תנ"ך על הפרק - עובדיה א - איך נחפשו עשו נבעו מצפוניו / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

עובדיה א

528 / 929
היום

הפרק

חֲז֖וֹן עֹֽבַדְיָ֑ה כֹּֽה־אָמַר֩ אֲדֹנָ֨י יְהוִ֜ה לֶאֱד֗וֹם שְׁמוּעָ֨ה שָׁמַ֜עְנוּ מֵאֵ֤ת יְהוָה֙ וְצִיר֙ בַּגּוֹיִ֣ם שֻׁלָּ֔ח ק֛וּמוּ וְנָק֥וּמָה עָלֶיהָ לַמִּלְחָמָֽה׃הִנֵּ֥ה קָטֹ֛ן נְתַתִּ֖יךָ בַּגּוֹיִ֑ם בָּז֥וּי אַתָּ֖ה מְאֹֽד׃זְד֤וֹן לִבְּךָ֙ הִשִּׁיאֶ֔ךָ שֹׁכְנִ֥י בְחַגְוֵי־סֶּ֖לַע מְר֣וֹם שִׁבְתּ֑וֹ אֹמֵ֣ר בְּלִבּ֔וֹ מִ֥י יוֹרִדֵ֖נִי אָֽרֶץ׃אִם־תַּגְבִּ֣יהַּ כַּנֶּ֔שֶׁר וְאִם־בֵּ֥ין כּֽוֹכָבִ֖ים שִׂ֣ים קִנֶּ֑ךָ מִשָּׁ֥ם אוֹרִֽידְךָ֖ נְאֻם־יְהוָֽה׃אִם־גַּנָּבִ֤ים בָּאֽוּ־לְךָ֙ אִם־שׁ֣וֹדְדֵי לַ֔יְלָה אֵ֣יךְ נִדְמֵ֔יתָה הֲל֥וֹא יִגְנְב֖וּ דַּיָּ֑ם אִם־בֹּֽצְרִים֙ בָּ֣אוּ לָ֔ךְ הֲל֖וֹא יַשְׁאִ֥ירוּ עֹלֵלֽוֹת׃אֵ֚יךְ נֶחְפְּשׂ֣וּ עֵשָׂ֔ו נִבְע֖וּ מַצְפֻּנָֽיו׃עַֽד־הַגְּב֣וּל שִׁלְּח֗וּךָ כֹּ֚ל אַנְשֵׁ֣י בְרִיתֶ֔ךָ הִשִּׁיא֛וּךָ יָכְל֥וּ לְךָ֖ אַנְשֵׁ֣י שְׁלֹמֶ֑ךָ לַחְמְךָ֗ יָשִׂ֤ימוּ מָזוֹר֙ תַּחְתֶּ֔יךָ אֵ֥ין תְּבוּנָ֖ה בּֽוֹ׃הֲל֛וֹא בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא נְאֻם־יְהוָ֑ה וְהַאֲבַדְתִּ֤י חֲכָמִים֙ מֵֽאֱד֔וֹם וּתְבוּנָ֖ה מֵהַ֥ר עֵשָֽׂו׃וְחַתּ֥וּ גִבּוֹרֶ֖יךָ תֵּימָ֑ן לְמַ֧עַן יִכָּֽרֶת־אִ֛ישׁ מֵהַ֥ר עֵשָׂ֖ו מִקָּֽטֶל׃מֵחֲמַ֛ס אָחִ֥יךָ יַעֲקֹ֖ב תְּכַסְּךָ֣ בוּשָׁ֑ה וְנִכְרַ֖תָּ לְעוֹלָֽם׃בְּיוֹם֙ עֲמָֽדְךָ֣ מִנֶּ֔גֶד בְּי֛וֹם שְׁב֥וֹת זָרִ֖ים חֵיל֑וֹ וְנָכְרִ֞ים בָּ֣אוּשערושְׁעָרָ֗יווְעַל־יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ יַדּ֣וּ גוֹרָ֔ל גַּם־אַתָּ֖ה כְּאַחַ֥ד מֵהֶֽם׃וְאַל־תֵּ֤רֶא בְיוֹם־אָחִ֙יךָ֙ בְּי֣וֹם נָכְר֔וֹ וְאַל־תִּשְׂמַ֥ח לִבְנֵֽי־יְהוּדָ֖ה בְּי֣וֹם אָבְדָ֑ם וְאַל־תַּגְדֵּ֥ל פִּ֖יךָ בְּי֥וֹם צָרָֽה׃אַל־תָּב֤וֹא בְשַֽׁעַר־עַמִּי֙ בְּי֣וֹם אֵידָ֔ם אַל־תֵּ֧רֶא גַם־אַתָּ֛ה בְּרָעָת֖וֹ בְּי֣וֹם אֵיד֑וֹ וְאַל־תִּשְׁלַ֥חְנָה בְחֵיל֖וֹ בְּי֥וֹם אֵידֽוֹ׃וְאַֽל־תַּעֲמֹד֙ עַל־הַפֶּ֔רֶק לְהַכְרִ֖ית אֶת־פְּלִיטָ֑יו וְאַל־תַּסְגֵּ֥ר שְׂרִידָ֖יו בְּי֥וֹם צָרָֽה׃כִּֽי־קָר֥וֹב יוֹם־יְהוָ֖ה עַל־כָּל־הַגּוֹיִ֑ם כַּאֲשֶׁ֤ר עָשִׂ֙יתָ֙ יֵעָ֣שֶׂה לָּ֔ךְ גְּמֻלְךָ֖ יָשׁ֥וּב בְּרֹאשֶֽׁךָ׃כִּ֗י כַּֽאֲשֶׁ֤ר שְׁתִיתֶם֙ עַל־הַ֣ר קָדְשִׁ֔י יִשְׁתּ֥וּ כָֽל־הַגּוֹיִ֖ם תָּמִ֑יד וְשָׁת֣וּ וְלָע֔וּ וְהָי֖וּ כְּל֥וֹא הָיֽוּ׃וּבְהַ֥ר צִיּ֛וֹן תִּהְיֶ֥ה פְלֵיטָ֖ה וְהָ֣יָה קֹ֑דֶשׁ וְיָֽרְשׁוּ֙ בֵּ֣ית יַֽעֲקֹ֔ב אֵ֖ת מוֹרָֽשֵׁיהֶם׃וְהָיָה֩ בֵית־יַעֲקֹ֨ב אֵ֜שׁ וּבֵ֧ית יוֹסֵ֣ף לֶהָבָ֗ה וּבֵ֤ית עֵשָׂו֙ לְקַ֔שׁ וְדָלְק֥וּ בָהֶ֖ם וַאֲכָל֑וּם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֤ה שָׂרִיד֙ לְבֵ֣ית עֵשָׂ֔ו כִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּֽר׃וְיָרְשׁ֨וּ הַנֶּ֜גֶב אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֗ו וְהַשְּׁפֵלָה֙ אֶת־פְּלִשְׁתִּ֔ים וְיָרְשׁוּ֙ אֶת־שְׂדֵ֣ה אֶפְרַ֔יִם וְאֵ֖ת שְׂדֵ֣ה שֹׁמְר֑וֹן וּבִנְיָמִ֖ן אֶת־הַגִּלְעָֽד׃וְגָלֻ֣ת הַֽחֵל־הַ֠זֶּה לִבְנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֤ל אֲשֶֽׁר־כְּנַעֲנִים֙ עַד־צָ֣רְפַ֔ת וְגָלֻ֥ת יְרוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֣ר בִּסְפָרַ֑ד יִֽרְשׁ֕וּ אֵ֖ת עָרֵ֥י הַנֶּֽגֶב׃וְעָל֤וּ מֽוֹשִׁעִים֙ בְּהַ֣ר צִיּ֔וֹן לִשְׁפֹּ֖ט אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֑ו וְהָיְתָ֥ה לַֽיהוָ֖ה הַמְּלוּכָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

איך נחפשו עשו נבעו מצפוניו

בפרקנו מבטיח הנביא עובדיה שנפילת אדום תהיה מוחלטת. לשם כך הוא משתמש בדימוי של גנבים ושודדי לילה. בדרך כלל משאירים אחריהם הגנבים חלק מהרכוש המוסתר שאותו לא הצליחו לגלות. "אם גנבים באו לך אם שודדי לילה איך נדמיתה, הלא יגנבו דים. אם בוצרים באו לך, הלא ישאירו עוללות"(עובדיה א ה). אולם אצל עשו הגנבים ייקחו גם את הדברים הצפונים שצריך לחפש אחריהם, כך שנפילתו תהיה מוחלטת. "איך נחפשו עשו נבעו מצפוניו"(עובדיה א ו), ופירש רש"י: "אלה לא ישאירו לך כלום כי יחפשו ויגלו וידרשו מצפוניך". " 'נבעו' לשון יבקשו שתרגומו יבעו, וכן 'אם תבעיון בעיו' "(מהר"י קרא). כך נאמר גם בפסוק מקביל בנבואת ירמיהו "כי אני חשפתי את עשו, גיליתי את מסתריו, ונחבה לא יוכל, שודד זרעו ואחיו ושכניו - ואיננו" (ירמיהו מט י).

אך בעוד שברובד הפשט מהווים החשיפה והגילוי של מסתרי עשו וצפונותיו המשך ישיר למשל הגנבים,  הנה ברובד הדרש והסוד יש לעניין משמעות מיוחדת. עשו הוא אבי אבות הרמאים הצבועים שקמו לצרור את ישראל דווקא מתוך העמדת פנים של צדיקים, כביכול. כבר בלידתו נאמר עליו "כולו כאדרת שער"(בראשית כה כה), ואדרת תפקידה, כידוע, לכסות ולהסתיר את מה שבתוכה. בהיותו ילד הוא מנסה להידמות ליעקב: "שניהם הולכים לביה"ס ושניהם באים ולא היה אדם מפריש בין זה לזה", "כשהיה בא מן החוץ היה אביו שואלו היכן היית היום? אומר לו בבית המדרש" (י' חסידה מביא בשם מדרש ילמדנו), "אומר לאביו שהוא מתפלל - ומרמה אותו" (זוהר ח"א קלט).

וכן כשגדלו הילדים, "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו - יודע לצוד ולרמות את אביו בפיו ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח"(תנחומא). וכן דרשו "צד את הבריות בפיו"(בראשית רבה סג י), "היה אומר אחד בפה ואחד בלב" (שוחר טוב יד ג). וגם בגיל ארבעים רוצה ה"צדיק" שבועל נערות מאורסות ונשואות, להידמות לאביו הקדוש: "כל ארבעים שנה היה עשו צד נשים מתחת יד בעליהן ומענה אותן. כשהיה בן ארבעים אמר, אבא בן ארבעים נשא אשה, אף אני כן"(מדרש רבה המובא ברש"י). לא תיפלא דרשת חז"ל המדמה את עשו לחזיר:"עשו היה נמשל לחזיר שנאמר 'יכרסמנה חזיר מיער'. החזיר הזה כשהוא שוכב, פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור, כך אלו גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים".

את תכונת הצביעות הזו ירש עשו מהנחש הקדמוני. הוא מפתה את חוה לדבר עברה במסווה של מצוה (ראה מכתב מאליהו ח"ב עמ' 139). ותכונה זו גרמה להתפתחות הערב רב, המערבבים את הרע שבאומות בטוב העם הטוב, בעם ישראל. גם בחטא העגל מנסה הערב רב לטעון "אלה אלהיך ישראל" כאילו עובדי ה' הם (ועיין בספרי 'הסתרים באסתר' עמ' 245-254).

את תכונת הצביעות הזו מוריש עשו לעמו, לאדום שהתגלגל במרוצת הדורות במלכות הרביעית מלכות רומי - הנצרות. "צפה הקב"ה שעתידים אומות העולם לומר אנו הן ישראל"(תנחומא, וירא ה). ומלכות זו משולה לחזיר "שהיא עתידה להחזיר את המלכות לישראל", מפני "שסודה ועניינה של המלכות הרביעית, מלכות רומי, גנוזים הם במהלך ההתדמות לישראל" (פחד יצחק לרב הוטנר פורים עניין ו).

הברית השקרית החדשה כביכול שבאה להחליף את ברית האמת הישנה לא תחזיק מעמד. "עתיד עשו הרשע לעטוף טליתו ולישב עם הצדיקים בגן עדן לעתיד לבא. והקב"ה גוררו ומוציאו משם"(ירושלמי נדרים ג ח). בעולם הזה מצליח עשו לרמות את יצחק, והנצרות - את העולם; אך כמו שנפקחו עיני יצחק לראות מיהו עשו האמיתי, כך יגלה העולם לעתיד לבוא את השקר והעמדת הפנים שבנצרות. אכן "אח עשו ליעקב" אבל "ואהב את יעקב ואת עשו שנאתי" וכשיעלו "מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו", תתממש נבואת עובדיה "איך נחפשו עשו נבעו מצפוניו". וכאשר שקר חייו יתגלה ברבים, תתגשם הנבואה "והיתה לה' המלוכה".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך