תנ"ך על הפרק - תהילים פה - חזיון על העליה מגלות בבל / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים פה

652 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֬חַ ׀ לִבְנֵי־קֹ֬רַח מִזְמֽוֹר׃רָצִ֣יתָ יְהוָ֣ה אַרְצֶ֑ךָ שַׁ֝֗בְתָּשבותשְׁבִ֣יתיַעֲקֹֽב׃נָ֭שָׂאתָ עֲוֺ֣ן עַמֶּ֑ךָ כִּסִּ֖יתָ כָל־חַטָּאתָ֣ם סֶֽלָה׃אָסַ֥פְתָּ כָל־עֶבְרָתֶ֑ךָ הֱ֝שִׁיב֗וֹתָ מֵחֲר֥וֹן אַפֶּֽךָ׃שׁ֭וּבֵנוּ אֱלֹהֵ֣י יִשְׁעֵ֑נוּ וְהָפֵ֖ר כַּֽעַסְךָ֣ עִמָּֽנוּ׃הַלְעוֹלָ֥ם תֶּֽאֱנַף־בָּ֑נוּ תִּמְשֹׁ֥ךְ אַ֝פְּךָ֗ לְדֹ֣ר וָדֹֽר׃הֲֽלֹא־אַ֭תָּה תָּשׁ֣וּב תְּחַיֵּ֑נוּ וְ֝עַמְּךָ֗ יִשְׂמְחוּ־בָֽךְ׃הַרְאֵ֣נוּ יְהוָ֣ה חַסְדֶּ֑ךָ וְ֝יֶשְׁעֲךָ֗ תִּתֶּן־לָֽנוּ׃אֶשְׁמְעָ֗ה מַה־יְדַבֵּר֮ הָאֵ֪ל ׀ יְה֫וָ֥ה כִּ֤י ׀ יְדַבֵּ֬ר שָׁל֗וֹם אֶל־עַמּ֥וֹ וְאֶל־חֲסִידָ֑יו וְֽאַל־יָשׁ֥וּבוּ לְכִסְלָֽה׃אַ֤ךְ ׀ קָר֣וֹב לִירֵאָ֣יו יִשְׁע֑וֹ לִשְׁכֹּ֖ן כָּב֣וֹד בְּאַרְצֵֽנוּ׃חֶֽסֶד־וֶאֱמֶ֥ת נִפְגָּ֑שׁוּ צֶ֖דֶק וְשָׁל֣וֹם נָשָֽׁקוּ׃אֱ֭מֶת מֵאֶ֣רֶץ תִּצְמָ֑ח וְ֝צֶ֗דֶק מִשָּׁמַ֥יִם נִשְׁקָֽף׃גַּם־יְ֭הוָה יִתֵּ֣ן הַטּ֑וֹב וְ֝אַרְצֵ֗נוּ תִּתֵּ֥ן יְבוּלָֽהּ׃צֶ֭דֶק לְפָנָ֣יו יְהַלֵּ֑ךְ וְיָשֵׂ֖ם לְדֶ֣רֶךְ פְּעָמָֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

חזיון על העליה מגלות בבל

טובי קהל הגולה, שמסיבות שאינן תלויות בהן נשארו לאחר העליה הראשונה בימי כורש בבבל, נקהלו לפני הנביא לדרוש את ה' מפיו [בכיוצא בזה שקהל בא אל הנביא לדרוש את ה' מפיו פגשנו ביחזקאל פעמים - בפרק י"ד ובפרק כ'], אם ידרש ה' להם להעלות גם אותם מארץ גלותם אל ארץ מאווייהם, הארץ אשר כבר פקדה ה' לטובה ורצונו חופף על שממותיה.


רָצִיתָ ה' אַרְצֶךָ שַׁבְתָּ שְׁבִית יַעֲקֹב: נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ כִּסִּיתָ כָל חַטָּאתָם סֶלָה: אָסַפְתָּ כָל עֶבְרָתֶךָ הֱשִׁיבוֹתָ מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ: שׁוּבֵנוּ אֱ-לֹהֵי יִשְׁעֵנוּ וְהָפֵר כַּעַסְךָ עִמָּנוּ: הַלְעוֹלָם תֶּאֱנַף בָּנוּ תִּמְשֹׁךְ אַפְּךָ לְדֹר וָדֹר: הֲלֹא אַתָּה תָּשׁוּב תְּחַיֵּנוּ וְעַמְּךָ יִשְׂמְחוּ בָךְ: הַרְאֵנוּ ה' חַסְדֶּךָ וְיֶשְׁעֲךָ תִּתֶּן לָנוּ:
(תהילים פה ב-ח)

בתפילה ובתחנונים המובעים בפסוקים אלה ניגשים הם אל ה', והפסוקים מקושרים יחד, וכוונתם:

"רָצִיתָ ה' אַרְצֶךָ שַׁבְתָּ שְׁבִית יַעֲקֹב" - שכבר הראית סימני רצון בין לעם בין לארץ. "נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ" - כי בעוונם גלו, וניצני הגאולה הם אות מחילה לעוונות, ומסתמא כִּסִּיתָ כָל חַטָּאתָם סֶלָה, אָסַפְתָּ כָל עֶבְרָתֶךָ, שאין דרכך במחילה ורצון למחצה, ואם כן, שׁוּבֵנוּ אֱ-לֹהֵי יִשְׁעֵנוּ וְהָפֵר כַּעַסְךָ עִמָּנוּ, כי למה נגרע, והלא וודאי עוד תָּשׁוּב תְּחַיֵּנוּ, וְעַמְּךָ, בבבל, עוד יִשְׂמְחוּ בָךְ, כלומר - בישועתך, ולמה זה לך לחכות עוד לגאלנו?! "הַרְאֵנוּ ה' חַסְדֶּךָ וְיֶשְׁעֲךָ תִּתֶּן לָנוּ" במהרה בקרוב!

[צא ותמצא בירמיהו (ירמיה לא,לג) סליחת העוונות בתור הקדמה לגאולה. וגם בדברי חכמינו זכרונם לברכה מפורש (מגילה יז:) שגאולה ורפואה לאחר סליחה היא].


אֶשְׁמְעָה מַה יְדַבֵּר הָאֵל ה' כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ וְאֶל חֲסִידָיו וְאַל יָשׁוּבוּ לְכִסְלָה:
(תהילים פה ט)

"אֶשְׁמְעָה מַה יְדַבֵּר הָאֵל ה' "- זה דבר הנביא הנדרש להם לדרוש את ה' בעדם.

"כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ וְאֶל חֲסִידָיו וְאַל יָשׁוּבוּ לְכִסְלָה" - זה דבר הנביא מפי ה', הנענה להם ביד נביאו בבשורת ישע וגאולה קרובה. ומילת "כִּי" באה בראש המענה בהוראת: 'אכן', ובכוונה לחזק ולאמת דבר הנביא מפי ה', כי אכן ה' מדבר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ וְאֶל חֲסִידָיו; אבל בתנאי לבל יָשׁוּבוּ לְכִסְלָה. ותנאי זה בוודאי אינו חוזר אל "חֲסִידָיו", אלא אל "עַמּוֹ" בלבד.

[מילת "כי" באה פעמים רבות בתנ"ך בראשית מאמר בלי כל קשר עם מה שלפניו, לחיזוק הדבר, בהוראת "אכן", "אמנם כן"; ואב לזה: "מַשָּׂא מוֹאָב כִּי בְּלֵיל שֻׁדַּד עָר"(ישעיה טו א). וכן באיוב: "כִּי יֵשׁ לַכֶּסֶף מוֹצָא וּמָקוֹם לַזָּהָב יָזֹקּוּ"(איוב כח א), לשון מר דוד ילין בפירושו לאיוב (ה ב)].


אַ֤ךְ קָר֣וֹב לִירֵאָ֣יו יִשְׁע֑וֹ לִשְׁכֹּ֖ן כָּב֣וֹד בְּאַרְצֵֽנוּ:
(תהילים פה י)

מבשר להם בשם ה' כי קָר֣וֹב להם לִירֵאָ֣יו יִשְׁע֑וֹ, לִשְׁכֹּ֖ן כָּב֣וֹד בְּאַרְצֵֽנוּ.


חֶֽסֶד-וֶאֱמֶ֥ת נִפְגָּ֑שׁוּ צֶ֖דֶק וְשָׁל֣וֹם נָשָֽׁקוּ: אֱ֭מֶת מֵאֶ֣רֶץ תִּצְמָ֑ח וְ֝צֶ֗דֶק מִשָּׁמַ֥יִם נִשְׁקָֽף:
(תהילים פה יא-יב)

ביאור הכתוב: חֶֽסֶד -משמים- וֶאֱמֶ֥ת -מארץ- נִפְגָּ֑שׁוּ, צֶ֖דֶק -משמים- וְשָׁל֣וֹם -מארץ- נָשָֽׁקוּ. הכוונה: כי אם האמת והשלום יפרו בארץ, ירד אז מן השמים שפע חסד וצדק [וכן זכריהו מעמיד על שתי המידות הללו לאמר: "והאמת והשלום אהבו!"(זכריה ח יט)].


גַּם-ה' יִתֵּ֣ן הַטּ֑וֹב וְ֝אַרְצֵ֗נוּ תִּתֵּ֥ן יְבוּלָֽהּ:
(תהילים פה יג)

צא וראה, כי גם זכריהו מבטיח כזאת בשכר האמת והשלום לאמר: "כִּֽי-זֶ֣רַע הַשָּׁל֗וֹם הַגֶּ֜פֶן תִּתֵּ֤ן פִּרְיָהּ֙ וְהָאָ֙רֶץ֙ תִּתֵּ֣ן אֶת-יְבוּלָ֔הּ..."(זכריה ח יב).


צֶ֭דֶק לְפָנָ֣יו יְהַלֵּ֑ךְ וְיָשֵׂ֖ם לְדֶ֣רֶךְ פְּעָמָֽיו:
(תהילים פה יד)

הנביא חותם במודעה כי כבר הגיעה שעת הרצון, וכל מי שהצדק לפניו יהלך ומעיד על צדקו יכול לשום לדרך פעמיו לעלות לארץ, כי רק לאנשי-סגולה כאלה ה' והארץ קוראים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך