תנ"ך על הפרק - תהילים סב - על דואג האדומי וחבריו / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים סב

629 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ עַֽל־יְדוּת֗וּן מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃אַ֣ךְ אֶל־אֱ֭לֹהִים דּֽוּמִיָּ֣ה נַפְשִׁ֑י מִ֝מֶּ֗נּוּ יְשׁוּעָתִֽי׃אַךְ־ה֣וּא צ֭וּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י מִ֝שְׂגַּבִּ֗י לֹא־אֶמּ֥וֹט רַבָּֽה׃עַד־אָ֤נָה ׀ תְּהֽוֹתְת֣וּ עַל אִישׁ֮ תְּרָצְּח֪וּ כֻ֫לְּכֶ֥ם כְּקִ֥יר נָט֑וּי גָּ֝דֵ֗ר הַדְּחוּיָֽה׃אַ֤ךְ מִשְּׂאֵת֨וֹ ׀ יָעֲצ֣וּ לְהַדִּיחַ֮ יִרְצ֪וּ כָ֫זָ֥ב בְּפִ֥יו יְבָרֵ֑כוּ וּ֝בְקִרְבָּ֗ם יְקַלְלוּ־סֶֽלָה׃אַ֣ךְ לֵ֭אלֹהִים דּ֣וֹמִּי נַפְשִׁ֑י כִּי־מִ֝מֶּ֗נּוּ תִּקְוָתִֽי׃אַךְ־ה֣וּא צ֭וּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י מִ֝שְׂגַּבִּ֗י לֹ֣א אֶמּֽוֹט׃עַל־אֱ֭לֹהִים יִשְׁעִ֣י וּכְבוֹדִ֑י צוּר־עֻזִּ֥י מַ֝חְסִ֗י בֵּֽאלֹהִֽים׃בִּטְח֘וּ ב֤וֹ בְכָל־עֵ֨ת ׀ עָ֗ם שִׁפְכֽוּ־לְפָנָ֥יו לְבַבְכֶ֑ם אֱלֹהִ֖ים מַחֲסֶה־לָּ֣נוּ סֶֽלָה׃אַ֤ךְ ׀ הֶ֥בֶל בְּנֵֽי־אָדָם֮ כָּזָ֪ב בְּנֵ֫י אִ֥ישׁ בְּמֹאזְנַ֥יִם לַעֲל֑וֹת הֵ֝֗מָּה מֵהֶ֥בֶל יָֽחַד׃אַל־תִּבְטְח֣וּ בְעֹשֶׁק֮ וּבְגָזֵ֪ל אַל־תֶּ֫הְבָּ֥לוּ חַ֤יִל ׀ כִּֽי־יָנ֑וּב אַל־תָּשִׁ֥יתוּ לֵֽב׃אַחַ֤ת ׀ דִּבֶּ֬ר אֱלֹהִ֗ים שְׁתַּֽיִם־ז֥וּ שָׁמָ֑עְתִּי כִּ֥י עֹ֝֗ז לֵאלֹהִֽים׃וּלְךָֽ־אֲדֹנָ֥י חָ֑סֶד כִּֽי־אַתָּ֨ה תְשַׁלֵּ֖ם לְאִ֣ישׁ כְּֽמַעֲשֵֽׂהוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

על דואג האדומי וחבריו

אַ֣ךְ אֶל-אֱ֭-לֹהִים דּֽוּמִיָּ֣ה נַפְשִׁ֑י מִ֝מֶּ֗נּוּ יְשׁוּעָתִֽי: אַךְ-ה֣וּא צ֭וּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י מִ֝שְׂגַּבִּ֗י לֹא-אֶמּ֥וֹט רַבָּֽה:
(תהילים סב ב-ג)

מצב דוד אז רע מאוד, והוא מאמץ לבבו לבטוח בכל זאת בה' ובחסדו, כי כן מראה צורת־לשון זו, "אַ֣ךְ אֶל-אֱ֭-לֹהִים ...אַךְ-ה֣וּא צ֭וּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י", והחזרה עליה בפסוקים ו'-ז', על התאמצות, שדוד מתאמץ, למרות כל הבא עליו, בתקוותו לה'.

"לֹא-אֶמּ֥וֹט רַבָּֽה:" - הכוונה: אם כי ה' נתן קצת למוט רגלי, בכל זאת מובטחני בו כי לא ייתן רגלי למוט גמור.


אַ֤ךְ מִשְּׂאֵת֨וֹ יָעֲצ֣וּ לְהַדִּיחַ֮ יִרְצ֪וּ כָ֫זָ֥ב בְּפִ֥יו יְבָרֵ֑כוּ וּ֝בְקִרְבָּ֗ם יְקַלְלוּ-סֶֽלָה:
(תהילים סב ה)

"אַ֤ךְ מִשְּׂאֵת֨וֹ יָעֲצ֣וּ לְהַדִּיחַ֮" - אַ֤ךְ מִשְּׂאֵת֨וֹ של ה', אשר מרוב גדלו מעלים עיניו ממעשיהם ומאריך להם אף, יָעֲצ֣וּ הם לְהַדִּיחַ֮ על דוד רעה.

"יִרְצ֪וּ כָ֫זָ֥ב בְּפִ֥יו יְבָרֵ֑כוּ וּ֝בְקִרְבָּ֗ם יְקַלְלוּ-סֶֽלָה" – כן בפרק נ"ב דוד מעיד על דואג: "אהבת... שקר מדבר צדק סלה. אהבת כל דברי בלע לשון מרמה".


בִּטְח֘וּ ב֤וֹ בְכָל-עֵ֨ת עָ֗ם שִׁפְכֽוּ-לְפָנָ֥יו לְבַבְכֶ֑ם אֱ-לֹהִ֖ים מַחֲסֶה-לָּ֣נוּ סֶֽלָה:
(תהילים סב ט)

"בִּטְח֘וּ ב֤וֹ בְכָל-עֵ֨ת" - דבר דוד אל אנשיו הוא לבטוח בה' בְכָל-עֵ֨ת ואף בעת רעה זו, "עָ֗ם שִׁפְכֽוּ-לְפָנָ֥יו לְבַבְכֶ֑ם", ובלבד שתרבו תפילה לפניו, ואז יהיה "אֱ-לֹהִ֖ים מַחֲסֶה-לָּ֣נוּ סֶֽלָה:". וצא וראה כי גם בפרק נ"ה תולה דוד תשועתו בתפילותיהם של אנשיו: "פדה בשלום נפשי מקרב לי כי ברבים היו עמדי. ישמע א-ל ויענם"(תהילים נה יט-כ).


אַ֤ךְ הֶ֥בֶל בְּנֵֽי-אָדָם֮ כָּזָ֪ב בְּנֵ֫י אִ֥ישׁ בְּמֹאזְנַ֥יִם לַעֲל֑וֹת הֵ֝֗מָּה מֵהֶ֥בֶל יָֽחַד:
(תהילים סב י)

"בְּמֹאזְנַ֥יִם לַעֲל֑וֹת הֵ֝֗מָּה מֵהֶ֥בֶל יָֽחַד:", אם יתנו ההֶבֶל בכף מאזנים אחת, ובני אדם ובני איש בכף השניה, יכריע ההבל אותם, והמה יָֽחַד יעלו בכף המאזנים מחמת ההבל שבכף שניה [ר' דוד קמחי].


אַל-תִּבְטְח֣וּ בְעֹשֶׁק֮ וּבְגָזֵ֪ל אַל-תֶּ֫הְבָּ֥לוּ חַ֤יִל כִּֽי-יָנ֑וּב אַל-תָּשִׁ֥יתוּ לֵֽב:
(תהילים סב יא)

כנגד דואג שעשה עושר ולא במשפט, כי הלא כן מעיד עליו דוד בפרק נ"ב לאמור: "הנה הגבר... יבטח ברוב עשרו יעוז בהוותו".


אַחַ֤ת דִּבֶּ֬ר אֱ-לֹהִ֗ים שְׁתַּֽיִם-ז֥וּ שָׁמָ֑עְתִּי כִּ֥י עֹ֝֗ז לֵא-לֹהִֽים: וּלְךָֽ-אֲ-דֹנָ֥י חָ֑סֶד כִּֽי-אַתָּ֨ה תְשַׁלֵּ֖ם לְאִ֣ישׁ כְּֽמַעֲשֵֽׂהוּ:
(תהילים סב יב-יג)

מקושר עם הקודם על הכוונה: כי לא ישיתו לב להצלחתם המדומה של הרשעים, כי לא אחת שמע על דבר מידות ה' כִּ֥י העֹז לֵא-לֹהִֽים לשלם לעושה הרע כרשעתו, אפס "וּלְךָֽ-אֲ-דֹנָ֥י חָ֑סֶד" להיות מאריך אף, אכן סוף דבר "כִּֽי-אַתָּ֨ה תְשַׁלֵּ֖ם לְאִ֣ישׁ כְּֽמַעֲשֵֽׂהוּ" ולרע כרשעתו.

[מילת "כִּ֥י" באה פעמים בתנ"ך בראשית מאמר לחיזוק הדבר בהוראת: "אכן" כגון: "משא מואב כי בליל שודד ער מואב נדמה"(ישעיה טו א).]

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך