לפרק ז'
"הַבָּאִים" – העולים בשנית
בפרקנו מופיעה רשימת העולים. לפני הפירוט נאמר:
אֵ֣לֶּה בְּנֵ֣י הַמְּדִינָ֗ה הָעֹלִים֙ מִשְּׁבִ֣י הַגּוֹלָ֔ה... הַבָּאִ֣ים עִם-זְרֻבָּבֶ֗ל...
(עזרא נ ז ו-ז)
בתחילת הספר גם הופיעה רשימת העולים, במעט שינויים, ושם נאמר:
וְאֵ֣לֶּה בְּנֵ֣י הַמְּדִינָ֗ה הָֽעֹלִים֙ מִשְּׁבִ֣י הַגּוֹלָ֔ה... אֲשֶׁר-בָּ֣אוּ עִם-זְרֻבָּבֶ֗ל...
(עזרא ע ב א-ב)
בפרקנו נאמר "הַבָּאִ֣ים" בהווה, לעומת הנאמר בתחילת הספר, בלשון עבר, "בָּ֣אוּ". הסיבה לכך: נחמיה עשה את הבדיקה של רשימות העולים עשרים שנה לאחר עלייתם; חלק מן העולים חזרו לבבל ועלו שוב לארץ להשתדל בכל עוז בהשלמת הבניין, אחר שמצאו-חן בעיני מלכי פרס (רלב"ג); לכן נאמר בעלייה השנייה "הַבָּאִ֣ים" - שהם באו פעם שנייה.
מרדכי ירד מהארץ וירד בדרגה
בפרקנו נאמר:
הַבָּאִ֣ים עִם־זְרֻבָּבֶ֗ל יֵשׁ֡וּעַ נְחֶמְיָ֡ה עֲ֠זַרְיָה רַֽעַמְיָ֨ה נַחֲמָ֜נִי מָרְדֳּכַ֥י בִּלְשָׁ֛ן מִסְפֶּ֥רֶת בִּגְוַ֖י נְח֣וּם בַּעֲנָ֑ה מִסְפַּ֕ר אַנְשֵׁ֖י עַ֥ם יִשְׂרָאֵֽל׃
(עזרא נ ז ז)
בכתוב המקביל שהובא לעיל:
אֲשֶׁר-בָּ֣אוּ עִם-זְרֻבָּבֶ֗ל יֵשׁ֡וּעַ נְ֠חֶמְיָה שְׂרָיָ֨ה רְֽעֵלָיָ֜ה מָרְדֳּכַ֥י בִּלְשָׁ֛ן מִסְפָּ֥ר בִּגְוַ֖י רְח֣וּם בַּעֲנָ֑ה מִסְפַּ֕ר אַנְשֵׁ֖י עַ֥ם יִשְׂרָאֵֽל:
(עזרא ע ב ב)
בפרקנו מרדכי נמנה חמישי בדירוג, ואילו בכתוב המקביל מדורג רביעי. הסיבה היא על פי שביארנו לעיל, שחלק מן העולים הראשונים חזרו לבבל לעסוק בצרכי ציבור, וביניהם מרדכי; בעקבות זאת הוא ירד ממדרגתו.
בני יהודה חזרו לירושלים ויהודה ובני בנימין לעריהם
מה שהסברנו בתחילת הספר נכון גם בפרקנו:
...וַיָּשׁ֧וּבוּ לִֽירוּשָׁלִַ֛ם וְלִיהוּדָ֖ה אִ֥ישׁ לְעִירֽוֹ׃
(עזרא נ ז ו)
בְּנֵ֣י פַרְעֹ֔שׁ... בְּנֵ֣י שְׁפַטְיָ֔ה... אַנְשֵׁ֤י הָֽרָמָה֙ וָגָ֔בַע... אַנְשֵׁ֤י בֵֽית־אֵל֙ וְהָעָ֔י...
(עזרא נ ז ח,ט,ל,לב)
בפירוט העולים אפשר למצוא קבוצות המוכתרות בשם משפחה, וקבוצות המוכתרות בשם עיר. קבוצות העולים שנמנו למשפחותם הם בני יהודה שחזרו "לִֽירוּשָׁלִַ֛ם וְלִיהוּדָ֖ה"(עזרא נ ז ו), וקבוצות העולים שנמנו לעריהם הם בני בנימין שחזרו "אִ֥ישׁ לְעִירֽוֹ"(עזרא נ ז ו).
"וַיִּגַּע הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי" – האם מתייחס למאורע שכבר למדנו עליו?
הפרק נחתם:
וַיֵּשְׁב֣וּ הַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּ֡ם וְהַשּׁוֹעֲרִים֩ וְהַמְשֹׁרְרִ֨ים וּמִן־הָעָ֧ם וְהַנְּתִינִ֛ים וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּעָרֵיהֶ֑ם וַיִּגַּע֙ הַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י וּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בְּעָרֵיהֶֽם׃
(עזרא נ ז עב)
דברי נחמיה מזכירים לנו פסוק נוסף מתחילת הספר:
וַיִּגַּע֙ הַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י וּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בֶּעָרִ֑ים וַיֵּאָסְפ֥וּ הָעָ֛ם כְּאִ֥ישׁ אֶחָ֖ד אֶל-יְרוּשָׁלִָֽם:
(עזרא ע ג א)
האם מדובר על אותו אירוע?
- כתב המלבי"ם שאלו שני אירועים נפרדים; האירוע המתואר בפרקנו התרחש לאחר השלמה החומה והדלתות.