תנ"ך על הפרק - מלכים א יט - משיחת אלישע / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים א יט

306 / 929
היום

הפרק

וַיַּגֵּ֤ד אַחְאָב֙ לְאִיזֶ֔בֶל אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה אֵלִיָּ֑הוּ וְאֵ֨ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר הָרַ֛ג אֶת־כָּל־הַנְּבִיאִ֖ים בֶּחָֽרֶב׃וַתִּשְׁלַ֤ח אִיזֶ֙בֶל֙ מַלְאָ֔ךְ אֶל־אֵלִיָּ֖הוּ לֵאמֹ֑ר כֹּֽה־יַעֲשׂ֤וּן אֱלֹהִים֙ וְכֹ֣ה יוֹסִפ֔וּן כִּֽי־כָעֵ֤ת מָחָר֙ אָשִׂ֣ים אֶֽת־נַפְשְׁךָ֔ כְּנֶ֖פֶשׁ אַחַ֥ד מֵהֶֽם׃וַיַּ֗רְא וַיָּ֙קָם֙ וַיֵּ֣לֶךְ אֶל־נַפְשׁ֔וֹ וַיָּבֹ֕א בְּאֵ֥ר שֶׁ֖בַע אֲשֶׁ֣ר לִֽיהוּדָ֑ה וַיַּנַּ֥ח אֶֽת־נַעֲר֖וֹ שָֽׁם׃וְהֽוּא־הָלַ֤ךְ בַּמִּדְבָּר֙ דֶּ֣רֶךְ י֔וֹם וַיָּבֹ֕א וַיֵּ֕שֶׁב תַּ֖חַת רֹ֣תֶםאחתאֶחָ֑דוַיִּשְׁאַ֤ל אֶת־נַפְשׁוֹ֙ לָמ֔וּת וַיֹּ֣אמֶר ׀ רַ֗ב עַתָּ֤ה יְהוָה֙ קַ֣ח נַפְשִׁ֔י כִּֽי־לֹא־ט֥וֹב אָנֹכִ֖י מֵאֲבֹתָֽי׃וַיִּשְׁכַּב֙ וַיִּישַׁ֔ן תַּ֖חַת רֹ֣תֶם אֶחָ֑ד וְהִנֵּֽה־זֶ֤ה מַלְאָךְ֙ נֹגֵ֣עַ בּ֔וֹ וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ ק֥וּם אֱכֽוֹל׃וַיַּבֵּ֕ט וְהִנֵּ֧ה מְרַאֲשֹׁתָ֛יו עֻגַ֥ת רְצָפִ֖ים וְצַפַּ֣חַת מָ֑יִם וַיֹּ֣אכַל וַיֵּ֔שְׁתְּ וַיָּ֖שָׁב וַיִּשְׁכָּֽב׃וַיָּשָׁב֩ מַלְאַ֨ךְ יְהוָ֤ה ׀ שֵׁנִית֙ וַיִּגַּע־בּ֔וֹ וַיֹּ֖אמֶר ק֣וּם אֱכֹ֑ל כִּ֛י רַ֥ב מִמְּךָ֖ הַדָּֽרֶךְ׃וַיָּ֖קָם וַיֹּ֣אכַל וַיִּשְׁתֶּ֑ה וַיֵּ֜לֶךְ בְּכֹ֣חַ ׀ הָאֲכִילָ֣ה הַהִ֗יא אַרְבָּעִ֥ים יוֹם֙ וְאַרְבָּעִ֣ים לַ֔יְלָה עַ֛ד הַ֥ר הָאֱלֹהִ֖ים חֹרֵֽב׃וַיָּבֹא־שָׁ֥ם אֶל־הַמְּעָרָ֖ה וַיָּ֣לֶן שָׁ֑ם וְהִנֵּ֤ה דְבַר־יְהוָה֙ אֵלָ֔יו וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ מַה־לְּךָ֥ פֹ֖ה אֵלִיָּֽהוּ׃וַיֹּאמֶר֩ קַנֹּ֨א קִנֵּ֜אתִי לַיהוָ֣ה ׀ אֱלֹהֵ֣י צְבָא֗וֹת כִּֽי־עָזְב֤וּ בְרִֽיתְךָ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־מִזְבְּחֹתֶ֣יךָ הָרָ֔סוּ וְאֶת־נְבִיאֶ֖יךָ הָרְג֣וּ בֶחָ֑רֶב וָֽאִוָּתֵ֤ר אֲנִי֙ לְבַדִּ֔י וַיְבַקְשׁ֥וּ אֶת־נַפְשִׁ֖י לְקַחְתָּֽהּ׃וַיֹּ֗אמֶר צֵ֣א וְעָמַדְתָּ֣ בָהָר֮ לִפְנֵ֣י יְהוָה֒ וְהִנֵּ֧ה יְהוָ֣ה עֹבֵ֗ר וְר֣וּחַ גְּדוֹלָ֡ה וְחָזָ֞ק מְפָרֵק֩ הָרִ֨ים וּמְשַׁבֵּ֤ר סְלָעִים֙ לִפְנֵ֣י יְהוָ֔ה לֹ֥א בָר֖וּחַ יְהוָ֑ה וְאַחַ֤ר הָר֨וּחַ רַ֔עַשׁ לֹ֥א בָרַ֖עַשׁ יְהוָֽה׃וְאַחַ֤ר הָרַ֙עַשׁ֙ אֵ֔שׁ לֹ֥א בָאֵ֖שׁ יְהוָ֑ה וְאַחַ֣ר הָאֵ֔שׁ ק֖וֹל דְּמָמָ֥ה דַקָּֽה׃וַיְהִ֣י ׀ כִּשְׁמֹ֣עַ אֵלִיָּ֗הוּ וַיָּ֤לֶט פָּנָיו֙ בְּאַדַּרְתּ֔וֹ וַיֵּצֵ֕א וַֽיַּעֲמֹ֖ד פֶּ֣תַח הַמְּעָרָ֑ה וְהִנֵּ֤ה אֵלָיו֙ ק֔וֹל וַיֹּ֕אמֶר מַה־לְּךָ֥ פֹ֖ה אֵלִיָּֽהוּ׃וַיֹּאמֶר֩ קַנֹּ֨א קִנֵּ֜אתִי לַיהוָ֣ה ׀ אֱלֹהֵ֣י צְבָא֗וֹת כִּֽי־עָזְב֤וּ בְרִֽיתְךָ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־מִזְבְּחֹתֶ֣יךָ הָרָ֔סוּ וְאֶת־נְבִיאֶ֖יךָ הָרְג֣וּ בֶחָ֑רֶב וָאִוָּתֵ֤ר אֲנִי֙ לְבַדִּ֔י וַיְבַקְשׁ֥וּ אֶת־נַפְשִׁ֖י לְקַחְתָּֽהּ׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלָ֔יו לֵ֛ךְ שׁ֥וּב לְדַרְכְּךָ֖ מִדְבַּ֣רָה דַמָּ֑שֶׂק וּבָ֗אתָ וּמָשַׁחְתָּ֧ אֶת־חֲזָאֵ֛ל לְמֶ֖לֶךְ עַל־אֲרָֽם׃וְאֵת֙ יֵה֣וּא בֶן־נִמְשִׁ֔י תִּמְשַׁ֥ח לְמֶ֖לֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וְאֶת־אֱלִישָׁ֤ע בֶּן־שָׁפָט֙ מֵאָבֵ֣ל מְחוֹלָ֔ה תִּמְשַׁ֥ח לְנָבִ֖יא תַּחְתֶּֽיךָ׃וְהָיָ֗ה הַנִּמְלָ֛ט מֵחֶ֥רֶב חֲזָאֵ֖ל יָמִ֣ית יֵה֑וּא וְהַנִּמְלָ֛ט מֵחֶ֥רֶב יֵה֖וּא יָמִ֥ית אֱלִישָֽׁע׃וְהִשְׁאַרְתִּ֥י בְיִשְׂרָאֵ֖ל שִׁבְעַ֣ת אֲלָפִ֑ים כָּל־הַבִּרְכַּ֗יִם אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־כָֽרְעוּ֙ לַבַּ֔עַל וְכָ֨ל־הַפֶּ֔ה אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־נָשַׁ֖ק לֽוֹ׃וַיֵּ֣לֶךְ מִ֠שָּׁם וַיִּמְצָ֞א אֶת־אֱלִישָׁ֤ע בֶּן־שָׁפָט֙ וְה֣וּא חֹרֵ֔שׁ שְׁנֵים־עָשָׂ֤ר צְמָדִים֙ לְפָנָ֔יו וְה֖וּא בִּשְׁנֵ֣ים הֶעָשָׂ֑ר וַיַּעֲבֹ֤ר אֵלִיָּ֙הוּ֙ אֵלָ֔יו וַיַּשְׁלֵ֥ךְ אַדַּרְתּ֖וֹ אֵלָֽיו׃וַיַּעֲזֹ֣ב אֶת־הַבָּקָ֗ר וַיָּ֙רָץ֙ אַחֲרֵ֣י אֵֽלִיָּ֔הוּ וַיֹּ֗אמֶר אֶשְּׁקָה־נָּא֙ לְאָבִ֣י וּלְאִמִּ֔י וְאֵלְכָ֖ה אַחֲרֶ֑יךָ וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ לֵ֣ךְ שׁ֔וּב כִּ֥י מֶה־עָשִׂ֖יתִי לָֽךְ׃וַיָּ֨שָׁב מֵאַחֲרָ֜יו וַיִּקַּ֣ח אֶת־צֶ֧מֶד הַבָּקָ֣ר וַיִּזְבָּחֵ֗הוּ וּבִכְלִ֤י הַבָּקָר֙ בִּשְּׁלָ֣ם הַבָּשָׂ֔ר וַיִּתֵּ֥ן לָעָ֖ם וַיֹּאכֵ֑לוּ וַיָּ֗קָם וַיֵּ֛לֶךְ אַחֲרֵ֥י אֵלִיָּ֖הוּ וַיְשָׁרְתֵֽהוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

משיחת אלישע

הרב דון יצחק אברבנאל בפרושו לספר מלכים אומר כי הקב"ה רצה שאליהו ימשח את חזאל למלך על ארם במקום בן הדד, את יהוא למלך על ישראל במקום המלך אחאב ואת אלישע נביא במקומו. אולם לאחר נבואתו הקשה של אליהו אחרי מות נבות(כפי שנבאר בהמשך) נכנע אחאב וקיבל על עצמו סדרי תשובה. לכן נדחית הפורענות שהיתה צריכה להתרחש עתה לתקופה שאחרי מותו. לכן אליהו לא משח למעשה אף אחד מהמלכים רק את אלישע לנביא במקומו. את משיחת המלכים השאיר לאלישע. בהמשך נראה שאלישע אמר לחזאל שיהיה מלך במקום בן הדד, וצוה את תלמידו יונה בן אמיתי למשוח את יהוא. חזאל נלחם בישראל והסב להם אבדות קשות, יהוא השמיד את הבעל מישראל יחד עם כל משפחת אחאב ואלישע העניש את ארבעים ושנים הילדים הרשעים שהתקלסו בו והיו חייבים מיתה בגלל סבות נוספות. כמו כן הרעב הכבד שהיה בשומרון בזמן יהורם בנו של אחאב נגרם בסבת אלישע, ולמעשה יהוא וחזאל הרגו פיזית את הרשעים ואילו אלישע הוכיח אותם מחד, אך הלך אתם למלחמה והיה אהוב על העם ועל בית המלכות.

אלישע חורש את השדה

כאשר הגיע אליהו לשדותיו של אלישע שהיו באבל מחולה(דרומית לבית שאן) מצא את אלישע עסוק בחרישת הקרקע. החורשים שהיו הולכים אחרי השוורים נעצו את שיני המחרשה בקרקע ואלישע הלך אחרי הצמד האחרון. אליהו לא אמר אף לא מלה אחת לאלישע אלא זרק אליו את אדרתו. באותה שעה הרגיש אלישע בקדושת האדרת, זו שהיתה על אליהו בעת היותו במערה שבהר סיני, עזב את הבקר ובקש את רשותו של אליהו ללכת להיפרד מהוריו, ולחזור אליו. אליהו שרצה לבדוק אם אלישע רציני בכוונותיו, אמר לו שילך וישוב לעבודתו כי לא אמר לו מאומה ולא עשה לו מאומה, אלא רק זרק אליו את אדרתו.

השאלה היא מדוע זימן הקב"ה את אליהו להגיע לאלישע בשעה שעסק בחרישת השדה ולא בעידן אחר? מסבירים המפרשים שרצה הקב"ה לרמוז לאליהו שהעם לא שעה לדברי נבואתו(דבר שהביאו להתיאש מהם) לא בגלל שסרבו לשמוע אליו, אלא שלא השיגו את דרגותיו הנעלות, ובדרך הטבע אדם לא נמשך לדבר שאיננו מבין. תחילה צריכים להכשיר את הלבבות ורק אחר כך לומר להם דברי מוסר. הדבר דומה לזרעים שלא יקלטו באדמה אלא אם כן חרשו אותה, ורק אחר כך אפשר להניח בתוכה זרעים ואז יגדלו הסיכויים שינבטו. אדם העובד את אדמתו ישכיל להבין זאת יותר מזה שעוסק במלאכה אחרת, לכן זימן ה' את אליהו להגיע לאלישע שעה שחרש את אדמתו. לרמוז לו שכשם שהאיכר חורש תחלה את הקרקע ורק אחר כך זורע, כך גם הנביא צריך להכשיר את הלבבות של עם ישראל ורק אחר כך להוכיחם.

דרך זו דורשת אורך רוח, ומאחר שאין לאליהו אורך רוח, עליו לפנות את מקומו לאלישע, היודע יפה כיצד להכשיר את העם לשמוע דבר ה'. אלישע, שהתלהב ממעשיו של אליהו, הלך ונפרד מהוריו אך לא הסתפק בכך. מרוב שמחתו החליט לערוך מסיבה לאנשי עירו שבאו ללוותו. מפאת קוצר הזמן לא הלך לחטוב עצים כדי לבשל את הבשר, אלא בקע את כלי המחרשה, שחט את צמד הפרים ובשל את בשרם באש שדלקה בכלי המחרשה. לאחר הסעודה החליט לרוץ אחרי אליהו ולשרתו.

גדול שמושה יותר מלמודה

כאשר אליהו זרק את אדרתו לאלישע ונמשך אחרי אליהו לא נאמר: 'וילך אחר אליהו וילמד ממנו' אלא "וישרתהו", מכאן אמרו שגדול שמושה יותר מלמודה. השאלה היא, האם יש מקום לחשוב ששימוש תלמיד חכם ונביא ה' כאליהו יותר חשוב מאשר ללמוד ממנו?

מסביר הרב אהרן קוטלר(משנת רבי אהרן חלק ראשון עמ' רמז) שכוונת אלישע הייתה ללמוד מתורתו של אליהו באמצעות שימוש. כידוע, האדם מושפע מחנוך עקיף יותר מאשר חנוך ישיר. כאשר התלמיד שוהה בבית הרב ומשמשו, הרי רואה ומתבונן בהנהגותיו, בתגובותיו על נושאים רבם ומגוונים וכן שומע דברי תורה הנאמרים בזמנים שונים. כאשר רואה האדם את הנהגת רבו, מושפע מאד ממנה וחודרת עמוק ללבו יותר מאשר תוכחה רגילה או הנחיה ישירה. כך מגיעים לקיים מצות תוכחה בלי הלבנת פנים(דבר השכיח מאד בשעת תוכחה) וכך משיגה התוכחה את מטרותיה.

הגמרא בסוף מסכת ברכות מספרת על רב כהנא ובן עזאי שרצו ללמוד הנהגות רבותיהם במצבים שונים ולא הפסיקו מללכת אחריהם בכל עת ולכל מקום ובלבד שיוכלו ללמוד כיצד לנהוג במצבים דומים. לדוגמא: אדם היושב עם אנשים שאינם מדברים דברים אסורים, יקשה עליו להתנהג אחרת, כי במשך זמן רב חי באוירה מסוימת ולא יכול להניח הנהגה זו ולעבור להנהגה אחרת. אלישע רצה לדעת כיצד אליהו מתנהג בכל מצב ובכל עת, לכן רצה לשרתו ולהיות בקרבתו במשך כל היממה וכך יכל לסגל את תורתו והוראתו של אליהו.

  באדיבות הרב, מתוך ספרו: 'אמרי ח"ן - מלכים'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך