תנ"ך על הפרק - דברי הימים א ז - בני אפרים / הרב אליהו מאלי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א ז

871 / 929
היום

הפרק

וְלִבְנֵ֣י יִשָׂשכָ֗ר תּוֹלָ֧ע וּפוּאָ֛הישיביָשׁ֥וּבוְשִׁמְר֖וֹן אַרְבָּעָֽה׃וּבְנֵ֣י תוֹלָ֗ע עֻזִּ֡י וּרְפָיָ֡ה וִֽ֠ירִיאֵל וְיַחְמַ֨י וְיִבְשָׂ֜ם וּשְׁמוּאֵ֗ל רָאשִׁ֤ים לְבֵית־אֲבוֹתָם֙ לְתוֹלָ֔ע גִּבּ֥וֹרֵי חַ֖יִל לְתֹלְדוֹתָ֑ם מִסְפָּרָם֙ בִּימֵ֣י דָוִ֔יד עֶשְׂרִֽים־וּשְׁנַ֥יִם אֶ֖לֶף וְשֵׁ֥שׁ מֵאֽוֹת׃וּבְנֵ֥י עֻזִּ֖י יִֽזְרַֽחְיָ֑ה וּבְנֵ֣י יִֽזְרַֽחְיָ֗ה מִֽיכָאֵ֡ל וְ֠עֹבַדְיָה וְיוֹאֵ֧ל יִשִּׁיָּ֛ה חֲמִשָּׁ֖ה רָאשִׁ֥ים כֻּלָּֽם׃וַעֲלֵיהֶ֨ם לְתֹלְדוֹתָ֜ם לְבֵ֣ית אֲבוֹתָ֗ם גְּדוּדֵי֙ צְבָ֣א מִלְחָמָ֔ה שְׁלֹשִׁ֥ים וְשִׁשָּׁ֖ה אָ֑לֶף כִּֽי־הִרְבּ֥וּ נָשִׁ֖ים וּבָנִֽים׃וַאֲחֵיהֶ֗ם לְכֹל֙ מִשְׁפְּח֣וֹת יִשָׂשכָ֔ר גִּבּוֹרֵ֖י חֲיָלִ֑ים שְׁמוֹנִ֤ים וְשִׁבְעָה֙ אֶ֔לֶף הִתְיַחְשָׂ֖ם לַכֹּֽל׃בִּנְיָמִ֗ן בֶּ֧לַע וָבֶ֛כֶר וִידִֽיעֲאֵ֖ל שְׁלֹשָֽׁה׃וּבְנֵ֣י בֶ֗לַע אֶצְבּ֡וֹן וְעֻזִּ֡י וְ֠עֻזִּיאֵל וִירִימ֨וֹת וְעִירִ֜י חֲמִשָּׁ֗ה רָאשֵׁי֙ בֵּ֣ית אָב֔וֹת גִּבּוֹרֵ֖י חֲיָלִ֑ים וְהִתְיַחְשָׂ֗ם עֶשְׂרִ֤ים וּשְׁנַ֙יִם֙ אֶ֔לֶף וּשְׁלֹשִׁ֖ים וְאַרְבָּעָֽה׃וּבְנֵ֣י בֶ֗כֶר זְמִירָ֡ה וְיוֹעָ֡שׁ וֶ֠אֱלִיעֶזֶר וְאֶלְיוֹעֵינַ֤י וְעָמְרִי֙ וִירֵמ֣וֹת וַאֲבִיָּ֔ה וַעֲנָת֖וֹת וְעָלָ֑מֶת כָּל־אֵ֖לֶּה בְּנֵי־בָֽכֶר׃וְהִתְיַחְשָׂ֣ם לְתֹלְדוֹתָ֗ם רָאשֵׁי֙ בֵּ֣ית אֲבוֹתָ֔ם גִּבּוֹרֵ֖י חָ֑יִל עֶשְׂרִ֥ים אֶ֖לֶף וּמָאתָֽיִם׃וּבְנֵ֥י יְדִיעֲאֵ֖ל בִּלְהָ֑ן וּבְנֵ֣י בִלְהָ֗ןיעישיְע֡וּשׁוּ֠בִנְיָמִן וְאֵה֤וּד וּֽכְנַעֲנָה֙ וְזֵיתָ֔ן וְתַרְשִׁ֖ישׁ וַאֲחִישָֽׁחַר׃כָּל־אֵ֜לֶּה בְּנֵ֤י יְדִֽיעֲאֵל֙ לְרָאשֵׁ֣י הָאָב֔וֹת גִּבּוֹרֵ֖י חֲיָלִ֑ים שִׁבְעָֽה־עָשָׂ֥ר אֶ֙לֶף֙ וּמָאתַ֔יִם יֹצְאֵ֥י צָבָ֖א לַמִּלְחָמָֽה׃וְשֻׁפִּ֤ם וְחֻפִּם֙ בְּנֵ֣י עִ֔יר חֻשִׁ֖ם בְּנֵ֥י אַחֵֽר׃בְּנֵ֣י נַפְתָּלִ֗י יַחֲצִיאֵ֧ל וְגוּנִ֛י וְיֵ֥צֶר וְשַׁלּ֖וּם בְּנֵ֥י בִלְהָֽה׃בְּנֵ֣י מְנַשֶּׁ֔ה אַשְׂרִיאֵ֖ל אֲשֶׁ֣ר יָלָ֑דָה פִּֽילַגְשׁוֹ֙ הָֽאֲרַמִּיָּ֔ה יָלְדָ֕ה אֶת־מָכִ֖יר אֲבִ֥י גִלְעָֽד׃וּמָכִ֞יר לָקַ֤ח אִשָּׁה֙ לְחֻפִּ֣ים וּלְשֻׁפִּ֔ים וְשֵׁ֤ם אֲחֹתוֹ֙ מַעֲכָ֔ה וְשֵׁ֥ם הַשֵּׁנִ֖י צְלָפְחָ֑ד וַתִּהְיֶ֥נָה לִצְלָפְחָ֖ד בָּנֽוֹת׃וַתֵּ֨לֶד מַעֲכָ֤ה אֵֽשֶׁת־מָכִיר֙ בֵּ֔ן וַתִּקְרָ֤א שְׁמוֹ֙ פֶּ֔רֶשׁ וְשֵׁ֥ם אָחִ֖יו שָׁ֑רֶשׁ וּבָנָ֖יו אוּלָ֥ם וָרָֽקֶם׃וּבְנֵ֥י אוּלָ֖ם בְּדָ֑ן אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י גִלְעָ֔ד בֶּן־מָכִ֖יר בֶּן־מְנַשֶּֽׁה׃וַאֲחֹת֖וֹ הַמֹּלֶ֑כֶת יָלְדָה֙ אֶת־אִישְׁה֔וֹד וְאֶת־אֲבִיעֶ֖זֶר וְאֶת־מַחְלָֽה׃וַיִּהְי֖וּ בְּנֵ֣י שְׁמִידָ֑ע אַחְיָ֣ן וָשֶׁ֔כֶם וְלִקְחִ֖י וַאֲנִיעָֽם׃וּבְנֵ֥י אֶפְרַ֖יִם שׁוּתָ֑לַח וּבֶ֤רֶד בְּנוֹ֙ וְתַ֣חַת בְּנ֔וֹ וְאֶלְעָדָ֥ה בְנ֖וֹ וְתַ֥חַת בְּנֽוֹ׃וְזָבָ֥ד בְּנ֛וֹ וְשׁוּתֶ֥לַח בְּנ֖וֹ וְעֵ֣זֶר וְאֶלְעָ֑ד וַהֲרָג֗וּם אַנְשֵׁי־גַת֙ הַנּוֹלָדִ֣ים בָּאָ֔רֶץ כִּ֣י יָרְד֔וּ לָקַ֖חַת אֶת־מִקְנֵיהֶֽם׃וַיִּתְאַבֵּ֛ל אֶפְרַ֥יִם אֲבִיהֶ֖ם יָמִ֣ים רַבִּ֑ים וַיָּבֹ֥אוּ אֶחָ֖יו לְנַחֲמֽוֹ׃וַיָּבֹא֙ אֶל־אִשְׁתּ֔וֹ וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמוֹ֙ בְּרִיעָ֔ה כִּ֥י בְרָעָ֖ה הָיְתָ֥ה בְּבֵיתֽוֹ׃וּבִתּ֣וֹ שֶׁאֱרָ֔ה וַתִּ֧בֶן אֶת־בֵּית־חוֹר֛וֹן הַתַּחְתּ֖וֹן וְאֶת־הָעֶלְי֑וֹן וְאֵ֖ת אֻזֵּ֥ן שֶׁאֱרָֽה׃וְרֶ֣פַח בְּנ֗וֹ וְרֶ֧שֶׁף וְתֶ֛לַח בְּנ֖וֹ וְתַ֥חַן בְּנֽוֹ׃לַעְדָּ֥ן בְּנ֛וֹ עַמִּיה֥וּד בְּנ֖וֹ אֱלִישָׁמָ֥ע בְּנֽוֹ׃נ֥וֹן בְּנ֖וֹ יְהוֹשֻׁ֥עַ בְּנֽוֹ׃וַאֲחֻזָּתָם֙ וּמֹ֣שְׁבוֹתָ֔ם בֵּֽית־אֵ֖ל וּבְנֹתֶ֑יהָ וְלַמִּזְרָ֣ח נַעֲרָ֔ן וְלַֽמַּעֲרָ֗ב גֶּ֤זֶר וּבְנֹתֶ֙יהָ֙ וּשְׁכֶ֣ם וּבְנֹתֶ֔יהָ עַד־עַיָּ֖ה וּבְנֹתֶֽיהָ׃וְעַל־יְדֵ֣י בְנֵי־מְנַשֶּׁ֗ה בֵּית־שְׁאָ֤ן וּבְנֹתֶ֙יהָ֙ תַּעְנַ֣ךְ וּבְנֹתֶ֔יהָ מְגִדּ֥וֹ וּבְנוֹתֶ֖יהָ דּ֣וֹר וּבְנוֹתֶ֑יהָ בְּאֵ֙לֶּה֙ יָשְׁב֔וּ בְּנֵ֥י יוֹסֵ֖ף בֶּן־יִשְׂרָאֵֽל׃בְּנֵ֣י אָשֵׁ֗ר יִמְנָ֧ה וְיִשְׁוָ֛ה וְיִשְׁוִ֥י וּבְרִיעָ֖ה וְשֶׂ֥רַח אֲחוֹתָֽם׃וּבְנֵ֣י בְרִיעָ֔ה חֶ֖בֶר וּמַלְכִּיאֵ֑ל ה֖וּא אֲבִ֥יברזותבִרְזָֽיִת׃וְחֶ֙בֶר֙ הוֹלִ֣יד אֶת־יַפְלֵ֔ט וְאֶת־שׁוֹמֵ֖ר וְאֶת־חוֹתָ֑ם וְאֵ֖ת שׁוּעָ֥א אֲחוֹתָֽם׃וּבְנֵ֣י יַפְלֵ֔ט פָּסַ֥ךְ וּבִמְהָ֖ל וְעַשְׁוָ֑ת אֵ֖לֶּה בְּנֵ֥י יַפְלֵֽט׃וּבְנֵ֖י שָׁ֑מֶר אֲחִ֥יורוהגהוְרָהְגָּ֖היחבהוְחֻבָּ֥הוַאֲרָֽם׃וּבֶן־הֵ֖לֶם אָחִ֑יו צוֹפַ֥ח וְיִמְנָ֖ע וְשֵׁ֥לֶשׁ וְעָמָֽל׃בְּנֵ֖י צוֹפָ֑ח ס֧וּחַ וְחַרְנֶ֛פֶר וְשׁוּעָ֖ל וּבֵרִ֥י וְיִמְרָֽה׃בֶּ֣צֶר וָה֗וֹד וְשַׁמָּ֧א וְשִׁלְשָׁ֛ה וְיִתְרָ֖ן וּבְאֵרָֽא׃וּבְנֵ֖י יֶ֑תֶר יְפֻנֶּ֥ה וּפִסְפָּ֖ה וַאְרָֽא׃וּבְנֵ֖י עֻלָּ֑א אָרַ֥ח וְחַנִּיאֵ֖ל וְרִצְיָֽא׃כָּל־אֵ֣לֶּה בְנֵי־אָ֠שֵׁר רָאשֵׁ֨י בֵית־הָאָב֤וֹת בְּרוּרִים֙ גִּבּוֹרֵ֣י חֲיָלִ֔ים רָאשֵׁ֖י הַנְּשִׂיאִ֑ים וְהִתְיַחְשָׂ֤ם בַּצָּבָא֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה מִסְפָּרָ֣ם אֲנָשִׁ֔ים עֶשְׂרִ֥ים וְשִׁשָּׁ֖ה אָֽלֶף׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אליהו מאלי שליט

בני אפרים

בפרקנו מפורטים בני אפרים:

וְזָבָ֥ד בְּנ֛וֹ וְשׁוּתֶ֥לַח בְּנ֖וֹ וְעֵ֣זֶר וְאֶלְעָ֑ד וַהֲרָג֗וּם אַנְשֵׁי־גַת֙ הַנּוֹלָדִ֣ים בָּאָ֔רֶץ כִּ֣י יָרְד֔וּ לָקַ֖חַת אֶת־מִקְנֵיהֶֽם׃
וַיִּתְאַבֵּ֛ל אֶפְרַ֥יִם אֲבִיהֶ֖ם יָמִ֣ים רַבִּ֑ים וַיָּבֹ֥אוּ אֶחָ֖יו לְנַחֲמֽוֹ׃
וַיָּבֹא֙ אֶל־אִשְׁתּ֔וֹ וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמוֹ֙ בְּרִיעָ֔ה כִּ֥י בְרָעָ֖ה הָיְתָ֥ה בְּבֵיתֽוֹ׃
וּבִתּ֣וֹ שֶׁאֱרָ֔ה וַתִּ֧בֶן אֶת־בֵּית־חוֹר֛וֹן הַתַּחְתּ֖וֹן וְאֶת־הָעֶלְי֑וֹן וְאֵ֖ת אֻזֵּ֥ן שֶׁאֱרָֽה׃
(דברי הימים א ז כא-כד)

שתי עובדות נלמדות מפסוקים אלו:

  1. בני אפרים הלכו בחיי אפרים אביהם ממצרים לארץ ישראל לקחת את מקניהם (רכוש שהיה להם בארץ) ובני גת הרגו אותם בדרך.
  2. בִתּוֹ של אפרים, שֶׁאֱרָ֔ה, בנתה ישובים בארץ ישראל, את בית חורון תחתון ואת בית חורון עליון, אף זאת בזמן שהיו ישראל במצרים.

על העובדה הראשונה מרחיבים חז"ל כי בני אפרים יצאו לכיוון ארץ ישראל שלושים שנה לפני כל ישראל:

"ולא נחם א-להים דרך ארץ פלשתים" - למה? - אלא שטעו שבטו של אפרים ויצאו ממצרים עד שלא שלם הקץ ונהרגו מהם שלושים רבוא. ולמה נהרגו? - שחישבו מיום שנדבר אברהם בין הבתרים וטעו שלושים שנה שנאמר "בְּֽנֵי־אֶפְרַ֗יִם נוֹשְׁקֵ֥י רֽוֹמֵי־קָ֑שֶׁת..."(תהלים עח ט)... "וַהֲרָג֗וּם אַנְשֵׁי־גַת֙"(דברי הימים א ז כא), והיו עצמותיהם שטוחין בדרך חמרים חמרים שכבר, היה להם שלושים שנה שיצאו עד שלא יצאו אחיהם ממצרים. אמר הקב"ה: אם יראו ישראל עצמות בני אפרים שטוחין בדרך - יחזרו למצרים.
(שמות רבה פרשה כ יא)

נשאלת השאלה כיצד יצאו? מדוע לא עכבו אותם המצרים? כיצד התאפשר למשפחת אפרים לעשות כן, הרי ישראל היו משועבדים לעבדים במצרים?

מעמדם המיוחד של בני יוסף

אומרים חז"ל כי בני יוסף לא היו משועבדים במצרים:

...ורבנן אמרי (=חכמים אומרים): "מִדּ֥וּד"(תהילים פא ז) - משעבוד מצרים. ללמדך שלא נשתעבדו בניו של יוסף במצרים. כמה דאת אמר (=כמו שנאמר): "בְּכ֨וֹר שׁוֹר֜וֹ הָדָ֣ר ל֗וֹ"(דברים לג יז) - מה בכור שור אין עושין בו עבודה, שנאמר "לֹ֤א תַעֲבֹד֙ בִּבְכֹ֣ר שׁוֹרֶ֔ךָ"(דברים טו יט), אף זרעו של יוסף לא נשתעבדו במצרים... ובני יוסף לא משתעבדין ולא יושבין על סיר הבשר, אלא היו בעלי תריסין ובעלי מלחמות, וכן הוא אומר "בְּֽנֵי־אֶפְרַ֗יִם נוֹשְׁקֵ֥י רֽוֹמֵי־קָ֑שֶׁת"(תהלים עח ט), לפיכך נאמר "הֲסִיר֣וֹתִי מִסֵּ֣בֶל שִׁכְמ֑וֹ"(תהילים פא ז).
(מדרש תהלים פא ד"ה עדות ביהוסף)

יוסף, המשנה למלך מצרים, מינה את בניו כשרי צבא וממשל במצרים. בני בניו המשיכו והתערו במערכות המדיניות, וממילא היו חופשיים לצאת ולבוא כרצונם.

מנשה היה האחראי על בית יוסף, כמו שמצאנו שיוסף מינה את מנשה להטמין את הגביע באמתחת בנימין: "וַיְצַו אֶת אֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ (הוא מנשה, ראה בראשית רבה פד כ) לֵאמֹר... וַיַּעַשׂ כִּדְבַר יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֵּר"(בראשית מד א-ב) [הביטוי "אשר על הבית" משמעו המשרה הבכירה בארמון המלכות. למשל: "עובדיה אשר על הבית"(מלכים א יח ג); "אליקים בן חלקיהו אשר על הבית"(מלכים ב י ה; מלכים ב יח יח); "שבנא אשר על הבית"(ישעיהו כב טו). כל האנשים הללו היו ראשונים למלכות]. לא רק במקרה זה היה מנשה איש הביצוע של יוסף, אלא בכל דבר היה יד ימינו. אומרים חז"ל: "...מנשה היה יוצא ונזקק עם אביו לעסקיו..."(פסיקתא רבתי פרשה ג).

אם כן, בני אפרים שעלו לארץ היו חופשיים מהשעבוד. הם היו חיל גדול מאד שהיה באפשרותו ללכת לאשר יחפוץ.

על פי מה שביארנו יוצא כי ישראל חיו במצרים כשני מעמדות שונים. רוב השבטים היו עבדים, ואילו בני מנשה ואפרים היו במעמד של בני חורין ולוחמים.

בני אפרים נוטים להנהגה

אפשר שמצב זה גרם לחלק מהמתחים שאנו מוצאים בין בני אפרים לבין שאר השבטים. כמעט תמיד תובעים בני אפרים לעצמם מעמד של הנהגה על כל שאר השבטים. אפשר כי זה המשך למצב של מאות שנים שבו היו בני אפרים מעל כל השבטים.

יהושע – מוכשר להנהגה בתור בן למשפחת אפרים

האם המשיכו חלק מבני אפרים לגור בארץ ישראל בזמן גלות מצרים? האם המשך רשימת היחס בדברי הימים מציינת את בני אפרים שהיו בארץ ישראל בבית חורון תחתון ועליון?

וְרֶפַח בְּנוֹ וְרֶשֶׁף וְתֶלַח בְּנוֹ וְתַחַן בְּנוֹ: לַעְדָּן בְּנוֹ עַמִּיהוּד בְּנוֹ אֱלִישָׁמָע בְּנוֹ: נוֹן בְּנוֹ יְהוֹשֻׁעַ בְּנוֹ:
(דברי הימים א פרק ז כה-כז)

אם כן נמצא כי אף יהושע לא נולד במצרים אלא בארץ ישראל והצטרף למשה לאחר יציאת מצרים!

יכולים אנו אף להסיק כי יהושע משרת משה שהיה מבני אפרים, לא היה משועבד למצרים כשאר עם ישראל. יתירה מזו מסתבר שהייתה לו הכשרה צבאית מצרית בתור אחד מבני יוסף, והוכשר בכך להנהגת עם ישראל. על פי זה מובן  מדוע שולח משה את יהושע להילחם בעמלק במדבר. 

שני המנהיגים שהובילו את ישראל מעבדות לחירות נולדו וגדלו כבני חורין, ולא היו עבדים בעצמם!

כפי הנראה אנשים שגדלו בתור עבדים לא יוכלו להפוך בבת אחת למנהיגים עם מנטליות של בני חורין על כן מסבבת ההשגחה כי שני המנהיגים הראשונים של עם ישראל יגדלו כבני חורין, כמנהיגים מדיניים וצבאיים.

[מסופר שבאחת הפעמים שביקשו מהחפץ חיים לפעול לשחרור נערים יהודים שנלקחו לצבא הצאר, אמר שעוד מעט בא המשיח והוא הרי יצטרך אנשים היודעים חכמת המלחמה, אם כן צריך ללכת לצבא הרוסי על מנת "לְלַמֵּ֥ד בְּנֵֽי־יְהוּדָ֖ה קָ֑שֶׁת"(שמואל ב א יח)!]

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך