כהנים: גיבוש האור בהדלקת המנורה
בתחילת מסעם של ישראל במדבר, "ארץ תלאבות", נתנה התורה הוראות אחרונות לגיבוש כוח הקודש על מנת להאיר את הדרך באור התורה ועבודת ה' ולחסן את כוח טהרתם של ישראל מפני ההשפעות הקשות והמרעילות המצויות בסביבה.
שלוש הוראות נמצא לפנינו בשלושה נושאים שונים, המתייחסים אל שלושת מישורי הקודש המרכיבים את בית ישראל: כהנים לוויים וישראלים:
א. מצוות הדלקת הנרות, השייכת למשפחת הכהונה;
ב. מצוות סדר טהרתם של הלוויים.
ג. מצוות פסח שני, הכוללת גם את הטמאים והרחוקים שבישראל בעבודת ה'.
ההוראה הראשונה היא אל אהרן הכהן, אוהבם ואהובם של ישראל, שפסוקים רבים מציינים אותו ואת בניו כאמונים על הוראת התורה. תורתו של אהרן נמשלה לאור, כפי שניכר גם בשמה הארמי – אורייתא, ועל כן העבודה המיוחסת אליה במקדש היא הדלקת נרות המנורה.
מצוות התורה מתחלקות לשני חלקים כוללים: מצוות עשה ומצוות לא-תעשה, כשכל אחד מהם כלול משלוש בחינות: חוקים, מצוות ומשפטים. בחינות אלו רמוזות בנרות המנורה, המתחלקים אף הם לשתי חטיבות של שלושה שלושה נרות הניצבים מימינו ומשמאלו של הנר האמצעי: שלושת הנרות הימניים מכוונים כנגד שלוש הבחינות במצוות עשה, ושלושת הנרות השמאליים מכוונים כנגד שלוש הבחינות במצוות לא-תעשה. הנר השביעי – העולה מבין שני חלקי המנורה – מקביל לחלק האמונה ויראת ה' שבתורה, שעניינו להאיר לכל הבחינות הסובבות אותו.
אהרן, המופקד על עבודת התורה והארתה, מצווה לכוון את כל הנרות כך שיקבלו את כיוונם ואת כוח הארתם מהנר המרכזי, נר האמונה והיראה – "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות". במעשה זה יהיו שבעת הנרות מאוחדים בתכונתם הפנימית על אף השוני בהופעתם החיצונית, כשאמונת הקודש מגבשת את הארותיהם לכלל שלמות אחת.
ששת הנרות נרמזים בשש המילים המרכיבות את הצהרת האמונה הישראלית: "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד", והנר השביעי נרמז באמירה הנסתרת הנלווית להצהרה זו ונותנת ביטוי לרגשות הלב הישראלי: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
שני פסוקים אלו, הכוללים שתים-עשרה מילים, מכוונים כנגד שבטי ישראל; וכך מלמדת הדלקת המנורה אל מול פניה גם על גיבושם הפנימי של כל ישראל על מנת שלא יהיו נבוכים במדבר, כלעגם של מבקשי נפשנו.
עבודת הבניין הזו נעשית על ידי הכהנים, שכוחם המאחד נרמז במעשה המנורה: "מקשה זהב עד ירכה עד פרחה מקשה הוא". פעולה מעין זו לא הייתה אפשרית בלעדי העזר האלוקי שהשתתף בהכנתה: "'כן עשה את המנורה' – על-ידי הקב"ה נעשית מאליה".