רוח ה' צלחה על יונתן
וַיְהִ֣י הַיּ֗וֹם וַיֹּ֨אמֶר יֽוֹנָתָ֤ן בֶּן־שָׁאוּל֙ אֶל־הַנַּ֨עַר֙ נֹשֵׂ֣א כֵלָ֔יו לְכָ֗ה וְנַעְבְּרָה֙ אֶל־מַצַּ֣ב פְּלִשְׁתִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר מֵעֵ֣בֶר הַלָּ֑ז... וַיֹּ֨אמֶר יְהֽוֹנָתָ֜ן אֶל־הַנַּ֣עַר ׀ נֹשֵׂ֣א כֵלָ֗יו לְכָה֙ וְנַעְבְּרָ֗ה אֶל־מַצַּב֙ הָֽעֲרֵלִ֣ים הָאֵ֔לֶּה אוּלַ֛י יַֽעֲשֶׂ֥ה יְ-הוָ֖ה לָ֑נוּ כִּ֣י אֵ֤ין לַֽי-הוָה֙ מַעְצ֔וֹר לְהוֹשִׁ֥יעַ בְּרַ֖ב א֥וֹ בִמְעָֽט׃
(שמואל א יד א,ד)
נראה לומר שהסיבה שיונתן כן הלך ונלחם בדרך נס על פי הרמב"ם(מורה נבוכים ח"ב פרק מה) שאומר שדרגת הנבואה הראשונה היא שתצלח על האיש המתנבא רוח ה' להציל עם רב. ובנו ר' אברהם כתב(המספיק לעובדי ה' פרק ח): "בטחון בניסים לא נשמעו ובחסדי אלוה גדולים שמעלתם קרובה למעשי נס ייתכן רק בזכות רוח הקודש... בהרגשה נבואית ועוז רוח אלוהי כמו שנאמר "ותצלח עליו רוח ה'" ...ובכגון דא וכיוצא בו ניגש יהונתן לצאת לחיל מצב פלשתים... ולכן כל עוד לא השיג הנביא... את האומץ ההוא... הריהו ירא לנפשו..."
ואף שאין זה מפורש בפסוק, מכל מקום רמז לדבר יש, שהרי בפסוקים מופיעים שני דיבורים של יונתן לנערו. בפעם הראשונה אומר לו: "לְכָ֗ה וְנַעְבְּרָה֙ אֶל־מַצַּ֣ב פְּלִשְׁתִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר מֵעֵ֣בֶר הַלָּ֑ז" אך לא מדבר על כך שילחמו, ושמא בתחילה התכוון ללכת לרגל בלבד. רק בדיבור השני אומר לנערו: " לְכָה֙ וְנַעְבְּרָ֗ה אֶל־מַצַּב֙ הָֽעֲרֵלִ֣ים הָאֵ֔לֶּה אוּלַ֛י יַֽעֲשֶׂ֥ה יְ-הוָ֖ה לָ֑נוּ כִּ֣י אֵ֤ין לַֽיהוָה֙ מַעְצ֔וֹר לְהוֹשִׁ֥יעַ בְּרַ֖ב א֥וֹ בִמְעָֽט׃" ורק בשלב השני מתכוון להילחם בדרך נס.
וכן בתחילה אומר יונתן לנערו: " אֶל־מַצַּ֣ב פְּלִשְׁתִּ֔ים... הַלָּ֑ז" ופירוש המילה 'הלז' על פי מהר"י קרא(וכן רשב"ם בראשית כד סה) הוא דבר מרוחק. ובהמשך אומר "לְכָה֙ וְנַעְבְּרָ֗ה אֶל־מַצַּב֙ הָֽעֲרֵלִ֣ים הָאֵ֔לֶּה" והוא לשון המורה על דבר קרוב יותר, ופירש הכלי יקר(לניאדו) שבינתיים התקרבו למחנה פלישתים. ובתחילה כלל לא רצה להילחם אלא לרגל.
ויתכן שבין הדיבורים צלחה עליו רוח ה' והחליט להילחם בפלישתים, ולכן מכנה אותם "הָֽעֲרֵלִ֣ים הָאֵ֔לֶּה", שהוא לשון גנאי. משום שעכשיו כוונתו להילחם בהם. ולכן גם רק בפעם השניה מזכיר: "אוּלַ֛י יַֽעֲשֶׂ֥ה יְ-הוָ֖ה לָ֑נוּ", וכוונתו לנס כמו שפירש התרגום. וכעין זה במלבי"ם.
תוספת האות "הא" לשמו של יונתן
יש לשים לב שלראשונה בפרק זה מכונה יונתן לעיתים יהונתן בתוספת האות "הא" לשמו. והסתפק הקהלת יעקב(פרדו) וזו לשונו: "וברוך היודע אם עתה נתווספו פה עוד בחינת נפש". ולפי מה שביארנו ודאי שנתוספה כאן "בחינת נפש", שהרי צלחה על יונתן רוח ה'. ורק בגלל זה נלחם בפלישתים בדרך ניסית, ובגלל זה ניתוספה לשמו של יונתן האות "הא".