תנ"ך על הפרק - מלכים ב ה - מדוע אלישע הנביא ממאן לקחת מתנה מנעמן שר צבא ארם / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים ב ה

314 / 929
היום

הפרק

וְ֠נַעֲמָן שַׂר־צְבָ֨א מֶֽלֶךְ־אֲרָ֜ם הָיָ֣ה אִישׁ֩ גָּד֨וֹל לִפְנֵ֤י אֲדֹנָיו֙ וּנְשֻׂ֣א פָנִ֔ים כִּֽי־ב֛וֹ נָֽתַן־יְהוָ֥ה תְּשׁוּעָ֖ה לַאֲרָ֑ם וְהָאִ֗ישׁ הָיָ֛ה גִּבּ֥וֹר חַ֖יִל מְצֹרָֽע׃וַאֲרָם֙ יָצְא֣וּ גְדוּדִ֔ים וַיִּשְׁבּ֛וּ מֵאֶ֥רֶץ יִשְׂרָאֵ֖ל נַעֲרָ֣ה קְטַנָּ֑ה וַתְּהִ֕י לִפְנֵ֖י אֵ֥שֶׁת נַעֲמָֽן׃וַתֹּ֙אמֶר֙ אֶל־גְּבִרְתָּ֔הּ אַחֲלֵ֣י אֲדֹנִ֔י לִפְנֵ֥י הַנָּבִ֖יא אֲשֶׁ֣ר בְּשֹׁמְר֑וֹן אָ֛ז יֶאֱסֹ֥ף אֹת֖וֹ מִצָּרַעְתּֽוֹ׃וַיָּבֹ֕א וַיַּגֵּ֥ד לַאדֹנָ֖יו לֵאמֹ֑ר כָּזֹ֤את וְכָזֹאת֙ דִּבְּרָ֣ה הַֽנַּעֲרָ֔ה אֲשֶׁ֖ר מֵאֶ֥רֶץ יִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֤אמֶר מֶֽלֶךְ־אֲרָם֙ לֶךְ־בֹּ֔א וְאֶשְׁלְחָ֥ה סֵ֖פֶר אֶל־מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֑ל וַיֵּלֶךְ֩ וַיִּקַּ֨ח בְּיָד֜וֹ עֶ֣שֶׂר כִּכְּרֵי־כֶ֗סֶף וְשֵׁ֤שֶׁת אֲלָפִים֙ זָהָ֔ב וְעֶ֖שֶׂר חֲלִיפ֥וֹת בְּגָדִֽים׃וַיָּבֵ֣א הַסֵּ֔פֶר אֶל־מֶ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר וְעַתָּ֗ה כְּב֨וֹא הַסֵּ֤פֶר הַזֶּה֙ אֵלֶ֔יךָ הִנֵּ֨ה שָׁלַ֤חְתִּי אֵלֶ֙יךָ֙ אֶת־נַעֲמָ֣ן עַבְדִּ֔י וַאֲסַפְתּ֖וֹ מִצָּרַעְתּֽוֹ׃וַיְהִ֡י כִּקְרֹא֩ מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵ֨ל אֶת־הַסֵּ֜פֶר וַיִּקְרַ֣ע בְּגָדָ֗יו וַיֹּ֙אמֶר֙ הַאֱלֹהִ֥ים אָ֙נִי֙ לְהָמִ֣ית וּֽלְהַחֲי֔וֹת כִּֽי־זֶה֙ שֹׁלֵ֣חַ אֵלַ֔י לֶאֱסֹ֥ף אִ֖ישׁ מִצָּֽרַעְתּ֑וֹ כִּ֤י אַךְ־דְּעֽוּ־נָא֙ וּרְא֔וּ כִּֽי־מִתְאַנֶּ֥ה ה֖וּא לִֽי׃וַיְהִ֞י כִּשְׁמֹ֣עַ ׀ אֱלִישָׁ֣ע אִישׁ־הָאֱלֹהִ֗ים כִּֽי־קָרַ֤ע מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵל֙ אֶת־בְּגָדָ֔יו וַיִּשְׁלַח֙ אֶל־הַמֶּ֣לֶךְ לֵאמֹ֔ר לָ֥מָּה קָרַ֖עְתָּ בְּגָדֶ֑יךָ יָבֹֽא־נָ֣א אֵלַ֔י וְיֵדַ֕ע כִּ֛י יֵ֥שׁ נָבִ֖יא בְּיִשְׂרָאֵֽל׃וַיָּבֹ֥א נַעֲמָ֖ןבסוסובְּסוּסָ֣יווּבְרִכְבּ֑וֹ וַיַּעֲמֹ֥ד פֶּֽתַח־הַבַּ֖יִת לֶאֱלִישָֽׁע׃וַיִּשְׁלַ֥ח אֵלָ֛יו אֱלִישָׁ֖ע מַלְאָ֣ךְ לֵאמֹ֑ר הָל֗וֹךְ וְרָחַצְתָּ֤ שֶֽׁבַע־פְּעָמִים֙ בַּיַּרְדֵּ֔ן וְיָשֹׁ֧ב בְּשָׂרְךָ֛ לְךָ֖ וּטְהָֽר׃וַיִּקְצֹ֥ף נַעֲמָ֖ן וַיֵּלַ֑ךְ וַיֹּאמֶר֩ הִנֵּ֨ה אָמַ֜רְתִּי אֵלַ֣י ׀ יֵצֵ֣א יָצ֗וֹא וְעָמַד֙ וְקָרָא֙ בְּשֵׁם־יְהוָ֣ה אֱלֹהָ֔יו וְהֵנִ֥יף יָד֛וֹ אֶל־הַמָּק֖וֹם וְאָסַ֥ף הַמְּצֹרָֽע׃הֲלֹ֡א טוֹב֩אבנהאֲמָנָ֨הוּפַרְפַּ֜ר נַהֲר֣וֹת דַּמֶּ֗שֶׂק מִכֹּל֙ מֵימֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הֲלֹֽא־אֶרְחַ֥ץ בָּהֶ֖ם וְטָהָ֑רְתִּי וַיִּ֖פֶן וַיֵּ֥לֶךְ בְּחֵמָֽה׃וַיִּגְּשׁ֣וּ עֲבָדָיו֮ וַיְדַבְּר֣וּ אֵלָיו֒ וַיֹּאמְר֗וּ אָבִי֙ דָּבָ֣ר גָּד֗וֹל הַנָּבִ֛יא דִּבֶּ֥ר אֵלֶ֖יךָ הֲל֣וֹא תַעֲשֶׂ֑ה וְאַ֛ף כִּֽי־אָמַ֥ר אֵלֶ֖יךָ רְחַ֥ץ וּטְהָֽר׃וַיֵּ֗רֶד וַיִּטְבֹּ֤ל בַּיַּרְדֵּן֙ שֶׁ֣בַע פְּעָמִ֔ים כִּדְבַ֖ר אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֑ים וַיָּ֣שָׁב בְּשָׂר֗וֹ כִּבְשַׂ֛ר נַ֥עַר קָטֹ֖ן וַיִּטְהָֽר׃וַיָּשָׁב֩ אֶל־אִ֨ישׁ הָאֱלֹהִ֜ים ה֣וּא וְכָֽל־מַחֲנֵ֗הוּ וַיָּבֹא֮ וַיַּעֲמֹ֣ד לְפָנָיו֒ וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּה־נָ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ כִּ֣י אֵ֤ין אֱלֹהִים֙ בְּכָל־הָאָ֔רֶץ כִּ֖י אִם־בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּ֛ה קַח־נָ֥א בְרָכָ֖ה מֵאֵ֥ת עַבְדֶּֽךָ׃וַיֹּ֕אמֶר חַי־יְהוָ֛ה אֲשֶׁר־עָמַ֥דְתִּי לְפָנָ֖יו אִם־אֶקָּ֑ח וַיִּפְצַר־בּ֥וֹ לָקַ֖חַת וַיְמָאֵֽן׃וַיֹּאמֶר֮ נַעֲמָן֒ וָלֹ֕א יֻתַּן־נָ֣א לְעַבְדְּךָ֔ מַשָּׂ֥א צֶֽמֶד־פְּרָדִ֖ים אֲדָמָ֑ה כִּ֡י לֽוֹא־יַעֲשֶׂה֩ ע֨וֹד עַבְדְּךָ֜ עֹלָ֤ה וָזֶ֙בַח֙ לֵאלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים כִּ֖י אִם־לַיהוָֽה׃לַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה יִסְלַ֥ח יְהוָ֖ה לְעַבְדֶּ֑ךָ בְּב֣וֹא אֲדֹנִ֣י בֵית־רִמּוֹן֩ לְהִשְׁתַּחֲוֺ֨ת שָׁ֜מָּה וְה֣וּא ׀ נִשְׁעָ֣ן עַל־יָדִ֗י וְהִֽשְׁתַּחֲוֵ֙יתִי֙ בֵּ֣ית רִמֹּ֔ן בְּהִשְׁתַּחֲוָיָ֙תִי֙ בֵּ֣ית רִמֹּ֔ן יִסְלַח־נאיְהוָ֥ה לְעַבְדְּךָ֖ בַּדָּבָ֥ר הַזֶּֽה׃וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ לֵ֣ךְ לְשָׁל֑וֹם וַיֵּ֥לֶךְ מֵאִתּ֖וֹ כִּבְרַת־אָֽרֶץ׃וַיֹּ֣אמֶר גֵּיחֲזִ֗י נַעַר֮ אֱלִישָׁ֣ע אִישׁ־הָאֱלֹהִים֒ הִנֵּ֣ה ׀ חָשַׂ֣ךְ אֲדֹנִ֗י אֶֽת־נַעֲמָ֤ן הָֽאֲרַמִּי֙ הַזֶּ֔ה מִקַּ֥חַת מִיָּד֖וֹ אֵ֣ת אֲשֶׁר־הֵבִ֑יא חַי־יְהוָה֙ כִּֽי־אִם־רַ֣צְתִּי אַחֲרָ֔יו וְלָקַחְתִּ֥י מֵאִתּ֖וֹ מְאֽוּמָה׃וַיִּרְדֹּ֥ף גֵּיחֲזִ֖י אַחֲרֵ֣י נַֽעֲמָ֑ן וַיִּרְאֶ֤ה נַֽעֲמָן֙ רָ֣ץ אַחֲרָ֔יו וַיִּפֹּ֞ל מֵעַ֧ל הַמֶּרְכָּבָ֛ה לִקְרָאת֖וֹ וַיֹּ֥אמֶר הֲשָׁלֽוֹם׃וַיֹּ֣אמֶר ׀ שָׁל֗וֹם אֲדֹנִי֮ שְׁלָחַ֣נִי לֵאמֹר֒ הִנֵּ֣ה עַתָּ֡ה זֶ֠ה בָּ֣אוּ אֵלַ֧י שְׁנֵֽי־נְעָרִ֛ים מֵהַ֥ר אֶפְרַ֖יִם מִבְּנֵ֣י הַנְּבִיאִ֑ים תְּנָה־נָּ֤א לָהֶם֙ כִּכַּר־כֶּ֔סֶף וּשְׁתֵּ֖י חֲלִפ֥וֹת בְּגָדִֽים׃וַיֹּ֣אמֶר נַעֲמָ֔ן הוֹאֵ֖ל קַ֣ח כִּכָּרָ֑יִם וַיִּפְרָץ־בּ֗וֹ וַיָּצַר֩ כִּכְּרַ֨יִם כֶּ֜סֶף בִּשְׁנֵ֣י חֲרִטִ֗ים וּשְׁתֵּי֙ חֲלִפ֣וֹת בְּגָדִ֔ים וַיִּתֵּן֙ אֶל־שְׁנֵ֣י נְעָרָ֔יו וַיִּשְׂא֖וּ לְפָנָֽיו׃וַיָּבֹא֙ אֶל־הָעֹ֔פֶל וַיִּקַּ֥ח מִיָּדָ֖ם וַיִּפְקֹ֣ד בַּבָּ֑יִת וַיְשַׁלַּ֥ח אֶת־הָאֲנָשִׁ֖ים וַיֵּלֵֽכוּ׃וְהוּא־בָא֙ וַיַּעֲמֹ֣ד אֶל־אֲדֹנָ֔יו וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֱלִישָׁ֔עמאןמֵאַ֖יִןגֵּחֲזִ֑י וַיֹּ֕אמֶר לֹֽא־הָלַ֥ךְ עַבְדְּךָ֖ אָ֥נֶה וָאָֽנָה׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ לֹא־לִבִּ֣י הָלַ֔ךְ כַּאֲשֶׁ֧ר הָֽפַךְ־אִ֛ישׁ מֵעַ֥ל מֶרְכַּבְתּ֖וֹ לִקְרָאתֶ֑ךָ הַעֵ֞ת לָקַ֤חַת אֶת־הַכֶּ֙סֶף֙ וְלָקַ֣חַת בְּגָדִ֔ים וְזֵיתִ֤ים וּכְרָמִים֙ וְצֹ֣אן וּבָקָ֔ר וַעֲבָדִ֖ים וּשְׁפָחֽוֹת׃וְצָרַ֤עַת נַֽעֲמָן֙ תִּֽדְבַּק־בְּךָ֔ וּֽבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָ֑ם וַיֵּצֵ֥א מִלְּפָנָ֖יו מְצֹרָ֥ע כַּשָּֽׁלֶג׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

מדוע אלישע הנביא ממאן לקחת מתנה מנעמן שר צבא ארם

מדוע נסמך עניין מתנת עשרים לחם ביכורים מבעל שלישה בסוף הפרק הקודם, אל רפואת צרעת נעמן בטבילה בירדן בפרקנו?

נראה שהכתוב בא לנגד את סירובו של אלישע לקחת תשורה מנעמן עם הסכמתו ברצון לקבל את תרומת הנדיב מבעל שלישה בסוף הפרק הקודם. ואכן סירובו של הנביא מצריך הסבר. נכון שראוי לאדם שלא להזדקק למתנת בשר ודם, וכך מברכים אנו ומבקשים "ונא אל תצריכנו ה' א-להינו לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלואתם"(מתוך ברכת המזון). הגמרא אף מחמירה ודורשת "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות"(שבת קיח.); אבל כנגד זאת התורה מצווה "ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון כי פתוח תפתח את ידך"(דברים טו ז-ח), ובני הנביאים כפי שראינו היו במצב קשה מאד עד שאלישע נזקק לניסים ולשדד חוקי הטבע כדי לשבור את רעבונם(נס השמן בתחילת הפרק הקודם, נס הקמח בסוף הפרק הקודם). מה רע במתת החסד של נעמן שנתנה בלב שמח ואוהב,

מאדם מאמין בנביא ובניסי ה', המתחנן לתת את תשורתו, ומדוע באמת תיגרע מתת נעמן מתת האיש מבעל שלישה?

[סיפור חסידי מפורסם מתאר אדמו"ר שסרב לקבל "פדיון" מאחד החסידים. לשאלת משמשו ענה האדמו"ר, אם היית רואה באיזו שמחה לקח הלה את הכסף בחזרה, גם אתה לא היית נוגע בו.]

ושמא תאמר, זה בן ברית וזה אינו בן ברית, השאלה מתחזקת למקרא דברי הרמב"ם בעניין היחס לגויים:

אין כורתין ברית לשבעה עממים כדי שנעשה עמהם שלום... ואסור לרחם עליהם שנאמר "ולא תחנם"... מכאן אתה למד שאסור לרפאות עכו"ם אפילו בשכר, ואם היה מתיירא מהם או שהיה חושש משום איבה – מרפא בשכר, אבל בחינם אסור.
(הלכות עכו"ם י א-ב)

דומה, שכאן היה ודאי מקרה של אונס, אמנם לא לאלישע באופן פרטי, אלא לעם ישראל ומלכו, שהרי מלך ישראל נדהם ונרעש כשקרא את ציווי מלך ארם לרפא את נעמן: " וַיְהִ֡י כִּקְרֹא֩ מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵ֨ל אֶת־הַסֵּ֜פֶר וַיִּקְרַ֣ע בְּגָדָ֗יו וַיֹּ֨אמֶר֙ הַאֱ-לֹהִ֥ים אָ֨נִי֙ לְהָמִ֣ית וּֽלְהַחֲי֔וֹת כִּי־זֶה֙ שֹׁלֵ֣חַ אֵלַ֔י לֶֽאֱסֹ֥ף אִ֖ישׁ מִצָּֽרַעְתּ֑וֹ כִּ֤י אַךְ־דְּעוּ־נָא֙ וּרְא֔וּ כִּֽי־מִתְאַנֶּ֥ה ה֖וּא לִֽי׃"(מלכים ב ה ז). רק בגלל הלחץ/האונס/החשש נכנס אלישע לעובי הקורה, אבל משהוצעה לו תמורה, היה על אלישע לקחתה לפי פסק הרמב"ם!

חז"ל ירדו לסוף דעתו של אלישע:

"וימאן" – למה? לפי שכתוב "ולא ידבק בך מאומה מן החרם"(דברים יג יח) והיה מלך ארם ונעמן שר צבאו עובדי עבודה זרה וכתיב "ולא תביא תועבה אל ביתך"
(תנחומא מצורע א).

וכן פירש רש"י כאן:

"אם אקח" – שדמי עבודת גילולין מעורבין בו.
(רש"י מלכים ב ה טז)

וממילא מובן מדוע הסכים אלישע לקבל את מתנת הביכורים של היהודי מבעל שלישה.

פירוש זה טעון בירור בשתי נקודות:

  (א) יש לדון(ועיין נ"ך עם תורה שבע"פ מלכים ב עמוד ס בהגהה) אם לא היה על נעמן דין של גר תושב, שהרי הבטיח "כי לא יעשה עוד עבדך עולה וזבח לאלהים אחרים כי אם לה'"(מלכים ב ה יז), וככזה מותר לרפאותו ומצוה לעשות זאת בחינם, שנאמר "לא תעמוד על דם רעך"

  (ב) הקושי השני עולה משבועתו של אלישע. הנביא נשבע לנעמן "חי ה' אשר עמדתי לפניו אם אקח"(מלכים ב ה טז), ודרשו חז"ל:

מכאן היה ר' יאשיה אומר, צריך להשביע אדם את יצרו, שכן אתה מוצא בכל הצדיקים שהשביעו את יצרם... באלישע הוא אומר "חי ה' אשר עמדתי לפניו אם אקח"(מלכים ב ה טז).
(ספרי)

ואם היה כסף נעמן מעורב בעבודה זרה ממש, האם יש ספק לאלישע שאין לגעת בו? האם בכסף כזה יש לו הוה אמינא להשתמש? הירצה קרבן תועבה?!(אולם אפשר לומר שהיה ספק אם מותר במצב של הרעב הכבד).

שמא יש לפרש את מיאונו של אלישע לקבל שכר מנעמן על רקע אחר. אם היה אלישע מקבל דורון ממלך ארם או משר צבאו בעקבות התרפאותו של נעמן, היה הדבר מתפרש כאילו אלישע הוא רופא מהולל או שהוא בעל נס ומקור כח פלאי. וכך כתב המהרש"א:

ולא רצה לקבלן, להורות שמתפילתו נתרפא בנס, ואסור לו לקבל שכר על זה כדרך שנותנין לרופאים.
(מהרש"א סנהדרין קז: ד"ה "ההיא וביתא")

כיון שאלישע רוצה ללמד את נעמן שה' הוא הא-להים, וכי ה' הוא גורם הנס, הוא אינו יוצא אליו כלל ואינו מדבר עמו ישירות. התנהגות זו מעוררת את תמיהתו ואת כעסו של נעמן, ורק אחרי שאלישע דחה את המתת, סירוב המוכיח שאלישע למעשה לא פעל שום דבר, מבטיח נעמן "כי לא יעשה עוד עבדך עולה וזבח לאלהים אחרים כי אם לה'".

אבל ייתכן שגם בלי ריפוי הצרעת היתה לאלישע סיבה טובה לדחות את מתנתו. כך על כל פנים נהג אבי האומה. כשהוצעה לו מתת נכבדה על ידי מלך סדום, כסף שהגיע לאברהם בדין, "והרכוש קח לך"(בראשית יד כא) – עונה אברהם "הרמותי ידי אל ה'... ואם אקח מכל אשר לך, ולא תאמר אני העשרתי את אברם"(בראשית יד כב-כג). חילול ה' העקיף שהיה יכול להיגרם עקב מחשבה מוטעית של נכרי שהוא העשיר את אברהם ולא הקב"ה, דיו כדי לותר על מה שמגיע בדין. וכך נאמר במדרש: 

"אין דרך נביאי ה' לקבל שכר על נבואתם. בנביאי שקר מה הוא אומר? – "ותחללנה אותי אל עמי, בשעלי שעורים ובפתותי לחם להמית נפשות"(יחזקאל יג יט), אבל בנביאי אמת מהו אומר? – "ויאמר חי ה'... אם אקח"(מלכים ב ה טז)
(במדבר רבה י יח)

ובהתיחסות לאלישע מדגיש המדרש:

אלישע קידש שמו של הקב"ה שלא רצה ליטול מנעמן כלום.
(במדבר רבה י יח)

שיקול זה של חילול ה' גובר אף על ספק הרמב"ם שאסור לרפא גוי בחינם.

אמנם במתנה הבאה מלב טהור של יהודי נהג אלישע בדרך שונה. על כן הוא הסכים לקבל את מתנת האישה הגדולה שעשתה לו עליית גג. ודרשה הגמרא:

אמר אביי ואיתימא ר' יצחק, הרוצה להנות יהנה כאלישע, ושאינו רוצה להנות אל יהנה כשמואל הרמתי, שנאמר "ותשובתו הרמתה כי שם ביתו", ואמר ר' יוחנן שכל מקום שהלך שם – ביתו עימו.
(ברכות י:)

ופירש רש"י:

שלא ליהנות מן האחרים.

לתרומה שקיבל אלישע מבעל שלישה בסוף הפרק הקודם יש להעיר שאלישע לא נטלה לעצמו כלל, התרומה הייתה מיועדת לבני הנביאים. וכבר אמרו בעלי המוסר שהמשימה הרוחנית של אדם היא הדאגה לגשמיות של הזולת; ואלישע קיבל את דורון הלחמים כדי להשביע את תלמידיו הרעבים.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך