תנ"ך על הפרק - שופטים יז - פסל מיכה והנער הלוי / הרב אבנר בוטוש שליט"א

תנ"ך על הפרק

שופטים יז

228 / 929
היום

הפרק

וַֽיְהִי־אִ֥ישׁ מֵֽהַר־אֶפְרָ֖יִם וּשְׁמ֥וֹ מִיכָֽיְהוּ׃וַיֹּ֣אמֶר לְאִמּ֡וֹ אֶלֶף֩ וּמֵאָ֨ה הַכֶּ֜סֶף אֲשֶׁ֣ר לֻֽקַּֽח־לָ֗ךְואתיוְאַ֤תְּאָלִית֙ וְגַם֙ אָמַ֣רְתְּ בְּאָזְנַ֔י הִנֵּֽה־הַכֶּ֥סֶף אִתִּ֖י אֲנִ֣י לְקַחְתִּ֑יו וַתֹּ֣אמֶר אִמּ֔וֹ בָּר֥וּךְ בְּנִ֖י לַיהוָֽה׃וַיָּ֛שֶׁב אֶת־אֶֽלֶף־וּמֵאָ֥ה הַכֶּ֖סֶף לְאִמּ֑וֹ וַתֹּ֣אמֶר אִמּ֡וֹ הַקְדֵּ֣שׁ הִקְדַּ֣שְׁתִּי אֶת־הַכֶּסֶף֩ לַיהוָ֨ה מִיָּדִ֜י לִבְנִ֗י לַֽעֲשׂוֹת֙ פֶּ֣סֶל וּמַסֵּכָ֔ה וְעַתָּ֖ה אֲשִׁיבֶ֥נּוּ לָֽךְ׃וַיָּ֥שֶׁב אֶת־הַכֶּ֖סֶף לְאִמּ֑וֹ וַתִּקַּ֣ח אִמּוֹ֩ מָאתַ֨יִם כֶּ֜סֶף וַתִּתְּנֵ֣הוּ לַצּוֹרֵ֗ף וַֽיַּעֲשֵׂ֙הוּ֙ פֶּ֣סֶל וּמַסֵּכָ֔ה וַיְהִ֖י בְּבֵ֥ית מִיכָֽיְהוּ׃וְהָאִ֣ישׁ מִיכָ֔ה ל֖וֹ בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וַיַּ֤עַשׂ אֵפוֹד֙ וּתְרָפִ֔ים וַיְמַלֵּ֗א אֶת־יַ֤ד אַחַד֙ מִבָּנָ֔יו וַיְהִי־ל֖וֹ לְכֹהֵֽן׃בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם אֵ֥ין מֶ֖לֶךְ בְּיִשְׂרָאֵ֑ל אִ֛ישׁ הַיָּשָׁ֥ר בְּעֵינָ֖יו יַעֲשֶֽׂה׃וַיְהִי־נַ֗עַר מִבֵּ֥ית לֶ֙חֶם֙ יְהוּדָ֔ה מִמִּשְׁפַּ֖חַת יְהוּדָ֑ה וְה֥וּא לֵוִ֖י וְה֥וּא גָֽר־שָֽׁם׃וַיֵּ֨לֶךְ הָאִ֜ישׁ מֵהָעִ֗יר מִבֵּ֥ית לֶ֙חֶם֙ יְהוּדָ֔ה לָג֖וּר בַּאֲשֶׁ֣ר יִמְצָ֑א וַיָּבֹ֧א הַר־אֶפְרַ֛יִם עַד־בֵּ֥ית מִיכָ֖ה לַעֲשׂ֥וֹת דַּרְכּֽוֹ׃וַיֹּאמֶר־ל֥וֹ מִיכָ֖ה מֵאַ֣יִן תָּב֑וֹא וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו לֵוִ֣י אָנֹ֗כִי מִבֵּ֥ית לֶ֙חֶם֙ יְהוּדָ֔ה וְאָנֹכִ֣י הֹלֵ֔ךְ לָג֖וּר בַּאֲשֶׁ֥ר אֶמְצָֽא׃וַיֹּאמֶר֩ ל֨וֹ מִיכָ֜ה שְׁבָ֣ה עִמָּדִ֗י וֶֽהְיֵה־לִי֮ לְאָ֣ב וּלְכֹהֵן֒ וְאָנֹכִ֨י אֶֽתֶּן־לְךָ֜ עֲשֶׂ֤רֶת כֶּ֙סֶף֙ לַיָּמִ֔ים וְעֵ֥רֶךְ בְּגָדִ֖ים וּמִחְיָתֶ֑ךָ וַיֵּ֖לֶךְ הַלֵּוִֽי׃וַיּ֥וֹאֶל הַלֵּוִ֖י לָשֶׁ֣בֶת אֶת־הָאִ֑ישׁ וַיְהִ֤י הַנַּ֙עַר֙ ל֔וֹ כְּאַחַ֖ד מִבָּנָֽיו׃וַיְמַלֵּ֤א מִיכָה֙ אֶת־יַ֣ד הַלֵּוִ֔י וַיְהִי־ל֥וֹ הַנַּ֖עַר לְכֹהֵ֑ן וַיְהִ֖י בְּבֵ֥ית מִיכָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר מִיכָ֔ה עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי־יֵיטִ֥יב יְהוָ֖ה לִ֑י כִּ֧י הָיָה־לִ֛י הַלֵּוִ֖י לְכֹהֵֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אבנר בוטוש שליט

פסל מיכה והנער הלוי

בפרק יז' אנו מתחילים את חמשת פרקי הסיום של הספר. אלו פרקים בהם מתואר המצב הרוחני הרעוע של ימות השופטים וכן מתוארים החטאים החמורים ביותר. הפסוק החוזר בחמשת הפרקים הוא "אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה" חסרון המלך מוביל להתפרקות המסורת וההגמוניה של הזקנים אשר קיבלו מיהושע(אבות א א)  ולכן איש הישר בעיניו יעשה.

זמנם של פרקי הסיום

חמשת פרקי הסיום סודרו אמנם בסיום הספר אך האם זהו מקומם הכרונולוגי? לדעת הפרשנים זמנם הוא בימי השופט הראשון.

ויהי איש מהר אפרים -  אע"פ שנכתב שתי פרשיות הללו בסוף הספר של מיכה ושל פלגש בגבעה 
בתחלת  השופטים היה בימי עתניאל בן קנז 
שנאמ' וישימו להם את פסל מיכה וגו' כל ימי היות בית אלהים בשילה למדנו שכל  ימי שילה היה דמות של מיכה, 
ובפלגש בגבעה נאמר על יבוס שבירושלים לא נסור אל עיר עובדי כוכבים למדנו  שעדיין לא כבשו את ירושלים
(רש"י שופטים יז א)

א"כ מדוע הועברו לסוף? התשובה של אין מוקדם ומאוחר בתורה נבחרת כדי להסביר שיש סיבה חשובה יותר מסדר הזמנים. כלומר, ברירת המחדל היא שיש מוקדם ומאוחר בתנ"ך, זוהי הלוגיקה השלטת. לכן יש למצוא את הסיבה לשינוי מהסדר. יתכן ובכך רצה שמואל הנביא, כותב שופטים, לתאר את התקופה כולה ולא רק את תחילתה, ובשינוי הסדר יצר את הסיכום הנכון לכל הספר.

האם יש קשר לפרק הקודם? האם אמו של מיכה היא דלילה ואותו סכום שקיבלה מהפלישתים על בגידתה הופך לבגידה באלוקי ישראל? רש"י דוחה הנחה זו כיון שפסל מיכה הוא בתחילת השופטים ולא לאחר השופט האחרון שמשון.

יש אומרים שהאשה הזאת היא דלילה לפי שכתוב אלף ומאה כסף 
וטעות הוא בידם! שהרבה שנים קדם  מיכה לשמשון 
אך הפרשיות נסמכו על הכסף הרע ששווה כאן וכאן, וכסף של פורענות היו שניהם .
(רש"י שופטים יז ג)

רש"י שולל את סמיכות הזמנים אלא אומר שיש זהות מספרים וכוונות זדון, שני הסכומים היו זהים ומלווים בכוונה להרע.

מיכה ומשה

מקורו של מיכה מיציאת מצריים. הוא היה אמור להישאר מעוך בין אבני הבניין של ערי המסכנות המצריים, אך רחמי משה נכמרו על התינוק הרך וביקש מה' שיחוס עליו ויוציאו מאבני הבניין של מצריים!

עגל מסכה -  ... ויש אומרים מיכה  היה שם שיצא מתוך דמוסי (דפוס הלבנים) בנין שנתמעך בו במצרים, והיה בידו שם(שמו של ה'), וטס שכתב בו משה "עלה שור, עלה שור",  להעלות ארונו של יוסף מתוך נילוס, והשליכו לתוך הכור ויצא העגל.
(רש"י שמות לב ד)

משה הוא שמציל את מיכה התינוק למרות דעתו של ה', והשובב הזה גורם לעגל הזהב. לימים גדל אותו תינוק שובב והופך לעובד עבודה זרה במרכז הארץ. עוד קשר בין משה למיכה הוא שבן בנו של משה הופך לאב הרוחני של העבודה זרה שיוצרה ע"י מיכה!

הכנסת האורחים של מיכה

בחז"ל הוא מזוהה עם שבע בן בכרי שמורד בדוד(שמואל ב יט) ועם אביו של ירבעם שמורד בשלמה(מלכים א יא).

הוא מיכה הוא נבט הוא שבע
(סנהדרין קג:)

כלומר, אם ניקח את המניע הנסתר לע"ז של ישראל כמאמר חז"ל:  "לא עבדו ישראל ע"ז אלא די להתיר להם עריות"(סנהדרין סג:) כך גם המרידה במלכות בית דוד הונעה ע"י רצון להתפרקות מהמסורת וכך להמשיך להתיר את ההתפרקות המתירנית. אמנם מיכה קיבל חסינות שלא קיבל ירבעם בנו,  אשר החטיא את ישראל בעגלים, מסבירה הגמרא:

מפני מה לא מנו את מיכה -? (בין אלו שאין להם חלק לעולם הבא)
 מפני שפתו מצויה לעוברי דרכים, 
.... אמר רבי יוחנן: זה פסלו של מיכה. 
תניא, רבי נתן אומר: מגרב לשילה שלשה מילין,
 והיה עשן המערכה ועשן פסל מיכה מתערבין זה בזה. 
בקשו מלאכי השרת לדוחפו, 
אמר להן הקדוש ברוך הוא: הניחו לו, 
שפתו מצויה לעוברי דרכים. 
ועל דבר זה(שלא מחו במיכה) נענשו אנשי פלגש בגבעה.
 אמר להן הקדוש ברוך הוא:
 בכבודי לא מחיתם(כשהעשן הקדוש התערבב בטמא), על כבודו של בשר ודם מחיתם(כשיצאו ישראל להלחם עם בני בנימין)! 
(סנהדרין קג:)

מיכה עצמו היה אוהב אדם והכניס אורחים בשמחה לביתו וכל מטרתו בפסל כנראה היה כדי להעלות את הפופולאריות של האכסניה שניהל, לא כדי להחטיא את ישראל. הפסל הופך לפופולארי יותר ממשכן שילה. וזה המאפיין את תקופת השופטים - זעזוע מיחסים מתירניים כדוגמת העמים הכנעניים אך השלמה והכלה של ע"ז. סדר עדיפות שגוי אשר נגרם לפי הכתוב בגלל חיסרון מנהיגות: "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה" כמו שמשון שהולך אחר עיניו כך גם כל דור השופטים העדיפו את הנראה לעיניים החיצוניות.

הנער הלוי

נכדו של משה הופך להיות הכומר לעבודה זרה. כיצד תיתכן סטיה כזו ממורשת הסבא? מסבירה הגמרא כי מיכה שמח על הייחוס הגדול של העובד החדש שלו ואת הבושה הגדולה לסבא הסתירו בספר שופטים בהוספת נ' תלויה התולה את מעשיו במנשה הרשע עובד ע"ז ידוע מימי המלכים.

אמר רבא בר רב חנן:לא, גברא דשמיה לוי. 
אי הכי, היינו דקאמר מיכה: "עתה ידעתי כי ייטיב ה' לי כי היה לי הלוי לכהן?"(שופטים יז)
אין, דאיתרמי ליה גברא דשמיה לוי. וכי לוי שמו? והלא יהונתן שמו, שנאמ': 
"ויהונתן בן גרשם בן מנשה הוא ובניו היו כהנים לשבט הדני"(שופטים יח). 
אמר ליה: וליטעמיך, וכי בן מנשה הוא? והלא בן משה הוא, 
דכתיב: "בני משה גרשם ואליעזר!"( דברי הימים א כג) 
אלא, מתוך שעשה מעשה מנשה - תלאו הכתוב במנשה, 
(בבא בתרא קט:)

אבל מדוע עבד יהונתן ע"ז? האם באמת האמין באידיאולוגיה של ע"ז? על כך מספרת בהמשך הגמ':

לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה: "ואתה פה עמוד עמדי"(דברים ה)? תעשה כהן לע"ז?! 
אמר להן, כך מקובלני מבית אבי אבא: לעולם ישכיר אדם עצמו לעבודה זרה ואל יצטרך לבריות. 
והוא סבר: לעבודה זרה ממש;
ולא היא, אלא עבודה זרה - עבודה שזרה לו, 
כדאמר ליה רב לרב כהנא: נטוש נבילתא בשוקא ושקול אגרא, ולא תימא גברא רבא אנא וזילא בי מילתא. 
כיון שראה דוד שממון חביב עליו ביותר, מינהו על האוצרות, שנאמר: "ושבואל בן גרשם בן מנשה נגיד על האוצרות"(דברי הימים א כו). 
וכי שבואל שמו? והלא יהונתן שמו! א"ר יוחנן: ששב לאל בכל לבו. 
(בבא בתרא קי.)

משה התעקש שלא לנהוג במכונית של הציבור וזעק:  "האם חמור אחד לקחתי?" ומוסיף הירושלמי את יחסו הציני של הנכד לע"ז:

ככומר היה לעבודה זרה והאריך ימים ?!(עד לימי דוד המלך)
- אמר לון: על ידי שהיה עינו צרה בעבודה זרה שלו.
כיצד היתה עינו רעה בעבודה זרה שלו? הוה בר נש, אתי למיקרבה תור או אימר או גדי לעבודה זרה ואמר ליה פייסיה עלי.
והוא (הנער הלוי)אמר ליה: מה זו מועילה לך, לא רואה ולא שומעת, לא אוכלת ולא שותה, לא מטיבה ולא מריעה ולא מדברת. 
אמר ליה חייך ומה נעביד? ואמר ליה אזיל עביד ואייתי לי חד פינך דסולת ואתקין עלוי עשר ביעין ואתקון קומוי, והוא אכל מכל מה דאתי ואנא מפייס לה עליך. מכיון דאזיל ליה הוה אכיל לון.
זימנא חדא אתה חד בר פחין, אמר ליה כן(מה שהיה אומר תמיד). אמר ליה: אם אין מועילה כלום, את מה את עביד הכא אמר ליה בגין חיי... 
אמר לון: כיון שמת דוד עמד שלמה וחילף סנקליטין שלו חזר לקילקולו הראשון הה"ד "ונביא אחד זקן יושב בבית אל..."(מלכים א יג) 
(ירושלמי ברכות פרק ט דף יג עמוד ד ה"ב)


הנער יהונתן אימץ את סלידתו של סבו מתלות בצדקה והיה מוכן אפילו לעשות עבודה המנוגדת לכל עולמו הרוחני ובטעות חשב שערך העבודה גובר גם על איסור עבודה זרה. מסירותו לדיני ממונות הביאה את דוד המלך למנותו על אוצרותיו לאחר ששב בתשובה שלמה מעבודה זרה. ברם, בימי שלמה שוב הוחלפה הממשלה ולכן הפך לזקן עובד עבודה זרה בבית אל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך