תנ"ך על הפרק - תהילים סא - תפילת דוד במערת עדולם / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים סא

628 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֬חַ ׀ עַֽל־נְגִינַ֬ת לְדָוִֽד׃שִׁמְעָ֣ה אֱ֭לֹהִים רִנָּתִ֑י הַ֝קְשִׁ֗יבָה תְּפִלָּתִֽי׃מִקְצֵ֤ה הָאָ֨רֶץ ׀ אֵלֶ֣יךָ אֶ֭קְרָא בַּעֲטֹ֣ף לִבִּ֑י בְּצוּר־יָר֖וּם מִמֶּ֣נִּי תַנְחֵֽנִי׃כִּֽי־הָיִ֣יתָ מַחְסֶ֣ה לִ֑י מִגְדַּל־עֹ֝֗ז מִפְּנֵ֥י אוֹיֵֽב׃אָג֣וּרָה בְ֭אָהָלְךָ עוֹלָמִ֑ים אֶֽחֱסֶ֨ה בְסֵ֖תֶר כְּנָפֶ֣יךָ סֶּֽלָה׃כִּֽי־אַתָּ֣ה אֱ֭לֹהִים שָׁמַ֣עְתָּ לִנְדָרָ֑י נָתַ֥תָּ יְ֝רֻשַּׁ֗ת יִרְאֵ֥י שְׁמֶֽךָ׃יָמִ֣ים עַל־יְמֵי־מֶ֣לֶךְ תּוֹסִ֑יף שְׁ֝נוֹתָ֗יו כְּמוֹ־דֹ֥ר וָדֹֽר׃יֵשֵׁ֣ב ע֭וֹלָם לִפְנֵ֣י אֱלֹהִ֑ים חֶ֥סֶד וֶ֝אֱמֶ֗ת מַ֣ן יִנְצְרֻֽהוּ׃כֵּ֤ן אֲזַמְּרָ֣ה שִׁמְךָ֣ לָעַ֑ד לְֽשַׁלְּמִ֥י נְדָרַ֗י י֣וֹם ׀ יֽוֹם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

תפילת דוד במערת עדולם

כפי הנראה חובר פרקנו במערת עדולם לאחר שכבר התקבצו שם אל דוד כארבע מאות איש (שמואל א כב ב). 

מִקְצֵ֤ה הָאָ֨רֶץ אֵלֶ֣יךָ אֶ֭קְרָא בַּעֲטֹ֣ף לִבִּ֑י בְּצוּר-יָר֖וּם מִמֶּ֣נִּי תַנְחֵֽנִי:
(תהילים סא ג)

"מִקְצֵ֤ה הָאָ֨רֶץ" - מערת עדולם היא בקצה ארץ ישראל, סמוך לגבול פלשתים, אשר משם נמלט אליה דוד.

"בְּצוּר-יָר֖וּם מִמֶּ֣נִּי תַנְחֵֽנִי" - בְּצוּר שהוא מרום ממני כעת, ונבצר ממני מפני אימת שאול לעלות עליו, והוא הצור שעליו מתנשא בית ה' אשר בנוב [כי בדרך ביאור זה נוצר קשר בין פסוקי הפרק, וסימן לדבר גם לשון הכתוב: "משכן ה' אשר עשה משה במדבר ומזבח העולה בעת ההיא בבמה בגבעון"(דברי-הימים א כא כט) ], שהיה בנוי כנראה, על דרך הנהוג במקדשי א-ל, בראש מרומים, תַנְחֵֽנִי [וכמו "מי יעלה בהר ה'?"(תהילים כד ג), וצא והקש ללשון "בְּצוּר-יָר֖וּם מִמֶּ֣נִּי תַנְחֵֽנִי", הלשון "בצור ירוממני" בפרק כ"ז, המשותף עם זה שלפנינו במוצאו ממערת עדולם, ומשותף עמו גם במבטא "צור", ירמז על בית ה' המתנשא בראש צור].

וצא וראה כי גם בפרק קמ"ב, שחובר במערה, מדובר על מצב של התעטפות, ככתוב שם: "בהתעטף עלי רוחי" (תהילים קמב ד).


כִּֽי-הָיִ֣יתָ מַחְסֶ֣ה לִ֑י מִגְדַּל-עֹ֝֗ז מִפְּנֵ֥י אוֹיֵֽב:
(תהילים סא ד)

נראה הכוונה: כי הוא כבר מצא פעם מחסה ומפלט בבית ה' אשר בנוב (שמואל א כא).


אָג֣וּרָה בְ֭אָהָלְךָ עוֹלָמִ֑ים אֶֽחֱסֶ֨ה בְסֵ֖תֶר כְּנָפֶ֣יךָ סֶּֽלָה:
(תהילים סא ה)

אפס, בית ה' שימש לו אז מחסה ומפלט רק לשעה, אבל חפצו ובקשתו למצוא שם מחסה עולם ולגור שם כל הימים.


כִּֽי-אַתָּ֣ה אֱ֭-לֹהִים שָׁמַ֣עְתָּ לִנְדָרָ֑י נָתַ֥תָּ יְ֝רֻשַּׁ֗ת יִרְאֵ֥י שְׁמֶֽךָ:
(תהילים סא ו)

הכוונה: כי בשבתו שם בבית ה' ישלם נדרי הקרבנות שהיה נודר בעת צרה ["אבוא ביתך בעולות אשלם לך נדרי אשר פצו שפתי ודבר פי בצר לי"(תהילים סו יג-יד)], כי, בשמוע ה' לנדריו והושיעו כאילו נתנם ירושת יראי שמו [על דרך הכתוב: "לא יהיה לכהנים הלוים כל שבט לוי חלק ונחלה עם ישראל אשי ה' ונחלתו יאכלון"(דברים יח א)], כי יראי ה' היושבים לפני ה' תמיד היו ניזונים מבשר הקרבנות, וכאמור לעיל: "ובני אדם בצל כנפיך יחסיון ירויון מדשן ביתך"(תהילים לו ח-ט). ונאמר לעיל: "נדרי אשלם נגד יראיו יאכלו ענוים וישבעו"(תהילים כב כו-כז), ובהמשך הפסוקים מפרק ס"ו נאמר: "לכו שמעו ואספרה כל יראי א-להים", שהכוונה על היושבים בקביעות לפני ה'.


יָמִ֣ים עַל-יְמֵי-מֶ֣לֶךְ תּוֹסִ֑יף שְׁ֝נוֹתָ֗יו כְּמוֹ-דֹ֥ר וָדֹֽר: יֵשֵׁ֣ב ע֭וֹלָם לִפְנֵ֣י אֱ-לֹהִ֑ים חֶ֥סֶד וֶ֝אֱמֶ֗ת מַ֣ן יִנְצְרֻֽהוּ:
(תהילים סא ז-ח)

מקהלת אנשיו עונה בברכה לדוד - כי ה' ימלא כל משאלות לבו, ובפיהם דוד נושא כבד תואר מלך.

"יֵשֵׁ֣ב ע֭וֹלָם לִפְנֵ֣י אֱ-לֹהִ֑ים" - חוזרים הם בזה על בקשתו לעיל: "אָג֣וּרָה בְ֭אָהָלְךָ עוֹלָמִ֑ים"(תהילים סא ה).

"חֶ֥סֶד וֶ֝אֱמֶ֗ת מַ֣ן יִנְצְרֻֽהוּ" – "מַ֣ן" הוא ציווי מהפעל "מנה", כמו "צו" מן "צוה", ופעל "מנה" בהוראה זו שיש לו פה נוצר לפי דעתי מן השם "מן" [כמו "וידגו" מן השם "דג"] - שקראו ישראל במדבר למזון שירד להם מן השמים, להורות על כל דבר היורד מן השמים בנס [ונתפשטה הוראתו על כל הזדמנות שבנס באיזה אופן שיהיה - "וימן ה' דג גדול"(יונה ב א)]; ויהיה איפא ביאור "חֶ֥סֶד וֶ֝אֱמֶ֗ת מַ֣ן יִנְצְרֻֽהוּ" - שלח מן השמים את החסד ואת האמת וינצרוהו; וגם זה אכן חזרה על בקשת דוד בפרק נ"ג [שחובר גם כן, ככתוב שם, במערה], לאמר: "ישלח משמים ויושיעני... ישלח א-להים חסדו ואמתו".


כֵּ֤ן אֲזַמְּרָ֣ה שִׁמְךָ֣ לָעַ֑ד לְֽשַׁלְּמִ֥י נְדָרַ֗י י֣וֹם יֽוֹם:
(תהילים סא ט)

דוד חותם את הפרק המשותף בתפילה - כי כאשר זימר עתה, כן יזמר שם ה' לעד, לרגל הנדרים שישלם בבית ה' יום יום.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך