תנ"ך על הפרק - ירמיה מד - היאך עבדו עבודה זרה / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה מד

444 / 929
היום

הפרק

הַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֣ה אֶֽל־יִרְמְיָ֔הוּ אֶ֚ל כָּל־הַיְּהוּדִ֔ים הַיֹּשְׁבִ֖ים בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם הַיֹּשְׁבִ֤ים בְּמִגְדֹּל֙ וּבְתַחְפַּנְחֵ֣ס וּבְנֹ֔ף וּבְאֶ֥רֶץ פַּתְר֖וֹס לֵאמֹֽר׃כֹּה־אָמַ֞ר יְהוָ֤ה צְבָאוֹת֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֗ם אֵ֤ת כָּל־הָֽרָעָה֙ אֲשֶׁ֤ר הֵבֵ֙אתִי֙ עַל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם וְעַ֖ל כָּל־עָרֵ֣י יְהוּדָ֑ה וְהִנָּ֤ם חָרְבָּה֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וְאֵ֥ין בָּהֶ֖ם יוֹשֵֽׁב׃מִפְּנֵ֣י רָעָתָ֗ם אֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ לְהַכְעִסֵ֔נִי לָלֶ֣כֶת לְקַטֵּ֔ר לַעֲבֹ֖ד לֵאלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֑ים אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יְדָע֔וּם הֵ֖מָּה אַתֶּ֥ם וַאֲבֹתֵיכֶֽם׃וָאֶשְׁלַ֤ח אֲלֵיכֶם֙ אֶת־כָּל־עֲבָדַ֣י הַנְּבִיאִ֔ים הַשְׁכֵּ֥ים וְשָׁלֹ֖חַ לֵאמֹ֑ר אַל־נָ֣א תַעֲשׂ֗וּ אֵ֛ת דְּבַֽר־הַתֹּעֵבָ֥ה הַזֹּ֖את אֲשֶׁ֥ר שָׂנֵֽאתִי׃וְלֹ֤א שָֽׁמְעוּ֙ וְלֹא־הִטּ֣וּ אֶת־אָזְנָ֔ם לָשׁ֖וּב מֵרָֽעָתָ֑ם לְבִלְתִּ֥י קַטֵּ֖ר לֵאלֹהִ֥ים אֲחֵרִֽים׃וַתִּתַּ֤ךְ חֲמָתִי֙ וְאַפִּ֔י וַתִּבְעַר֙ בְּעָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה וּבְחֻצ֖וֹת יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וַתִּהְיֶ֛ינָה לְחָרְבָּ֥ה לִשְׁמָמָ֖ה כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וְעַתָּ֡ה כֹּֽה־אָמַ֣ר יְהוָה֩ אֱלֹהֵ֨י צְבָא֜וֹת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל לָמָה֩ אַתֶּ֨ם עֹשִׂ֜ים רָעָ֤ה גְדוֹלָה֙ אֶל־נַפְשֹׁ֣תֵכֶ֔ם לְהַכְרִ֨ית לָכֶ֧ם אִישׁ־וְאִשָּׁ֛ה עוֹלֵ֥ל וְיוֹנֵ֖ק מִתּ֣וֹךְ יְהוּדָ֑ה לְבִלְתִּ֛י הוֹתִ֥יר לָכֶ֖ם שְׁאֵרִֽית׃לְהַכְעִסֵ֙נִי֙ בְּמַעֲשֵׂ֣י יְדֵיכֶ֔ם לְקַטֵּ֞ר לֵאלֹהִ֤ים אֲחֵרִים֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם אֲשֶׁר־אַתֶּ֥ם בָּאִ֖ים לָג֣וּר שָׁ֑ם לְמַ֙עַן֙ הַכְרִ֣ית לָכֶ֔ם וּלְמַ֤עַן הֱיֽוֹתְכֶם֙ לִקְלָלָ֣ה וּלְחֶרְפָּ֔ה בְּכֹ֖ל גּוֹיֵ֥י הָאָֽרֶץ׃הַֽשְׁכַחְתֶּם֩ אֶת־רָע֨וֹת אֲבוֹתֵיכֶ֜ם וְאֶת־רָע֣וֹת ׀ מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֗ה וְאֵת֙ רָע֣וֹת נָשָׁ֔יו וְאֵת֙ רָעֹ֣תֵכֶ֔ם וְאֵ֖ת רָעֹ֣ת נְשֵׁיכֶ֑ם אֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ בְּאֶ֣רֶץ יְהוּדָ֔ה וּבְחֻצ֖וֹת יְרוּשָׁלִָֽם׃לֹ֣א דֻכְּא֔וּ עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וְלֹ֣א יָרְא֗וּ וְלֹֽא־הָלְכ֤וּ בְתֽוֹרָתִי֙ וּבְחֻקֹּתַ֔י אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לִפְנֵיכֶ֖ם וְלִפְנֵ֥י אֲבוֹתֵיכֶֽם׃לָכֵ֗ן כֹּֽה־אָמַ֞ר יְהוָ֤ה צְבָאוֹת֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הִנְנִ֨י שָׂ֥ם פָּנַ֛י בָּכֶ֖ם לְרָעָ֑ה וּלְהַכְרִ֖ית אֶת־כָּל־יְהוּדָֽה׃וְלָקַחְתִּ֞י אֶת־שְׁאֵרִ֣ית יְהוּדָ֗ה אֲשֶׁר־שָׂ֨מוּ פְנֵיהֶ֜ם לָב֣וֹא אֶֽרֶץ־מִצְרַיִם֮ לָג֣וּר שָׁם֒ וְתַ֨מּוּ כֹ֜ל בְּאֶ֧רֶץ מִצְרַ֣יִם יִפֹּ֗לוּ בַּחֶ֤רֶב בָּֽרָעָב֙ יִתַּ֔מּוּ מִקָּטֹן֙ וְעַד־גָּד֔וֹל בַּחֶ֥רֶב וּבָרָעָ֖ב יָמֻ֑תוּ וְהָיוּ֙ לְאָלָ֣ה לְשַׁמָּ֔ה וְלִקְלָלָ֖ה וּלְחֶרְפָּֽה׃וּפָקַדְתִּ֗י עַ֤ל הַיּֽוֹשְׁבִים֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם כַּאֲשֶׁ֥ר פָּקַ֖דְתִּי עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם בַּחֶ֥רֶב בָּרָעָ֖ב וּבַדָּֽבֶר׃וְלֹ֨א יִהְיֶ֜ה פָּלִ֤יט וְשָׂרִיד֙ לִשְׁאֵרִ֣ית יְהוּדָ֔ה הַבָּאִ֥ים לָגֽוּר־שָׁ֖ם בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם וְלָשׁ֣וּב ׀ אֶ֣רֶץ יְהוּדָ֗ה אֲשֶׁר־הֵ֜מָּה מְנַשְּׂאִ֤ים אֶת־נַפְשָׁם֙ לָשׁוּב֙ לָשֶׁ֣בֶת שָׁ֔ם כִּ֥י לֹֽא־יָשׁ֖וּבוּ כִּ֥י אִם־פְּלֵטִֽים׃וַיַּעֲנ֣וּ אֶֽת־יִרְמְיָ֗הוּ כָּל־הָאֲנָשִׁ֤ים הַיֹּֽדְעִים֙ כִּֽי־מְקַטְּר֤וֹת נְשֵׁיהֶם֙ לֵאלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְכָל־הַנָּשִׁ֥ים הָעֹמְד֖וֹת קָהָ֣ל גָּד֑וֹל וְכָל־הָעָ֛ם הַיֹּשְׁבִ֥ים בְּאֶֽרֶץ־מִצְרַ֖יִם בְּפַתְר֥וֹס לֵאמֹֽר׃הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־דִּבַּ֥רְתָּ אֵלֵ֖ינוּ בְּשֵׁ֣ם יְהוָ֑ה אֵינֶ֥נּוּ שֹׁמְעִ֖ים אֵלֶֽיךָ׃כִּ֩י עָשֹׂ֨ה נַעֲשֶׂ֜ה אֶֽת־כָּל־הַדָּבָ֣ר ׀ אֲשֶׁר־יָצָ֣א מִפִּ֗ינוּ לְקַטֵּ֞ר לִמְלֶ֣כֶת הַשָּׁמַיִם֮ וְהַסֵּֽיךְ־לָ֣הּ נְסָכִים֒ כַּאֲשֶׁ֨ר עָשִׂ֜ינוּ אֲנַ֤חְנוּ וַאֲבֹתֵ֙ינוּ֙ מְלָכֵ֣ינוּ וְשָׂרֵ֔ינוּ בְּעָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה וּבְחֻצ֖וֹת יְרוּשָׁלִָ֑ם וַנִּֽשְׂבַּֽע־לֶ֙חֶם֙ וַנִּֽהְיֶ֣ה טוֹבִ֔ים וְרָעָ֖ה לֹ֥א רָאִֽינוּ׃וּמִן־אָ֡ז חָדַ֜לְנוּ לְקַטֵּ֨ר לִמְלֶ֧כֶת הַשָּׁמַ֛יִם וְהַסֵּֽךְ־לָ֥הּ נְסָכִ֖ים חָסַ֣רְנוּ כֹ֑ל וּבַחֶ֥רֶב וּבָרָעָ֖ב תָּֽמְנוּ׃וְכִֽי־אֲנַ֤חְנוּ מְקַטְּרִים֙ לִמְלֶ֣כֶת הַשָּׁמַ֔יִם וּלְהַסֵּ֥ךְ לָ֖הּ נְסָכִ֑ים הֲמִֽבַּלְעֲדֵ֣י אֲנָשֵׁ֗ינוּ עָשִׂ֨ינוּ לָ֤הּ כַּוָּנִים֙ לְהַ֣עֲצִבָ֔ה וְהַסֵּ֥ךְ לָ֖הּ נְסָכִֽים׃וַיֹּ֥אמֶר יִרְמְיָ֖הוּ אֶל־כָּל־הָעָ֑ם עַל־הַגְּבָרִ֤ים וְעַל־הַנָּשִׁים֙ וְעַל־כָּל־הָעָ֔ם הָעֹנִ֥ים אֹת֛וֹ דָּבָ֖ר לֵאמֹֽר׃הֲל֣וֹא אֶת־הַקִּטֵּ֗ר אֲשֶׁ֨ר קִטַּרְתֶּ֜ם בְּעָרֵ֤י יְהוּדָה֙ וּבְחֻצ֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֔ם אַתֶּ֧ם וַאֲבֽוֹתֵיכֶ֛ם מַלְכֵיכֶ֥ם וְשָׂרֵיכֶ֖ם וְעַ֣ם הָאָ֑רֶץ אֹתָם֙ זָכַ֣ר יְהוָ֔ה וַֽתַּעֲלֶ֖ה עַל־לִבּֽוֹ׃וְלֹֽא־יוּכַל֩ יְהוָ֨ה ע֜וֹד לָשֵׂ֗את מִפְּנֵי֙ רֹ֣עַ מַעַלְלֵיכֶ֔ם מִפְּנֵ֥י הַתּוֹעֵבֹ֖ת אֲשֶׁ֣ר עֲשִׂיתֶ֑ם וַתְּהִ֣י אַ֠רְצְכֶם לְחָרְבָּ֨ה וּלְשַׁמָּ֧ה וְלִקְלָלָ֛ה מֵאֵ֥ין יוֹשֵׁ֖ב כְּהַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃מִפְּנֵי֩ אֲשֶׁ֨ר קִטַּרְתֶּ֜ם וַאֲשֶׁ֧ר חֲטָאתֶ֣ם לַיהוָ֗ה וְלֹ֤א שְׁמַעְתֶּם֙ בְּק֣וֹל יְהוָ֔ה וּבְתֹרָת֧וֹ וּבְחֻקֹּתָ֛יו וּבְעֵדְוֺתָ֖יו לֹ֣א הֲלַכְתֶּ֑ם עַל־כֵּ֞ן קָרָ֥את אֶתְכֶ֛ם הָרָעָ֥ה הַזֹּ֖את כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַיֹּ֤אמֶר יִרְמְיָ֙הוּ֙ אֶל־כָּל־הָעָ֔ם וְאֶ֖ל כָּל־הַנָּשִׁ֑ים שִׁמְעוּ֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה כָּל־יְהוּדָ֕ה אֲשֶׁ֖ר בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃כֹּֽה־אָמַ֣ר יְהוָֽה־צְבָאוֹת֩ אֱלֹהֵ֨י יִשְׂרָאֵ֜ל לֵאמֹ֗ר אַתֶּ֨ם וּנְשֵׁיכֶ֜ם וַתְּדַבֵּ֣רְנָה בְּפִיכֶם֮ וּבִידֵיכֶ֣ם מִלֵּאתֶ֣ם ׀ לֵאמֹר֒ עָשֹׂ֨ה נַעֲשֶׂ֜ה אֶת־נְדָרֵ֗ינוּ אֲשֶׁ֤ר נָדַ֙רְנוּ֙ לְקַטֵּר֙ לִמְלֶ֣כֶת הַשָּׁמַ֔יִם וּלְהַסֵּ֥ךְ לָ֖הּ נְסָכִ֑ים הָקֵ֤ים תָּקִ֙ימְנָה֙ אֶת־נִדְרֵיכֶ֔ם וְעָשֹׂ֥ה תַעֲשֶׂ֖ינָה אֶת־נִדְרֵיכֶֽם׃לָכֵן֙ שִׁמְע֣וּ דְבַר־יְהוָ֔ה כָּל־יְהוּדָ֕ה הַיֹּשְׁבִ֖ים בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם הִנְנִ֨י נִשְׁבַּ֜עְתִּי בִּשְׁמִ֤י הַגָּדוֹל֙ אָמַ֣ר יְהוָ֔ה אִם־יִהְיֶה֩ ע֨וֹד שְׁמִ֜י נִקְרָ֣א ׀ בְּפִ֣י ׀ כָּל־אִ֣ישׁ יְהוּדָ֗ה אֹמֵ֛ר חַי־אֲדֹנָ֥י יְהוִ֖ה בְּכָל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃הִנְנִ֨י שֹׁקֵ֧ד עֲלֵיהֶ֛ם לְרָעָ֖ה וְלֹ֣א לְטוֹבָ֑ה וְתַמּוּ֩ כָל־אִ֨ישׁ יְהוּדָ֜ה אֲשֶׁ֧ר בְּאֶֽרֶץ־מִצְרַ֛יִם בַּחֶ֥רֶב וּבָרָעָ֖ב עַד־כְּלוֹתָֽם׃וּפְלִיטֵ֨י חֶ֜רֶב יְשֻׁב֨וּן מִן־אֶ֧רֶץ מִצְרַ֛יִם אֶ֥רֶץ יְהוּדָ֖ה מְתֵ֣י מִסְפָּ֑ר וְֽיָדְע֞וּ כָּל־שְׁאֵרִ֣ית יְהוּדָ֗ה הַבָּאִ֤ים לְאֶֽרֶץ־מִצְרַ֙יִם֙ לָג֣וּר שָׁ֔ם דְּבַר־מִ֥י יָק֖וּם מִמֶּ֥נִּי וּמֵהֶֽם׃וְזֹאת־לָכֶ֤ם הָאוֹת֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה כִּֽי־פֹקֵ֥ד אֲנִ֛י עֲלֵיכֶ֖ם בַּמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה לְמַ֙עַן֙ תֵּֽדְע֔וּ כִּי֩ ק֨וֹם יָק֧וּמוּ דְבָרַ֛י עֲלֵיכֶ֖ם לְרָעָֽה׃כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה הִנְנִ֣י נֹ֠תֵן אֶת־פַּרְעֹ֨ה חָפְרַ֤ע מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֙יִם֙ בְּיַ֣ד אֹֽיְבָ֔יו וּבְיַ֖ד מְבַקְשֵׁ֣י נַפְשׁ֑וֹ כַּאֲשֶׁ֨ר נָתַ֜תִּי אֶת־צִדְקִיָּ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה בְּיַ֨ד נְבוּכַדְרֶאצַּ֧ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֛ל אֹיְב֖וֹ וּמְבַקֵּ֥שׁ נַפְשֽׁוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

היאך עבדו עבודה זרה

מדוע קשה לפרוש מעבודה זרה?

הרב אברהם גרודזינסקי, המנהל הרוחני של ישיבת סלבודקא, כותב (תורת אברהם עמ' 106) שיש קושי רב לאדם לפרוש מעבודה זרה. בימי קדם ראו עובדי עבודה זרה שיש לה כח רב. מנשה נגלה לרב אשי בחלום ואמר לו לוא חיית בדור שלי היית מרים את הגלימה ורץ אחר עבודה זרה, אני לא הרמתי את הגלימה ולא רצתי אחריה. מנשה הסביר לרב אשי כי היום, שיצר עבודה זרה התבטל, אין מסוגלים להבין מה היה כח האלילים בימי קדם.

בפרקנו (ירמיהו מד ב ואילך) פונה הנביא ירמיהו אל יהודי מצרים ומזכיר להם את גורל אנשי ירושלים ואת חורבן הבית שנגרם בגלל שעבדו עבודה זרה וקורא ליהודי מצרים לחדול מעבודה זרה. בפסוקים ט"ו - י"ח נאמר שאותם אנשים במצרים, שנשותיהם הקטירו לעבודה זרה, אמרו לירמיהו שאינם מוכנים לשמוע בקולו כי מאז הקטירו למלכת השמים ראו טובה ולא סבלו מחסור ומאז הפסיקו לקטר למלכות השמים סבלו ממחסור ונפגעו מרעה ומחרב. הניסיון לא לעבוד אלילים היה קשה והמציאות הוכיחה כאילו השפע היורד מלמעלה נפסק כאשר הפסיקו לקטר לגרמי השמים וירד בכמויות גדולות כאשר קטרו להם. גם בפרשת נביא השקר (דברים יג) רואים בעליל שהנביא המטיף לעבודה זרה מבסס את דבריו על אותות ומופתים בשמים ובארץ ובעזרתם מבקש לשכנע את העם לקבל את דבריו.

מהו נביא שקרי?

הרב דסלר (מכתב מאליהו ח"א עמ' 237-238) כותב: "אין יצר הרע אחיזת עיניים בלבד, אלא נברא הוא כמו שכתוב: בורא חושך... אמנם הוא נברא מבחינה עליונה, כי מלאך הוא, אבל הוא עבודה זרה, אל זר שיושב בלבו של אדם ויושב על מפתחי הלב שלא תיכנס בהם הקדושה... שמנהיגים מן השמים כרצון הסטרא אחרא (כוחות הרע), הנהגה שתגרום חילול, כמו שכתוב: 'צור ילדך תשי'(דברים לב יח), ואמרו חז"ל: מתישין כח של מעלה (כלומר האדם רואה כאילו כח הקב"ה חלש חס ושלום וכוחות הרע הם השולטים. לכן הרשעים מצליחים ויראי ה' נחותים והכל כדי לנסות את האדם), אז כל מה שיראה ויבחין האדם ילמדנו היפך האמת".

תופעה מעין זו ראינו בחטא העגל. בפרשת כי תשא נכתב: "כי זה משה איש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו"(שמות לב א). אומר רש"י: "כמין דמות משה הראה להם השטן שנושאים אותו באוויר רקיע השמים"(רש"י שמות לב א). מסביר הרב דסלר: "הראה ל...כלל ישראל כמראה נבואה והסיע את כולם להיות נביאי שקר". הרשב"ם (שם) אומר: "אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך - וכי שוטים היו, שלא היו יודעים שעגל זה שנוצר היום לא העלם ממצרים? אלא כל עובדי אלילים יודעים שא-להינו שבשמים ברא את העולם, אך בזה היו טועים (שאמרו) שהתרפים יש בהם רוח טומאה, כמו הנביאים שיש בהם רוח הקודש, וסבורים שהעגל שהיה מדבר ברוח הטומאה כאילו היה מדבר ברוח הקודש של מעלה, ולכך אומרים אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך, כלומר רוח הקודש יש בו, וכאילו רוח הקודש הולך לפנינו, וכן לבן אמר: למה גנבת את אלוהי. ו(כדי) לנסות בו את ישראל נתן בו רוח הטומאה של כל מיני מכשפות ואוב וידעוני נתן בו כח להכחיש פמליא של מעלה ולהגיד נולדות לדעת אם יהיו תמים לה' א-להיהם ולא יהיה בהם מעונן ומנחש ומכשף ולא מאמין לאות ומופת של נביאי רוח הטומאה, כדכתיב: 'כי מנסה י-הוה אל-היכם אתכם לדעת הישכם אוהבים את י-הוה". אם כן נביאי השקר לא היו זייפנים ולא שוטים אלא ראו נבואה שהיא שקר.

כלום אמונה ועבודה זרה דברים סותרים?

הרב אברהם גרודזינסקי (תורת אברהם עמ' 152) שואל על דברי הטור (אורח חיים סימן תל) האומר: "שבת שלפני פסח קורין אותו שבת הגדול לפי שנעשה בו נס גדול, שפסח מצרים מקחו בעשור... ועשור בחודש היה שבת... והיו שיניהם (של המצרים) קהות על ששוחטין את אלוהיהן". הרי המצרים הודו במציאות הבורא, שכן פרעה הבין שרק הקב"ה יכול להסיר ממנו את המכות וביקש ממשה שיתפלל לה' שיסיר ממנו את המכות, וכיצד אפוא במכת בכורות אמרו המצרים על הכבשים שהם אלוהיהם? מכאן מסיק הרב "כי אמונה ושלילת עבודה זרה שתי מדרגות הן". בני דור אנוש חשבו שרצון ה' לגדל ולכבד את גרמי השמים ועיקר הציווי בעבודה זרה "שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ואף על פי שהעובד יודע שה' הוא הא-להים והוא עובד הנברא על דרך שעבד אנוש ואנשי דורו תחלה הרי זה עובד עבודה זרה" (משנה תורה הל' ע"ז פ"ב ה"א). מכאן שלאנשי דור אנוש לא היה חסרון באמונה אלא טעות בהבנה של כבוד שמים, לפיכך "יתכן והאדם יהא מאמין גדול ויעלה בעבודה של חיזוק אמונה יום יום, ויחד עם זה לא יניח מלעבוד את עבודה זרה שלו, בסיבת טעות אחת בהבנת העניינים". אם האדם לא הגיע לשלמות האמונה עד תכליתה יש בו עדיין נטייה לעבודה זרה.

כיצד ירבעם ומנשה עבדו עבודה זרה?

הרב אברהם גרודזינסקי ממשיך ואומר כי הנטייה לעבודה זרה אפשר למצוא גם באנשים גדולים. חז"ל אומרים (שבת קלט.; יומא ט:) על אנשי בית ראשון שהיו רשעים (עובדי ע"ז) "אלא שתלו ביטחונם במי שאמר והיה העולם" כיצד יתכן שהיו תולים ביטחונם בקב"ה ועבדו עבודה זרה? מסביר הרב כי פירוש עבודה זרה הוא הכנעה לכח זר, כמו בימי דור אנוש שכוונת אנשי הדור הייתה לשבח את השמים המשמשים לפני ה'. כאשר מוצא האדם מעלה בנבראים וזה גורם לו להיכנע לאותו נברא זוהי עבודה זרה למרות שמאמין בה' ומודה בגדולתו. כידוע יכול האדם להגיע להכרה בגדלות ה' על ידי התבוננות בטבע ובפרט בגרמי השמים ותפקודם הקבוע והמדויק. הנביא ישעיהו אומר: "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה"(ישעיהו מ כו). דוד המלך אומר "ויעמידם לעד לעולם חוק נתן ולא יעבור"(תהלים קמח ו). אם כן, ההתבוננות במערכת הכוכבים ובתפקודה הנפלא מביאה את האדם לאמונה בקב"ה. הרמב"ם  כותב: "והיאך היא הדרך לאהבתו וליראתו (של הקב"ה)? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול... כמו שאמר דוד 'כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננת, מה אנוש כי תזכרנו' "(משנה תורה הל' יסודי התורה פ"ב ה"ב). ההתבוננות בממלכת השמים חייבת להביא את האדם לידי אמונה בקב"ה בלבד, וחייב האדם להיזהר שלא תביאהו הכרת הנבראים לידי הכנעה להם, כי אז יכשל בעבודה זרה. צריך לשבח את הבריאה וכל אשר בה ולהלל את הקב"ה שברא את הנבראים, וסידר אותם במקומם כרצונו וכפי שאנו אומרים (בתפלת ערבית): "ומסדר את הכוכבים במשמרותיהם ברקיע כרצונו", ולא לשבח את הנבראים ולהכנע להם. הבחנה דקה זו יכול להטעות גם מאמין גדול, לחשוב כי אין זה גרעון באמונה בקב"ה, אלא הפלגה בהכרת המעלות שבנבראים. כך ירבעם ומנשה שהיו גדולים בתורה וגבוהים בדרגותיהם הבינו שיש להם לשבח ולהעריך את הנבראים משום שהם נהנים מאורם ומשאר התכונות שהטביע בהם הבורא. אף המצרים שנהנו מהכבשים, שתו את חלבם, התחממו בגיזותיהם חשבו להכיר להם טובה וכפי גודל הערכת הנבראים כן גדלה טעותם וסטו מרצון ה' למרות שהאמינו בו באמונה שלמה. גם בימי בית ראשון היה כך; האנשים האמינו בה', ומאידך העריכו מאד את ממלכת השמים על תרומתה הגדולה לאדם וכך תלו ביטחונם בקב"ה וגם עבדו עבודה זרה.

באדיבות הרב, מתוך ספרו 'אמרי חן – בראשית'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך