מסירות הנפש של פינחס והשפעתה לדורות
וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה.
(תהילים קו ל)
חכמינו אמרו: "וַיְפַלֵּל – זו תפילה" (ברכות ו:; כו:). "בָּא (פינחס) וַחֲבָטָן (את זמרי וכזבי) לִפְנֵי הַמָּקוֹם, אָמַר לְפָנָיו, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, עַל אֵלּוּ יִפְּלוּ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף מִיִּשְׂרָאֵל?"(סנהדרין מד:).
הסניגוריה של פינחס התקבלה, והקב"ה השיב את חמתו מעל בני ישראל והסיר מהם את גזירת הכיליון שהייתה תלויה ועומדת על ראשם. לכן זכה פינחס שכל הכוהנים הגדולים יעמדו מזרעו, כי תפקיד הכוהנים הגדולים הוא להתפלל וללמד זכות על בני ישראל "וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם" (תהלים קו לא).
מסירות נפש למען הכלל
כדי שפינחס יוכל להגיע אל זמרי בלי להילחם בעשרים וארבעה אלף תומכיו, הוא נאלץ להתחפש לאוהד של זמרי. על כן שלף פינחס את ה"שְׁנָנָה" – ראש הברזל הקבוע בראש הרומח – והחביאו בבגדיו. נשען פינחס על העץ של הרומח כשם שנשענים על מטה, נכנס לאוהל של זמרי, חיבר את ה"שְׁנָנָה" לעץ הרומח והרג את כזבי ואת זמרי.
גם מסירות הנפש של פינחס למען ישראל עברה לכל צאצאיו הכוהנים הגדולים. היא מתגלה אצל מתתיהו בן יוחנן כוהן גדול, שסיכן את חייו למען קדושת עם ישראל וחירותו. היא מתגלה אצל שמעון הצדיק הכוהן הגדול, שסיכן את חייו כשהלך לעצור את אלכסנדרוס מוקדון, ואצל כל כהן גדול שנכנס לקודש הקדשים ומסכן את חייו כדי לכפר על כלל ישראל.