"אחז", "המלך", "המלך אחז"
הבאנו בעבר שבספרי הנביאים, הכינוי "המלך פלוני" מיוחס למלכי בית דוד(למעט המלך יהורם, והסברנוהו במקומו). אם כן, גם בפרקנו, הפעמים בהן מכונה המלך אחז כך קשורות להיותו מלך מבית דוד.
והנה הדבר המרכזי השייך למלכות בית דוד הוא שהם בנו את בית המקדש.
ונראה שכאשר בפרקנו נאמר הכינוי "המלך אחז" ההקשר היא תוכניתו של המלך אחז לבנות מזבח נוסף בבית המקדש.
המלך אחז סבר שמכח היותו מלך מבית דוד יש ביכולתו לשנות את מבנה בית המקדש ולהוסיף מזבח נוסף.
המלך אחז מקצץ חלק מהכלים
וַיְקַצֵּץ֩ הַמֶּ֨לֶךְ אָחָ֜ז אֶת־הַמִּסְגְּר֣וֹת הַמְּכוֹנֹ֗ת וַיָּ֤סַר מֵֽעֲלֵיהֶם֙ ואת־ (אֶת־) הַכִּיֹּ֔ר וְאֶת־הַיָּ֣ם הוֹרִ֔ד מֵעַ֛ל הַבָּקָ֥ר הַנְּחֹ֖שֶׁת אֲשֶׁ֣ר תַּחְתֶּ֑יהָ וַיִּתֵּ֣ן אֹת֔וֹ עַ֖ל מַרְצֶ֥פֶת אֲבָנִֽים׃
(מלכים ב טז יז)
נראה שמאותה סיבה סבר המלך אחז שהוא רשאי להורות על קיצוץ כלים מסויימים מכח ייחוסו כמלך.
המלך אחז מסיר את מוסך השבת
הַמֶּ֨לֶךְ אָחָ֜ז... וְאֶת־מיסך (מוּסַ֨ךְ) הַשַּׁבָּ֜ת אֲשֶׁר־בָּנ֣וּ בַבַּ֗יִת וְאֶת־מְב֤וֹא הַמֶּ֨לֶךְ֙ הַֽחִיצ֔וֹנָה הֵסֵ֖ב בֵּ֣ית יְהוָ֑ה מִפְּנֵ֖י מֶ֥לֶךְ אַשּֽׁוּר׃
(מלכים ב טז יז-יח)
גם כאן אפשר לומר בדיוק מה שכתבנו בפסקה הקודמת. אך יש להוסיף עוד עומק;
בספר עזרת כהנים כתב שהסיבה שביטל המלך אחז את מוסך השבת היא ששם הציב כסא אשר בנה לעצמו.
ולפי הסבר זה מתבררת סיבה נוספת מדוע מכונה כאן "המלך אחז", שכן רק למלכי בית דוד יש רשות לשבת בעזרה.
המלך מקריב על המזבח
וַיָּבֹ֤א הַמֶּ֨לֶךְ֙ מִדַּמֶּ֔שֶׂק וַיַּ֥רְא הַמֶּ֖לֶךְ אֶת־הַמִּזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרַ֥ב הַמֶּ֛לֶךְ עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ וַיַּ֥עַל עָלָֽיו׃
(מלכים ב טז יט)
גם לפי מחשבתו של אחז שמכח היותו מלך מבית דוד, יש בידו היכולת לבצע שינויים מבניים בבית המקדש, כמו להורות על הקמת מזבח נוסף או לקצץ כלים מסויימים, ודאי שלא חשב שייחוס זה מאפשר לו גם להקריב על גבי מזבח זה, שהרי רק כהנים רשאים להקריב. אלא שאחז עשה זאת מכוח היותו מלך, לאו דווקא מבית דוד, ומי יוכל להכתיב לו מה לעשות(וגם בזה טעה כמובן), ולכן מכונה בהקשר זה "המלך" סתם.