תנ"ך על הפרק - יחזקאל א - וארבע כנפים לאחת להם / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

יחזקאל א

453 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֣י ׀ בִּשְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֗ה בָּֽרְבִיעִי֙ בַּחֲמִשָּׁ֣ה לַחֹ֔דֶשׁ וַאֲנִ֥י בְתֽוֹךְ־הַגּוֹלָ֖ה עַל־נְהַר־כְּבָ֑ר נִפְתְּחוּ֙ הַשָּׁמַ֔יִם וָאֶרְאֶ֖ה מַרְא֥וֹת אֱלֹהִֽים׃בַּחֲמִשָּׁ֖ה לַחֹ֑דֶשׁ הִ֚יא הַשָּׁנָ֣ה הַחֲמִישִׁ֔ית לְגָל֖וּת הַמֶּ֥לֶךְ יוֹיָכִֽין׃הָיֹ֣ה הָיָ֣ה דְבַר־יְ֠הוָה אֶל־יְחֶזְקֵ֨אל בֶּן־בּוּזִ֧י הַכֹּהֵ֛ן בְּאֶ֥רֶץ כַּשְׂדִּ֖ים עַל־נְהַר־כְּבָ֑ר וַתְּהִ֥י עָלָ֛יו שָׁ֖ם יַד־יְהוָֽה׃וָאֵ֡רֶא וְהִנֵּה֩ ר֨וּחַ סְעָרָ֜ה בָּאָ֣ה מִן־הַצָּפ֗וֹן עָנָ֤ן גָּדוֹל֙ וְאֵ֣שׁ מִתְלַקַּ֔חַת וְנֹ֥גַֽהּ ל֖וֹ סָבִ֑יב וּמִ֨תּוֹכָ֔הּ כְּעֵ֥ין הַחַשְׁמַ֖ל מִתּ֥וֹךְ הָאֵֽשׁ׃וּמִ֨תּוֹכָ֔הּ דְּמ֖וּת אַרְבַּ֣ע חַיּ֑וֹת וְזֶה֙ מַרְאֵֽיהֶ֔ן דְּמ֥וּת אָדָ֖ם לָהֵֽנָּה׃וְאַרְבָּעָ֥ה פָנִ֖ים לְאֶחָ֑ת וְאַרְבַּ֥ע כְּנָפַ֖יִם לְאַחַ֥ת לָהֶֽם׃וְרַגְלֵיהֶ֖ם רֶ֣גֶל יְשָׁרָ֑ה וְכַ֣ף רַגְלֵיהֶ֗ם כְּכַף֙ רֶ֣גֶל עֵ֔גֶל וְנֹ֣צְצִ֔ים כְּעֵ֖ין נְחֹ֥שֶׁת קָלָֽל׃וידווִידֵ֣יאָדָ֗ם מִתַּ֙חַת֙ כַּנְפֵיהֶ֔ם עַ֖ל אַרְבַּ֣עַת רִבְעֵיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶ֥ם וְכַנְפֵיהֶ֖ם לְאַרְבַּעְתָּֽם׃חֹֽבְרֹ֛ת אִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחוֹתָ֖הּ כַּנְפֵיהֶ֑ם לֹא־יִסַּ֣בּוּ בְלֶכְתָּ֔ן אִ֛ישׁ אֶל־עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵֽכוּ׃וּדְמ֣וּת פְּנֵיהֶם֮ פְּנֵ֣י אָדָם֒ וּפְנֵ֨י אַרְיֵ֤ה אֶל־הַיָּמִין֙ לְאַרְבַּעְתָּ֔ם וּפְנֵי־שׁ֥וֹר מֵֽהַשְּׂמֹ֖אול לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּפְנֵי־נֶ֖שֶׁר לְאַרְבַּעְתָּֽן׃וּפְנֵיהֶ֕ם וְכַנְפֵיהֶ֥ם פְּרֻד֖וֹת מִלְמָ֑עְלָה לְאִ֗ישׁ שְׁ֚תַּיִם חֹבְר֣וֹת אִ֔ישׁ וּשְׁתַּ֣יִם מְכַסּ֔וֹת אֵ֖ת גְּוִיֹתֵיהֶֽנָה׃וְאִ֛ישׁ אֶל־עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵ֑כוּ אֶ֣ל אֲשֶׁר֩ יִֽהְיֶה־שָׁ֨מָּה הָר֤וּחַ לָלֶ֙כֶת֙ יֵלֵ֔כוּ לֹ֥א יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן׃וּדְמ֨וּת הַחַיּ֜וֹת מַרְאֵיהֶ֣ם כְּגַחֲלֵי־אֵ֗שׁ בֹּֽעֲרוֹת֙ כְּמַרְאֵ֣ה הַלַּפִּדִ֔ים הִ֕יא מִתְהַלֶּ֖כֶת בֵּ֣ין הַחַיּ֑וֹת וְנֹ֣גַהּ לָאֵ֔שׁ וּמִן־הָאֵ֖שׁ יוֹצֵ֥א בָרָֽק׃וְהַחַיּ֖וֹת רָצ֣וֹא וָשׁ֑וֹב כְּמַרְאֵ֖ה הַבָּזָֽק׃וָאֵ֖רֶא הַחַיּ֑וֹת וְהִנֵּה֩ אוֹפַ֨ן אֶחָ֥ד בָּאָ֛רֶץ אֵ֥צֶל הַחַיּ֖וֹת לְאַרְבַּ֥עַת פָּנָֽיו׃מַרְאֵ֨ה הָאוֹפַנִּ֤ים וּמַעֲשֵׂיהֶם֙ כְּעֵ֣ין תַּרְשִׁ֔ישׁ וּדְמ֥וּת אֶחָ֖ד לְאַרְבַּעְתָּ֑ן וּמַרְאֵיהֶם֙ וּמַ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֛ר יִהְיֶ֥ה הָאוֹפַ֖ן בְּת֥וֹךְ הָאוֹפָֽן׃עַל־אַרְבַּ֥עַת רִבְעֵיהֶ֖ן בְּלֶכְתָּ֣ם יֵלֵ֑כוּ לֹ֥א יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן׃וְגַ֨בֵּיהֶ֔ן וְגֹ֥בַהּ לָהֶ֖ם וְיִרְאָ֣ה לָהֶ֑ם וְגַבֹּתָ֗ם מְלֵאֹ֥ת עֵינַ֛יִם סָבִ֖יב לְאַרְבַּעְתָּֽן׃וּבְלֶ֙כֶת֙ הַֽחַיּ֔וֹת יֵלְכ֥וּ הָאוֹפַנִּ֖ים אֶצְלָ֑ם וּבְהִנָּשֵׂ֤א הַֽחַיּוֹת֙ מֵעַ֣ל הָאָ֔רֶץ יִנָּשְׂא֖וּ הָאוֹפַנִּֽים׃עַ֣ל אֲשֶׁר֩ יִֽהְיֶה־שָּׁ֨ם הָר֤וּחַ לָלֶ֙כֶת֙ יֵלֵ֔כוּ שָׁ֥מָּה הָר֖וּחַ לָלֶ֑כֶת וְהָאוֹפַנִּ֗ים יִנָּשְׂאוּ֙ לְעֻמָּתָ֔ם כִּ֛י ר֥וּחַ הַחַיָּ֖ה בָּאוֹפַנִּֽים׃בְּלֶכְתָּ֣ם יֵלֵ֔כוּ וּבְעָמְדָ֖ם יַֽעֲמֹ֑דוּ וּֽבְהִנָּשְׂאָ֞ם מֵעַ֣ל הָאָ֗רֶץ יִנָּשְׂא֤וּ הָאֽוֹפַנִּים֙ לְעֻמָּתָ֔ם כִּ֛י ר֥וּחַ הַחַיָּ֖ה בָּאוֹפַנִּֽים׃וּדְמ֞וּת עַל־רָאשֵׁ֤י הַחַיָּה֙ רָקִ֔יעַ כְּעֵ֖ין הַקֶּ֣רַח הַנּוֹרָ֑א נָט֥וּי עַל־רָאשֵׁיהֶ֖ם מִלְמָֽעְלָה׃וְתַ֙חַת֙ הָרָקִ֔יעַ כַּנְפֵיהֶ֣ם יְשָׁר֔וֹת אִשָּׁ֖ה אֶל־אֲחוֹתָ֑הּ לְאִ֗ישׁ שְׁתַּ֤יִם מְכַסּוֹת֙ לָהֵ֔נָּה וּלְאִ֗ישׁ שְׁתַּ֤יִם מְכַסּוֹת֙ לָהֵ֔נָּה אֵ֖ת גְּוִיֹּתֵיהֶֽם׃וָאֶשְׁמַ֣ע אֶת־ק֣וֹל כַּנְפֵיהֶ֡ם כְּקוֹל֩ מַ֨יִם רַבִּ֤ים כְּקוֹל־שַׁדַּי֙ בְּלֶכְתָּ֔ם ק֥וֹל הֲמֻלָּ֖ה כְּק֣וֹל מַחֲנֶ֑ה בְּעָמְדָ֖ם תְּרַפֶּ֥ינָה כַנְפֵיהֶֽן׃וַיְהִי־ק֕וֹל מֵעַ֕ל לָרָקִ֖יעַ אֲשֶׁ֣ר עַל־רֹאשָׁ֑ם בְּעָמְדָ֖ם תְּרַפֶּ֥ינָה כַנְפֵיהֶֽן׃וּמִמַּ֗עַל לָרָקִ֙יעַ֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־רֹאשָׁ֔ם כְּמַרְאֵ֥ה אֶֽבֶן־סַפִּ֖יר דְּמ֣וּת כִּסֵּ֑א וְעַל֙ דְּמ֣וּת הַכִּסֵּ֔א דְּמ֞וּת כְּמַרְאֵ֥ה אָדָ֛ם עָלָ֖יו מִלְמָֽעְלָה׃וָאֵ֣רֶא ׀ כְּעֵ֣ין חַשְׁמַ֗ל כְּמַרְאֵה־אֵ֤שׁ בֵּֽית־לָהּ֙ סָבִ֔יב מִמַּרְאֵ֥ה מָתְנָ֖יו וּלְמָ֑עְלָה וּמִמַּרְאֵ֤ה מָתְנָיו֙ וּלְמַ֔טָּה רָאִ֙יתִי֙ כְּמַרְאֵה־אֵ֔שׁ וְנֹ֥גַֽהּ ל֖וֹ סָבִֽיב׃כְּמַרְאֵ֣ה הַקֶּ֡שֶׁת אֲשֶׁר֩ יִֽהְיֶ֨ה בֶעָנָ֜ן בְּי֣וֹם הַגֶּ֗שֶׁם כֵּ֣ן מַרְאֵ֤ה הַנֹּ֙גַהּ֙ סָבִ֔יב ה֕וּא מַרְאֵ֖ה דְּמ֣וּת כְּבוֹד־יְהוָ֑ה וָֽאֶרְאֶה֙ וָאֶפֹּ֣ל עַל־פָּנַ֔י וָאֶשְׁמַ֖ע ק֥וֹל מְדַבֵּֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

וארבע כנפים לאחת להם

למרות האמור 'במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור'(ספר בן סירא ג כא) מתירה הגמרא דיון במעשה מרכבה לאנשים ראויים ובתנאים מיוחדים ["אין מוסרין ראשי פרקים אלא לאב בית דין... והוא שלבו דואג בקרבו. אמר רבי אמי: אין מוסרין סתרי תורה אלא למי שיש בו חמישה דברים"(חגיגה יג.], ולא עוד אלא שהגמרא עצמה עוסקת בפירושם של ביטויים מסוימים שבפרקנו כגון "חשמל", "רצוא ושוב", "כמראה הבזק", "דמות פניהם" ועוד. אף המפרשים, ראשונים ואחרונים, לא דילגו בפירושם על פרקנו, וההלכה נפסקה כר' יהודה המתיר להפטיר במעשה המרכבה. לפיכך נרשה לעצמנו לעסוק בעיון זה בפרט מפרטי המרכבה, לא חס ושלום כלומדים וכמביטים במה שאסור, אלא כלומדים את דברי חז"ל והמפרשים, המעבירים לנו מסרים הנובעים ממעשה המרכבה והנוגעים לעבודת ה' שלנו.

בתארו את ארבעת חיות המרכבה מציין יחזקאל: "וארבעה פנים לאחת וארבע כנפיים לאחת להם"(יחזקאל א ו). להלן תיאור מפורט יותר של הכנפיים: "ופניהם וכנפיהם פרודות מלמעלה לאיש, שתים חוברות איש ושתים מכסות את גויותיהנה"(יחזקאל א יא).

הגמרא שואלת על הסתירה ממראה כנפי הכרובים בנבואת ישעיהו:

כתוב אחד אומר "שש כנפיים שש כנפיים לאחד"(ישעיהו ו ב) וכתוב אחד אומר "וארבעה פנים לאחת וארבע כנפים לאחת להם"(יחזקאל א ו)! לא קשיא; כאן בזמן שבית המקדש קיים, כאן בזמן שאין בית המקדש קיים. כביכול שנתמעטו כנפי החיות. הי מנייהו אימעיט (=אילו מהן נתמעטו)? אמר רב חננאל אמר רב: אותן שאומרות שירה בהן... ורבנן אמרי: אותן שמכסות בהן רגליהם.
(חגיגה יג:)

המלבי"ם הסביר באריכות את ההבדלים בין חזון המרכבה של ישעיהו לזה של יחזקאל [הדברים קשורים לעיוננו בפרק הבא - שישעיהו דומה לבן כרך ויחזקאל לבן כפר]:

כבר ידענו מסוד קדושים שהמרכבה שראה יחזקאל היה בעולם היצירה שהוא עולם המלאכים [המקובלים חילקו את הנבראים לארבעה עולמות אבי"ע: אצילות, בריאה, יצירה, עשייה. מעל עולם האצילות נמצא עולם הכיסא ועיין נפש החיים סוף שער א במיוחד פרק יג]. והיה המראה ההוא למטה ממחזה המרכבה שראה ישעיהו שהיה בעולם הכיסא. כי באשר ישעיהו ראה את המלך בעוד שהייתה השכינה במקומה, וישראל על אדמתם, אז הייתה ההנהגה ע"י ה' בעצמו וה' הכין את כסאו, ולכן ראה את המלך אשר על כסא רם ונישא... אבל יחזקאל ראהו בגולה בחוץ לארץ, שאז לא ינהיג לעשות דבר מלך שלטון בדרך פלאי ונסיי, רק ינהיג על פי סדר הטבע שהם האופנים. לכן ראה חיות הקודש והאופנים מתנשאים לעומתם... ובעת הנסיעה שנסע בגולה ראהו יחזקאל רוכב במרכבה כמנהג המלכים בנסעם ממקום למקום שיכינו לו מרבבה לצאת לדרך... וכבר אמרו חז"ל שישעיהו נדמה כבן כרך שיראה את המלך יושב על כסא מלכותו ומשרתיו עושי רצונו עומדים סביבו... ובן הכפר יראהו בעת ייסע המלך דרך הכפר ממקום למקום, שיראהו נוסע במרכבה.
(מלבים יחזקאל א ד)

[הרב הוטנר כתב בעניין המרכבה על פי דברי המהר"ל על האותיות המשותפות במילים בכור-ברך-רכב ומאמר חז"ל שהאבות הן הן המרכבה:

וכגון מעשה המרכבה... הנה דרך היא מהדברים הממעטים את השם (רש"י בתחילת לך לך). כשאדם נכבד קבוע במקומו שמו נמצא במזל של גידול ועליה, ככתוב: "בהיכלו כולו אומר כבוד". אבל כשהוא מצטרך להיות נע ונד ממקומו, הרי טבעם של טלטולי הדרך להמעיט את השם... לעומת זאת יש נסיעה שנועדה לשם ריבוי הפאר והאדרת והכבוד; נסיעה כזו היא נסיעה במרכבה... חשיבותה של מרכבה היא בזה שהיא משמשת אות כבוד לרוכב בה, אף שהוא מטולטל בדרך ונמצא במצב של התמעטות כבוד.
(פחד יצחק פסח מאמר פא עמ' רפג)

]

על כן מסביר המלבי"ם את חסרון שתי הכנפיים במרכבת יחזקאל לפי המאן דאמר (=מי שאומר) בגמרא שאלו היו שתי הכנפיים המכסות את הרגליים:

שהכנפיים ישמשו אל העפיפה, ויצייר שיש להם שתי כנפיים לעוף כרגע בכל מקום אשר ישולחו מאת יוצרם.
ואם מצד שהכנף מורה על הסתר וההעלם ומצד זה יש להם עוד שתי כנפיים לכסות את גויותיהם... וישעיהו ראה לכל אחד שש הכנפיים כי הוא ראה את השרפים שעומדים ברום עולם הכיסא ויש בהם שני מיני העלמות וסתרים.
(מלבי"ם יחזקאל א ו)

הכנפיים משמשים למלאכים גם כדי לעוף וגם כדי להסתיר פניהם ורגליהם. כיוון שחזונו של ישעיהו היה גבוה ונעלה מזה של יחזקאל היה חייב להיות למלאכים הסתר גדול יותר, לכן יש בחזונו כנפיים יתרות.

הרב דסלר הסביר בעקבות הגמרא, שהכנפיים שנתמעטו אצל יחזקאל הן כנפי השירה:

בתקוני זהר איתא ששש הכנפיים הן כנגד שש התיבות "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" וכנגד שש התיבות של פסוק "שמע ישראל ה' אל-הינו ה' אחד". ועיין שערי רחמים (הנהגות הגר"א דף כא) שכתב הגר"א ששתי הכנפיים שנתמעטו בחורבן הן כנגד התיבות "כבוד מלכותו", והיינו בבחינת "ה' א-להינו נמצא שבחורבן בית המקדש שבלב לא יבחין עוד האדם אחדות הדין והרחמים, דהיינו הבחנת הטוב שבייסורים.
(מכתב מאליהו ח"ה עמ' 284)

הרב דסלר מסביר שהביטוי "ה' א-להינו" הוא שילוב של מידות הדין והרחמים, כשאדם מבין שגם כאשר ה' דן אותו הוא עושה זאת מתוך רחמים עליו; "את אשר יאהב ה' יוכיח". אם שתי הכנפיים שנתמעטו בחורבן הם כנגד הביטוי "ה' א-להינו", משמע שבתקופת יחזקאל שוב לא היה גילוי מובהק של השילוב בין הדין לחסד, כמו בימי ישעיהו.

ארבע הכנפיים הפרושות, המפורשות בכתוב, מיתרגמות בתרגום יונתן ללא פחות ממאתיים חמישים ושש כנפיים. וכך הביא יונתן: "ארבעה פנים [ראשים] לאחת. וארבע פנים לכל אחד ואחד. ששה עשר פנים לכל בריה ובריה. מספר הפנים של ארבע הבריות מאתיים חמישים ושש כנפיים"(התרגום לעברית מובא בדעת מקרא יחזקאל א הערה 16. גם רש"י, רד"ק ושאר המפרשים הביאו את התרגום). מה התכלית של ריבוי הכנפיים, הרי ראינו מגמה של צמצום כנפי השרפים בחזון יחזקאל מזה של ישעיהו?

כפי שהדגשנו, אחד מתפקידי הכנפיים הוא לכסות ולהסתיר. המפרשים חוזרים על כך שוב ושוב. "וכנפיהם היו פרודות למעלה מפניהם ומכסות אותן... ככנף חיה זו פרושה לצד כנף חיה זו, ושל זו לצד זו והפנים שבינתים מכוסים"(רש"י יחזקאל א ו). "וכנפיהם היו פרושות למעלה מפניהם ומכסות אותם שלא להביט בשכינה"(מהר"י קרא יחזקאל א ו).

ללמדך שגם הגילויים הגדולים שנתגלו ליחזקאל במעשה מרבבה לוטים ומוסתרים ברנ"ו (=256) הסתרות.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך