תנ"ך על הפרק - דברי הימים א יג - לפרק י"ג / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א יג

877 / 929
היום

הפרק

וַיִּוָּעַ֣ץ דָּוִ֗יד עִם־שָׂרֵ֧י הָאֲלָפִ֛ים וְהַמֵּא֖וֹת לְכָל־נָגִֽיד׃וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֜יד לְכֹ֣ל ׀ קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֗ל אִם־עֲלֵיכֶ֨ם ט֜וֹב וּמִן־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֗ינוּ נִפְרְצָה֙ נִשְׁלְחָ֞ה עַל־אַחֵ֣ינוּ הַנִּשְׁאָרִ֗ים בְּכֹל֙ אַרְצ֣וֹת יִשְׂרָאֵ֔ל וְעִמָּהֶ֛ם הַכֹּהֲנִ֥ים וְהַלְוִיִּ֖ם בְּעָרֵ֣י מִגְרְשֵׁיהֶ֑ם וְיִקָּבְצ֖וּ אֵלֵֽינוּ׃וְנָסֵ֛בָּה אֶת־אֲר֥וֹן אֱלֹהֵ֖ינוּ אֵלֵ֑ינוּ כִּי־לֹ֥א דְרַשְׁנֻ֖הוּ בִּימֵ֥י שָׁאֽוּל׃וַיֹּאמְר֥וּ כָֽל־הַקָּהָ֖ל לַעֲשׂ֣וֹת כֵּ֑ן כִּֽי־יָשַׁ֥ר הַדָּבָ֖ר בְּעֵינֵ֥י כָל־הָעָֽם׃וַיַּקְהֵ֤ל דָּוִיד֙ אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל מִן־שִׁיח֥וֹר מִצְרַ֖יִם וְעַד־לְב֣וֹא חֲמָ֑ת לְהָבִיא֙ אֶת־אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֔ים מִקִּרְיַ֖ת יְעָרִֽים׃וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֧ים ׀ יְהוָ֛ה יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם׃וַיַּרְכִּ֜יבוּ אֶת־אֲר֤וֹן הָאֱלֹהִים֙ עַל־עֲגָלָ֣ה חֲדָשָׁ֔ה מִבֵּ֖ית אֲבִינָדָ֑ב וְעֻזָּ֣א וְאַחְי֔וֹ נֹהֲגִ֖ים בָּעֲגָלָֽה׃וְדָוִ֣יד וְכָל־יִשְׂרָאֵ֗ל מְשַׂחֲקִ֛ים לִפְנֵ֥י הָאֱלֹהִ֖ים בְּכָל־עֹ֑ז וּבְשִׁירִ֤ים וּבְכִנֹּרוֹת֙ וּבִנְבָלִ֣ים וּבְתֻפִּ֔ים וּבִמְצִלְתַּ֖יִם וּבַחֲצֹצְרֽוֹת׃וַיָּבֹ֖אוּ עַד־גֹּ֣רֶן כִּידֹ֑ן וַיִּשְׁלַ֨ח עֻזָּ֜א אֶת־יָד֗וֹ לֶאֱחֹז֙ אֶת־הָ֣אָר֔וֹן כִּ֥י שָֽׁמְט֖וּ הַבָּקָֽר׃וַיִּֽחַר־אַ֤ף יְהוָה֙ בְּעֻזָּ֔א וַיַּכֵּ֕הוּ עַ֛ל אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יָד֖וֹ עַל־הָאָר֑וֹן וַיָּ֥מָת שָׁ֖ם לִפְנֵ֥י אֱלֹהִֽים׃וַיִּ֣חַר לְדָוִ֔יד כִּֽי־פָרַ֧ץ יְהוָ֛ה פֶּ֖רֶץ בְּעֻזָּ֑א וַיִּקְרָ֞א לַמָּק֤וֹם הַהוּא֙ פֶּ֣רֶץ עֻזָּ֔א עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַיִּירָ֤א דָוִיד֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא לֵאמֹ֑ר הֵ֚יךְ אָבִ֣יא אֵלַ֔י אֵ֖ת אֲר֥וֹן הָאֱלֹהִֽים׃וְלֹֽא־הֵסִ֨יר דָּוִ֧יד אֶת־הָאָר֛וֹן אֵלָ֖יו אֶל־עִ֣יר דָּוִ֑יד וַיַּטֵּ֕הוּ אֶל־בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם הַגִּתִּֽי׃וַיֵּשֶׁב֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֜ים עִם־בֵּ֨ית עֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם בְּבֵית֖וֹ שְׁלֹשָׁ֣ה חֳדָשִׁ֑ים וַיְבָ֧רֶךְ יְהוָ֛ה אֶת־בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

לפרק י"ג

העלאת ארון ד'

משנגמרה המלחמה עם פלשתים, ובכך סולק האויב הגדול שסיכן את ישראל, הגיעה שעה של רווחה. דוד לא חיפש מנוחה, אלא ביקש להצעיד את העם קדימה אל יעדיו האידיאליים.

הדבר הראשון שעשה דוד כדי להרים את מלכות ישראל אל מעלתה הקדושה הוא להעלות ארון ד' מבית אבינדב הלוי, לאחר עשרים שנה ששהה שם. "וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱ-לֹהִ֧ים ׀ יְ-הוָ֛ה יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם׃"(דברי הימים א יג ו). חז"ל אומרים (שבועות לה:) שהקב"ה נקרא על שם ישראל - ישראל הם צבא ד', ומלכות ישראל היא מלכות ד'. זהו הדבר העיקרי שהעסיק את דוד; דוד הבין שכדי לבנות את מדינת ישראל צריך להציב את ארון ד' בראש. בתוך הארון מונחת התורה, מונחים לוחות הברית; את זה צריך להעמיד במרכז, כדי שכולם ידעו שמדינת ישראל אינה מדינה ככל המדינות, אלא מדינה לד' - מדינה לריבונו של עולם. וכך נאמר בספר תהילים: "שִׁ֗יר הַֽמַּ֫עֲל֥וֹת זְכוֹר־יְ-הוָ֥ה לְדָוִ֑ד אֵ֝ת כָּל־עֻנּוֹתֽוֹ׃ אֲשֶׁ֣ר נִ֭שְׁבַּע לַי-הוָ֑ה נָ֝דַ֗ר   לַאֲבִ֥יר יַעֲקֹֽב׃ אִם־אָ֭בֹא בְּאֹ֣הֶל בֵּיתִ֑י אִם־אֶ֝עֱלֶ֗ה עַל־עֶ֥רֶשׂ יְצוּעָֽי׃ אִם־אֶתֵּ֣ן שְׁנַ֣ת לְעֵינָ֑י לְֽעַפְעַפַּ֥י תְּנוּמָֽה׃ עַד־אֶמְצָ֣א מָ֭קוֹם לַי-הוָ֑ה מִ֝שְׁכָּנ֗וֹת לַאֲבִ֥יר יַעֲקֹֽב׃"(תהילים קלב א-ה).

"וַיַּרְכִּ֜יבוּ אֶת־אֲר֤וֹן הָאֱלֹהִים֙ עַל־עֲגָלָ֣ה חֲדָשָׁ֔ה"(דברי הימים א יג ז) - זה מזכיר לנו את העגלה החדשה בה השיבו פלשתים את ארון ד' מגבולם לגבול ישראל (ראה שמואל א ו ז). כשמדובר בקודש אין משתמשים בדבר ישן, בונים עגלה חדשה שתהיה רק לשם הקודש.

פרץ עוזא - לא כל אחד יכול לגשת אל הקודש

"וְעֻזָּ֣א וְאַחְי֔וֹ נֹהֲגִ֖ים בָּעֲגָלָֽה׃ וְדָוִ֣יד וְכָל־יִשְׂרָאֵ֗ל מְשַׂחֲקִ֛ים לִפְנֵ֥י הָאֱ-לֹהִ֖ים בְּכָל־עֹ֑ז וּבְשִׁירִ֤ים וּבְכִנֹּרוֹת֙ וּבִנְבָלִ֣ים וּבְתֻפִּ֔ים וּבִמְצִלְתַּ֖יִם וּבַחֲצֹצְרֽוֹת׃"(דברי הימים א יג ז-ח) - דוד וכל בית ישראל ניגנו, שרו ושמחו. והנה באמצע הדרך נטה הארון הצידה ועוזא הזדרז ליישרו שמא ייפול. עוזא נענש על מעשהו, עליו היה להזהר, לא כך ניגשים אל הקודש, לא כל אחד יכול לגשת ולגעת בארון ד' - "וַיִּֽחַר־אַ֤ף יְ-הוָה֙ בְּעֻזָּ֔א וַיַּכֵּ֕הוּ עַ֛ל אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יָד֖וֹ עַל־הָאָר֑וֹן וַיָּ֥מָת שָׁ֖ם לִפְנֵ֥י אֱלֹהִֽים׃"(דברי הימים א יג י).

דוד הבין שמשהו כאן לא בסדר, לכן החליט להשהות את העלאת הארון לירושלים. הוא לא העלה אותו לעיר דוד, מחשש שאינו ראוי לכך, ובאופן זמני הפקיד אותו אצל עובד אדום הגיתי.

כבודה של תורה

לאחר פרץ עוזא, הופקד הארון אצל עובד אדום הגיתי. מאז, החל ביתו להתברך בצורה מופלאה. חז"ל אומרים (ברכות סג:, במדבר רבה פרשה ד אות כ) שבאותם שישה חודשים נכנסה אשתו של עובד אדום להריון ויחד איתה נכנסו כל כלותיה להריון. היו לה שמונה כלות וכולן ילדו, כל אחת שישה בנים. בכך לא תמה הברכה, בתקופת שלמה המלך זכה עובד אדום לעבוד עם שישים ושנים בחורים, כולם בנים ונכדים שלו, בבית המקדש. הכל בזכות אותה תקופה בה שהה ארון ד' בביתו. הוא נהג כלפי ארון ד' בצורה מאוד מכבדת - כל יום היה מנקה את מקום הארון ומבריקו, שחלילה לא יהיה איזה לכלוך, ולו הקטן ביותר, שיפגע בכבוד הראוי לארון ד'.

ב"ספר חסידים" (קכח) מסופר שרבו של רש"י היה מנקה את האבק שלפני ארון הקודש בזקנו, כדי להראות כמה אנחנו מנמיכים את הראש בפני התורה. כמה צריך להזהר בכבודה של תורה. על המשנה בפרקי אבות "כל המכבד את התורה - גופו מכובד על הבריות, וכל המחלל את התורה - גופו מחולל על הבריות"(פרקי אבות ד ו) כותב רש"י: מה זה "מכבד את התורה"? אם אדם רואה ספר קודש הפוך והוא מיישר אותו, זה לא התורה, זה הספר; התורה היא רוחנית, ואף על פי כן, מי ששומר על הספר שיהיה נקי, שלא יהיה מקופל - גופו מכובד על הבריות.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך