תנ"ך על הפרק - דניאל א - הקדמה לספרים דניאל ועזרא - על ארבע הגלויות, ובפרט גלות בבל / הרב צבי שוויגר שליט"א

תנ"ך על הפרק

דניאל א

830 / 929
היום

הפרק

בִּשְׁנַ֣ת שָׁל֔וֹשׁ לְמַלְכ֖וּת יְהוֹיָקִ֣ים מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֑ה בָּ֣א נְבוּכַדְנֶאצַּ֧ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֛ל יְרוּשָׁלִַ֖ם וַיָּ֥צַר עָלֶֽיהָ׃וַיִּתֵּן֩ אֲדֹנָ֨י בְּיָד֜וֹ אֶת־יְהוֹיָקִ֣ים מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה וּמִקְצָת֙ כְּלֵ֣י בֵית־הָֽאֱלֹהִ֔ים וַיְבִיאֵ֥ם אֶֽרֶץ־שִׁנְעָ֖ר בֵּ֣ית אֱלֹהָ֑יו וְאֶת־הַכֵּלִ֣ים הֵבִ֔יא בֵּ֖ית אוֹצַ֥ר אֱלֹהָֽיו׃וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ לְאַשְׁפְּנַ֖ז רַ֣ב סָרִיסָ֑יו לְהָבִ֞יא מִבְּנֵ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל וּמִזֶּ֥רַע הַמְּלוּכָ֖ה וּמִן־הַֽפַּרְתְּמִֽים׃יְלָדִ֣ים אֲשֶׁ֣ר אֵֽין־בָּהֶ֣ם כָּל־מאוםמוּם֩וְטוֹבֵ֨י מַרְאֶ֜ה וּמַשְׂכִּילִ֣ים בְּכָל־חָכְמָ֗ה וְיֹ֤דְעֵי דַ֙עַת֙ וּמְבִינֵ֣י מַדָּ֔ע וַאֲשֶׁר֙ כֹּ֣חַ בָּהֶ֔ם לַעֲמֹ֖ד בְּהֵיכַ֣ל הַמֶּ֑לֶךְ וּֽלֲלַמְּדָ֥ם סֵ֖פֶר וּלְשׁ֥וֹן כַּשְׂדִּֽים׃וַיְמַן֩ לָהֶ֨ם הַמֶּ֜לֶךְ דְּבַר־י֣וֹם בְּיוֹמ֗וֹ מִפַּת־בַּ֤ג הַמֶּ֙לֶךְ֙ וּמִיֵּ֣ין מִשְׁתָּ֔יו וּֽלְגַדְּלָ֖ם שָׁנִ֣ים שָׁל֑וֹשׁ וּמִ֨קְצָתָ֔ם יַֽעַמְד֖וּ לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃וַיְהִ֥י בָהֶ֖ם מִבְּנֵ֣י יְהוּדָ֑ה דָּנִיֵּ֣אל חֲנַנְיָ֔ה מִֽישָׁאֵ֖ל וַעֲזַרְיָֽה׃וַיָּ֧שֶׂם לָהֶ֛ם שַׂ֥ר הַסָּרִיסִ֖ים שֵׁמ֑וֹת וַיָּ֨שֶׂם לְדָֽנִיֵּ֜אל בֵּ֣לְטְשַׁאצַּ֗ר וְלַֽחֲנַנְיָה֙ שַׁדְרַ֔ךְ וּלְמִֽישָׁאֵ֣ל מֵישַׁ֔ךְ וְלַעֲזַרְיָ֖ה עֲבֵ֥ד נְגֽוֹ׃וַיָּ֤שֶׂם דָּנִיֵּאל֙ עַל־לִבּ֔וֹ אֲשֶׁ֧ר לֹֽא־יִתְגָּאַ֛ל בְּפַתְבַּ֥ג הַמֶּ֖לֶךְ וּבְיֵ֣ין מִשְׁתָּ֑יו וַיְבַקֵּשׁ֙ מִשַּׂ֣ר הַסָּרִיסִ֔ים אֲשֶׁ֖ר לֹ֥א יִתְגָּאָֽל׃וַיִּתֵּ֤ן הָֽאֱלֹהִים֙ אֶת־דָּ֣נִיֵּ֔אל לְחֶ֖סֶד וּֽלְרַחֲמִ֑ים לִפְנֵ֖י שַׂ֥ר הַסָּרִיסִֽים׃וַיֹּ֜אמֶר שַׂ֤ר הַסָּרִיסִים֙ לְדָ֣נִיֵּ֔אל יָרֵ֤א אֲנִי֙ אֶת־אֲדֹנִ֣י הַמֶּ֔לֶךְ אֲשֶׁ֣ר מִנָּ֔ה אֶת־מַאֲכַלְכֶ֖ם וְאֶת־מִשְׁתֵּיכֶ֑ם אֲשֶׁ֡ר לָמָּה֩ יִרְאֶ֨ה אֶת־פְּנֵיכֶ֜ם זֹֽעֲפִ֗ים מִן־הַיְלָדִים֙ אֲשֶׁ֣ר כְּגִֽילְכֶ֔ם וְחִיַּבְתֶּ֥ם אֶת־רֹאשִׁ֖י לַמֶּֽלֶךְ׃וַיֹּ֥אמֶר דָּנִיֵּ֖אל אֶל־הַמֶּלְצַ֑ר אֲשֶׁ֤ר מִנָּה֙ שַׂ֣ר הַסָּֽרִיסִ֔ים עַל־דָּנִיֵּ֣אל חֲנַנְיָ֔ה מִֽישָׁאֵ֖ל וַעֲזַרְיָֽה׃נַס־נָ֥א אֶת־עֲבָדֶ֖יךָ יָמִ֣ים עֲשָׂרָ֑ה וְיִתְּנוּ־לָ֜נוּ מִן־הַזֵּרֹעִ֛ים וְנֹאכְלָ֖ה וּמַ֥יִם וְנִשְׁתֶּֽה׃וְיֵרָא֤וּ לְפָנֶ֙יךָ֙ מַרְאֵ֔ינוּ וּמַרְאֵה֙ הַיְלָדִ֔ים הָאֹ֣כְלִ֔ים אֵ֖ת פַּתְבַּ֣ג הַמֶּ֑לֶךְ וְכַאֲשֶׁ֣ר תִּרְאֵ֔ה עֲשֵׂ֖ה עִם־עֲבָדֶֽיךָ׃וַיִּשְׁמַ֥ע לָהֶ֖ם לַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה וַיְנַסֵּ֖ם יָמִ֥ים עֲשָׂרָֽה׃וּמִקְצָת֙ יָמִ֣ים עֲשָׂרָ֔ה נִרְאָ֤ה מַרְאֵיהֶם֙ ט֔וֹב וּבְרִיאֵ֖י בָּשָׂ֑ר מִן־כָּל־הַיְלָדִ֔ים הָאֹ֣כְלִ֔ים אֵ֖ת פַּתְבַּ֥ג הַמֶּֽלֶךְ׃וַיְהִ֣י הַמֶּלְצַ֗ר נֹשֵׂא֙ אֶת־פַּתְבָּגָ֔ם וְיֵ֖ין מִשְׁתֵּיהֶ֑ם וְנֹתֵ֥ן לָהֶ֖ם זֵרְעֹנִֽים׃וְהַיְלָדִ֤ים הָאֵ֙לֶּה֙ אַרְבַּעְתָּ֔ם נָתַ֨ן לָהֶ֧ם הָֽאֱלֹהִ֛ים מַדָּ֥ע וְהַשְׂכֵּ֖ל בְּכָל־סֵ֣פֶר וְחָכְמָ֑ה וְדָנִיֵּ֣אל הֵבִ֔ין בְּכָל־חָז֖וֹן וַחֲלֹמֽוֹת׃וּלְמִקְצָת֙ הַיָּמִ֔ים אֲשֶׁר־אָמַ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ לַהֲבִיאָ֑ם וַיְבִיאֵם֙ שַׂ֣ר הַסָּרִיסִ֔ים לִפְנֵ֖י נְבֻכַדְנֶצַּֽר׃וַיְדַבֵּ֣ר אִתָּם֮ הַמֶּלֶךְ֒ וְלֹ֤א נִמְצָא֙ מִכֻּלָּ֔ם כְּדָנִיֵּ֣אל חֲנַנְיָ֔ה מִֽישָׁאֵ֖ל וַעֲזַרְיָ֑ה וַיַּֽעַמְד֖וּ לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃וְכֹ֗ל דְּבַר֙ חָכְמַ֣ת בִּינָ֔ה אֲשֶׁר־בִּקֵּ֥שׁ מֵהֶ֖ם הַמֶּ֑לֶךְ וַֽיִּמְצָאֵ֞ם עֶ֣שֶׂר יָד֗וֹת עַ֤ל כָּל־הַֽחַרְטֻמִּים֙ הָֽאַשָּׁפִ֔ים אֲשֶׁ֖ר בְּכָל־מַלְכוּתֽוֹ׃וַֽיְהִי֙ דָּֽנִיֵּ֔אל עַד־שְׁנַ֥ת אַחַ֖ת לְכ֥וֹרֶשׁ הַמֶּֽלֶךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב צבי שוויגר שליט

הקדמה לספרים דניאל ועזרא - על ארבע הגלויות, ובפרט גלות בבל

רמז לארבע לגלויות בסיפורי האבות

אנו מוצאים בדברי התורה מקומות בהם ה' מרמז לאבות על ארבע הגלויות שעם ישראל עתידים לגלות.

רמז לארבע הגלויות אצל אברהם אבינו

בספר בראשית אנו קוראים על ברית בין הבתרים שה' כרת עם אברהם אבינו. הרמב"ן כותב שבברית זו נרמזו ארבע הגלויות:

דרשו בו רמז לשעבוד ארבע גלויות, כי מצא הנביא בנפשו אֵימָ֛ה, ואחר כך באה בחשֵׁכָה, ואחר כך גדלה החשכה, ואחר כך הרגיש כאלו היא נֹפֶ֥לֶת עָלָֽיו, כמשא כבד תכבד ממנו. אמרו (בראשית רבה מד יז): "אֵימָ֛ה" זו בבל; "חֲשֵׁכָ֥ה" זו מדי, שהחשיכה עיניהם של ישראל בצום ובתענית; "גְדֹלָ֖ה" זו מלכות אנטיוכס; "נֹפֶ֥לֶת עָלָֽיו" זו אדום.

והיה העניין הזה לאברהם, כי כשהקב"ה כרת עמו ברית לתת הארץ לזרעו לאחוזת עולם, אמר לו כמשייר במתנתו, שארבע גלויות ישתעבדו בבניו וימשלו בארצם, וזה בעל מנת אם יחטאו לפניו.
(רמב"ן בראשית טו יב)

מבואר שברית בין בתרים על נתינת הארץ לישראל היא בתנאי שלא יחטאו, ואם יחטאו – יענשו על ידי ארבע אומות שיכבשו את ארצם.

רמז לארבע הגלויות אצל יעקב אבינו

על חלומו של יעקב אבינו במראה הסולם, כתב הרמב"ן:

הייתה זאת המראה כעניין בין הבתרים לאברם; כי הראהו ממשלת ארבע מלכויות ומעלתם וירידתם. וזה טעם "מַלְאֲכֵ֣י אֱ-לֹהִ֔ים" כמו שנאמר בדניאל (י יג,כ) שַׂר מלכות־יָוָ֖ן וְשַׂ֣ר ׀ מַלְכ֣וּת פָּרַ֗ס. והבטיחו כי הוא יתעלה יהיה עמו בכל אשר ילך ביניהם וישמרנו ויצילנו מידם.
(בראשית כח יב)

רואים אם כן, שכבר לאבות נרמז על ארבעת העמים שיכבשו את ארץ ישראל בחטאם.

חיי יצחק בארץ פלשתים – רמז לגלות בבל

הספרים דניאל ועזרא עוסקים בתקופת הגלות של עם ישראל לבבל, והשיבה לארץ לאחריה. על הגלות לבבל כתב הרמב"ן שהיא דומה לחייו של יצחק אבינו בארץ פלישתים והיחס של הבבלים ליהודים דומה ליחס של הפלשתים אל יצחק:

...ירידתו של יצחק שם מפני הרעב ירמוז לגלות, כי גלה ממקומו בעל כורחו והלך אל ארץ אחרת והנה היה גלותו ממקומו אל ארץ פלישתים שהיא ארץ מגורי אביו; וירמוז לגלות בבל שהוא מקום מגורי אבותם שהיו באור כשדים. ודע כי הגלות הנזכר ירמוז למעשה יצחק כאשר לא לקחו אשתו ולא היה לו שם רק הגלות והפחד ומתחילה אמר "הַנֹּגֵ֜עַ בָּאִ֥ישׁ הַזֶּ֛ה וּבְאִשְׁתּ֖וֹ מ֥וֹת יוּמָֽת׃"(בראשית כו יא), ולימים חזר בו ואמר "לֵ֚ךְ מֵֽעִמָּ֔נוּ"(בראשית כו טז) ואחרי כן חזרו אליו בברית. וכן גלות בבל גלו שם מפני זלעפות רעב ומעת היותם שם לא עבדום ולא ענו אותם אבל היו גדוליהם שרים במלכות, ואחרי כן אמרו "מִֽי־בָכֶ֣ם מִכָּל־עַמּ֗וֹ יְהִ֤י אֱ-לֹהָיו֙ עִמּ֔וֹ וְיַ֕עַל"(עזרא א ג) והזהירו עליהם שרי עבר הנהר והפחות ואחרי כן בטלו הבנין והות בטלא עד זמן ועידן. אחרי כן חזרו ונתנו רשות בבנין...
(בראשית כו א)

בהמשך אומר הרמב"ן על גלות בבל:

...כי גלו לבבל ואשור שהם קרובים לארץ ונלחמים בהם תמיד [הכוונה שהם אויב מוכר וידוע, בניגוד לרומי שהיא ארץ רחוקה] ויחוס ישראל משם היה ויודעים לשונם...
(בראשית כו טז)

רואים מדברי הרמב"ן שהיחס של כורש לעם ישראל נרמז כבר בתורה. הרמב"ן משווה את ירידתו של יצחק מחברון או באר-שבע לפלישתים - לגלות בבל, שהוא מקום מאוד קרוב; וכן יש דימיון בכך שכמו שיצחק היה בעל ברית למלך פלישתים, כך היו גדולי ישראל בחצרות המלכות בבבל - והכוונה לדניאל, נחמיה, עזרא, מרדכי וכו'.

גלות בבל בדברי הנביאים

גלות בבל של מלכות יהודה, שהייתה למקום קרוב, כפי שהדגיש הרמב"ן, היא בניגוד לנבואת אחיה השילוני לירבעם בן נבט מלך ישראל: "וְהִכָּ֨ה יְ-הוָ֜ה אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל כַּאֲשֶׁ֨ר יָנ֣וּד הַקָּנֶה֮ בַּמַּיִם֒ וְנָתַ֣שׁ אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל מֵ֠עַל הָאֲדָמָ֨ה הַטּוֹבָ֤ה הַזֹּאת֙ אֲשֶׁ֤ר נָתַן֙ לַאֲב֣וֹתֵיהֶ֔ם וְזֵרָ֖ם מֵעֵ֣בֶר לַנָּהָ֑ר..."(מלכים א יד טו); גלות עשרת השבטים היא למקום רחוק - "מֵעֵ֣בֶר לַנָּהָ֑ר".

על גלות זו לבבל נאמר כבר לחזקיהו המלך על ידי ישעיהו הנביא: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְנִשָּׂא כָּל אֲשֶׁר בְּבֵיתֶךָ וַאֲשֶׁר אָצְרוּ אֲבֹתֶיךָ עַד הַיּוֹם הַזֶּה בָּבֶל לֹא יִוָּתֵר דָּבָר אָמַר ה': וּמִבָּנֶיךָ אֲשֶׁר יֵצְאוּ מִמְּךָ אֲשֶׁר תּוֹלִיד יִקָּחוּ וְהָיוּ סָרִיסִים בְּהֵיכַל מֶלֶךְ בָּבֶל:"(ישעיהו לט ו-ז). הכוונה של "סָרִיסִים בְּהֵיכַל מֶלֶךְ בָּבֶל" - אלו דניאל, חנניה מישאל ועזריה, כמו שכתבו המפרשים.

גם אצל הנביא ירמיהו אנו מוצאים שהוא מודיע בשם ה' על הגלות לבבל: "וְעַתָּ֗ה אָֽנֹכִי֙ נָתַ֙תִּי֙ אֶת-כָּל-הָאֲרָצ֣וֹת הָאֵ֔לֶּה בְּיַ֛ד נְבוּכַדְנֶאצַּ֥ר מֶֽלֶךְ-בָּבֶ֖ל עַבְדִּ֑י וְגַם֙ אֶת-חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֔ה נָתַ֥תִּי ל֖וֹ לְעָבְדֽוֹ: וְעָבְד֤וּ אֹתוֹ֙ כָּל-הַגּוֹיִ֔ם וְאֶת-בְּנ֖וֹ וְאֶֽת-בֶּן-בְּנ֑וֹ עַ֣ד בֹּא-עֵ֤ת אַרְצוֹ֙ גַּם-ה֔וּא וְעָ֤בְדוּ בוֹ֙ גּוֹיִ֣ם רַבִּ֔ים וּמְלָכִ֖ים גְּדֹלִֽים:"(ירמיהו כז ו-ז).

גלות ישמעאל לא עומדת בפני עצמה

הרמב"ן כותב עוד (ספר הגאולה שער ג), שמלכות ישמעאל לא נמנה בין ארבע המלכויות שהגלו אותנו, כי נמנו רק אותן הגוברות אחת על קודמתה ותופסת המלכות ממנה ומושלת על העם ומגלה אותם ומשעבדת אותם.

ממלכת אשור לא הגלתה את יהודה

עוד יש להתבונן מדוע ממלכת אשור לא מופיעה נמנית כמלכות שהביאה גלות? - ואולי משום שארבע המלכויות הן שהגלו ושעבדו את ממלכת יהודה – בבל, פרס, יון ואדום; ואילו עשרת השבטים הוגלו על ידי אשור, ולא סבלו מארבע האחרות.

גזרות אחשוורוש והמן הן גלות פרס

צריך להבין, לפי דברי הרמב"ן, שאמר ארבע המלכויות יכבשו את הארץ בעוונם, כיצד ניתן לומר כך על פרס, אשר ניצחה אמנם את בבל (בניגוד לישמעאל שלא גברו על רומא), אך לא הענישה את היהודים בחטאם?! - ונראה שהכוונה לעניין גזירות אחשוורוש והמן, לפי דברי הרמב"ן (בפירושו על מסכת מגילה) הרי העולים הראשונים כבר הגיעו לארץ ישראל והמזבח נבנה, ואז נגזרו גזירות המן להשמיד את היהודים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך