על מרד אבשלום
בתור השערה נראה לי לייחס הפרק הזה אל מרד אבשלום.
שִׁ֗יר הַֽמַּ֫עֲל֥וֹת הַבֹּטְחִ֥ים בה' כְּֽהַר-צִיּ֥וֹן לֹא-יִ֝מּ֗וֹט לְעוֹלָ֥ם יֵשֵֽׁב:
(תהילים קכה א)
מרמז לפי דעתי על רעש הארץ בימי דוד, שהרגיז הרים ממקומם, ובהר ציון וירושלים [כפי שיוצא מפרק מו] לא נודעו עקבותיו.
כִּ֤י לֹ֪א יָנ֡וּחַ שֵׁ֤בֶט הָרֶ֗שַׁע עַל֮ גּוֹרַ֪ל הַֽצַּדִּ֫יקִ֥ים לְמַ֡עַן לֹא-יִשְׁלְח֖וּ הַצַּדִּיקִ֨ים בְּעַוְלָ֬תָה יְדֵיהֶֽם:
(תהילים קכה ג)
"שֵׁ֤בֶט" וממשלת אבשלום "לֹ֪א יָנ֡וּחַ" "עַל֮ גּוֹרַ֪ל" הנאמנים לדוד, "לְמַ֡עַן לֹא-יִשְׁלְח֖וּ" אלה שעמדו בצדקתם "בְּעַוְלָ֬תָה יְדֵיהֶֽם" לבגוד גם הם בדוד.
הֵיטִ֣יבָה ה' לַטּוֹבִ֑ים וְ֝לִֽישָׁרִ֗ים בְּלִבּוֹתָֽם:
(תהילים קכה ד)
"וְ֝לִֽישָׁרִ֗ים בְּלִבּוֹתָֽם" - כמו חושי הארכי, שבפיו היה אמנם עם אבשלום, אבל בליבו שמר אמונתו לדוד.
וְהַמַּטִּ֤ים עַֽקַלְקַלּוֹתָ֗ם יוֹלִיכֵ֣ם ה' אֶת-פֹּעֲלֵ֣י הָאָ֑וֶן שָׁ֝ל֗וֹם עַל-יִשְׂרָאֵֽל:
(תהילים קכה ה)
"וְהַמַּטִּ֤ים עַֽקַלְקַלּוֹתָ֗ם" - לנטות אחרי אבשלום, "יוֹלִיכֵ֣ם ה' אֶת-פֹּעֲלֵ֣י הָאָ֑וֶן" - כלומר, יחשוב אותם מסוג פועלי האון.
"שָׁ֝ל֗וֹם עַל-יִשְׂרָאֵֽל" - אופן החתימה פה מקביל אל אופן החתימה בפרק ג': "על עמך ברכתך סלה!", וכזה כן זה נותנים ביטוי לדאגת דוד לבל תתלקח המריבה המשפחתית ללהבה העושה שמות בעם ישראל.