תנ"ך על הפרק - בראשית כו - ההיסטוריה של האנושות מלמדת, שהאנושות לא לומדת מן ההיסטוריה / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית כו

26 / 929
היום

הפרק

יצחק ורבקה בגרר

וַיְהִ֤י רָעָב֙ בָּאָ֔רֶץ מִלְּבַד֙ הָרָעָ֣ב הָרִאשׁ֔וֹן אֲשֶׁ֥ר הָיָ֖ה בִּימֵ֣י אַבְרָהָ֑ם וַיֵּ֧לֶךְ יִצְחָ֛ק אֶל־אֲבִימֶּ֥לֶךְ מֶֽלֶךְ־פְּלִשְׁתִּ֖ים גְּרָֽרָה׃וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ יְהוָ֔ה וַיֹּ֖אמֶר אַל־תֵּרֵ֣ד מִצְרָ֑יְמָה שְׁכֹ֣ן בָּאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֖ר אֹמַ֥ר אֵלֶֽיךָ׃גּ֚וּר בָּאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וְאֶֽהְיֶ֥ה עִמְּךָ֖ וַאֲבָרְכֶ֑ךָּ כִּֽי־לְךָ֣ וּֽלְזַרְעֲךָ֗ אֶתֵּן֙ אֶת־כָּל־הָֽאֲרָצֹ֣ת הָאֵ֔ל וַהֲקִֽמֹתִי֙ אֶת־הַשְּׁבֻעָ֔ה אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖עְתִּי לְאַבְרָהָ֥ם אָבִֽיךָ׃וְהִרְבֵּיתִ֤י אֶֽת־זַרְעֲךָ֙ כְּכוֹכְבֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וְנָתַתִּ֣י לְזַרְעֲךָ֔ אֵ֥ת כָּל־הָאֲרָצֹ֖ת הָאֵ֑ל וְהִתְבָּרֲכ֣וּ בְזַרְעֲךָ֔ כֹּ֖ל גּוֹיֵ֥י הָאָֽרֶץ׃עֵ֕קֶב אֲשֶׁר־שָׁמַ֥ע אַבְרָהָ֖ם בְּקֹלִ֑י וַיִּשְׁמֹר֙ מִשְׁמַרְתִּ֔י מִצְוֺתַ֖י חֻקּוֹתַ֥י וְתוֹרֹתָֽי׃וַיֵּ֥שֶׁב יִצְחָ֖ק בִּגְרָֽר׃וַֽיִּשְׁאֲל֞וּ אַנְשֵׁ֤י הַמָּקוֹם֙ לְאִשְׁתּ֔וֹ וַיֹּ֖אמֶר אֲחֹ֣תִי הִ֑וא כִּ֤י יָרֵא֙ לֵאמֹ֣ר אִשְׁתִּ֔י פֶּן־יַֽהַרְגֻ֜נִי אַנְשֵׁ֤י הַמָּקוֹם֙ עַל־רִבְקָ֔ה כִּֽי־טוֹבַ֥ת מַרְאֶ֖ה הִֽיא׃וַיְהִ֗י כִּ֣י אָֽרְכוּ־ל֥וֹ שָׁם֙ הַיָּמִ֔ים וַיַּשְׁקֵ֗ף אֲבִימֶ֙לֶךְ֙ מֶ֣לֶךְ פְּלִשְׁתִּ֔ים בְּעַ֖ד הַֽחַלּ֑וֹן וַיַּ֗רְא וְהִנֵּ֤ה יִצְחָק֙ מְצַחֵ֔ק אֵ֖ת רִבְקָ֥ה אִשְׁתּֽוֹ׃וַיִּקְרָ֨א אֲבִימֶ֜לֶךְ לְיִצְחָ֗ק וַיֹּ֙אמֶר֙ אַ֣ךְ הִנֵּ֤ה אִשְׁתְּךָ֙ הִ֔וא וְאֵ֥יךְ אָמַ֖רְתָּ אֲחֹ֣תִי הִ֑וא וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ יִצְחָ֔ק כִּ֣י אָמַ֔רְתִּי פֶּן־אָמ֖וּת עָלֶֽיהָ׃וַיֹּ֣אמֶר אֲבִימֶ֔לֶךְ מַה־זֹּ֖את עָשִׂ֣יתָ לָּ֑נוּ כִּ֠מְעַט שָׁכַ֞ב אַחַ֤ד הָעָם֙ אֶת־אִשְׁתֶּ֔ךָ וְהֵבֵאתָ֥ עָלֵ֖ינוּ אָשָֽׁם׃וַיְצַ֣ו אֲבִימֶ֔לֶךְ אֶת־כָּל־הָעָ֖ם לֵאמֹ֑ר הַנֹּגֵ֜עַ בָּאִ֥ישׁ הַזֶּ֛ה וּבְאִשְׁתּ֖וֹ מ֥וֹת יוּמָֽת׃וַיִּזְרַ֤ע יִצְחָק֙ בָּאָ֣רֶץ הַהִ֔וא וַיִּמְצָ֛א בַּשָּׁנָ֥ה הַהִ֖וא מֵאָ֣ה שְׁעָרִ֑ים וַֽיְבָרֲכֵ֖הוּ יְהוָֽה׃וַיִּגְדַּ֖ל הָאִ֑ישׁ וַיֵּ֤לֶךְ הָלוֹךְ֙ וְגָדֵ֔ל עַ֥ד כִּֽי־גָדַ֖ל מְאֹֽד׃וַֽיְהִי־ל֤וֹ מִקְנֵה־צֹאן֙ וּמִקְנֵ֣ה בָקָ֔ר וַעֲבֻדָּ֖ה רַבָּ֑ה וַיְקַנְא֥וּ אֹת֖וֹ פְּלִשְׁתִּֽים׃וְכָל־הַבְּאֵרֹ֗ת אֲשֶׁ֤ר חָֽפְרוּ֙ עַבְדֵ֣י אָבִ֔יו בִּימֵ֖י אַבְרָהָ֣ם אָבִ֑יו סִתְּמ֣וּם פְּלִשְׁתִּ֔ים וַיְמַלְא֖וּם עָפָֽר׃וַיֹּ֥אמֶר אֲבִימֶ֖לֶךְ אֶל־יִצְחָ֑ק לֵ֚ךְ מֵֽעִמָּ֔נוּ כִּֽי־עָצַֽמְתָּ־מִמֶּ֖נּוּ מְאֹֽד׃וַיֵּ֥לֶךְ מִשָּׁ֖ם יִצְחָ֑ק וַיִּ֥חַן בְּנַֽחַל־גְּרָ֖ר וַיֵּ֥שֶׁב שָֽׁם׃וַיָּ֨שָׁב יִצְחָ֜ק וַיַּחְפֹּ֣ר ׀ אֶת־בְּאֵרֹ֣ת הַמַּ֗יִם אֲשֶׁ֤ר חָֽפְרוּ֙ בִּימֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יו וַיְסַתְּמ֣וּם פְּלִשְׁתִּ֔ים אַחֲרֵ֖י מ֣וֹת אַבְרָהָ֑ם וַיִּקְרָ֤א לָהֶן֙ שֵׁמ֔וֹת כַּשֵּׁמֹ֕ת אֲשֶׁר־קָרָ֥א לָהֶ֖ן אָבִֽיו׃וַיַּחְפְּר֥וּ עַבְדֵֽי־יִצְחָ֖ק בַּנָּ֑חַל וַיִּ֨מְצְאוּ־שָׁ֔ם בְּאֵ֖ר מַ֥יִם חַיִּֽים׃וַיָּרִ֜יבוּ רֹעֵ֣י גְרָ֗ר עִם־רֹעֵ֥י יִצְחָ֛ק לֵאמֹ֖ר לָ֣נוּ הַמָּ֑יִם וַיִּקְרָ֤א שֵֽׁם־הַבְּאֵר֙ עֵ֔שֶׂק כִּ֥י הִֽתְעַשְּׂק֖וּ עִמּֽוֹ׃וַֽיַּחְפְּרוּ֙ בְּאֵ֣ר אַחֶ֔רֶת וַיָּרִ֖יבוּ גַּם־עָלֶ֑יהָ וַיִּקְרָ֥א שְׁמָ֖הּ שִׂטְנָֽה׃וַיַּעְתֵּ֣ק מִשָּׁ֗ם וַיַּחְפֹּר֙ בְּאֵ֣ר אַחֶ֔רֶת וְלֹ֥א רָב֖וּ עָלֶ֑יהָ וַיִּקְרָ֤א שְׁמָהּ֙ רְחֹב֔וֹת וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־עַתָּ֞ה הִרְחִ֧יב יְהוָ֛ה לָ֖נוּ וּפָרִ֥ינוּ בָאָֽרֶץ׃וַיַּ֥עַל מִשָּׁ֖ם בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע׃וַיֵּרָ֨א אֵלָ֤יו יְהוָה֙ בַּלַּ֣יְלָה הַה֔וּא וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֕י אֱלֹהֵ֖י אַבְרָהָ֣ם אָבִ֑יךָ אַל־תִּירָא֙ כִּֽי־אִתְּךָ֣ אָנֹ֔כִי וּבֵֽרַכְתִּ֙יךָ֙ וְהִרְבֵּיתִ֣י אֶֽת־זַרְעֲךָ֔ בַּעֲב֖וּר אַבְרָהָ֥ם עַבְדִּֽי׃וַיִּ֧בֶן שָׁ֣ם מִזְבֵּ֗חַ וַיִּקְרָא֙ בְּשֵׁ֣ם יְהוָ֔ה וַיֶּט־שָׁ֖ם אָהֳל֑וֹ וַיִּכְרוּ־שָׁ֥ם עַבְדֵי־יִצְחָ֖ק בְּאֵֽר׃וַאֲבִימֶ֕לֶךְ הָלַ֥ךְ אֵלָ֖יו מִגְּרָ֑ר וַאֲחֻזַּת֙ מֵֽרֵעֵ֔הוּ וּפִיכֹ֖ל שַׂר־צְבָאֽוֹ׃וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ יִצְחָ֔ק מַדּ֖וּעַ בָּאתֶ֣ם אֵלָ֑י וְאַתֶּם֙ שְׂנֵאתֶ֣ם אֹתִ֔י וַתְּשַׁלְּח֖וּנִי מֵאִתְּכֶֽם׃וַיֹּאמְר֗וּ רָא֣וֹ רָאִינוּ֮ כִּֽי־הָיָ֣ה יְהוָ֣ה ׀ עִמָּךְ֒ וַנֹּ֗אמֶר תְּהִ֨י נָ֥א אָלָ֛ה בֵּינוֹתֵ֖ינוּ בֵּינֵ֣ינוּ וּבֵינֶ֑ךָ וְנִכְרְתָ֥ה בְרִ֖ית עִמָּֽךְ׃אִם־תַּעֲשֵׂ֨ה עִמָּ֜נוּ רָעָ֗ה כַּאֲשֶׁר֙ לֹ֣א נְגַֽעֲנ֔וּךָ וְכַאֲשֶׁ֨ר עָשִׂ֤ינוּ עִמְּךָ֙ רַק־ט֔וֹב וַנְּשַׁלֵּֽחֲךָ֖ בְּשָׁל֑וֹם אַתָּ֥ה עַתָּ֖ה בְּר֥וּךְ יְהוָֽה׃וַיַּ֤עַשׂ לָהֶם֙ מִשְׁתֶּ֔ה וַיֹּאכְל֖וּ וַיִּשְׁתּֽוּ׃וַיַּשְׁכִּ֣ימוּ בַבֹּ֔קֶר וַיִּשָּׁבְע֖וּ אִ֣ישׁ לְאָחִ֑יו וַיְשַׁלְּחֵ֣ם יִצְחָ֔ק וַיֵּלְכ֥וּ מֵאִתּ֖וֹ בְּשָׁלֽוֹם׃וַיְהִ֣י ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא וַיָּבֹ֙אוּ֙ עַבְדֵ֣י יִצְחָ֔ק וַיַּגִּ֣דוּ ל֔וֹ עַל־אֹד֥וֹת הַבְּאֵ֖ר אֲשֶׁ֣ר חָפָ֑רוּ וַיֹּ֥אמְרוּ ל֖וֹ מָצָ֥אנוּ מָֽיִם׃וַיִּקְרָ֥א אֹתָ֖הּ שִׁבְעָ֑ה עַל־כֵּ֤ן שֵׁם־הָעִיר֙ בְּאֵ֣ר שֶׁ֔בַע עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַיְהִ֤י עֵשָׂו֙ בֶּן־אַרְבָּעִ֣ים שָׁנָ֔ה וַיִּקַּ֤ח אִשָּׁה֙ אֶת־יְהוּדִ֔ית בַּת־בְּאֵרִ֖י הַֽחִתִּ֑י וְאֶת־בָּ֣שְׂמַ֔ת בַּת־אֵילֹ֖ן הַֽחִתִּֽי׃וַתִּהְיֶ֖יןָ מֹ֣רַת ר֑וּחַ לְיִצְחָ֖ק וּלְרִבְקָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

'כי עצמת ממנו מאוד'

יצחק זרע בארץ גרר והוא הצליח מאוד, והוא הלך וגדל במקנה ובצאן, עד שקינאו אותו פלשתים וגירשו אותו מארצם: "ויאמר אבימלך אל יצחק, לך מעמנו כי עצמת ממנו מאד" (בראשית כו, טז), "כל אותן עצמות שעצמת לא ממנו היה לך?" (בראשית רבה סד, ז). יצחק נודד מגרר וחופר שלוש בארות: את עשק, את שטנה ואת רחובות.

וכתבו המפרשים שכל מעשה האבות הם סימן לבנים, למה שעתיד למצוא אותם בגלות. והרמב"ן (בראשית יב, ו) ביאר ששלוש הבארות הם סימן לשלושת הבתים שיהיו לישראל בעתיד, וכל מה שקרה ליצחק אירע לנו בגלותנו. תחילה מצליחים היהודים בצד הכלכלי, ההצלחה מעוררת קנאה אצל התושבים הגויים, ונדמה להם שכל עושרם של היהודים מידם של הגויים באה להם: "כל אותן עצמות שעצמת, לא ממנו היה לך"? אמנם בתחילה מתביישים השלטונות לפגוע באזרחיה היהודים, והם משלחים בהם את ההמון, כמו רועי אבימלך המתגרים ביצחק. היהודים נדמה להם שאך מקרה הוא, ומצפים להגנת השלטון; אך הסוף הוא שהשליט עצמו מגיע ותובע את הסתלקותו של היהודי: "לך מעמנו, כי עצמת ממנו מאוד".

וכבר ידוע הפתגם העממי "שההיסטוריה של האנושות מלמדת, שהאנושות לא לומדת מן ההיסטוריה". ולכן ישראל היושבים בארצות פזוריהם חוזרים על הטעות ומפתחים גישה אופטימית שכשוך הסערה ייטב להם. בדרך זו פירשו את הפסוק בפרשת וילך "ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא וכו'" (דברים לא, יז-יח). והקשו רבים, כיוון שהתוודו על עוונם, על מה ולמה יחרה בהם אפו? ואמרו בטעם הדבר, שהתשובה הייתה רק "ביום ההוא", רק בזמן שהצרה הייתה בתוקפה, הכירו בטעותם וחזרו בתשובה; אך כשוך הסערה חזרו לסורם והפטירו כאשתקד, ושוב תקעו יתד בארצות הגולה, וארץ ישראל אינה מגמת פניהם.

ובזה פירשו את הערת המסורה המובאת בפרשת השבוע על הפסוק "ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאוד" (בראשית כו, יג): "ד' פעמים הלוך מלא בתורה. ואלה הם: "הלוך ושוב" (שם ח, ג), "הלוך וחסור" (שם שם, ה), "הלוך ונסוע" (שם יב, ט),  "הלוך וגדל". כלומר, אם נמשיך בשיטת "הלוך ונסוע", שניסע מגלות לגלות ונברח מארץ אחת לארץ אחרת - יתקיים בנו "הלוך וחסור", שהגלות מחסרת תמיד, ונלך ונידרדר; אך אם נעלה מצרת הגלות "הלוך ושוב", היינו שנשוב לארץ הקודש - יתקיים בנו "הלוך וגדל".

וחסד עושה עמנו הקב"ה, שמעורר רגש של קנאה בלב אומות העולם כלפי ישראל, שאילולי כן כבר היינו משתקעים בארצות הגויים באופן שקשה היה לנו להשתחרר מהם. דווקא קנאה זו היא שמחזירה אותנו לעצמיותנו, והיא משמשת אחת ממכשירי ההצלה של ישראל. "ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה, ותשב אליו אל התיבה" (בראשית ח, ט), הא אם מצאה מנוח, לא הייתה שבה. ובדומה לזה, "ובגוים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח" (דברים כח, סה), הא "אלו מצאה מנוח לא היתה חוזרת" (בראשית רבה לג, ו). 

וכן ביאר הנצי"ב את המקרא "הן עם לבדד ישכן ובגוים לא יתחשב" (במדבר כג, ט). יסוד קיומו של עם ישראל הוא בזה שהם יושבים בדד, ואינם מעורבים באומות העולם; אך כשהם מנסים להתערב בגויים ולהתקרב אליהם, "בגוים לא יתחשב" - הם לא יתחשבו בנו. הקב"ה מכניס שנאה בלב הגוים, ואינם מחשיבים אותנו. וזה הדבר ששומר על קיומנו.

וזה היה סוד קיומנו גם בגלות מצרים:

רבנן פתחין פתחא להאי קרא. "בה' בגדו כי בנים זרים ילדו עתה יאכלם חודש את חלקיהם" (הושע ה, ז). ללמדך כשמת יוסף הפרו ברית מילה, אמרו נהיה כמצרים וכו'. וכיון שעשו כן הפך הקב"ה האהבה שהיו המצריים אוהבין אותן לשנאה. שנאמר "הפך לבם לשנוא עמו להתנכל בעבדיו" (תהילים קה, כה). לקיים מה שנאמר "עתה יאכלם חודש  את חלקיהם". מלך חדש שעמד (במצרים) וחדש עליהם גזרותיו, (שמות רבה א, ח).

ופירש הבית הלוי בדרשותיו, שישראל חששו לעתידם אחר מות יוסף, וביקשו עצה להתקרב אל המצרים ולא להיות מובדלים מהם הרבה. הם רצו שלא יהיו ניכרים ביניהם כגרים וכנכרים, יען כי בהתקרבות הגופים יתקרבו הלבבות ותתמעט השנאה.

וודאי שעפ"י השכל האנושי ההתקרבות מביאה לאחדות ולאהבה, אלא שזה ממש הפך כוונת מצוות מילה שיהיו ישראל מובדלים מהגוים, כמ"ש "ואבדיל אתכם מן העמים" (ויקרא כ, כו). וכשישראל מקרבים עצמם לגוים, אז הקב"ה מחדש ההבדל על ידי זה שמחדש שנאה בלבם, וכל זה לטובתם של ישראל, שלא יתערבו ביניהם (בית הלוי, חלק ב ריש פרשת שמות).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך