תנ"ך על הפרק - מלכים ב יב - המלך יהואש ובדק הבית / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים ב יב

321 / 929
היום

הפרק

בֶּן־שֶׁ֥בַע שָׁנִ֖ים יְהוֹאָ֥שׁ בְּמָלְכֽוֹ׃בִּשְׁנַת־שֶׁ֤בַע לְיֵהוּא֙ מָלַ֣ךְ יְהוֹאָ֔שׁ וְאַרְבָּעִ֣ים שָׁנָ֔ה מָלַ֖ךְ בִּירֽוּשָׁלִָ֑ם וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹ צִבְיָ֖ה מִבְּאֵ֥ר שָֽׁבַע׃וַיַּ֨עַשׂ יְהוֹאָ֧שׁ הַיָּשָׁ֛ר בְּעֵינֵ֥י יְהוָ֖ה כָּל־יָמָ֑יו אֲשֶׁ֣ר הוֹרָ֔הוּ יְהוֹיָדָ֖ע הַכֹּהֵֽן׃רַ֥ק הַבָּמ֖וֹת לֹא־סָ֑רוּ ע֥וֹד הָעָ֛ם מְזַבְּחִ֥ים וּֽמְקַטְּרִ֖ים בַּבָּמֽוֹת׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוֹאָ֜שׁ אֶל־הַכֹּהֲנִ֗ים כֹּל֩ כֶּ֨סֶף הַקֳּדָשִׁ֜ים אֲשֶׁר־יוּבָ֤א בֵית־יְהוָה֙ כֶּ֣סֶף עוֹבֵ֔ר אִ֕ישׁ כֶּ֥סֶף נַפְשׁ֖וֹת עֶרְכּ֑וֹ כָּל־כֶּ֗סֶף אֲשֶׁ֤ר יַֽעֲלֶה֙ עַ֣ל לֶב־אִ֔ישׁ לְהָבִ֖יא בֵּ֥ית יְהוָֽה׃יִקְח֤וּ לָהֶם֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אִ֖ישׁ מֵאֵ֣ת מַכָּר֑וֹ וְהֵ֗ם יְחַזְּקוּ֙ אֶת־בֶּ֣דֶק הַבַּ֔יִת לְכֹ֛ל אֲשֶׁר־יִמָּצֵ֥א שָׁ֖ם בָּֽדֶק׃וַיְהִ֗י בִּשְׁנַ֨ת עֶשְׂרִ֧ים וְשָׁלֹ֛שׁ שָׁנָ֖ה לַמֶּ֣לֶךְ יְהוֹאָ֑שׁ לֹֽא־חִזְּק֥וּ הַכֹּהֲנִ֖ים אֶת־בֶּ֥דֶק הַבָּֽיִת׃וַיִּקְרָא֩ הַמֶּ֨לֶךְ יְהוֹאָ֜שׁ לִיהוֹיָדָ֤ע הַכֹּהֵן֙ וְלַכֹּ֣הֲנִ֔ים וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֔ם מַדּ֛וּעַ אֵינְכֶ֥ם מְחַזְּקִ֖ים אֶת־בֶּ֣דֶק הַבָּ֑יִת וְעַתָּ֗ה אַל־תִּקְחוּ־כֶ֙סֶף֙ מֵאֵ֣ת מַכָּֽרֵיכֶ֔ם כִּֽי־לְבֶ֥דֶק הַבַּ֖יִת תִּתְּנֻֽהוּ׃וַיֵּאֹ֖תוּ הַכֹּֽהֲנִ֑ים לְבִלְתִּ֤י קְחַת־כֶּ֙סֶף֙ מֵאֵ֣ת הָעָ֔ם וּלְבִלְתִּ֥י חַזֵּ֖ק אֶת־בֶּ֥דֶק הַבָּֽיִת׃וַיִּקַּ֞ח יְהוֹיָדָ֤ע הַכֹּהֵן֙ אֲר֣וֹן אֶחָ֔ד וַיִּקֹּ֥ב חֹ֖ר בְּדַלְתּ֑וֹ וַיִּתֵּ֣ן אֹתוֹ֩ אֵ֨צֶל הַמִּזְבֵּ֜חַבימיןמִיָּמִ֗יןבְּבֽוֹא־אִישׁ֙ בֵּ֣ית יְהוָ֔ה וְנָֽתְנוּ־שָׁ֤מָּה הַכֹּֽהֲנִים֙ שֹׁמְרֵ֣י הַסַּ֔ף אֶת־כָּל־הַכֶּ֖סֶף הַמּוּבָ֥א בֵית־יְהוָֽה׃וַֽיְהִי֙ כִּרְאוֹתָ֔ם כִּֽי־רַ֥ב הַכֶּ֖סֶף בָּֽאָר֑וֹן וַיַּ֨עַל סֹפֵ֤ר הַמֶּ֙לֶךְ֙ וְהַכֹּהֵ֣ן הַגָּד֔וֹל וַיָּצֻ֙רוּ֙ וַיִּמְנ֔וּ אֶת־הַכֶּ֖סֶף הַנִּמְצָ֥א בֵית־יְהוָֽה׃וְנָתְנוּ֙ אֶת־הַכֶּ֣סֶף הַֽמְתֻכָּ֔ן עַל־ידיְדֵי֙עֹשֵׂ֣י הַמְּלָאכָ֔ההפקדיםהַמֻּפְקָדִ֖יםבֵּ֣ית יְהוָ֑ה וַיּוֹצִיאֻ֜הוּ לְחָרָשֵׁ֤י הָעֵץ֙ וְלַבֹּנִ֔ים הָעֹשִׂ֖ים בֵּ֥ית יְהוָֽה׃וְלַגֹּֽדְרִים֙ וּלְחֹצְבֵ֣י הָאֶ֔בֶן וְלִקְנ֤וֹת עֵצִים֙ וְאַבְנֵ֣י מַחְצֵ֔ב לְחַזֵּ֖ק אֶת־בֶּ֣דֶק בֵּית־יְהוָ֑ה וּלְכֹ֛ל אֲשֶׁר־יֵצֵ֥א עַל־הַבַּ֖יִת לְחָזְקָֽה׃אַךְ֩ לֹ֨א יֵעָשֶׂ֜ה בֵּ֣ית יְהוָ֗ה סִפּ֥וֹת כֶּ֙סֶף֙ מְזַמְּר֤וֹת מִזְרָקוֹת֙ חֲצֹ֣צְר֔וֹת כָּל־כְּלִ֥י זָהָ֖ב וּכְלִי־כָ֑סֶף מִן־הַכֶּ֖סֶף הַמּוּבָ֥א בֵית־יְהוָֽה׃כִּֽי־לְעֹשֵׂ֥י הַמְּלָאכָ֖ה יִתְּנֻ֑הוּ וְחִזְּקוּ־ב֖וֹ אֶת־בֵּ֥ית יְהוָֽה׃וְלֹ֧א יְחַשְּׁב֣וּ אֶת־הָאֲנָשִׁ֗ים אֲשֶׁ֨ר יִתְּנ֤וּ אֶת־הַכֶּ֙סֶף֙ עַל־יָדָ֔ם לָתֵ֖ת לְעֹשֵׂ֣י הַמְּלָאכָ֑ה כִּ֥י בֶאֱמֻנָ֖ה הֵ֥ם עֹשִֽׂים׃כֶּ֤סֶף אָשָׁם֙ וְכֶ֣סֶף חַטָּא֔וֹת לֹ֥א יוּבָ֖א בֵּ֣ית יְהוָ֑ה לַכֹּהֲנִ֖ים יִהְיֽוּ׃אָ֣ז יַעֲלֶ֗ה חֲזָאֵל֙ מֶ֣לֶךְ אֲרָ֔ם וַיִּלָּ֥חֶם עַל־גַּ֖ת וַֽיִּלְכְּדָ֑הּ וַיָּ֤שֶׂם חֲזָאֵל֙ פָּנָ֔יו לַעֲל֖וֹת עַל־יְרוּשָׁלִָֽם׃וַיִּקַּ֞ח יְהוֹאָ֣שׁ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה אֵ֣ת כָּל־הַקֳּדָשִׁ֡ים אֲשֶׁר־הִקְדִּ֣ישׁוּ יְהוֹשָׁפָ֣ט וִיהוֹרָם֩ וַאֲחַזְיָ֨הוּ אֲבֹתָ֜יו מַלְכֵ֤י יְהוּדָה֙ וְאֶת־קֳדָשָׁ֔יו וְאֵ֣ת כָּל־הַזָּהָ֗ב הַנִּמְצָ֛א בְּאֹצְר֥וֹת בֵּית־יְהוָ֖ה וּבֵ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וַיִּשְׁלַ֗ח לַֽחֲזָאֵל֙ מֶ֣לֶךְ אֲרָ֔ם וַיַּ֖עַל מֵעַ֥ל יְרוּשָׁלִָֽם׃וְיֶ֛תֶר דִּבְרֵ֥י יוֹאָ֖שׁ וְכָל־אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה הֲלוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֛פֶר דִּבְרֵ֥י הַיָּמִ֖ים לְמַלְכֵ֥י יְהוּדָֽה׃וַיָּקֻ֥מוּ עֲבָדָ֖יו וַיִּקְשְׁרֽוּ־קָ֑שֶׁר וַיַּכּוּ֙ אֶת־יוֹאָ֔שׁ בֵּ֥ית מִלֹּ֖א הַיּוֹרֵ֥ד סִלָּֽא׃וְיוֹזָבָ֣ד בֶּן־שִׁ֠מְעָת וִיהוֹזָבָ֨ד בֶּן־שֹׁמֵ֤ר ׀ עֲבָדָיו֙ הִכֻּ֣הוּ וַיָּמֹ֔ת וַיִּקְבְּר֥וּ אֹת֛וֹ עִם־אֲבֹתָ֖יו בְּעִ֣יר דָּוִ֑ד וַיִּמְלֹ֛ךְ אֲמַצְיָ֥ה בְנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

המלך יהואש ובדק הבית

בפרקנו מסופר על דאגתו של המלך יהואש לחיזוק בדק הבית במקדש באמצעות השקלים שנאספו מהעם. בתחילה היה ההסכם ש"כסף הקודשים אשר יובא בית ה'... יקחו להם הכהנים... והם יחזקו את בדק הבית", אבל הכהנים פשעו והמלך יהואש קרא ליהוידע הכהן ולכהנים "ויאמר אליהם מדוע אינכם מחזקים את בדק הבית? ועתה אל תקחו כסף מאת מכריכם כי לבדק הבית תתנהו"(מלכים ב יב ח).

בפרק המקביל בדברי הימים, ישנו תיאור של צו מלכותי נרחב יותר: "ויהי אחרי כן היה עם לב יואש לחדש את בית ה'. ויקבוץ את הכהנים והלויים ויאמר להם, צאו לערי יהודה וקבצו מכל ישראל כסף, לחזק את בית א-לוהיכם מדי שנה בשנה ואתם תמהרו לדבר"(דברי הימים ב כד ד-ה). בעיו ןזה ננסה לברר מה הניע את המלך יהואש לחדש את בית ה', מאיזה תוקף ובאיזו סמכות הוא עושה כן ואם מוטלת על המלך מצוה, חובה או רשות "לחדש את בית ה'".

בפרשת המלך המפורטת במשנה תורה(דברים יז יד-כ) שבה נמנו מצוות המלך, לא מופיעה המצווה של בניין בית ה', ולא נזכרת אחריותו של המלך לחיזוק בדק הבית. יתרה מזו, בכמה מקומות מצאנו דברים מפורשים נגד עירוב התחומין בין המלוכה לכהונה. ידועים דברי הרמב"ן על הפסוק: "לא יסור שבט מיהודה"(בראשית מט י):

וזה היה עונש החשמונאים שמלכו בבית שני, ולא היה להם למלוך רק לעבוד את עבודת ה', ...וראיתי בירושלמי במסכת הוריו תאין מושחין מלכים כהנים... אמר ר' חייא ברבי אבא 'למען יאריך ימים על ממלכתו', מה כתיב בתריה(=אחריו)? - לא יהיה לכהנים הלויים.
(רמב"ן בראשית מט י)

על הפרדת הרשויות שבין הכהונה והמלוכה נוכל ללמוד ממקורות נוספים: "ויעש להם בתים"(שמות א כא), "בתי כהונה ולוייה ובתי מלוכה... כהונה ולויה מיוכבד, ומלכות מִמִּרְיָם"(רש"י שמות א כא; סוטה יא:). וכן מדברי הנביא "ושנים זיתים עליה אחד מימין הגולה ואחד על שמאלה... אלה שני בני היצהר"(זכריה ד ג,יד), "שההשפעה הניסית שירדה מאת ה'... יהיה על ידי בני היצהר בזכות המלך והכהן הגדול, שהמלך יחזיק במעוז המצוות שבין אדם לחבירו שהוא משפט וחסד, והכהן הגדול יחזיק במעוז התורה והעבודה מצוות שבין אדם למקום..."(מלבי"ם).

מקורות אלו מראים שהכהונה ומלוכה עומדים זה מול זה כשני כוחות המשלימים אחד את השני, אבל אין זהות ביניהם.

למרות האמור לעיל שאין זיקה בין מלך לעבודת המקדש, מבינה הגמרא שיש זיקה בין מלך לבניין המקדש:

תניא רבי יוסי אומר, שלש מצוות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: (א) להעמיד להם מלך (ב) ולהכרית זרעו של עמלק (ג) ולבנות להם את בית הבחירה.
(סנהדרין כ:)

רש"י מסביר את הקשר בין המצוות: "דבכולהו כתיב ירושה וישיבה", אבל מהמשך הגמרא משמע שהן מותנות זו בזו, ויש סדר קדימויות ביניהן:

להעמיד להם מלך תחילה [לפני מלחמת עמלק]... להכרית זרעו של עמלק תחילה [לפני בניין בית המקדש].
(סנהדרין כ:)

משמע שכל אחת מהמצוות מותנית בקודמתה. המלכת מלך נודה להכרית את זרעו של עמלק, ורק כשכסא ה' שלם, יש מקום לבנות את בית המקדש(וכן פסק הרמב"ם בהלכה הראשונה בהלכות מלכים).

וכתב הבן איש ח"י:

והנה מקום המקדש לא נאמר לנביא בפירוש והיו צריכים לידע מקומו מן הכתובים. וכאשר באו שמואל ובית דינו וכל הסנהדרין וחכמי הדור ועשו אסיפה גדולה... נתעלם מהן הדבר ולא היו יכולים לכוון עד שבא דוד... לכן יש לומר כיוון שבאמת נתעלם דבר זה מהם והשיגו דוד עליו השלום לבדו, נעשה מזה הכרח גדול לומר שהמלוכה הנצמדת ם בניין בית המקדש היא ראויה לדוד... מאחר ששימת מלך ובניין בית המקדש תלויים זה בזה ונצטוו בהם ביחד.
(בן יהוידע סנהדרין כ:)

כהוכחה לכך שהמלכת מלך ומחיית עמלק קודמים לבניין הבית מצטטים גם הגמרא וגם הרמב"ם את הנאמר בדוד:

ויהי כי ישב המלך בביתו וה' הניח לו מסביב מכל אויביו, ויאמר המלך אל נתן הנביא, ראה נא אנכי יושב בבית ארזים וארון הא-לוהים יושב בתוך היריעה
(שמואל ב ז א-ב)

המקרא מספר בהרחבה על רצונו של דוד לבנות את בית המקדש. כאשר ה' לא נענה לבקשתו, "כי איש מלחמות אתה ודמים שפכת"(דברי הימים א כח ג), הוא אינו מוותר על המצווה שמלך חייב לדאוג לבניין הבית. דוד קונה את מקום המקדש(שמואל ב כד כד), מכין את התכניות לבניין הבית(דברי הימים א כח יא), ומגייס את הכסף הדרוש לשם כך(דברי הימים א כט ב-ט);  ולכן נאמר "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד". שלמה עצמו בנה את בית המקדש כמפורט בספר מלכים ובספר דברי הימים. גם מלכים אחרים נטלו על עצמם את חיזוק בית המקדש, ביניהם חזקיהו(דברי הימים ב כט ג) ויאשיהו(מלכים ב כב).

דאגתו של יהואש המלך חזק את בדק הבית נובעת אפוא מהחובה הכללית המוטלת על כל מלך לדאוג לבניין בית המקדש ולחזק בדקו. בתקופתו של יהואש היו עוד שתי סיבות אישיות שהאיצו את הצורך בבדק הבית:

    א. המלכה שמלכה לפניו, סבתו עתליה, עליה הכתוב מעיד: "כי עתליהו המרשעת בניה פרצו את בית הא-לוהים"(דברי הימים ב כד ז). החורבן היה כנראה גדול, "לפיכך היה צריך חיזוק, כי לולא זה הה עדיין קיים הבניין, כי מיום שנבנה הבית עד שבדקו יואש [כך במקור] לא היה אלא (רק) מאה וחמישים שנה, ובניין חזק כאותו הבניין היה עומד יותר יותר, לולא שפרצונו עתליה ובניה..."(רד"ק מלכים ב יב ה). יהאש מתקן איפוא את חטאי סבתו המרשעת, ואת הנזקים שגרמה לבית ה'.

    ב. הסיבה השנייה היא יחסו המיוחד של יהואש לבית המקדש. שכן בית המקדש שימש לו ביתו הפרטי משחר ינקוותו. המקרא מספר שכאשר סבתו עתליה הרגה את כל זרע המלוכה: "ותקח יהושבע בת המלך יורם, אחות אחזיהו, את יואש בן אחזיה ותגנוב אותו מתוך בני המלך המומתים, אותו ואת מניקתו בחדר המטות ויסתירו אותו מפני עתליהו ולא הומת"(מלכים ב יא ב). היכן שכן חדר המיטות? מסביר המדרש:

כתיב "אף ערשנו רעננה"(שיר השירים א טז) - זה בית המקדש. היינו מה דאמר "ואת מניקתו בחדר המיטות"... ר' אליעזר אמר בתאים, ור' שמואל בר נחמן אמר בעליות. ולא פליגי(=חלוקים). מאן דאמר(מי שאמר) בתאים - בימות הגשמים. ומאן דאמר(=ומי שאמר) בעליות - בימות החמה.
(שיר השירים רבה א סו)

ורש"י בפרק הקודם פירש:

בחדר המיטות - בעליית בית קודשי הקדשים... עליו מר דוד "כי יצפנני בסעה... יסתירנו בסתר אהלו". וקורא אותו "חדר מיטות" על שם "בין שדי ילין".
(רש"י מלכים ב יא ב)

אין פלא שמי שצעד צעדים ראשונים בתאי המקדש ובעליותיו, ושיחק שם משחקי ילדות, וכאב את חורבנו הפנימי - מקבל על עצמו לתקן את בית המקדש ולחזק את בדק הבית.

וגם בעתיד יבנה המלך את המקדש:

המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה ובונה המקדש.
(משנה תורה הלכות מלכים פי"א ה"א)

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך