לגאולה ישמע דווקא מפיו של עוף טמא.
והדברים מופלאים, שמבשר הגאולה העתידה הוא עוף טמא, ברם דברים אלו הם מכבשי דרחמנא. והסביר בעל נועם אלימלך, שרשעי ישראל מכונים עופות טמאים, ועפ"י הקבלה הם הם העופות המוזכרים בתורה, ודווקא הם יהיו מבשרי הגאולה. וכן כתב בספר שפתי כהן (מתלמידי האר"י ז"ל) פרשת וישב, שהקב"ה עושה כן כדי להביא את המלך המשיח בהיסח הדעת, כדי שלא יקטרג המקטרג. וזה נרמז בגמרא: "שלשה באין בהיסח הדעת אלו הן: משיח, מציאה ועקרב" (סנהדרין צז ע"א). ושמעתי מפי הרב צבי יהודה זצ"ל, ששרקרק רומז לתשר"ק, היינו סדר האל"ף בי"ת מסופו לתחילתו, שכן הגאולה לא תבוא בדרך הישרה, אלא בדרך עקלקלה.
ובזה אולי אפשר ליישב תמיהתו של רש"י על הפסוק בדברי הימים "ותמר כלתו ילדה לו את פרץ ואת זרח" (דברי הימים א ב, ד): "תמיה אני היאך מזכיר גנות זקינתו של דוד", היינו שלא היה לו לכתוב "כלתו". אך באמת העובדה שהיתה כלתו היא היא הגורם ללידתו של משיח, שאלמלא כן, לא היה המשיח יוצא אל הפועל; רק משום שתמר היתה כלתו של יהודה, אין המקטרגים חוששים שממנה יבוא המשיח, והם מתעלמים ממנו.
ותיאר יפה את הגאולה של דורנו, הרב טייכטל בספרו אם הבנים שמחה:
ונקח לדמיון אם היו הראשונים בתנועה של הבנין לבנות ולהפריא את הארץ כמו רבותינו מבעלז, ומשינאווא וממונקאטש ומשאר צדיקי הדור, הכי אפשר היה להתגנב ממידת הדין ומצד הסט"א, שבאנו לעשות להם קץ ותכלה ולשבר כוחם לעולם ועד? הלא בודאי היו מידת הדין וכל הסט"א יודעים ומבינים מה רוצים צדיקים לעשות בתנועה זו של בנין הארץ, ותיכף היתה עולה מידת הדין לקטרג והיתה מעכבת על ידם, כמו שהיה באמת בימי ר' יהושע בן חנניא, כמבואר במד"ר פ' תולדות וכו'. וע"כ מעצה עמוקה של גדול העצה, יעץ והעלה איש אחד שיבוא עם הפרויקט הזה, איש אשר לא ידע מהיהדות בין ימינו לשמאלו, וכל העוזרים שלו היו אנשים כערכו וכמותו. וכשראו מידת הדין והסט"א כל התנועה הזאת, ממי יוצאת ומי המסייעים ומי המה הבונים, לא היתה כל חרדה מפניהם, בחושבם כי המה מכת דילם, ומה יוכלו לעשות בארץ, ולנו המה ולא לצרינו. כן היו חושבים מידת הדין והסט"א, ע"כ לא עכבו הדבר וכו', וההתחלה נעשתה ושוב אין בכוחם לבטל, והפקידה תהיה מתגדלת והולכת. וכל זה נעשה מעצה עמוקה של השי"ת, וכמו בעקבתא של משיח, שבא זמנו של משיח לבוא, אלא שצריך לזה הכנות של בנין הארץ, היה מוכרח גם כן לעשות כן, להתגנב  מפני הסט"א, ומיניה וביה לשבור כוחם מכח של עצמם, ע"כ נבחרו אנשים כמו אלה, והכל הוא ממפעלים תמים דעים, וגם זה אמת וברור" (מהדורת פרי הארץ תשס"ג, עמ' קכה).    

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך