תנ"ך על הפרק - בראשית יז - ברית הדורות / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יז

17 / 929
היום

הפרק

ברית המילה, מאברם לאברהם ומשרי לשרה

וַיְהִ֣י אַבְרָ֔ם בֶּן־תִּשְׁעִ֥ים שָׁנָ֖ה וְתֵ֣שַׁע שָׁנִ֑ים וַיֵּרָ֨א יְהוָ֜ה אֶל־אַבְרָ֗ם וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֲנִי־אֵ֣ל שַׁדַּ֔י הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י וֶהְיֵ֥ה תָמִֽים׃וְאֶתְּנָ֥ה בְרִיתִ֖י בֵּינִ֣י וּבֵינֶ֑ךָ וְאַרְבֶּ֥ה אוֹתְךָ֖ בִּמְאֹ֥ד מְאֹֽד׃וַיִּפֹּ֥ל אַבְרָ֖ם עַל־פָּנָ֑יו וַיְדַבֵּ֥ר אִתּ֛וֹ אֱלֹהִ֖ים לֵאמֹֽר׃אֲנִ֕י הִנֵּ֥ה בְרִיתִ֖י אִתָּ֑ךְ וְהָיִ֕יתָ לְאַ֖ב הֲמ֥וֹן גּוֹיִֽם׃וְלֹא־יִקָּרֵ֥א ע֛וֹד אֶת־שִׁמְךָ֖ אַבְרָ֑ם וְהָיָ֤ה שִׁמְךָ֙ אַבְרָהָ֔ם כִּ֛י אַב־הֲמ֥וֹן גּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ׃וְהִפְרֵתִ֤י אֹֽתְךָ֙ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֔ד וּנְתַתִּ֖יךָ לְגוֹיִ֑ם וּמְלָכִ֖ים מִמְּךָ֥ יֵצֵֽאוּ׃וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֜י בֵּינִ֣י וּבֵינֶ֗ךָ וּבֵ֨ין זַרְעֲךָ֧ אַחֲרֶ֛יךָ לְדֹרֹתָ֖ם לִבְרִ֣ית עוֹלָ֑ם לִהְי֤וֹת לְךָ֙ לֵֽאלֹהִ֔ים וּֽלְזַרְעֲךָ֖ אַחֲרֶֽיךָ׃וְנָתַתִּ֣י לְ֠ךָ וּלְזַרְעֲךָ֨ אַחֲרֶ֜יךָ אֵ֣ת ׀ אֶ֣רֶץ מְגֻרֶ֗יךָ אֵ֚ת כָּל־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן לַאֲחֻזַּ֖ת עוֹלָ֑ם וְהָיִ֥יתִי לָהֶ֖ם לֵאלֹהִֽים׃וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־אַבְרָהָ֔ם וְאַתָּ֖ה אֶת־בְּרִיתִ֣י תִשְׁמֹ֑ר אַתָּ֛ה וְזַרְעֲךָ֥ אַֽחֲרֶ֖יךָ לְדֹרֹתָֽם׃זֹ֣את בְּרִיתִ֞י אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְר֗וּ בֵּינִי֙ וּבֵ֣ינֵיכֶ֔ם וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ אַחֲרֶ֑יךָ הִמּ֥וֹל לָכֶ֖ם כָּל־זָכָֽר׃וּנְמַלְתֶּ֕ם אֵ֖ת בְּשַׂ֣ר עָרְלַתְכֶ֑ם וְהָיָה֙ לְא֣וֹת בְּרִ֔ית בֵּינִ֖י וּבֵינֵיכֶֽם׃וּבֶן־שְׁמֹנַ֣ת יָמִ֗ים יִמּ֥וֹל לָכֶ֛ם כָּל־זָכָ֖ר לְדֹרֹתֵיכֶ֑ם יְלִ֣יד בָּ֔יִת וּמִקְנַת־כֶּ֙סֶף֙ מִכֹּ֣ל בֶּן־נֵכָ֔ר אֲשֶׁ֛ר לֹ֥א מִֽזַּרְעֲךָ֖ הֽוּא׃הִמּ֧וֹל ׀ יִמּ֛וֹל יְלִ֥יד בֵּֽיתְךָ֖ וּמִקְנַ֣ת כַּסְפֶּ֑ךָ וְהָיְתָ֧ה בְרִיתִ֛י בִּבְשַׂרְכֶ֖ם לִבְרִ֥ית עוֹלָֽם׃וְעָרֵ֣ל ׀ זָכָ֗ר אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־יִמּוֹל֙ אֶת־בְּשַׂ֣ר עָרְלָת֔וֹ וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מֵעַמֶּ֑יהָ אֶת־בְּרִיתִ֖י הֵפַֽר׃וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־אַבְרָהָ֔ם שָׂרַ֣י אִשְׁתְּךָ֔ לֹא־תִקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ שָׂרָ֑י כִּ֥י שָׂרָ֖ה שְׁמָֽהּ׃וּבֵרַכְתִּ֣י אֹתָ֔הּ וְגַ֨ם נָתַ֧תִּי מִמֶּ֛נָּה לְךָ֖ בֵּ֑ן וּבֵֽרַכְתִּ֙יהָ֙ וְהָֽיְתָ֣ה לְגוֹיִ֔ם מַלְכֵ֥י עַמִּ֖ים מִמֶּ֥נָּה יִהְיֽוּ׃וַיִּפֹּ֧ל אַבְרָהָ֛ם עַל־פָּנָ֖יו וַיִּצְחָ֑ק וַיֹּ֣אמֶר בְּלִבּ֗וֹ הַלְּבֶ֤ן מֵאָֽה־שָׁנָה֙ יִוָּלֵ֔ד וְאִ֨ם־שָׂרָ֔ה הֲבַת־תִּשְׁעִ֥ים שָׁנָ֖ה תֵּלֵֽד׃וַיֹּ֥אמֶר אַבְרָהָ֖ם אֶל־הָֽאֱלֹהִ֑ים ל֥וּ יִשְׁמָעֵ֖אל יִחְיֶ֥ה לְפָנֶֽיךָ׃וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים אֲבָל֙ שָׂרָ֣ה אִשְׁתְּךָ֗ יֹלֶ֤דֶת לְךָ֙ בֵּ֔ן וְקָרָ֥אתָ אֶת־שְׁמ֖וֹ יִצְחָ֑ק וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֥י אִתּ֛וֹ לִבְרִ֥ית עוֹלָ֖ם לְזַרְע֥וֹ אַחֲרָֽיו׃וּֽלְיִשְׁמָעֵ֘אל שְׁמַעְתִּיךָ֒ הִנֵּ֣ה ׀ בֵּרַ֣כְתִּי אֹת֗וֹ וְהִפְרֵיתִ֥י אֹת֛וֹ וְהִרְבֵּיתִ֥י אֹת֖וֹ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֑ד שְׁנֵים־עָשָׂ֤ר נְשִׂיאִם֙ יוֹלִ֔יד וּנְתַתִּ֖יו לְג֥וֹי גָּדֽוֹל׃וְאֶת־בְּרִיתִ֖י אָקִ֣ים אֶת־יִצְחָ֑ק אֲשֶׁר֩ תֵּלֵ֨ד לְךָ֤ שָׂרָה֙ לַמּוֹעֵ֣ד הַזֶּ֔ה בַּשָּׁנָ֖ה הָאַחֶֽרֶת׃וַיְכַ֖ל לְדַבֵּ֣ר אִתּ֑וֹ וַיַּ֣עַל אֱלֹהִ֔ים מֵעַ֖ל אַבְרָהָֽם׃וַיִּקַּ֨ח אַבְרָהָ֜ם אֶת־יִשְׁמָעֵ֣אל בְּנ֗וֹ וְאֵ֨ת כָּל־יְלִידֵ֤י בֵיתוֹ֙ וְאֵת֙ כָּל־מִקְנַ֣ת כַּסְפּ֔וֹ כָּל־זָכָ֕ר בְּאַנְשֵׁ֖י בֵּ֣ית אַבְרָהָ֑ם וַיָּ֜מָל אֶת־בְּשַׂ֣ר עָרְלָתָ֗ם בְּעֶ֙צֶם֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר אִתּ֖וֹ אֱלֹהִֽים׃וְאַ֨בְרָהָ֔ם בֶּן־תִּשְׁעִ֥ים וָתֵ֖שַׁע שָׁנָ֑ה בְּהִמֹּל֖וֹ בְּשַׂ֥ר עָרְלָתֽוֹ׃וְיִשְׁמָעֵ֣אל בְּנ֔וֹ בֶּן־שְׁלֹ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה בְּהִ֨מֹּל֔וֹ אֵ֖ת בְּשַׂ֥ר עָרְלָתֽוֹ׃בְּעֶ֙צֶם֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה נִמּ֖וֹל אַבְרָהָ֑ם וְיִשְׁמָעֵ֖אל בְּנֽוֹ׃וְכָל־אַנְשֵׁ֤י בֵיתוֹ֙ יְלִ֣יד בָּ֔יִת וּמִקְנַת־כֶּ֖סֶף מֵאֵ֣ת בֶּן־נֵכָ֑ר נִמֹּ֖לוּ אִתּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

ברית הדורות

דבר הברית נפתח בהודעת ה' לאברהם על הצורך להיות תמים ומתוך כך לבוא בברית קבועה עם ד' (א). ייעודה של הברית הוא להבדיל את אברהם משאר הבריות גם בחיצוניותו, ולייחדו כאדם שאיננו עומד עמן בשורה אחת אלא ניצב מעליהן. כל זאת, כדי שיוכל להתברר כמקור עליון להזרמת השפע הא-להי ולמלא את ייעודו החדש כאַב הֲמ֥וֹן גּוֹיִֽם (ד), כלומר: אדם המשפיע ברוחניותו על כל הגוונים האנושיים ומרוממם להתקשרות עם הקב"ה, התקשרות שנפסדה בחטאי הדורות הקודמים.

ייעוד זה, קידושם וקישורם של החיים האנושיים, חיי העולם־הזה, עם הא-להות, מקנה לאברהם את שמו החדש (ה): "אַבְרָהָ֔ם" ולא "אַבְרָ֑ם", שם המלמד על תפקידו, "אַב־הֲמ֥וֹן גּוֹיִ֖ם"(ד), ואינו מבטא את אישיותו הפרטית בלבד.

מתוך כך ממשיכה ההבטחה וקובעת כי מאברהם עתידים לצאת מלכים (ו), לאמור - כוח מנהיג שיסדר וילכד את הסביבה בצורתה הרצויה. ברית זו עתידה להמשך לדורות עולם (ז), כי אברהם וזרעו הם יסוד להמשכת הא-להות אל חיי העולם־הזה.

הדגש הניתן על ירידת הא-להות אל עולם הטבע ניכר גם בייחודה של ארץ מארצות העולם־הזה, אשר למרות היותה ארץ ככל הארצות – היא ארץ קודש. אמנם הברית היא המזכה את אברהם וזרעו לרשת את הארץ "לַאֲחֻזַּ֖ת עוֹלָ֑ם" (ח). ייתכן וקשר עמוק זה שבין הברית ובין הנחלת הקדושה בכל הופעות הטבע הוא הסיבה לשימוש המודגש הנעשה בפרשת המילה בשם 'א-להים', המורה על בריאת הטבע יותר מהשמות הקדושים האחרים, שעניינם קשור במעלות הרוחניות [כמו שמצאנו ששם זה ששימש בבריאת העולם: "בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים"].

אות הברית תיקבע במקום ההולדה, על מנת לחבר את הדורות אל סגולת הברית כבר מראשית הופעתם בעולם החומר. קדושת הברית הנוגעת להופעה הארצית הישראלית קובעת כי כל השייך לבית אברהם, "יְלִ֣יד בָּ֔יִת וּמִקְנַת־כֶּ֙סֶף֙" (עבדים), צריך לשאת בעצמו את אות הברית (יב); כדי שכל הנלווים אל בית־ישראל יעמדו בשלמות הקודש ולא יערבו בתחומם סיגים זרים.

שיוכה של מצוות הברית לצד הזכרי בזרעו של אברהם יוצר חלל בצד הנקבי, ולשם מילואו מופיעה כאן ברכה מיוחדת לשרה אשת אברהם - "וּבֵרַכְתִּ֣י אֹתָ֔הּ"(טז), והיא מחברת גם את החלק הנקבי שבישראל למעלת ברית הבשר [כדברי הגמרא: "אישה כמאן דמהילה דמיה (=אשה דומה כמהולה)"(עבודה זרה כז.)]. מתוך כך מקבלת גם שרה שם חדש, "לֹא־תִקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ שָׂרָ֑י כִּ֥י שָׂרָ֖ה שְׁמָֽהּ׃"(טו), והיא מובטחת בזכות עצמה בבן ובמלכי עמים שיצאו ממנה (טז).

חשיבותו של הבן המשותף - היונק את קדושתו משני הצינורות המבורכים, אברהם ושרה, מתבלטת בשם הניתן לו עוד בטרם נשרש בעולם החומר: יצחק. שם זה, הנוטה ללשון עתיד, מבטא את שלמות הופעתו העתידה של בית־ישראל, הצפויה להביא שמחה לעולם כולו.

התורה מספרת כי מיד בגמר החזון הנבואי מקיים אברהם את דבר ד' ומל את עצמו, את ישמעאל בנה של הגר ואת כל בני ביתו (כג). ייחודו של ישמעאל בפירוש בין כל בני ביתו של אברהם, שלא נזכרו בשמותיהם, קובע את קרבתו החיצונית לישראל בדורות הבאים; קרבה המרוממת אותו ובכך מאפשרת מציאות מסוכנת של תחרות עם ייעודם של ישראל, בדומה לתחרות שהתקיימה בין הגר לשרה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך